Gerommel aan de motoren van Tomcat

Probleem zit hem naar mijn mening meer in het afstellen van de kleppen.. Honda heeft het voorgeschreven op iedere 8.000 mijlen, dus rond de 12.800 kilometers.. En daar zit de crux.. De kleppen slaan bij de achterste cilinders sneller in waardoor de klepspeling sneller terug loopt. In de eerste FSM staat een klepspeling van 0.12mm. In een latere servicebuletin moest de klepspeling verruimd worden naar 0.14.

Als de klepspeling te arm word, tot geen, dan blijft de nokkenas direct contact houden met de tuimelaar.. Er is dan geen ruimte meer voor een oliefilm.. De nokkenas graaft dan uiteindelijk in de tuimelaar met de visuele resultaten.. Nokkenas slijtage..

Komt dus neer op achterstallig onderhoud.. Ik stel de kleppen al bij 7.500km.. Of.. Wanneer de kleppentrein bij koud niet meer hoorbaar tikkelt, maak ik mij zorgen over de klepspeling..

Oliemodificatie bij een 1000 zou ik mee oppassen. Niet elke modificatie heeft het gewenste effect. Als er te veel olie naar de nokkenassen wordt geleid gaat dat ten koste van de olietoevoer naar de krukas en drijfstangen.. Ik heb al veel 1000 blokken verschroot daar de drijfstang en krukas van de 4e (de laatste in de oliegallerij) naar z'n grootje zijn gedraaid..
 
Probleem zit hem naar mijn mening meer in het afstellen van de kleppen.. Honda heeft het voorgeschreven op iedere 8.000 mijlen, dus rond de 12.800 kilometers.. En daar zit de crux.. De kleppen slaan bij de achterste cilinders sneller in waardoor de klepspeling sneller terug loopt. In de eerste FSM staat een klepspeling van 0.12mm. In een latere servicebuletin moest de klepspeling verruimd worden naar 0.14.

Als de klepspeling te arm word, tot geen, dan blijft de nokkenas direct contact houden met de tuimelaar.. Er is dan geen ruimte meer voor een oliefilm.. De nokkenas graaft dan uiteindelijk in de tuimelaar met de visuele resultaten.. Nokkenas slijtage..

Komt dus neer op achterstallig onderhoud.. Ik stel de kleppen al bij 7.500km.. Of.. Wanneer de kleppentrein bij koud niet meer hoorbaar tikkelt, maak ik mij zorgen over de klepspeling..
Eigenlijk jammer want kleppen stellen bij een VF1000 stelt niet echt veel voor, het enige nadeel is dat de onderste radiateur eraf moet en dus het water eruit. Maar goed ik heb ze gesteld/gecontroleerd onder het motto beter ietsje te ruim dan ietsje te strak.
Oliemodificatie bij een 1000 zou ik mee oppassen. Niet elke modificatie heeft het gewenste effect. Als er te veel olie naar de nokkenassen wordt geleid gaat dat ten koste van de olietoevoer naar de krukas en drijfstangen.. Ik heb al veel 1000 blokken verschroot daar de drijfstang en krukas van de 4e (de laatste in de oliegallerij) naar z'n grootje zijn gedraaid..
Bij het blok van de sloper die Maximus86 en ik onlangs hebben gekocht was ook een drijfstanglager compleet aan gort. Kortom beter maar geen oliemodificatie monteren maar gewoon goed en tijdig onderhoud, dwz kleppenstellen olie en filter om de 6000 km.
 
Oliemodificatie bij een 1000 zou ik mee oppassen. Niet elke modificatie heeft het gewenste effect. Als er te veel olie naar de nokkenassen wordt geleid gaat dat ten koste van de olietoevoer naar de krukas en drijfstangen.. Ik heb al veel 1000 blokken verschroot daar de drijfstang en krukas van de 4e (de laatste in de oliegallerij) naar z'n grootje zijn gedraaid..

De kleppen sneller afregelen houdt steek.

Ik las inderdaad lang geleden dat op sommige kits de olietoevoer lijnen te groot zijn, waardoor er te weinig olie naar de krukas wordt geleid. Jammer genoeg was ik dit vergeten toen Jan ARTC132 een samenkopen-actie deed voor de kit. Ik zal hem eens contacteren met de vraag hoe groot de banjo's e.d. zijn.

Hier is een link naar een artikel van Dave Dodge hierover:
Oil Modification Honda V4 by Dave Dodge

Dutchy, ken jij iemand met een "echte" Dave Dodge oil mod? Misschien loont het de moeite om daar eens de banjo afmetingen e.d. van de noteren, en te kijken of we dat niet kunnen kopiëren.
Ik heb redelijk dicht in de buurt een bedrijf dat allerlei soorten rem- en olieleidingen produceert als OEM voor veel merken. Ik zou daar eens kunnen horen of er dunnere leidingen of andere banjo's bestaan.

Ik heb ook al gemerkt dat sommige bij sommige VF blokken de H-vormige olieleidingen in de kop zelf een andere diameter hebben. Kan dit er iets mee te maken hebben?
1 paar dikke leidingen kwam uit een VF1000F2, een ander paar uit de sloper die ik met Tomcat ben gaan ophalen. De twee andere blokken hadden dunne leidingen
Hier een vergelijking:

Dun en dik:
Fgm8pWk.jpg


Dun:
rTsHGoM.jpg


Dik:
hnk2XoF.jpg


Dun:
2kXJ0pB.jpg


Dik:
NiSnUnA.jpg


Hoe zou je makkelijk de oliedruk kunnen meten onderaan en bovenaan een VF blok? Of bestaat makkelijk niet voor deze blokken? :+
 
Laatst bewerkt:
Beetje meer info:

http://sabmag.tripod.com/drp_dnt/

En van V4musclebike forums:
http://v4musclebike.com/forums/showthread.php?t=9755

1/4 steel line is not normally used in the traditional drill and tap. It uses an an4 feeder to two an3 lines. The 2 line mod from the v4market uses two an3 lines.

Standard an4 and an3 lines are what Dave uses. 3/16 and 1/8. From the case it goes 1/8 npt to an4 adapter, an4 90 to 1/8 npt (24 inches for V65) to 1/8 npt to two an3 T to two an3 lines. Dave has the an3 lines with big banjo's on them but on EBay you can find 6 inch an3 lines and put big banjos on them.

Hier zijn de binnendiameters van de AN lijnen:
http://chevellestuff.net/tech/an_fittings.htm


Een manier om oliedruk te meten (eens kijken of er een nettere installatie mogelijk is):
pdf linkje, ook van V4musclebike forum
 
In wezen zou de binnendiameter van de olieleiding geen invloed hebben daar de restrictie in de ingang van de koppen zit en aanvullend zitten er restricties in de lager kappen van de nokkenassen.. Dus dikkere en dunnere leidingen maken hier tijdens de motorloop geen verschil. Ook de banjo's niet.

Waar zit dan wel verschil in ?? Bij grotere diameters leidingen zakt bij stilstand de olie terug in het motorblok. Bij koude start ontstaat er dan mogelijk schade doordat de nokkenassen even "droog" lopen. DD (Dave Dodge) schrijft voor om niet boven de 3mm in doorlaat te gaan. Daaronder blijft de olie in de leiding aanwezig.

Jan ARTC132 heeft de adapters en leidingen van mijn versie. Deze versie is afgeleid van de oliemod van DD. Ik ben alleen afgeweken van de maat banjo's en de verbindingen. De DD versie heeft een kniestuk in de adapter. Deze moet met teflontape of ander dichtingsmateriaal in de adapter worden gedraaid. Ik heb daar een banjo verbinding gemaakt. Ook heb ik de originele honda maat voor de banjo gekozen. Normaal is de originele banjo bij de koppen dikker. De geleverde DD versie is 2mm dunner waardoor deze met de originele kopbout niet afdicht. Je moet dan maar extra ringen gebruiken. Nu kun je (en je moet zelfs door de vorm) de originele kopbout gebruiken zonder de extra ringen.



De
 
Laatst bewerkt:
In wezen zou de binnendiameter van de olieleiding geen invloed hebben daar de restrictie in de ingang van de koppen zit en aanvullend zitten er restricties in de lager kappen van de nokkenassen.. Dus dikkere en dunnere leidingen maken hier tijdens de motorloop geen verschil. Ook de banjo's niet.

Waar zit dan wel verschil in ?? Bij grotere diameters leidingen zakt bij stilstand de olie terug in het motorblok. Bij koude start ontstaat er dan mogelijk schade doordat de nokkenassen even "droog" lopen. DD (Dave Dodge) schrijft voor om niet boven de 3mm in doorlaat te gaan. Daaronder blijft de olie in de leiding aanwezig.

Jan ARTC132 heeft de adapters en leidingen van mijn versie. Deze versie is afgeleid van de oliemod van DD. Ik ben alleen afgeweken van de maat banjo's en de verbindingen. De DD versie heeft een kniestuk in de adapter. Deze moet met teflontape of ander dichtingsmateriaal in de adapter worden gedraaid. Ik heb daar een banjo verbinding gemaakt. Ook heb ik de originele honda maat voor de banjo gekozen. Normaal is de originele banjo bij de koppen dikker. De geleverde DD versie is 2mm dunner waardoor deze met de originele kopbout niet afdicht. Je moet dan maar extra ringen gebruiken. Nu kun je (en je moet zelfs door de vorm) de originele kopbout gebruiken zonder de extra ringen.



De
Maar ondanks al deze maatregelen zou beveel je niet aan om 'em op een 1000 te monteren?
Dan schrijft Dave:
"my designs feed filtered oil to the heads, at 3 times the volume, and 2 times the pressure verses the stock set-up. My kits also increase the lower-end oil pressure by 3-5 psi instead of dropping pressure." Wat bedoelt hij met low-end oil pressure?
De olie naar de versnellingsbak of de olie naar de krukas.
 
In wezen zou de binnendiameter van de olieleiding geen invloed hebben daar de restrictie in de ingang van de koppen zit en aanvullend zitten er restricties in de lager kappen van de nokkenassen.. Dus dikkere en dunnere leidingen maken hier tijdens de motorloop geen verschil. Ook de banjo's niet.

Waar zit dan wel verschil in ?? Bij grotere diameters leidingen zakt bij stilstand de olie terug in het motorblok. Bij koude start ontstaat er dan mogelijk schade doordat de nokkenassen even "droog" lopen. DD (Dave Dodge) schrijft voor om niet boven de 3mm in doorlaat te gaan. Daaronder blijft de olie in de leiding aanwezig.

Jan ARTC132 heeft de adapters en leidingen van mijn versie. Deze versie is afgeleid van de oliemod van DD. Ik ben alleen afgeweken van de maat banjo's en de verbindingen. De DD versie heeft een kniestuk in de adapter. Deze moet met teflontape of ander dichtingsmateriaal in de adapter worden gedraaid. Ik heb daar een banjo verbinding gemaakt. Ook heb ik de originele honda maat voor de banjo gekozen. Normaal is de originele banjo bij de koppen dikker. De geleverde DD versie is 2mm dunner waardoor deze met de originele kopbout niet afdicht. Je moet dan maar extra ringen gebruiken. Nu kun je (en je moet zelfs door de vorm) de originele kopbout gebruiken zonder de extra ringen.

De

Gebruikt jouw versie dan AN3 of AN4 leidingen? Zo te horen is de installatie hier dan wel een stuk netter.
 
Afgelopen weekeinde wilde het allemaal niet zo.............
Daarom de opnieuw gevulde schokkert van de slopert in de VF gemonteerd.

Ging ik best van zweten. Benieuwd of dat wat is.
 
Vandaag de kuip eens onderhanden genomen. Verbindingsstuk tussen links en rechts is gescheurd.

Gelijmd met 2 componentenlijm en stukje aluminium ter versteviging.

Benzineleidingen zal ik moeten vervangen. Zitten nu met een soort vulcaniserend rubber aan elkaar.
 
Netjes gerepareerd die kuip. Hecht dat allemaal wel netjes aan elkaar? Welke lijm heb je gebruikt?

De benzineleiding is gewoon standaard 8mm leiding, geen hogedruk voor zover ik weet, dus dat kan je bij elke autoboer gewoon vinden. Wel een interessant knutselwerk :). Vergis ik mij, of zit je benzinepomp omgekeerd gemonteerd? Normaal moeten de leidingen toch langs de kant van de regulator lopen?
 
Netjes gerepareerd die kuip. Hecht dat allemaal wel netjes aan elkaar? Welke lijm heb je gebruikt?

De benzineleiding is gewoon standaard 8mm leiding, geen hogedruk voor zover ik weet, dus dat kan je bij elke autoboer gewoon vinden. Wel een interessant knutselwerk :). Vergis ik mij, of zit je benzinepomp omgekeerd gemonteerd? Normaal moeten de leidingen toch langs de kant van de regulator lopen?
De benzineleiding zat zo. Of dat echt de bedoelig is zo weet ik ook niet. Ik denk dat 8mm slang wel past aan de brandstofpomp, maar niet aan het filter en de carb. Daar hoort een verloop tussen, en die.......is er niet.

Hier pos 7, verloop van slang 5,3 naar 7,3.
Als ik het plaatje zo bekijk zit de brandstofpomp idd verkeerd om, maar dat geeft niks, dan kom ik denk ik zelfs beter uit met het benzinefilter.
De kuip heb ik gelijmd met 2 componenten lijm, hecht echt vreselijk goed, maar stinkt........
Ik denk dat ik een kuip met "the best parts of both" ga opbouwen, en de andere ff op reserve leg.
 
Reserve is altijd goed :)

Ik dacht dat het enkel 8mm was, kan eens kijken, ik heb de slangen van de sloop VF hier ook nog liggen.
 
Reserve is altijd goed :)

Ik dacht dat het enkel 8mm was, kan eens kijken, ik heb de slangen van de sloop VF hier ook nog liggen.
Ben benieuwd wat daar op zat.
Voordeel van de Honda is dat je eerst de tank erop legt en dat achter de leiding kan aansluiten. Bij de GSX-en moet je de tank omhoog houden en dan de vacuüm leiding en daarna de benzineleiding aan de kraan frommelen en dan de tank verder laten zakken.
 
Heb in de vuilnisbak moeten graven, maar wat ik kon terugvinden was allemaal dikwandige 8mm slang. Sommige stukken zijn omvlochten, ik vermoed als bescherming tegen de hitte van het blok?

:edit: sommige modellen hadden blijkbaar andere diameters van slang. 8mmen 10mm
http://honda.vf1000.com/forum/index.php/topic,1426.0.html?fb_ref=Default
Ik zal eens kijken wat ik bij een automaterialen handel voor verloopstukken kan krijgen en wat ze daar voor slang hebben. Vooraf eens de diameter van de aansluitnippels her en der meten.
Wel apart dat ook dát weer verschillend kan zijn.
 
Slim gezien! Ik zou al iets veel te gecompliceerd met een vijverpomp zijn gaan bouwen of zo, dit idee ga ik stelen :)
 
Vandaag de kuip eens onderhanden genomen. Verbindingsstuk tussen links en rechts is gescheurd.
[~[url="http://i304.photobucket.com/albums/nn194/keesvdr/Gerommel/Afb1571_MF_zpsbv5hvtwg.jpg"]afbeelding~][/URL]
Gelijmd met 2 componentenlijm en stukje aluminium ter versteviging.
[~[url="http://i304.photobucket.com/albums/nn194/keesvdr/Gerommel/Afb1572_zpstlfll5bw.jpg"]afbeelding~][/URL]
Benzineleidingen zal ik moeten vervangen. Zitten nu met een soort vulcaniserend rubber aan elkaar.
[~[url="http://i304.photobucket.com/albums/nn194/keesvdr/Gerommel/Afb1574_MF_zpss5fzfhgj.jpg"]afbeelding~][/URL]

Dat kuipverbindingsstuk is gewoon ABS toch? Had je dat niet mooier en beter met MEK kunnen smelten? Of met de soldeerbout? Of zo :
ipv die speciale staafjes toevoegmateriaal kun je daar ook gewoon een stukje ABS voor nemen van een oude kuip bijv. Misschien een tip voor de volgende keer ;)
 
Dat kuipverbindingsstuk is gewoon ABS toch? Had je dat niet mooier en beter met MEK kunnen smelten? Of met de soldeerbout? Of zo :
ipv die speciale staafjes toevoegmateriaal kun je daar ook gewoon een stukje ABS voor nemen van een oude kuip bijv. Misschien een tip voor de volgende keer ;)
Bedankt voor de opmerking/advies.
Ik zal dat een volgende eens proberen. Ik heb 2 kuipen, en het gerepareerde deel in de reservekuip geschroefd.
Vandaag nog eens de radiateur bekeken. Gisteren de 2e soldeerpoging ondernomen. Met de fietsbandtest lijkt het kloelblok dicht te zijn, maar de aansluitingen laten zich met een slangklem slecht afdichten. Of het lekt eronder. Dus ik ga de radiateur maar eens gewoon monteren en eens testen.
 
Vandaag kreeg ik de oliemod binnen:

De vraag is alleen wél of ik 'em wel ga gebruiken........Ik ben inmiddels gewaarschuwd dat op een VF1000 niet "zo maar" te doen. Het plan is nu dat Maximus86 en ik tzt eerst de oliedruk zo eens meten, en dan na de Oliemod nog eens meten. Op basis van deze metingen beslissen we dan wat te doen.
Afgelopen weekeind de VF1000 weer grotendeels weer in elkaar gezet. Hopelijk is de "nieuwe" radiateur waterdicht. We gaan het merken...........
 
Ik heb ergens halverwege maart alles binnen (oliedruk meter en alle loodgieterij die er bij komt kijken), dan kom ik nog eens op de koffie :)
 
Ik heb ergens halverwege maart alles binnen (oliedruk meter en alle loodgieterij die er bij komt kijken), dan kom ik nog eens op de koffie :)
Klinkt goed. Kunnen we meten. Ik ga zo nog ff een extra slangklem op de radiateur zetten. Lekte zo al zonder op druk te zijn '(
Als dat niet help gaat de oude er voorlopig eerst weer eens op.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan