Welke olie is geschikt voor mijn motor?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Pure Tonicc

MF'er
1 feb 2011
64
0
Middelburg
Goedenavond allemaal,

Voordat het motorseizoen weer start wil ik in de winter op het gemakje de vloeistoffen verversen van m'n Yamaha yzf 750 r uit 1994 (34.000km).
De olie lijkt met het belangrijkste dus die doe ik als eerste, maar welke moet ik erin gooien?

Vanuit de fabriek wordt 20W40 minerale olie aangeraden, ik lees ook veel dat half- of vol-synthetische olie beter is.
Het is al een oude motor dus ik weet zelf dus niet welke beter is voor het motorblok, je zou denken minerale olie vanwege het oude motorblok toch :?

En nog wat anders; worden de koppelingsplaten nou ook gesmeerd met de olie uit het blok of uit een apart reservoir, anders ververs ik die ook gelijk.

Ben benieuwd wat jullie aanraden!
 
Halfsysntheet is prima voor zo'n wat oudere fiets. Hou je wel voor zover mogelijk aan de voorgeschreven viscositeit. 20w-40 is alleen niet zo'n gangbare dikte meer, dus ik denk dat richting een 15w-50 zal gaan.
 
Laatst bewerkt:
Halfsysntheet is prima voor zo'n wat oudere fiets. Hou je wel voor zover mogelijk aan de voorgeschreven viscositeit. 20w-40 is alleen niet zo'n gangbare dikte meer, dus ik denk dat richting een 15w-50 zal gaan.

Dan kijk ik verder voor 15w-50 of 15w-40, vanwaar is het dat de 20w-40 viscositeit geen gangbare dikte meer is?

Klopt het dat de koppeling kan gaan slippen bij een volsyntheet bij wat oudere motoren zoals die van mij? Ik heb dat nu al een aantal keer terug gelezen namelijk.
 
Goedenavond allemaal,


En nog wat anders; worden de koppelingsplaten nou ook gesmeerd met de olie uit het blok of uit een apart reservoir, anders ververs ik die ook gelijk.

Deze olie moet je als eerste, en minstens 1 X per jaar vervangen! Zo niet, loop je het risico dat de platen door de oude olie opzwellen waardoor de koppeling niet meer vrijkomt. kan je hele koppeling vervangen, en ben je nog verder van huis.
 
Dan kijk ik verder voor 15w-50 of 15w-40, vanwaar is het dat de 20w-40 viscositeit geen gangbare dikte meer is?

Klopt het dat de koppeling kan gaan slippen bij een volsyntheet bij wat oudere motoren zoals die van mij? Ik heb dat nu al een aantal keer terug gelezen namelijk.



Altijd wel grappig dat wat mensen lezen dat ze dat meteen klakkeloos overnemen, zonder zichzelf erin te gaan verdiepen.
 
Gewoon er in doen wat in het boekje staat is in 99% van de gevallen prima.

Het is belangrijker om het minimaal 1 keer per jaar te vervangen al gaat je motor niet gelijk stuk als je eens wat langer wacht en ook gaan je koppelingsplaten niet opzwellen.

Verder moet je er op letten dat het olie is voor een 4takt (4T) en voor een motorfiets want van sommige automotorolieen gaan je koppelingsplaten wel opzwellen.

Als je het vervangt dan ook gelijk het olie filter vervangen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan