VF 1000 Flater

Ik ben daar niet 100% zeker van, want op deze manier gaan de remblokken ook een deel van de bevestiging wegslijten. Ik geloof dat er voor deze remklauwen twee verschillende pad hoogtes zijn.. Moet het navragen
 
Nogmaals contact opgenomen met EBC.. Ik zou de pads kunnen gebruiken, maar het is (uiteraard) niet ideaal..

Kan mezelf wel voor mijn kop slaan dat ik dan alles al heb gekocht voor de Nissin klauwen, ik had de afmetingen van het pad materiaal opgemeten vanaf enkele tekeningen, en je zit er dan al snel een mm of zo naast..

Er is nog maar 1 andere optie (en dan moet ik eerst van mijn nieuwe Fireblade pads en seals af geraken) en dat is Brembo P4 remklauwen kopen.. Deze hebben blijkbaar slechts 30mm pad hoogte.

Idn8xjr.jpg
 
Lap sjoepap.. Ik heb in april met EBC contact opgenomen om raad te vragen over remschijven. Toen werd er ontkend dat er nog een andere rotor was die zou passen, en die een remband-breedte had van meer dan 30mm. MD601 was de rotor die ik nodig had.

MD601 (wat ik heb) heeft een remband van 30mm. Dit is de rotor die onder andere gebruikt wordt op de Triumph Thunderbird Sport, of de Triumph Bonneville T100.

Nu kom ik er achter dat de Triumph Thruxton een 320mm zwevende remschijf heeft.. En deze schijf heeft ook een EBC tegenhanger, de MD629. Ik vraag bij dezelfde man van EBC wat de remband breedte is van deze rotor, en hij blijkt 37,5mm te zijn. :( :X :(

Uren, uren en uren zoeken achter een compatibele remklauw, terwijl ik eigenlijk gewoon andere remschijven nodig had, en dat had die beste man mij al kunnen vertellen in april.
 
Die beste man verdient een schop onder z'n kont, als hij zich motorcycle product expert mag noemen.
Bovendien wilt EBC de rotors niet omwisselen. Ik had 2 mogelijkheden:
- 3 maanden na datum eens horen bij de verkoper (kleine kans)
- of EBC eens via sociale-media benaderen (meer kans, want is slechte PR)

Ben toch eerst gaan horen bij de verkoper, britishlegends.fr, en zij willen de remschijven wel omruilen!! :} :}
Renaud (van british legends) is mijn held van de dag/week. :]
 
Laatst bewerkt:
Remschijven zijn teruggestuurd.. Ik hoop snel een stel MD629 retour te hebben.

Kon het niet laten, heb een set Brembo P4 op de kop getikt van een Aprilia RSV1000 (axiaal, 65mm gatafstand, 34/34 zuigers) Nu nog van 2 sets calipers af geraken :)

Gisteren ben ik samen met Tomcat op stap geweest, en zijn we in Amsterdam een sloop-vf gaan halen voor 150 euro. Ik kon nog wel enkele dingetjes gebruiken, en hij ook, en wat we nodig hadden vulde elkaar ontzettend mooi aan. Voor 75eur per persoon kan je ook niet echt sukkelen.

Aan huis levering :}
WQBWngv.jpg


Plots stond er weer een halve VF in mijn garage (niet voor lang)
De hele motor was eigenlijk in betere staat dan mijn oorspronkelijke motor, maar had geen kenteken meer.
z4s0Mc7.jpg


Jammer genoeg met slechts gewoon water in het koelsysteem, het hele systeem heeft een knalrode kleur vanbinnen, er is duidelijk roest te zien, maar het water kwam er zuiver uit.
TGkxoYl.jpg


Natuurlijk was er gehobby'd met de bedrading. Aan het voorlicht was iets afgetakt met lusterklemmen en volkoper draad. Tomcat heeft de draadboom mee dus ik weet niet wat er exact was afgetakt, mogelijk kan hij het eens nader bekijken?
DhFkiwJ.jpg


De carburators hadden behoorlijk wat overtuiging nodig, de rubbers waren net hard plastic, zo ver waren ze heen. De spanband was nodig, zelfs na de rubbers eens door te snijden.
pvcmEa1.jpg


Ik heb een sneak-peek onder het achterste klepdeksel gedaan en op het eerste zicht zijn de nokenassen in even goede, zo niet betere staat dan die van mijn "hoofd" blok. Dat is erg goed nieuws! Ik twijfel om deze blok toch ook uit elkaar te halen en misschien als basis te gebruiken. De lak is beter, de nokkenassen zijn op het eerste zicht ok. Alleen het koelsysteem gaat weer verroest zijn..

De teller is ook in kilometers, en dan miles in het klein. Iets wat ik wel leuk vind, dus die tellerset ga ik proberen te gebruiken.
 
Gisteren ben ik samen met Tomcat op stap geweest, en zijn we in Amsterdam een sloop-vf gaan halen voor 150 euro. Ik kon nog wel enkele dingetjes gebruiken, en hij ook, en wat we nodig hadden vulde elkaar ontzettend mooi aan. Voor 75eur per persoon kan je ook niet echt sukkelen.

Aan huis levering :}
Graag gedaan, was erg gezellig en heerlijk gegeten :9
(staat wel een lelijk gozertje op die foto naast je huis :+ )
Ik heb een sneak-peek onder het achterste klepdeksel gedaan en op het eerste zicht zijn de nokenassen in even goede, zo niet betere staat dan die van mijn "hoofd" blok. Dat is erg goed nieuws! Ik twijfel om deze blok toch ook uit elkaar te halen en misschien als basis te gebruiken. De lak is beter, de nokkenassen zijn op het eerste zicht ok. Alleen het koelsysteem gaat weer verroest zijn..
Tsja, dat is altijd moeilijk. Een de ene kant is het zo te zien kans op een behoorlijk goed blok. nieuwe olie erin, koelsysteem reinigen en goed spoelen. Kijken of blok los is en indien ja Olie mod erop en karren........
Maar.....zelf helemaal een blok opbouwen is ook leuk, erg leuk denk ik.
Je zou ook kunnen overwegen om eerst met dit blok, als het na een inspectie bruikbaar lijkt, eerst eens kunnen gaan rijden. Dus je verder eerst op het rijwielgedeelte concentreren, en blok met standaard carbsettings erin, en je rijwielgedeelte testen en genieten.
Dan, afhankelijk van de staat van het blok en je portemonnee met en blok opbouw verder?
Hoe het ook verder gaat, ik lees het graag en hoor je het graag vertellen. Veel plezier daar!
 
De motorblok draaide vrij rond, maar er kwam roestig water uit de uitlaat wanneer ik dat deed.
1 van de voorste nokkenassen had wat inloopsporen. Kon het niet laten, toch maar de blok uit elkaar gehaald.

Het goede:
Carter zelf is in erg goede staat
Versnellingsbak heeft geen schade en kan zo gebruikt worden (andere blokken hebben allen wel ergens schade, dus er zou gepuzzeld moeten worden)
Nokkenassen allen goed tot zeer goed, nauwelijks loopsporen op de koppen zelf *O*

Het slechte:
q4sqTPH.jpg

ar13KLx.jpg

PRsMVEr.jpg


Koelsysteem vol roest/kalk
Cylinders allemaal aangetast
krukas voor het oud ijzer -O-

De krukas was in super staat (veel beter dan die van het hoofd blok), tot de allerlaatste bout die ik losmaakte onthulde dat er 1 stel zuigerstang-lagers hadden rondgedraaid.. Best een spectaculair effect, maar de krukas is dus choco.
 
Laatst bewerkt:
Ligt het aan mij, of zijn er bij Motor-forum enkele posts verdwenen de voorbije week? :?

Ben al oliefilters gaan winkelen
gqEkwpF.jpg


Heb nieuws van Jamie Daugherty, de voorvering is klaar, de F2 swap kit voor achteraan gaat over 3 weken klaar zijn.

Ondertussen ben ik me verder aan het informeren geweest over wat motorblok gerelateerde dingen..

Na heel veel bijlezen over gesmede zuigers, en zowat alle bedrijven zelf aangeschreven te hebben (zonder succes), viavia op een verdeler gekomen "performace parts", en prijs gevraagd voor 4 gesmede zuigers. Arias werd gesuggereerd, en amaj, dat kost wat centen :X
Het lijkt wel alsof niemand ooit gesmede zuigers gemaakt heeft voor deze motorfiets, wat ik bijna niet kan geloven. Wiseco zou goedkoper zijn, maar maakt pas vanaf 12 exemplaren zuigers.

Ook bij cat-cams (vlak in mijn buurt) eens prijs gevraagd voor de nokkenassen na te meten op hardheid en eventueel te harden/coaten, en om de volgers opnieuw te harden. Die zitten tot over hun oren in het werk, maar gingen me toch iets laten weten. Fingers crossed!
 
Ligt het aan mij, of zijn er bij Motor-forum enkele posts verdwenen de voorbije week? :?
Nee, de site heeft een poosje platgelegen als gevolg van een datacrash. Zeker iemand met 19" rekken aan het sjouwen geweest :+
Ben al oliefilters gaan winkelen
[afbeelding]
3 stuks, 3 blokken opbouwen of reserve?
Heb nieuws van Jamie Daugherty, de voorvering is klaar, de F2 swap kit voor achteraan gaat over 3 weken klaar zijn.

Ondertussen ben ik me verder aan het informeren geweest over wat motorblok gerelateerde dingen..

Na heel veel bijlezen over gesmede zuigers, en zowat alle bedrijven zelf aangeschreven te hebben (zonder succes), viavia op een verdeler gekomen "performace parts", en prijs gevraagd voor 4 gesmede zuigers. Arias werd gesuggereerd, en amaj, dat kost wat centen :X
Het lijkt wel alsof niemand ooit gesmede zuigers gemaakt heeft voor deze motorfiets, wat ik bijna niet kan geloven. Wiseco zou goedkoper zijn, maar maakt pas vanaf 12 exemplaren zuigers.

Ook bij cat-cams (vlak in mijn buurt) eens prijs gevraagd voor de nokkenassen na te meten op hardheid en eventueel te harden/coaten, en om de volgers opnieuw te harden. Die zitten tot over hun oren in het werk, maar gingen me toch iets laten weten. Fingers crossed!
Hopen dat het meevalt......
 
Nee, de site heeft een poosje platgelegen als gevolg van een datacrash. Zeker iemand met 19" rekken aan het sjouwen geweest :+

_O- Mooie!
Maar ik dacht toch serieus dat ik al op je vorige bericht geantwoord had. Het zullen de vele bussen remmenreiniger zijn die vroegtijdige alzheimer veroorzaken.

3 stuks, 3 blokken opbouwen of reserve?

4 stuks zelfs! Uit Duitsland kunnen meebestellen met iemand, aan 9euro per filter (8 voor de versie zonder boutje), en dan kan je maar beter enkele meer kopen, filters worden niet slecht. Ik heb van zodra het blok in elkaar zit er al meteen 2 van nodig. 1 voor de "rodage" en dan 1 om te rijden. Dat gaat echter nog wel even duren *:)


Hopen dat het meevalt......

Inderdaad.. Binnkort eens beginnen met verkoop van de dingen die ik al zeker niet meer ga gebruiken, dat maakt weer wat budget vrij.
 
Alé, dan was je toch iets met die ad die ik gepost had van die VF voor 150, cool

Ben ook wat posts kwijt, dacht al dat het te zien had met de ads die ik es durf posten lol

Check es AVR/Alain ivm die gesmede zuigers, hij heeft nog een ander merk waar ie heel tevreden over is, dacht ik
 
Zie, ik had inderdaad van jou nog een post zien voorbijkomen in het grote topic, die nu verdwenen is.
Die ad was geweldig! Heel veel geluk gehad daar, samen met tomcat.

Klopt, Alain is een grote fan van CP pistons, dat vertelde hij me, maar ze zijn og duurder.

Om cijfers te noemen, Arias zijn ~320 voor 1 zuiger, ringen en pin, en CP zijn duurder volgens hun importeur (greenspeed.be). Heb dan maar gelaten op prijs te vragen voor een stel CP O-)
 
Laatst bewerkt:
Iets wat ik tegen kwam aan de zijlijn van mijn opzoekwerk, maar wat ik wel eens wil nakijken:

link
JamieDaugherty;343177 zei:
Just to clarify: the ignition systems on the early VF's have just those two advances - nothing else. They are literally a step at 3300rpm.

Dat zou betekenen dat er via de ontsteking volgens mij nog een pak meer efficientie te behalen valt!

:edit:
Dit filmpje lijkt dit tegen te spreken (hier zijn rpm gesimuleerd, en ik zie toch gradueel de advance verschuiven in plaats van een stap te maken) Kan misschien nog wel een handig adresje zijn voor mensen met een mogelijks defecte ontstekingsunit!
youtube filmpje waar iemand een VF1000 ontsteking uitleest met een oscilloscoop
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor de link! Ik heb voor de vorige motor aan het twijfelen geweest tussen Rae-San en Ignitech, maar de Rae-San unit heeft geen ondersteuning voor 3D maps, (TPS of MAP sensor input), zit niet ingegoten in epoxy en is eigenlijk duurder.
Hij maakt wel erg mooie dingen, maar dan meer als 1-1 vervanging voor je oude CDI unit.

De goedkoopste Rae-San unit kost 160AUD in aankoop, dus reken op 160-170 euro eer de module hier is. (verzending en douane)

De Iginitech unit kost 114euro, en heeft een heel pak toeters en bellen (die ik wil gebruiken) meer:
clutch+sidestand switch
MAP-TPS input
power out (voor de benzinepomp relais)
gear shift indicator

Ze hebben trouwens ook een ontstekingsmodule met support voor N2O .. Dat is misschien wat overkill :+
 
Laatst bewerkt:
Ze hebben trouwens ook een ontstekingsmodule met support voor NO2.. Dat is misschien wat overkill :+

N2O?
Dat wordt lachen... ;) Met een extra leiding naar de chauffeur ook?
Deze week nog naar de eerste Fast 'nd Furious gekeken, met de 900pk Charger, MJAM!
ier en daar ook e beetje lachgas in de ootoo's...
Maar kheb het meer voor gesmede zuigers enzo ipv lachgas of high octane fuel, compressors en turbo's, maar dat is een persoonlijke smaak...
 
Laatst bewerkt:
Had de lettertjes omgedraaid, inderdaad N2O.

Een vriend van me is een Golf 2 GTI aan het bouwen, en die gaat waarschijnlijk die ontstekingsmodule mee bestellen, zodat hij daar zijn kit mee kan aansturen.
Ben niet zo'n dragracer, dus dat is zeker overkill voor mij :)

Weet niet of gesmede zuigers echt nodig gaan zijn, dit is wat Arias nog zei:
I don't think there are any benefits if you just change the pistons as a straight swap, I think benefits would be ripped if you changed to a performance cam and played with compression ratio as well... In as far as fuel economy, I don't think there would be any change with regular straight swap... the clearances in our pistons would not be tighter than what you have on the OE pistons, if anything, they would be a little bit looser. hope this helps

Maar waar haal ik nog een set 0.50 overbore Honda zuigers, dat is dan weer de vraag. Ook eerst eens afwachten wat Cat Cams zegt.
 
Had de lettertjes omgedraaid, inderdaad N2O.

Een vriend van me is een Golf 2 GTI aan het bouwen, en die gaat waarschijnlijk die ontstekingsmodule mee bestellen, zodat hij daar zijn kit mee kan aansturen.
Ben niet zo'n dragracer, dus dat is zeker overkill voor mij :)

Weet niet of gesmede zuigers echt nodig gaan zijn, dit is wat Arias nog zei:Maar waar haal ik nog een set 0.50 overbore Honda zuigers, dat is dan weer de vraag. Ook eerst eens afwachten wat Cat Cams zegt.

Gesmede zuigers zijn toch wat lichter qua gewicht tov de standaard zuigers, ga je toch sneller in toeren mee? Alé, had ik toch es gelezen...?

Ben es een setje overbores tegengekomen in Frankrijk, zal es zoeken vr je...
Patience my dear, lol, waar o waar...?
 
Woohoo! Het T-stuk is terug van de buurman, en past als gegoten. Ik heb het T-stuk van de sloopmotor nog binnen gebracht zodat de stuurpen exact op dezelfde lengte kon gezet worden, het was dus echt plug&play.

UeGPfn0.jpg

WUQlCdg.jpg

krFgBnB.jpg


De las onderaan wil ik nog wat opkuisen, en dan moet ik nog zien hoe ik de stuuruitslag beperk. Dan kan het t-stuk mee gepoedercoat worden.
De stuuruitslag van links tot rechts (tot de poten de radiator raken) is 64 graden... Ik ga dat vanavond nog eens vergelijken met de oude voorkant, want dit lijkt me een stuk meer dan ik verwacht had? :? Ik zal wel ergens fout gemeten hebben..

Nu op zoek naar een stel oude banden in de juiste maat zodat ik kan passen en meten met een band rond de velgen, dan kan ik eens kijken hoe ik het spatbord ga bevestigen.
 
Gesmede zuigers zijn toch wat lichter qua gewicht tov de standaard zuigers, ga je toch sneller in toeren mee? Alé, had ik toch es gelezen...?

Ben es een setje overbores tegengekomen in Frankrijk, zal es zoeken vr je...
Patience my dear, lol, waar o waar...?

Gesmede zuigers zijn vaak zwaarder dan een vergelijkbare gegoten variant, maar ze kunnen wel steviger zijn. De meeste gesmede zuigers die gemonteerd worden zorgen voor een hogere compressie verhouding, iets meer vermogen en misschien daardoor sneller in de toeren?
 
Klopt, de densiteit van het materiaal is hoger.
Ik moet eens controleren of de zuigers in praktijk ook zwaarder zouden zijn, de gesmede zuigers voor de VF zouden 238 gram per stuk wegen, volgens een jobcard van Arias.
Je kan steeds kiezen of je meer compressie wilt, of liever minder (voor bv. turbo, N2O,..)
Eigenlijk kan je alles kiezen, wat de prijs verklaart :)

Als ik gesmede zuigers ga gebruiken moet ik sowieso ook de krukas gaan balanceren, omdat het gewicht dus verschilt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan