Vietnam

Status
Niet open voor verdere reacties.
Security team

Ons security-team Bugi (links) en Ruby (dus rechts) in hun geliefkoosde houding: lekker lui uitkijkend onder de garagedeur door naar de poort. Zodra ze daar iets zien, vliegen ze als gekken, Bugi uiteraard voorop, luid blaffend erop af. We hebben dan ook al heel lang geen deurbel meer. :+

full
 
Laatst bewerkt:
Zo'n alarmcentrale heb ik hier ook. Alleen raakt madam op leeftijd en moet je haar soms even wekken dat er een onguur sujet het huis is binnengelopen. _O-
Toch maar die deurbel eens fiksen...
 
Onze alarm centrale weegt minder dan een pak melk, maar heeft afgelopen weekend weer bewezen dat ze prima functioneert. Ik werd er wakker van en dat was de bedoeling...
 
Schrikbeeld

De post van eergisteren heeft toch een aantal oude en bekende irritaties weer tot leven gewekt.

Dat ik een ouwe l*l ben die niet met z’n tijd is meegegaan en niets met mobieltjes en social media heeft is inmiddels een alom bekend feit. Iets dat ik zelf ook al heel lang geleden heb geaccepteerd (beter misschien: omarmd).

En dus...
• heb ik de goedkoopste prepaid-card-Nokia die er in Vietnam te vinden is.
• wil ik niets te maken hebben met ellende als facebook, twitter etc..
• heb ik nog een echte papieren kaart van Vietnam in mijn tanktas.
• is “geen bericht is goed bericht” al decennia lang mijn motto.
En gedurende al die decennia heb ik me daar heel prettig bij gevoeld. Ik heb op deze “primitieve” manier veel ontdekt, veel bezocht, veel gezien, veel geleerd en heel veel meegemaakt. En op dezelfde manier ongetwijfeld zeer velen met mij.

Maar dat is nu over.

Want ik ben zielig!

Ik wil met mijn instelling, motto en ideeën het thuisfront niet continue aan de lijn hebben. Dus heb ik nauwelijks Wifi en een smartphone nodig. En dus....

Ja, ja, je kan het zelf niet verzinnen.

En het wordt nog veel erger. Ik mag niet meer uitsluitend voor mijn genoegen reizen. Nee, nee. Ik moet nu gaan reizen voor mijn sociale status! Lees en huiver.

full



En dus...
• moet ik een smartphone kopen. “En dat mobieltje gaat ook niet meer uit de hand als de vakantie eenmaal begonnen is”. Fantastisch! :N
• moet ik mij opgeven voor facebook en mijn hele hebben en houwen, waar verder geen hond in geïnteresseerd is (behalve misschien Bugi en Ruby) op het internet gooien. Joepie! :N
• moet ik een heleboel apps downloaden want “Met een app in de hand kom je door het hele land”. Boeiend! :N
• moet ik een aantal keren per dag het thuisfront berichten over mijn ervaringen, alle toestanden van dat thuisfront aanhoren en uiteraard meelevend alles tot in detail bespreken. Geweldig! :N

Want anders hoor ik er niet meer bij en ben ik...
• het zwarte schaap
• de outcast
• niet-sociaal
• onaangepast
• einzelgänger
• iemand die alleen maar face-to-face kan communiceren
Kortom: een ouwe l*l.

Wel, lang leve de vooruitgang....: *O*


Maar gelukkig ben ik niet de enige. O-)

full



Geweldige foto trouwens!


Terreur
Niettemin, ik blijf me verzetten tegen de in beide artikelen voorgestelde “terreur van de smartphone”. Alsof je alleen met zo’n ding in je hand op vakantie kunt gaan. Alsof je zonder zo’n ding een gehandicapte bent, een sociaal-contactgestoorde.

En dus...
• blijf ik gewoon mijn oude bekende, niet-sociale zelf (en van mij mag je daar ook rustig asociaal van maken als je dat toepasselijker vindt). :+
• Zonder smartphone.
• Zonder facebook.
• Zonder twitter.
• Tegen alle stromen en stromingen in.
• Wat men daar ook van moge vinden.
Het sociale blijf ik dan wel uitstralen in de mij veel meer aansprekende face-to-face contacten i.p.v. iets op social media te plaatsen.

En wie het avontuur uit die smartphone moet halen, wel: be happy and enjoy. Ik prijs me gelukkig dat ik mijn ervaringen op heb gedaan in een tijd zonder die krengen. Ik ben er heilig van overtuigd dat mij dat veel meer voldoening, kennis en ervaring heeft gegeven dan wanneer ik continu zo’n ding in mijn hand zou hebben gehad.

Maar ik zei ook al dat ik een ouwe l*l ben.
 
Omdat ik posts altijd eerst in Word zet (standaard bij alles dat groter dan 1 regel is) kon ik bovenstaand na de crash opnieuw posten.
 
Laatst bewerkt:
Cultuurschrikbeeld

Natuurlijk ligt het wat genuanceerder dan ik voor de duidelijkheid schreef. Sommige opties zijn best makkelijk t.o.v. hoe je vroeger moest werken. Maar de irritatie over stupide opmerkingen als “je bent niet zielig als je alleen op reis gaat want er is Wifi” en “je moet reizen voor je sociale status met je mobieltje in je hand” is heel echt en erg groot. Als dat echt de trend is die gewatcht wordt door Aan de Stegge is het nog droeviger gesteld dan in mijn grootste nachtmerries.

Ik heb ook het gevoel dat veel jongeren compleet hulpeloos zijn zonder zo’n ding in hun hand. Ze zijn briljant in het werken ermee, zelfs de jongste leerlingen van Minh kunnen veel meer en veel sneller met zo’n ding overweg dan ik ooit zal kunnen. Maar.... ze kunnen niet terugvallen op aangeleerde vaardigheden uit een tijd zonder smartphone. En dat vind ik triest. Dat die afhankelijkheid reeel is merk ik zelf als met grote regelmaat de elektriciteit hier uitvalt. Geen computer, veel apparaten werken niet, terug naar de basisvaardigheden.

OK, nu weer terug naar de Vietnamese cultuur.

full




NEEEEE!!!
Niet die Vietnamese “cultuur”! Die hadden we (ik en ook Albert O-) ) net met de grond gelijk gemaakt. :Y


full


Juist: op die fiets dus! :]
Morgen weer verder op deze culturele toer. :P
 
Laatst bewerkt:
Volstrekt onvergelijkbare grootheden.

Zonder wielen kun je hier niet rond rossen (en mis je dus ook de cultuur van hierboven), zonder mobieltje meer dan perfect. (geen motorrijders die meer aandacht voor dat kreng hebben dan voor het verkeer.)

:+
 
Laatst bewerkt:
Beste Fred,

Geweldig topic heb je hier. Jij kent mij niet, maar ik heb het idee jou al jaren te kennen haha. Ik heb je topic een half jaar geleden ontdekt en sindsdien een trouwe volger.

Afgelopen november ben ik met mijn (soon to be) vrouw een kleine week naar Hanoi geweest, leuke stad en leuke mensen! Is een eind bij jou vandaan maar Vietnam heeft mijn aandacht zeker getrokken.

Blijf zo doorgaan met je blog!!
 
Apocalypse Now

Eén van de bekendste disco’s in HCMC. Tijdens mijn sabattical zijn we hier een keer naar toe geweest. Minh en ik zijn geen van beide discogangers, integendeel, maar dit vond ik een must (voor een keer).

In het boek "Philosophy and fucking in Vietnam" (FredVN in "Vietnam") staat op pag. 98:

full



AHA!

Nu snap ik eindelijk ook alle vijandige blikken van de aanwezige dames richting Minh.

Een concurrent. :+
(en één die jaloersmakend ook al meteen een goedbetalende man aan de haak had geslagen... O-) )


full
 
Beste Fred,

Geweldig topic heb je hier. Jij kent mij niet, maar ik heb het idee jou al jaren te kennen haha. Ik heb je topic een half jaar geleden ontdekt en sindsdien een trouwe volger.

Afgelopen november ben ik met mijn (soon to be) vrouw een kleine week naar Hanoi geweest, leuke stad en leuke mensen! Is een eind bij jou vandaan maar Vietnam heeft mijn aandacht zeker getrokken.

Blijf zo doorgaan met je blog!!
Ben al vaker in Hanoi geweest en inderdaad een leuke stad: eigenlijk een heel groot dorp. Als je nog foto's en andere info hebt, graag!

Zolang ik nog ergens inspiratie kan vinden...
 
Volstrekt onvergelijkbare grootheden.

Zonder wielen kun je hier niet rond rossen (en mis je dus ook de cultuur van hierboven), zonder mobieltje meer dan perfect. (geen motorrijders die meer aandacht voor dat kreng hebben dan voor het verkeer.)

:+
Misschien hoef je met een mobieltje niet rond te rossen. :+

Zonder gekheid, ik neem m'n telefoon ook overal mee naartoe. Ook als ik ga motorrijden.
Het wil nog wel eens gebeuren dat ik ergens uit kom en geen idee heb waar ik ben.
Zo ben ik in Brabant ooit eens een bos in gereden, vervolgens op een stuk onverhard terecht gekomen (met een CBR) en zo België in gecrost. Toen was ik wel blij dat ik even op mijn telefoon kon kijken waar ik nou helemaal was.
Afgelopen vakantie in de VS heb ik toch ook regelmatig mijn mobiel erbij gepakt om even te kijken waar ik was en waar ik bijvoorbeeld iets kon eten of tanken. Als je er mee opgegroeid ben gebruik je dat ding eigenlijk overal voor.

Ik ben nu aan het kijken wat ik in combinatie met mijn Raspberry Pi en mijn mobiel allemaal aan elkaar kan knopen. Stukje hobby. :P
 
~
'Mensen nemen meer risico met helm'
Volstrekt overbodig onderzoek. Ze hadden alleen maar een keertje achterop een motor door Ho Chi Minh city hoeven te rijden. :+
Makkelijk te zien ook bij het skieen/skaten/enz., geef een kind een helm en hij gaat dubbel zo hard.

“dat het niet zielig is om alleen op vakantie te gaan omdat er wifi is”
Wij hebben in Vietnam alle paar dagen een internetcafe gezocht om te melden dat we nog leven, maar ik had toen alleen sleepbare internethardware, en die dus niet bij. :)

met het mobieltje in de hand

Ik vraag me toch af wat die mensen voor contract hebben, ik betaal in het (europees) buitenland voor mobiel internet godsgruwelijke bedragen (en gebruik het dus niet).
Of allemaal een mobiel van de baas en het interesseert ze gewoon niet? :?

Een plaatselijke prepaidkaart is ook niet altijd al te makelijk te verkrijgen
 
Ben al vaker in Hanoi geweest en inderdaad een leuke stad: eigenlijk een heel groot dorp. Als je nog foto's en andere info hebt, graag!

Zolang ik nog ergens inspiratie kan vinden...


Heb er een paar. Let even niet op de kwaliteit, zijn met mijn oude trouwe telefoon gemaakt.

Eerst een willekeurig kruispunt in de oude wijk.
full
 
In de buurt....

Zoals ik gisteren al schreef hadden we de afgelopen dagen bezoek uit Nederland. Zij hebben het begrip “ach, we waren toch in de buurt” een geheel nieuwe dimensie gegeven. Ze brachten namelijk hun vakantie door in Thailand. Tja, dan is het niet zover vanaf Bangkok naar Ho Chi Minh city, slechts zo’n 1 ½ uur vliegen. Een bezoekje aan de Cu Chi-tunnels hoort er dan ook bij en naar Nha Trang is dan helemaal een kort wipje met Vietnam Airlines: een uurtje. En die drie kwartier bij Hoang in de auto, mwah... dat stelt dan helemaal niets meer voor. :)

Ze waren trouwens zo mogelijk nog enthousiaster over Hoang dan ik. Blij dat de goede recensie niet alleen aan mij ligt.

Ze zijn gisteren teruggevlogen, eerst van Nha Trang naar HCM, vervolgens door naar Bangkok en tot slot een vlucht naar een eiland waar ze nog een aantal dagen lekker kunnen snorkelen en in een hangmat liggen.

We vonden het geweldig dat ze “in de buurt” waren. Zeer geslaagde dagen en we wensen ze die laatste 2 weken een fantastische tijd toe.



@Jurgendb.
Ik ben met andere dingen opgegroeid. :) Niettemin ben ik vanuit mijn hobby's zeker nieuwsgierig waar je de Raspberry allemaal aan gaat knopen.

@Xir
We kunnen samen zo de research in. :+

@Grean Meanie
Altijd leuk zulke plaatjes.

T.z.t. zal ik ook wel wat foto’s ontvangen die de afgelopen dagen door onze gasten zijn gemaakt. Ik zal er daar zeker een paar toepasselijke van posten.
 
Ik had deze al eens eerder gezien, maar om de één of andere duistere reden kan ik de uitzendingen hier niet afspelen.

Voor de rest: 83 pagina's met informatie hier. :+
 
Boem!!!

De afgelopen dagen hoorden we regelmatig harde knallen buiten. Eerst dachten we dat iemand met iets van een licht kaliber zijn diner aan het schieten was. Maar gisteren gaven de kinderen, die op dat moment les hadden van Minh, het antwoord: het zijn kinderen die aan het “spelen” zijn. Ik naar buiten om dat te zien.

full



Ze hebben een stokje gemaakt met aan het einde een ventiel van een fietsband. Daar steken ze een lucifer in met de kop maar binnen.

full



Vervolgens schrapen ze met hun nagels de koppen van een aantal lucifers af en proppen dat in de opening aan de andere kant.

full



En dan slaan ze met de lucifer op de straat totdat het geheel een luide knal geeft.

full



Aanvulling
Aan het eind van de dag kwamen de kinderen van de laatste groep nog met een aanvulling. De politie is hier tegen aan het optreden, Niet duidelijk is of het tegen het lawaai of mogelijke gevaren is. Maar als ik de p....herrie van de geluids- en karaoke-installaties hier hoor vind ik dat ze nuttiger werk kunnen verrichten. Maar die kinderen is denkelijk snel en gemakkelijk scoren. :X
 
Vietnamees eethuisje

Tijdens mijn voorlaatste dag in NL kwam ik op de Meent in Rotterdam nog een (nieuw?) Vietnamees eethuisje tegen. Het ligt tussen de Grote Markt en de Botersloot in, ik dacht het 2e pand vanaf de Grote Markt. Ik had geen tijd meer om een bezoek te brengen, dus geen recensie.

Gelukkig, één van onze gasten van vorige week kent het, is er al meerdere keren geweest en is er enthousiast over. Het is Deli Tasty en zit op Meent 40 in Rotterdam.

https://www.iens.nl/restaurant/rotterdam/vietnamees geeft aan dat er inmiddels nog meer zijn. Een aantal ben ik geweest, zoals Vivu, Pho Hanoi en LittleV. Met de hoogste score van Pho Hanoi kan ik het wel eens zijn. De wat lage score van Vivu is niet helemaal zoals ik het mij herinner; ik vond ze goed. Maar het is alweer een paar jaar gelden. LittleV vond ik persoonlijk wat tegenvallen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan