Ervaringen met Blaupunkt motopilot 35

Albers

Die hard MF'er
20 dec 2007
300
2
Vorstenbosch
Beste mede-mf'ers,

Ik ben al een tijdje op zoek naar een navigatiesysteem voor op de motor. Nu vind ik de tomtom en garmin modellen allemaal redelijk prijzig, toch schaf ik het liefst een nieuw systeem aan.

Nu kwam ik op conrad.nl de zeer schappelijk geprijsde motopilot 35 van Blaupunkt tegen. Deze kost nieuw slechts €199,-. Echter kan ik op internet maar weinig reviews en tests vinden van dit systeem. Enige wat ik wel tegenkom is dat de site van blaupunkt niet iets is om over naar huis te schrijven. Het gaat mij echter meer om de kwaliteit van het systeem zelf.

Heeft iemand ervaring met het gebruik van deze navigatie op de motor?

Alvast bedankt voor de reacties! :W
 
Als je de beoordelingen leest zijn de meningen vrij verschillend.

Je kunt jezelf misschien ook afvragen waar je het voor wilt gebruiken. is het enkel om zo snel mogelijk van a -> b te komen dan kan het een goede optie zijn.
In ieder geval heb je 2 jaar garantie dus (maar als hij steeds terugmoet heb je er nog niks aan).

Wil je ook motor routes rijden dan vraag ik me af of deze geschikt is, de software schijnt niet bijster goed te zijn.
Tomtom en Garmin hebben ook de optie om in het apparaat zelf al motor routes te plannen waardoor je zonder vooraf een route te maken op de computer toch snel een leuke route kunt rijden (bij de rider 5 zit dit er standaart op, bij garmin is het een optie, weet alleen niet zeker hoe dat bij het laatste model zit).

Ik heb zelf de tomtom rider 5, waar ik erg tevreden over ben. Snel, duidelijk, en optie voor motorroutes (kronkelroute).

:]
 
Laatst bewerkt:
Ik ken de blauwpunkt 35 niet, ook de kaarten en wat daarmee mogelijk is niet.
Zelf gebruik ik een 2595LMT van Garmin met een waterdichte tas erom. Kan er prima motorroutes mee laden en rijden.
Het 5inch scherm vind ik fijner dan een 3,5inch. De Garmin kostte me €160,- en het hoesje €30,-
Er zijn ook nog wat goedkopere alternatieven van garmin. Of die allemaal hetzelfde kunnen weet ik niet maar als je even zoekt op specificaties van het betreffende model/type dan kom je er gauw genoeg achter.

Niet dat ik je een ongevraagd advies wil geven. Je mag dit ter kennisgeving aannemen en naar gelieven naast je neerleggen.
Wat jou het beste lijkt.

Er komen vast nog wel meer bruikbare tips en suggesties.
 
Ik heb ook sinds van de week de garmin 2595 LMT (nu 135 euro bij cool blue), ook met waterdicht tasje voor op t stuur (ook 3 tientjes).
Mooi formaatje scherm. Ik vond gelijk toen ik hem aanzette dat het ook een mooi helder scherm was en toen bleek hij pas op 50% helderheid te staan! Op 100% kan je zelfs met fel zonlicht het scherm nog aflezen. Er zit een kabel bij waarmee je hem kan aansluiten op de 12v aansluiting van je auto/motor. Hoef je je ook niet druk te maken over de batterij duur. (die heb ik nog niet getest).
Routes maken in basecamp vereist even wat oefenen, maar zodra je dat een beetje onder de knie hebt wil het wel. Vervolgens met een paar klikjes schrijft hij de route naar je navigatie en karren maar!
 
Bedankt voor jullie reacties! Jammer dat niemand ervaring heeft met de blaupunkt. Maar de tip om een 'normale' navigatie in een waterdicht iets te stoppen is ook wel een goede denk ik. Is zo'n ding dan ook wel goed bestand tegen de trillingen op een motorfiets?

Ik wil de navigatie vooral gaan gebruiken voor recreatie-doeleinden. Routes downloaden en zelf plannen inderdaad. Die kronkelroute van TomTom is wel echt een hele mooie optie zeg!

De blaupunkt is me wat te onbekend om de gok te gaan wagen er een aan te schaffen. Misschien is het ook wel te mooi om waar te zijn, voor dat geld een goed systeem voor op de motor.. Maar even verder oriënteren.
 
Ik kan je wel vertellen als met de rider gaat rijden kom je geen saaie wegen meer tegen. Je kijkt op kaart welke kant je ongeveer opwilt, daar klik je een punt aan en vervolgens plan kronkelroute.
In 2 minuten ben je vertrokken zonder enige planning en lastige software, overzetten van bestanden etc.
 
Laatst bewerkt:
Ik kan je wel vertellen als met de rider gaat rijden kom je geen saaie wegen meer tegen. Je kijkt op kaart welke kant je ongeveer opwilt, daar klik je een punt aan en vervolgens plan kronkelroute.
In 2 minuten ben je vertrokken zonder enige planning en lastige software, overzetten van bestanden etc.

Dat klinkt toch wel aangrenzend aan episch! Dus maar even sparen nog vrees ik -O-
 
Bij de garmin kun je de on route motorkaart aanschaffen. Die zou hetzelfde moeten doen als de kronkel optie van tomtom.
Die extra kaart kost je wel 90euro meer. Maar dan kun je hem wel in het toestel van je keuze plaatsen.
Omdat ik toch al een garmin heb overweeg ik dan ook de speciale motorkaart erbij te halen. Als ik nu alles nieuw moest halen werd het wellicht een tomtom, hangt ook wel van overige specificaties af.
 
Taal is meestal instelbaar, of iig naar engels te zetten.
Veel plezier ermee. Heb deze een paar keer mogen gebruiken en ik vond het een fijn ding.
Gebruik zelf de smartphone omdat ik dan alles bij me heb en ik een hekel heb aan veel apparatuur meeslepen :+
 
Laatst bewerkt:
Sinds een week gebruik ik een Blaupunkt Motopilot en schreef al een eerste ervaring op een ander draadje Thijs67 in "BMW R1100RS/1150RS/R1200RS deel 4"
Het plannen van een leuke route naar je bestemming doe je eenvoudig door het profiel bochtige wegen te kiezen in instellingen en dan je bestemming in te voeren.
Je kan uiteraard ook gewoon snelste route kiezen in het autoprofiel, dan jakker je op de snelst mogelijke wijze over 's rijks wegen naar je bestemming.
Het uploaden van een route is eenvoudig, gewoon de gpx file naar je systeem kopiëren en daar staat 'ie dan bij de tourverzameling. Kaarten zijn van TomTom/Teleatlas.
Ik ben vooral happy met het handzame formaat en de kleine houder op het stuur. (en de prijs... *D )
 
Ik zal ook eens proberen mijn ervaring met de Motopilot te delen.

Op het eerste gezicht lijkt het allemaal leuk en veelbelovend voor het geld. Heb er nieuw 140,- euro voor betaald, dus niet verkeerd. Gezien de prijs verwacht ik niet hetzelfde als van een TomTom of Garmin.
Ik heb hem aangeschaft vanwege het kleine formaat en de lifetime updates. Een headset gebruik ik niet, waardoor ik geen last heb van de bekende connectiviteitsprobleempjes.

Opstarten duurt lang, maar de gps signalen vangt hij redelijk vlot op.
Het beeldscherm is voor mij tot nu toe altijd prima afleesbaar geweest en heb zon, wolken en regen meegemaakt.
De bediening is goed naar mijn mening, ook met mijn handschoenen aan. Het is even leren hoe het menu werkt, maar daarna is alles vrij simpel.
De informatie die gegeven wordt op het scherm is duidelijk en tijdig. Hij geeft altijd de volgende actie aan, ook al is deze pas over 80km. Op snelwegen geeft hij de rijbanen aan, op gewone wegen gelukkig niet.
Het enige wat ik mis is een klokje met de huidige tijd.

Navigeren van A naar B gaat tot nu toe goed, maar het berekenen van een route van 2 uur duurt wel even. Mijn oude Rider 1 was daarin zelfs sneller. Herbereken als je van de route afwijkt gaat in het zelfde tempo en kan soms irritant traag zijn.

Vooraf gemaakte routes in Tyre zijn te gebruiken, maar worden, net als bij TomTom, niet 1 op 1 overgenomen, ook niet als je ze omzet naar track en dan opslaat. Nalopen op het apparaat is dus noodzakelijk als je de route 1 op 1 wilt rijden.
Het berekenen gaat ook hier traag, net als herberekenen.
Wat wel goed gaat is dat hij niet per sé naar het gemiste routepunt wil bij een omleiding, tankstop of iets dergelijks. Gewoon van de route afwijken en hij berekent een normale omweg terug naar de route.

Waar het bij mij mis ging was in de Eifel bij een serie haarspeldbochten en ook bij een aantal snelle opeenvolgende afslagen. Daar raakte de Motopilot de weg volledig kwijt, bleef hangen in de herberekening, terwijl hij wel netjes de weg bleef volgen zonder route te laten zien. Het enige wat hielp was volledig uitzetten en opnieuw opstarten, route opnieuw laden en de juiste optie selecteren. Vrij frustrerend en dan moet ik mijzelf echt even helpen herinneren dat het een goedkoop ding is.....

Mijn grootste irritatie komt echter niet van het toestel zelf, maar van de fabrikant. Zij beloven lifetime updates voor de software en de kaarten. De laatste update was echter in maart 2014 en wanneer de nieuwe komt is niet bekend. Da's dus iets minder!

Over de accu kan ik weinig melden, ik heb hem aangesloten op de boordspanning van de motor.

Al met al is het toch wel een toestel wat waar voor je geld bied (gezien het lage bedrag), maar dat moet je ook in je achterhoofd houden.
Zoals boven geschreven is voor mij het formaat vrij belangrijk en wil ik een toestel wat aan (bijna) al mijn wensen voldoet, dan kom ik uit op een Garmin Oregon 600 met extra motorsteun, extra accu (geen active dock te krijgen), City Navigator Europa NT en Liftime update. Dit alles samen komt al snel op 480,- tot 580,- euro en dan is de Motopilot toch wel weer interessant!
 
Ik zal ook eens proberen mijn ervaring met de Motopilot te delen.

Op het eerste gezicht lijkt het allemaal leuk en veelbelovend voor het geld. Heb er nieuw 140,- euro voor betaald, dus niet verkeerd. Gezien de prijs verwacht ik niet hetzelfde als van een TomTom of Garmin.
Ik heb hem aangeschaft vanwege het kleine formaat en de lifetime updates. Een headset gebruik ik niet, waardoor ik geen last heb van de bekende connectiviteitsprobleempjes.

Opstarten duurt lang, maar de gps signalen vangt hij redelijk vlot op.
Het beeldscherm is voor mij tot nu toe altijd prima afleesbaar geweest en heb zon, wolken en regen meegemaakt.
De bediening is goed naar mijn mening, ook met mijn handschoenen aan. Het is even leren hoe het menu werkt, maar daarna is alles vrij simpel.
De informatie die gegeven wordt op het scherm is duidelijk en tijdig. Hij geeft altijd de volgende actie aan, ook al is deze pas over 80km. Op snelwegen geeft hij de rijbanen aan, op gewone wegen gelukkig niet.
Het enige wat ik mis is een klokje met de huidige tijd.

Navigeren van A naar B gaat tot nu toe goed, maar het berekenen van een route van 2 uur duurt wel even. Mijn oude Rider 1 was daarin zelfs sneller. Herbereken als je van de route afwijkt gaat in het zelfde tempo en kan soms irritant traag zijn.

Vooraf gemaakte routes in Tyre zijn te gebruiken, maar worden, net als bij TomTom, niet 1 op 1 overgenomen, ook niet als je ze omzet naar track en dan opslaat. Nalopen op het apparaat is dus noodzakelijk als je de route 1 op 1 wilt rijden.
Het berekenen gaat ook hier traag, net als herberekenen.
Wat wel goed gaat is dat hij niet per sé naar het gemiste routepunt wil bij een omleiding, tankstop of iets dergelijks. Gewoon van de route afwijken en hij berekent een normale omweg terug naar de route.

Waar het bij mij mis ging was in de Eifel bij een serie haarspeldbochten en ook bij een aantal snelle opeenvolgende afslagen. Daar raakte de Motopilot de weg volledig kwijt, bleef hangen in de herberekening, terwijl hij wel netjes de weg bleef volgen zonder route te laten zien. Het enige wat hielp was volledig uitzetten en opnieuw opstarten, route opnieuw laden en de juiste optie selecteren. Vrij frustrerend en dan moet ik mijzelf echt even helpen herinneren dat het een goedkoop ding is.....

Mijn grootste irritatie komt echter niet van het toestel zelf, maar van de fabrikant. Zij beloven lifetime updates voor de software en de kaarten. De laatste update was echter in maart 2014 en wanneer de nieuwe komt is niet bekend. Da's dus iets minder!

Over de accu kan ik weinig melden, ik heb hem aangesloten op de boordspanning van de motor.

Al met al is het toch wel een toestel wat waar voor je geld bied (gezien het lage bedrag), maar dat moet je ook in je achterhoofd houden.
Zoals boven geschreven is voor mij het formaat vrij belangrijk en wil ik een toestel wat aan (bijna) al mijn wensen voldoet, dan kom ik uit op een Garmin Oregon 600 met extra motorsteun, extra accu (geen active dock te krijgen), City Navigator Europa NT en Liftime update. Dit alles samen komt al snel op 480,- tot 580,- euro en dan is de Motopilot toch wel weer interessant!

Yep, herkenbaar. Ik heb ruim een half jaar met dit apparaat gewerkt en dat gaat als hierboven...niet altijd ideaal maar over het algemeen goed genoeg, zeker voor die prijs. Software en kaartupdate is sinds november 2015 wel beschikbaar...
Toch heb ik 'm nu vervangen omdat 'ie gek genoeg niet tegen kou kan. Als het kouder is dan ongeveer 5 graden reageert het scherm niet meer goed op aanraking of gaat gewoon zelf commando's bedenken waardoor allerlei vensters opengaan en weer sluiten, maar waardoor je 'm dus ook gewoon niet meer kan bedienen. Eenmaal weer binnen doet alles het 'flawless'.....
Dus voor seizoensrijders bruikbaar, maar voor doorrijders zeker niet.... ...heb 'm nu aan het stuur van het fietsje van mijn meisje geknoopt... die houd ook niet van koud weer....
 
Terug
Bovenaan Onderaan