zelf krachtstroom / 3 fasen aanleggen..: 1 dag werk

25 sep 2003
199
1
Eindhoven
Heren, in de afgelopen weken heb ik krachtstroom (3 fasen) aangelegd in m’n schuur. Aangezien informatie versnipperd is te vinden op het internet dacht ik eea op een rij te zetten inclusief de kosten. Voor de goede orde: ik ben geen elektricien, maar heb voldoende verstand om het degelijk geregeld te krijgen.

Eerst maar eens oriënteren. Wat is krachtstroom? In Jip en Janneke taal: drie keer 230V.. Kijk hiervoor naar http://nl.wikipedia.org/wiki/Fasedraad#Fasedraad en http://nl.wikipedia.org/wiki/Driefasenspanning.

Daarna maar eens gekeken wat ik hiervoor nodig heb. Wederom blij met de buurman.. :} hij heeft eenzelfde bouwjaar woning en een tijdje terug 3 fasen naar z’n schuur getrokken. Even bij hem in de meterkast gekeken en de type onderdelen genoteerd:

1. Hager SB440 – hoofdschakelaar 40A
2. Hager CFA440G – aardlekschakelaar 40A 0,3A (let op: dus niet 0,03A)
3. Hager MCN620E – automaat trage karakteristiek 20A

Vervolgens even surfen en de onderdelen besteld. Uiteraard ook gelijk de volgende onderdelen meegenomen:
1. Lege kast van Hager voor acht modules (blok aardlekschakelaar (4) en automaat 20A (4))
2. YMVK grondkabel 4 aderig 4mm2 (zegge: vier kwadraat). Een grondkabel heeft een aparte aardedraad in de mantel zitten.
3. Rubber kabel 5 aderig 4mm2
4. Stekker en Stopcontact 32A

Overigens had ik de rubberen kabel nodig om aan de machine te knopen die op 3 fasen draait. Aan deze rubberen kabel zet ik dan de 3 fasen stekker.

Onderstaande onderdelen besteld bij elektroprijsbreker.nl: (excl btw)

Foto-7XVRLEM7-D.jpg


Onderstaande onderdelen bij klusspullen.nl: (incl btw)

Foto-IWNAQTRI-D.jpg


Vervolgens heb ik bij een lokale elektrowinkel het volgende gehaald (circa 8 euro):
- Aardedraad 6mm2 voor in de meterkast circa 2m
- Bruine draad 6mm2 circa 2m
- Blauwe draad 6mm2 circa 2m
- Adereindhulzen voor aardedraad grondkabel

Gezamenlijk dus ongeveer 310 euro excl btw.

Ok, de spullen zijn binnen en hieronder de bestaande situatie:

Foto-KXVZD7XN-D.jpg



Eerst maar eens de grondkabel onder de oprit door getrokken. Betekent tegels eruit, geul graven en een gat boren vanuit de meterkast naar buiten. Helaas heb ik geen bestaande pijp waar het doorheen kan. Overigens heb ik hier een betonboor 20mm diameter, circa 430mm lang voor gebruikt. Kabel van buiten naar binnen. Zorgen voor genoeg lengte om de boel netjes weg te kunnen werken. Kabel in de geul, schuin een gat boren vanuit de garage naar buiten en de rest van de kabel erin. Ik heb nog een lus in de grond gelegd voor wat lengte indien nodig. Wel heb ik gezorgd voor tussenruimte, dus niet de lus strak tegen elkaar in de grond gelegd.

Foto-TWWF7B4F-D.jpg


Vervolgens het lege kastje van Hager gevuld met de nieuwe aardlekschakelaar en de automaat. Begonnen om de aardlekschakelaar te verbinden met de automaat. Er moeten drie bruine en één blauwe draad worden gebruikt. Begonnen met een bruine aan de linkerkant van de aardlek naar de linkerkant van de automaat (L1), vervolgens de tweede en de derde bruine draad (L2 en L3). Ten slotte van de rechterkant van de aardlek naar de rechterkant van de automaat de blauwe draad, ofwel de nul. Het kastje heb ik vervolgens in de meterkast geplaatst.

Nu de grondkabel hierop aangesloten. Zoals aangegeven is dit vier aderig, namelijk een bruine (L1), zwarte (L2), grijze (L3) en blauwe draad (Nul). Deze vier draden komen bovenop de automaat (MCN620E) te zitten. Bruin links, zwart op de tweede aansluiting, dan grijs en blauw uiterst rechts. De aardedraad zit in de mantel en komt vrij als de buitenkant van de kabel wordt verwijderd. Aardeeindhuls erop, krimpkous eromheen en aansluiten op een kroonsteen. Dit weer op een “normale” 6mm2 aardedraad en naar het blokje waar aardedraden op samenkomen.

Vervolgens in de schuur zo’n rode 3 fasen stopcontact op de muur gemonteerd. Wel weer even opletten dat de bruine/zwarte/grijze/blauwe draden in die volgorde worden gemonteerd. Staat duidelijk op de aansluitpunten, zie foto.

Foto-NYBJG3JO-D.jpg


Foto-AU37QVWO-D.jpg


Foto-TRE3MJQI-D.jpg


Alles was voorbereid en wachten totdat de monteur van het energiebedrijf er twee hoofdschakelaars naast komt zetten. Let wel, hiermee bedoel ik de schakelaars die in het verzegelde kastje zitten, dus niet de hoofdschakelaar waar ik zelf bij kan. Overigens moest ik dit nog vervangen. Tot op dit moment zat er nog een 1 fase hoofdschakelaar, zie foto bovenaan.

Ok, uurtje voordat de energieman voor de deur staat de 1 fase hoofdschakelaar eruit gehaald. Betaande rijtje automaten en aardlek opschuiven en 3 fase hoofdschakelaar ertussen gezet. De bestaande draden weer netjes terug, dus 1 bruine en 1 blauwe aan de onderkant (vanaf hoofdschakelaar energiebedrijf) en daarboven ook de bruine en blauwe draden terug. Hier zitten er meerdere op, zoals je bovenaan op de foto kunt zien.

Foto-I8GLHEEG-D.jpg


Vervolgens vanuit het nieuwe kastje van de bovenkant van de aardlekschakelaar weer drie bruine en een blauwe draad (6mm2) doorgetrokken naar de nieuwe hoofdschakelaar. Voor wat betreft het aansluiten op de hoofdschakelaar heb ik deze er weer van links naar rechts (bovenaan) bij gestopt. Het extra kastje ziet er dan zo uit, rechts de aardlek die rechts de andere zekeringkast ingaat naar de hoofdschakelaar. Links de automaat met daarop gemonteerd de grondkabel:

Foto-UCMBSWAL-D.jpg



Vervolgens is de energieman een uurtje bezig geweest om er twee hoofdschakelaars bij te zetten. In het verzegelde kastje, laten we maar zeggen. Hij heeft dit weer doorgetrokken naar de onderkant van “mijn” hoofdschakelaar (SB440) en klaar is klara.

Onder de streep heeft het me ongeveer een dag werk gekost, circa 500 euro aan onkosten en daarmee 3 x 25A geregeld. Betekent overigens dat er geen aanvullende kosten zijn. Indien je richting 3x 35A gaat betaal je al snel 50 euro per maand meer.

Wellicht dat jullie iets met dit verhaal kunnen.
Groet!
 
Laatst bewerkt:
Ik overweeg ook om 3 x 25A krachtstroom naar de garage aan te (laten) leggen.
Na een paar keer deze draad gelezen te hebben, zie ik door de bomen het bos niet meer.
Momenteel heb ik 1 x 35A in de meter kast. Wat heb ik uiteindelijk nodig om naar 3 x 25A over te gaan ? Ik ben niet van plan om zelf dit te gaan doen, maar ik kan wel alvast naar materiaal gaan zoeken.

1. hoofdschakelaar: 40A (3 fase). Welke types zijn er ?
2. aardlekschakelaar: 40A 0,3A (3 fase). Welke types ?
3. automaat: trage karakteristiek 20A (3 fase) of moet het 16A ? Ik las iets over selectiviteit.
4. grondkabel naar de garage: 5 x 2,5 of 5 x 4 (ca. 25 meters)
5. 5 polig WCD: 32A of 16A ?

Alvast bedankt,
Bernez
Beetje inlezen :)

Je moet aan der egels voldoen.
Hoofdschakelaar
Aardlek voor krachtgroep
zekeringen voor krachtgroep
wcd is afhankelijk wat je er aan gaat hangen. Dat weet jij beter dan iedereen.

De onderdelen kun je online makkelijk vinden en vergelijken.
Eea moet ook netjes in een doosje of kastje.
 
Heb al geïnformeerd bij de beheerder en dit zou mij €205,70 incl. BTW gaan kosten voor de aansluiting. Woning is uit 1983, dus (redelijk) recent.

Mij ging 't voornamelijk om de goede waarden voor de hoofdschakelaar, aardlekschakelaar en zekering automaat.
Dus, als er iemand zo vriendelijk zou willen zijn om (nogmaals) voor alle duidelijkheid dit te willen noemen. Met evt. merk en type.

Voor de WDC weet ik nog niet precies welke machines aan wordt gehangen (freesbank, draaibank). Maar het zullen geen zware industriële machines zijn. Het is maar voor de hobby.
 
Laatst bewerkt:
Heb al geïnformeerd bij de beheerder en dit zou mij €205,70 incl. BTW gaan kosten voor de aansluiting. Woning is uit 1983, dus (redelijk) recent.

Mij ging 't voornamelijk om de goede waarden voor de hoofdschakelaar, aardlekschakelaar en zekering automaat.
Dus, als er iemand zo vriendelijk zou willen zijn om (nogmaals) voor alle duidelijkheid dit te willen noemen. Met evt. merk en type.

Voor de WDC weet ik nog niet precies welke machines aan wordt gehangen (freesbank, draaibank). Maar het zullen geen zware industriële machines zijn. Het is maar voor de hobby.
Ik heb:
Martell in "Krachtstroom en kosten: valt erg mee!!!"
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Kijk even naar mijn foto op de vorige pagina. Als je daar op klikt is de tekst met daarop de waardes per automaat prima te lezen.

Verder, 3x220 groep en 1 krachtgroep gaat prima op 1 aardlek.

Wat ik verder nog heb gedaan is vanaf mijn meterkast in huis een kabel getrokken naar de garage, en daar heb ik een losse meterkast geplaatst, zodoende heb ik in mijn garage ook weer 3x220 en 1 kracht groep.

Heb expres 3 groepen gemaakt in de garage zodat ik het licht op een aparte groep kon zetten, als ik dan eens iets verpruts waardoor ik sluiting maak zit ik niet gelijk in het donker. :P
 
Franko, over die foto van jouw kast had ik nog een vraag :) :

Ik zie trouwens dat je geen 220v aardleks (2-polig toch?) gebruikt zoals wat ik heb, maar alleen de 380v aardleks gebruikt. Theoretisch, zou ik dat ook kunnen doen? De krachtaardleks zijn per schakelaar fysiek met elkaar verbonden en doen hetzelfde als de 220 aardleks toch? Ik kan me voorstellen dat storingzoeken wel wat lastiger wordt.

Heb expres 3 groepen gemaakt in de garage zodat ik het licht op een aparte groep kon zetten, als ik dan eens iets verpruts waardoor ik sluiting maak zit ik niet gelijk in het donker. :P

Goeie tip, dat zie ik bij mij ook nog wel eens gebeuren haha :P
 
Laatst bewerkt:
Vandaag is de installateur van Imtech op bezoek geweest en heeft de meterkast omgebouwd, geen opmerkingen en hij vond het zelfs wel netjes geloof ik. De stoppen blijven in en alles werkt, ik heb even getest met m'n krachtstroom hogedrukreiniger en het ziet er goed uit. Nu op zoek naar een mooi C02 Lasapparaat! 8-)

Hij heeft er een slimme meter in gezet en helaas toch geen automaten op de plek van de hoofdzekeringen. Ik laat dus sowieso de 16a krachtgroep er in zitten.


Zo is het nu:

5e77gn.jpg


xf6i36.jpg



En zo was 't

b9f3ar.jpg


Al met al valt het achteraf allemaal mee, je moet je goed inlezen (dit topic heeft me erg goed geholpen, allen dank voor de hulp!) en je moet je kop er bij houden en alles gewoon netjes aanleggen. Het kostenplaatje viel me ook best mee touwens.

De kosten:

Kast: €28,25
Kracht hoofdschakelaar: € 18,75
Kracht aardlek: €55,-
Krachtgroep: €40,-
3 X 16a 5-p stekkers: €7,-
3X 16a 5-p contactdozen: €17,25
100 meter 5x2,5mm2 ymvk kabel: €130,- (heb ik uiteraard niet allemaal gebruikt)
Dan nog wat klein spul: Adereindhulzen, draad, aansluitblokjes, pvc buis, klemmen, aardedraad: €25,-
Aanvraag/aansluiten/nieuwe slimme meter Imtech/Stedin: €185,-

Totaal: €386,50.

Overigens ga ik nog een flink eind YmVK draad verkopen dus er gaat nog wat van af.
 
Laatst bewerkt:
Hij heeft er een slimme meter in gezet en helaas toch geen automaten op de plek van de hoofdzekeringen. Ik laat dus sowieso de 16a krachtgroep er in zitten.
Oh, dat is jammer, ik heb wel automaten (C25) *D als hoofdzekeringen waar ik zelf bijkan, maar dat zullen ze wel alleen bij nieuwbouw doen. :z
Bij mij kwam BAM alles aansluiten tijdens de nieuwbouw (elektra, gas, Cai), bij jou in de regio zal het wel Imtech zijn die dit doet voor de netbeheerder.
 
Het was wel het makkelijkste om de gewone oude stoppen te gebruiken zag ik, de kast was al helemaal voorbereid. De overige 2 fasen zaten in klemmen op de plek waar de installateur de 2 extra stoppen plaatste, was echt zo gebeurd. Hij is uiteindelijk een dik half uur bezig geweest, lekker snel dus. Ik had nog even een verlengsnoer naar de buren gelegd, dus licht was er iniedergeval genoeg!
 
Link als voorbeeld, ik heb natuurlijk iets zwaarder nodig. Het lijkt me handig om met 1 knop in de schuur de krachtstroom er af te kunnen halen, mocht er wat aan de hand zijn.
 
Vandaag is de installateur van Imtech op bezoek geweest en heeft de meterkast omgebouwd, geen opmerkingen en hij vond het zelfs wel netjes geloof ik. De stoppen blijven in en alles werkt, ik heb even getest met m'n krachtstroom hogedrukreiniger en het ziet er goed uit. Nu op zoek naar een mooi C02 Lasapparaat! 8-)

Hij heeft er een slimme meter in gezet en helaas toch geen automaten op de plek van de hoofdzekeringen. Ik laat dus sowieso de 16a krachtgroep er in zitten.


Zo is het nu:

[afbeelding]

[afbeelding]


En zo was 't

[afbeelding]

Al met al valt het achteraf allemaal mee, je moet je goed inlezen (dit topic heeft me erg goed geholpen, allen dank voor de hulp!) en je moet je kop er bij houden en alles gewoon netjes aanleggen. Het kostenplaatje viel me ook best mee touwens.

De kosten:

Kast: €28,25
Kracht hoofdschakelaar: € 18,75
Kracht aardlek: €55,-
Krachtgroep: €40,-
3 X 16a 5-p stekkers: €7,-
3X 16a 5-p contactdozen: €17,25
100 meter 5x2,5mm2 ymvk kabel: €130,- (heb ik uiteraard niet allemaal gebruikt)
Dan nog wat klein spul: Adereindhulzen, draad, aansluitblokjes, pvc buis, klemmen, aardedraad: €25,-
Aanvraag/aansluiten/nieuwe slimme meter Imtech/Stedin: €185,-

Totaal: €386,50.

Overigens ga ik nog een flink eind YmVK draad verkopen dus er gaat nog wat van af.


Verdeler ziet er netjes uit, zou alleen nog die klikaanklikuit schakelaars nog in een lasdoos stoppen, je zult niet de eerste zijn waarbij een blanke geleider in 1 van de schroefgaten komt.
 
Werkschakelaar en lastscheider is hetzelfde? Werkschakelaar wil zeggen dat je er een specifiek apparaat mee in en uit schakelt?

In het algemeen wel ja, zitten veelal op machines, dakventilatoren, luchtbehandelingskasten e.d.
Meestal voorzien van de mogelijkheid om met een hangslot de boel te vergrendelen.

Maar je kunt er ook prima de schuur mee spanningsloos maken :+
 
of in je meterkastje van de schuur achter de krachtgroep een 4 polige magneetschakelaar plaatsen en deze schakelen dmv een losse schakelaar?

EDIT: volgens mij komt je krachtgroep rechtstreeks vanuit de meterkast, in dat geval kan je hetzelfde doen maar dan moet je deze componenten in een schakelkastje bouwen.

In het laatste geval is een 4-polige (werk)schakelaar natuurlijk wel makkelijker.
 
Laatst bewerkt:
Een bekend van mij heeft deze groepenkast, maar ik heb het idee dat het niet klopt. Er lijkt namelijk een 220v aardlek te missen, of niet? En er vanuit gaande dat de hoofdstoppen 25a zijn, zou de karakteristiek van de krachtgroep dan een C of B moeten zijn?

mkgqi1.jpg
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan