Vespa P200E projectje

Zo'n Sito heb ik ook onder mijn PK50 liggen ;) scheelt toch wel 10 km uur! En dat is met een brommertje toch best leuk.

Hier een kiekje van mijn andere Vespa die ik al eerder opgeknapt heb. Deze heb ik gekocht op mijn 17e (1995) en in 2000 in de hoek van de garage gezet (mijn zware rijbewijs ging toen in voor de motor) en in 2013 gerestaureerd. [afbeelding]

Wat 'n leuk ding.. Ik kan me voorstellen dat je met zo'n ding spontaan een cursus italiaans gaat volgen..
 
Deze Vespa GS 160 restaureerde ik 10 jaar geleden. Toen-ie helemaal als nieuw was, was ook de lol er voor mij af. Verkocht aan een Belg, nooit spijt van gehad.
full
 
Dat tweede nummer, met die NL ervoor, zal typegoedkeuringsnummer voor Nederland zijn, dit in verband met onze eigenwijze eisen voor wat betreft oa, de maximum snelheid van brommers en scooters.
 
Allemaal voor de "veiligheid".
Gevolg: 'In Amsterdam was dit jaar bijna de helft van de verkeersdoden een snorfietser'.
(Bron)

Die Nederlandse wetgeving toch, het enige land ter wereld dat géén corruptie kent...
 
Zwijn is een kunstenaar op het gebied van titanium uitlaatjes! Zijn andere xs heeft ook zo'n gave zelfgemaakte spaghetti er onder liggen.
Bij mijn P200e zit dit geheel uit het zicht dus ik vermoed dat er gewoon een sip road onder komt, maar dat is pas voor later... eerst verder gaan met hetgeen aan onderdeeltjes wat ik nu binnen heb.
 
Zwijn is een kunstenaar op het gebied van titanium uitlaatjes! Zijn andere xs heeft ook zo'n gave zelfgemaakte spaghetti er onder liggen.
Bij mijn P200e zit dit geheel uit het zicht dus ik vermoed dat er gewoon een sip road onder komt, maar dat is pas voor later... eerst verder gaan met hetgeen aan onderdeeltjes wat ik nu binnen heb.


Schiet maar eens op dan, kunnen we chokotoer :] (als die nog doorgaat)
 
Sjokotoer gaat denk (als die komt) gewoon op de strom. Tempo Op de Vespa is toch echt wel heel anders. Vandaag even naar het werk gereden ermee maar merk toch echt dat ik heel dringend de wiellagers en balhooflagers moet vervangen want ik schud alle kanten uit bij de 70. Die lagertjes (en toebehoren) zijn gelukkig al in huis.
 
Laatst bewerkt:
Gisteravond weer een avondje aan het klussen geweest. De vespa zwabbert redelijk over de weg en ik vermoed dat dat te wijten is aan zowel de wiellagers als de balhoofdlagers. Deze moeten dus vervangen worden.

De boel kan dus uit elkaar... Beginnen met de bovense lagers los maken.

cxU4TXb.jpg


Lekker een vieze bende... waarschijnlijk nooit iets mee gedaan...

De voorvork komt nu naar beneden nu moet het wiel van de as af... dit heeft wel een tijdje gekost. De buitenkant van de lager zat behoorlijk vast om de as heen.

xbP3szK.jpg


Nog genoeg vlees op de remmen, maar wel een vieze bende.

ScCr4gd.jpg


En nog een zielig fotootje aan het eind van het avondje klussen... nu de boel maar weer eens in elkaar gaan zetten... wordt vervolgd...

6ZigQdE.jpg
 
Ken je 'm dan?

Y5tbRfY.jpg


Na een beetje slaan van binnenuit met een verlengstuk uit een oude doppenset liet dan eindelijk ook de wiellager los. Eerst de ene en daarna de andere kant. Deze kunnen dus vervangen worden, maar niet gelijk...

BqXeUOm.jpg


Eerst een laagje hammerite alu spray om de boel weer mooi te laten lijken.

6NNGCwJ.jpg


De remtrommel is nog steeds een tyfusbende. Tijd voor een grote schoonmaak.

LKTBDTb.jpg


En ja.. die kering die ik er uit gesloopt heb die heb ik al op voorraad liggen.

vyOq20a.jpg


Ook dit onderste gedeelte van de balhoofdlagerset moest los. Ook dit gaat vervangen worden zodat de vespa straks weer netjes strak stuurt en goed op de weg ligt.

nbuKZ6L.jpg


Na wat prielwerk

YZoWWbo.jpg


De complete set balhoofdlagers die er nog in moet komen. Maar eerst de vork verder reviseren.

Wordt vervolgd.....
 
Gisteren weer een middagje geklust. Ik moest iets met mijn brakke hoofd na 6 dagen carnaval.

Als eerste de balhoofdlagers in het voorwiel (dat inmiddels droog was) geslagen (met beleid natuurlijk) en natuurlijk ook de nieuwe rubber keringen gemonteerd. Aan de buitenkant reguliere lagers (wel een gesloten versie gepakt deze keer) en aan de binnenkant naaldlagers.

dMFi8Xx.jpg


Juo5dlR.jpg


De voorvork gaat zo goed als geheel de revisie in.

Zoals deze er uitzag:

bsoVyOt.jpg


De schokbreker gedemonteerd, naast het nieuw te plaatsen instelbare exemplaar.

3Taw1T3.jpg


De losse voorvork eerst goed schoonmaken

7zyXCO1.jpg


Om daarna netjes de onderkant in de eerste laag zwarte hamerite te zetten.

1410xQm.jpg


En nu ik toch aan het kwasten was... de binnenkant van het voorspatbord oogt ook oppervlakkig wat roestig.

5PuLFa2.jpg


Deze dus ook maar gelijk meegenomen. Hier kijk je toch (bijna) niet tegenaan dus dat deze zwart is maakt nu even niet uit. Als de boel maar beschermd is.

LQnIa9S.jpg



wordt vervolgd....
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan