Remlicht plots defect op mijn GSXR-750

Basdm

Rookie
10 aug 2011
26
0
Dag mannen,

Na het demonteren van mijn achterkant, het plaatsen van een nieuwe accu en het aansluiten van mijn nieuwe R1 LED achterlicht, doet mijn remlicht het plots niet meer. Ik hoop dat iemand de oplossing heeft!
Omdat ik een 12 bar op de achterkant geplaatst hebt, heb ik een nieuw aangepast race-kontje besteld en daar een gat in gemaakt zodat deze er netjes doorheen gaat. Hierdoor past het standaard achterlicht natuurlijk niet meer en daarom heb ik gekozen voor een R1 driehoek LED achterlicht uit 09. Ik heb hier een custom kentekenplaathouder voor laten maken die aan de 12 bar vast zit zodat hier het nieuwe achterlicht en de kentekenplaat op vastgemaakt kunnen worden.

Ik heb al een aantal berichten voorbij zien komen waarbij geadviseerd wordt om de remschakelaars te checken maar ik vraag me af of dit het probleem is. Ik zou daar graag jullie mening over willen horen.

- Ik heb het idee dat mijn achterlicht redelijk fel brandt. Maar ik weet niet zeker of dit nou het remlicht is die blijft hangen of dat het gewoon de normale felheid van het achterlicht is.
- Ik heb de stekker doorgemeten waar het achterlicht in klikt en als ik de voorrem of achterrem indruk geeft deze gewoon bij beide stroom op het derde draadje waar dat zou moeten.
- Ik heb het originele achterlicht ook aangesloten maar hierbij precies hetzelfde probleem dus het ligt niet aan het LED achterlicht.
- De 2 stekkertjes die je los ziet zitten onderaan de stekker zijn van de servo die is verwijderd. Deze heb ik ook nog aangesloten om te zien of dit voor "storing" zorgde maar dat was het ook niet.

Zie foto's voor enige verduidelijking.
Iemand enig idee hoe dit is gekomen en hoe ik dit op kan lossen? Alvast bedankt!

s24gsg.jpg

2yn4ft1.jpg
 
Laatst bewerkt:
niet perongeluk twee draadjes om,gewisseld, dat je gewone achterlicht nu als rem werkr en je rem niets extra doet.

sluit je led achterlicht aan op een 9 of 12v bat kijk welke draad welke is en label die, van je originele steker weet je al dus kan je ook labelen en kijk dan of de draden goed zitten.
 
niet perongeluk twee draadjes om,gewisseld, dat je gewone achterlicht nu als rem werkr en je rem niets extra doet.

sluit je led achterlicht aan op een 9 of 12v bat kijk welke draad welke is en label die, van je originele steker weet je al dus kan je ook labelen en kijk dan of de draden goed zitten.

Nee heb de draden gecontroleerd en ik weet zeker dat deze wel goed zitten..
 
Ik kan mijn verlichting niet uitzetten helaas op mijn gixxer. Staan standaard aan. Heb alleen switch voor groot en dimlicht
Hmm jammer. Weet je zeker dat je de schakelaars goed heb doorgemeten? Misschien maken de draadjes op een ander punt contact, klinkt in ieder geval wel zo. Heb zelf wel eens dat het remlicht aangaat wanneer ik de motor uit heb en de sleutel eruit heb gehaald, geen idee waar dat aan ligt maar elektra kan vreemd zijn.
 
Hmm jammer. Weet je zeker dat je de schakelaars goed heb doorgemeten? Misschien maken de draadjes op een ander punt contact, klinkt in ieder geval wel zo. Heb zelf wel eens dat het remlicht aangaat wanneer ik de motor uit heb en de sleutel eruit heb gehaald, geen idee waar dat aan ligt maar elektra kan vreemd zijn.

99% zeker. Ik ga morgen nog wel wat meer testjes doen maar kan me niet voorstellen dat de draadjes op een ander punt contact maken. Vreemde zaak inderdaad. In ieder geval vast bedankt voor het meedenken!
 
Sommige leds hebben ook nog een soort weerstand in de kabel, je gaat dan van twee naar een draad heb ze nog liggen, gaat als ware je gewone en rem licht naar een draad naar de lets.

Beetje lastig uitleggen hoop dat je het begrijpt.

Wellicht moet die nog ergens tussen of zitten er voldoende draden op het achterlicht.
 
Sommige leds hebben ook nog een soort weerstand in de kabel, je gaat dan van twee naar een draad heb ze nog liggen, gaat als ware je gewone en rem licht naar een draad naar de lets.

Beetje lastig uitleggen hoop dat je het begrijpt.

Wellicht moet die nog ergens tussen of zitten er voldoende draden op het achterlicht.

Ik snap wat je bedoelt maar denk niet dat dit het is, aangezien het originele achterlicht ook ineens geen/of constant remlicht heeft als ik deze aansluit. En deze deed het hiervoor gewoon prima. Ik heb verder ook niet met kabeltjes lopen kloten..
 
Laatst bewerkt:
Ik kan uit je verhaal niet goed opmaken hoe je precies hebt gemeten, misschien heb je het
wel correct gedaan en is mijn uitleg overbodig....maar ik doe toch een poging.

Een standaard achterlicht heeft 3 draden, 1x massa en 2x plus 12vdc.
Massa is vaak zwart of bruin, dan heb je zo te zien een rode en een gele, dat zijn de plussen,
op contact mag je dan alleen op rood een plus hebben, en pas bij het remmen op rood en geel,
uiteraard mits mijn constatering van de kleuren kloppen, want vaak is geel de geschakelde plus,
en aangezien bij jouw altijd het achterlicht brand, moet dat dan weer rood zijn.

Als ik zo je foto bekijk van de kabel, meen ik te zien dat vanaf je kabelboom, een dikke bruine
draad loopt, waarvan ik gok dat dat de massa is, en die zit op rood van je achterlichtunit.
Blijkbaar is die stekker wel passend, maar qua draadkleur niet 1 op 1 gelijk.

Dus als tip, meet eerst op de stekker van je draadboom, schrijf op welke kleuren wat is,
en kijk dan naar de kleuren van de stekker van je achterlicht....grote kans dat je daar de
fout in gaat


edit:
waar is die andere witte stekker in je kabelboom voor?
lijkt er verdacht veel op dat die ook dezelfde stekker heeft als voor je achterlicht
 
Laatst bewerkt:
Ik kan uit je verhaal niet goed opmaken hoe je precies hebt gemeten, misschien heb je het
wel correct gedaan en is mijn uitleg overbodig....maar ik doe toch een poging.

Een standaard achterlicht heeft 3 draden, 1x massa en 2x plus 12vdc.
Massa is vaak zwart of bruin, dan heb je zo te zien een rode en een gele, dat zijn de plussen,
op contact mag je dan alleen op rood een plus hebben, en pas bij het remmen op rood en geel,
uiteraard mits mijn constatering van de kleuren kloppen, want vaak is geel de geschakelde plus,
en aangezien bij jouw altijd het achterlicht brand, moet dat dan weer rood zijn.

Als ik zo je foto bekijk van de kabel, meen ik te zien dat vanaf je kabelboom, een dikke bruine
draad loopt, waarvan ik gok dat dat de massa is, en die zit op rood van je achterlichtunit.
Blijkbaar is die stekker wel passend, maar qua draadkleur niet 1 op 1 gelijk.

Dus als tip, meet eerst op de stekker van je draadboom, schrijf op welke kleuren wat is,
en kijk dan naar de kleuren van de stekker van je achterlicht....grote kans dat je daar de
fout in gaat


edit:
waar is die andere witte stekker in je kabelboom voor?
lijkt er verdacht veel op dat die ook dezelfde stekker heeft als voor je achterlicht

Bedankt voor je uitgebreide reactie! Het probleem is opgelost. Wat bleek nou, ik heb een tijd terug xenon ingebouwd in de koplamp en daar heb ik misschien een draadje omgewisseld waardoor de twee plussen waar je het over had (remlicht en normaal licht) zijn omgedraaid. Deze werkt tot op deze dag perfect vandaar dat ik geen vermoeden had dat dit hier vandaan zou kunnen komen en ik dacht dit te kunnen uitsluiten omdat mijn originele achterlicht het altijd gedaan had en nu ook niet meer. Maar het lijkt dus uit een aanpassing van verder terug te komen. Dit betekent dat ik waarschijnlijk een tijd zonder remlicht heb gereden zonder dat ik het wist. :/

Maar goed; rood en geel dus omgewisseld en hij doet het! Iedereen bedankt voor al jullie input en het meedenken, ik kan weer veilig de weg op :]
 
Laatst bewerkt:
kijk mooi dat het verholpen is, daarom kontroleer je ook voor het rijden je verlichting, staat ook in je theorieboekje :+
Daar moest ik ook aan denken.

En sowieso na elke knutselpoging: alles controleren.
Dan nog een keer voor de proefrit, tijdens de proefrit en na de proefrit.

Een misser is zo gemaakt, blijkt wel weer.
 
Had het zelf afgelopen zaterdag...even snel de motor onder z'n kleedje vandaan en inruilen,
toch even alle verlichting controleren....ja hoor, lamp remlicht defect.

Op de andere motor terug naar huis, maar blijkbaar hadden ze daar ook niks gecontroleerd,
kentekenplaatverlichting defect, en remlichtschakelaar voorrem is niet fris....dus zelfs dealers
nemen er niet altijd de tijd voor :9
 
Had het zelf afgelopen zaterdag...even snel de motor onder z'n kleedje vandaan en inruilen,
toch even alle verlichting controleren....ja hoor, lamp remlicht defect.

Op de andere motor terug naar huis, maar blijkbaar hadden ze daar ook niks gecontroleerd,
kentekenplaatverlichting defect, en remlichtschakelaar voorrem is niet fris....dus zelfs dealers
nemen er niet altijd de tijd voor :9
Kwalijk. Eigenlijk nog kwalijker.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Terug
Bovenaan Onderaan