GS500 reageert niet op Stationair Stelschroef

daand12

MF veteraan
10 sep 2015
1.286
4
Tholen
Facebook
Ik rij sinds deze week op een Suzuki GS500 uit 1995 en viel mij op dat het stationair wel heel bedroevend laag is, namelijk 1000 of zelfs lager. Hierdoor valt hij gegarandeerd 9 van de 10x gewoon uit.

Ben toen naar de dealer gereden en hij heeft eraan gedraaid, maar reageerd daar niet op.
Ipv stationair hoger draaien, ging de motor in zijn toeren hangen en kwam langzaam terug naar 1000 toeren.


Met koude motor blijft hij niet hangen en met warme motor wel ( na ongeveer 5km ).
Komt dus slecht terug naar stationair toerental. Mijn vermoede is verstopte sproeiers of dat de carbs gesynchroniseerd moeten worden + afstellen. Knalt ook uit de uitlaat zo af en toe met een luide knal.

Voor de rest zuipt hij nog al veel, want ik ben vandaag stil gevallen en moest hem dus op reserve zetten.
Ik had 1 op 15 gereden en dat kan echt niet. Of ik heb hem toen niet goed vol afgetankt.

Hij verbruikt overigens geen olie op de snelweg in hogere toeren. Vannochtend nagekeken en zelfs na 200km nog op de max.

De GS500 gaat Dinsdag terug naar de zaak, en wordt dus naar gekeken. De dealer zei zelf al dat ie niet liep zoals hij wilde. Ik was het duidelijk met hem eens.

Hij rijdt voor de rest ook best snel. Heb toch even 170km/h aangetikt zonder problemen. Al vindt ik dat veel te snel en 120km/h vindt ik toch een snelheid die lekker rijdt.
 
Laatst bewerkt:
Haha valse lucht herken ik wel. Ik heb wel eens op een GS500 gereden met valse lucht en dat rijdt niet goed en reageerde goed op remmenreiniger. Mijn GS500 rijdt wel goed, behalve dat het stationair niet in te stellen is.
Daarom gaat de dealer er naar kijken en ik denk zelf dat hij ze gaat afstellen en synchroniseren.
 
Laatst bewerkt:
Het zou ook kunnen dat de CO-schroeven een klein slagje meer open gezet moeten worden. In toeren blijven hangen kan duiden op een te arm mengsel. ik meen me te herinneren dat ze een halve slag meer moeten hebben dan in het wph staat.
 
Tot nu toe zit iedereen aan de mengselschroeven te draaien om het stationair toerental te verhogen, maar volgens mij is daar ook een mechanische mogelijkheid voor

carburetor_bigsue0107fig12_4e09.gif


Knopje 24 moet dat doen.
 
Laatst bewerkt:
@jaap43 daar reageert ie erg raar op.
@kees230 we zullen zien wat de dealer gaat doen. Lijkt mij stationair sproeiers verstopt ofzo. Ken toch niet anders als ie er niet op reageert ? en misschien slechte synchronisatie.
 
Laatst bewerkt:
Lijkt me handig , denk ik zo,
om de carbs uit elkaar te halen,
liefst ultrasoon te reinigen!!,
het kanalen systeem even te leren,
alles doorblazen met remmen reiniger en
kijken of uit die kanaaltjes vloeistof spietst.
Pilot op fabrieksinstelling te zetten.
Een colortune kopen en kijken of je een mooi blauw bunzen blauw vlammetje hebt.

Dan heb je een heel hoop getackeld.
Laat even weten....
Ik ben benieuwd....
 
Afspraak bij de dealer staat vast sinds gisteren. Dus waarom moet ik er persé zelf aan gaan rommelen ? Hij kan er beter 2~3 uurtjes mee bezig zijn en goed doen dan als ik het moet doen.

Er zat zoals ik het goed gehoord heb dus garantie op de arbeidsuren ( 3 maanden ).
 
Afspraak bij de dealer staat vast sinds gisteren. Dus waarom moet ik er persé zelf aan gaan rommelen ? Hij kan er beter 2~3 uurtjes mee bezig zijn en goed doen dan als ik het moet doen.

Er zat zoals ik het goed gehoord heb dus garantie op de arbeidsuren ( 3 maanden ).

Precies, er zit garantie op en zelf heb je er geen verstand van. Dus mooi naar die dealer. De GS500 is technisch een eenvoudige motor dus voor de dealer is dit een fluitje van een cent.
 
Afspraak bij de dealer staat vast sinds gisteren. Dus waarom moet ik er persé zelf aan gaan rommelen ? Hij kan er beter 2~3 uurtjes mee bezig zijn en goed doen dan als ik het moet doen.

Er zat zoals ik het goed gehoord heb dus garantie op de arbeidsuren ( 3 maanden ).

Vraag of de dealer een goed benzinefilter in de aanvoerleiding wil plaatsen. Dat vangt eventuele roestdeeltjes op en het plaatsen is voor een ervaren monteur twee tellen werk.
 
Heb weer eens aan de schroef gedraaid, en toen ik hem indraaide bleef hij juist langer in de toeren hangen. Dus maar weer terug gezet, maar goed is het niet. Stationair is wel rond de 1100 soms of net iets hoger. Vanochtend bij school was ie amper 1000 na iets meer dan anderhalve uur.
Wel even laten draaien op de choke voor 2 minuten ongeveer.

Vanochtend was de koude start anders toch wel goed bij -6 graden. Ging vrijwel direct naar 4000 toeren op de choke ( afgeregeld naar 2500, want 4000 vindt ik te hoog bij koude olie ).
 
na 5 jaar weer exact hetzelfde probleem, heb nu open uitlaat en knalde hard uit de uitlaat, een soort van pops & bangs geluid en reageerde niet op de stationair schroef. Het was namelijk 1000 toeren of erg hoog en niet 1300. Motor 3 weken geleden naar de garage gebracht voor naked conversie, kleppen stellen na 44k km en carburatie afstelling. Dat laatste lijkt gelukt en bleek mengselschroeven te zijn.
Moest rijker gezet worden zei de garage. Er zit een roestfilter tussen de benzine leidingen en heb tevens zelf de inlaatrubbers vervangen, want de afdichting daarvan was hard en gescheurd. Klusje van 10 minuten om te doen trouwens en is niet eens moeilijk als je de JIS schroevendraaier hebt.

De carburateurs zijn tevens in 2016 ook compleet gereviseerd en de afdichtingen daarvan waren gewoon nog goed. Sproeiers zelf wel schoongemaakt en voorzien van nieuwe vlotterpakking.
 
Terug
Bovenaan Onderaan