Afstellen van een xt dual carb met 2 naalden

seren

Die hard MF'er
6 jun 2011
270
0
Op mijn yamaha xt350 1987 zit een dual carb.

De linker is een standaard carburateur en de rechter werkt op vacuum.
Bijde kanten van de carb hebben een sproeier en een gasnaald.

Ik heb mijn motor proberen af te stellen middels het verhogen en verlagen van de gasnaalden van beide kanten.

Nu is mijn vraag;
Zit er bij een dual carb wezenlijk verschil tussen het verhogen van de gasnaald van de standaard kant ten opzichte van de vacuum kant? Heeft de eene kant meer invloed bij een bepaald toerental, koppel of vol gas.

Werkt de vacuum bij een bepaald toerental en heeft het verlagen van de naald hetzelfde effect als het verlagen van de naald bij de andere kant.


Ik kan weinig/geen info vinden over het afstellen van een xt dual carb
 
Raymond misschien weet jij dit wel. Ik kom er niet helemaal uit met het afstellen.

Stationair 1500 tot ongeveer 3000 toeren loopt hij goed.
3000 tot en met 4500 loopt hij te rijk, de motor stottert.
Vanaf 4500 trekt hij hard door en vanaf 6500 staat hij weer te rijk.

Voor de top zet ik er een kleinere sproeier in. Geen probleem.
Ik heb voornamelijk veel moeite met het gebied tussen de 3000 en 4500 toeren.

Gasnaald normale carb. 2 standjes naar beneden. Gasnaald vacuüm carb. 1 stand naar beneden. Hij loopt nu dus te reik, maar als ik de Gasnaald van de normale carb. En stand omhoog doe, loopt hij net iets te schraal...

Enig idee hoe ik dat gebied tussen de 3000 en 4500 kan oplossen?
 
Stationair is oke, dan werkt alleen de linker carb.
Misschien kan je opzoeken bij welk toerental/stand gasschuif de 2e carb mee moet gaan werken?
Bij de xt600 is dat als de linker gasschuif 10mm geopend is.
Als de gasklep van de 2e meteen opengaat als je de gashandel iets verdraait loopt hij te rijk in het midden gebied.

Ik zou sowieso beginnen met de standaard bezetting erin zetten en vandaar uit kijken wat er niet goed is.
 
Heb even gezocht over sync van de 2e carb. Nu klopt het dat ik een tijd geleden deze heb afgesteld alleen niet op de juiste manier.... Denk dat ik dus even met de butterfly valve moet kloten =] Nu nog even de juiste afstand vinden.. de een zegt 2mm tot 5mm en de ander weer 7mm.

Carb synching - adjusted per manual. Open throttle exactly 2mm (measured from idle adjust screw tip) and the lever that opens the second carb should be touching just barely.

2. 'Synchronisation' of the second (RH) carb. As far as I know there has been an official modification from Yamaha. The valve in the mixture channel to cil head should not start opening at 5 mm lift of the primary slide, but @ 7 mm. Adjust by putting 7 mm drill under slide LH carb, and adjust screw till butterfly valve just opens.
 
Die 2mm is op de leveler gemeten. (dat is niet zo nauwkeurig)

Af-fabriek moest de gasschuif van de linker carb 5mm openstaan wanneer de rechter carb mee moet gaan doen.
Later is er een mod geweest en is dat verhoogt naar 7mm.

Zo ik het zou afstellen:
Boortje van 7mm (voor de juiste maat) onder de gasschuif van de linker carb, dan met de gashandel voelen wanneer hij aanpakt.
Die stand vasthouden en kijken of de leveler van de rechter carb op dat punt tegen de vlinderklep komt.
(even iets wijder zetten en terug afstellen).

Afstellen met schroefje 34 maar dat weet je denk ik wel.
yamaha-xt350b-1991-carburetor-non-california-model_bigyau1152b-3_1a9a.gif
 
Laatst bewerkt:
Heb ik gecontroleerd. Ik vraag me alleen af of 5 tot 7mm alleen voor een xt600 carb is en niet de 350.

Ik heb een boortje van 6mm on de gasschuif gedaan. 7mm gaat niet omdat de bout waarmee je de leveler stelt helemaal ingedraaid is.

Ik zag dat ik eerst een ruimte van 3mm had voordat de vlinderklep open ging.
 
Ik kocht ooit een xt550 bij een fietsen en brommerzaak en reed zonder te vermoeden dat er iets mis was een paar maanden ermee rond,toti ik ermee op het strand mee ging rijden en de motor zwaarder werd belast en toen inwendig zo heet werd dat ie uiteindelijk inhield en haast stopte,ik zette hem gelijk uit en liet hem afkoelen bijna een vastloper.
Eenmaal thuis gekomen de vacuumcarb het eerst bekeken daar kon ik het makkelijkst bij en in,toen bleek de gasnaald los helemaal naar beneden nikstedoen het circlipje lag op de zuiger los erboven.
Hem weer vastgezet ermee en gelijk weer gaan rijden natuurlijk ik was benieuwd hoe ie nu zou reageren op gasgeven,er leek echter geen verschil te zijn vreemd genoeg maar daarna op het strand geen oververhitte motor meergehad het mengsel was beter geworden.
 
Nou heb ik even geen idee hoe het werkt en er uit ziet..

Kun je de 2de carburateur uit schakelen?
Zo ja, moet je dan niet eerst zorgen dat ie goed loopt op de normale carburateur? En dan de 2de afstellen?

De motor helemaal goed afstellen zonder de tweede carburateur...dat zou een prima plan zijn als die tweede carburateur er enkel voor de sier op zou zitten, echter als deze er op zit om ervoor te zorgen dat de motor met name midden- en bovenin voldoende benzine krijgt dan lijkt het me een minder goed plan... |(
 
De motor helemaal goed afstellen zonder de tweede carburateur...dat zou een prima plan zijn als die tweede carburateur er enkel voor de sier op zou zitten, echter als deze er op zit om ervoor te zorgen dat de motor met name midden- en bovenin voldoende benzine krijgt dan lijkt het me een minder goed plan... |(

Dus er zit een tweede carburateur op om er voor te zorgen dat er genoeg benzine naar binnen gaat? Gebruikt Yamaha zulke slechte carburateurs? :?
 
Yamaha heeft bijna 30 jaar lang dubbele carbs gebruikt. De theorie hier achter is dat 2 kleinere carbs door 2 inlaat poorten efficiënter het mengsel in de cilinder kop krijgen dan wanneer er e 1 grote inlaat poort aanwezig is.

Tijdens het rijden merk je duidelijk wanneer de 2e carb mee werkt. In mijn geval zorgt hij voor een te rijk mengsel, maar als de carb eenmaal goed staat afgesteld. ... heb je en soort turbo charger er bij!

Ik heb de timing van de vlinder klep op 5mm gezet. 7 mm lukt alleen als ik wat metaal weg slijp bij de leveler. Ben zeer benieuwd hoeveel effect het heeft!
 
Yamaha heeft bijna 30 jaar lang dubbele carbs gebruikt. De theorie hier achter is dat 2 kleinere carbs door 2 inlaat poorten efficiënter het mengsel in de cilinder kop krijgen dan wanneer er e 1 grote inlaat poort aanwezig is.

Tijdens het rijden merk je duidelijk wanneer de 2e carb mee werkt. In mijn geval zorgt hij voor een te rijk mengsel, maar als de carb eenmaal goed staat afgesteld. ... heb je en soort turbo charger er bij!

Ik heb de timing van de vlinder klep op 5mm gezet. 7 mm lukt alleen als ik wat metaal weg slijp bij de leveler. Ben zeer benieuwd hoeveel effect het heeft!

Begrijp ik, maar Buelbloke mag altijd graag mij laten weten dat ik niet goed zit.

Volgens mij moet je eerst 1 carburateur afstellen, en dan de 2de, 2 carburateurs tegelijk gaat waarschijnlijk erg lastig worden.
 
Helaas kan dat niet gezien de dubbele carb dezelfde benzine toevoer gebruiken. Je kan niet 1 carb afsluiten.

Bovendien versterkt de carbs elkaar. De een werkt niet zonder de ander.

In de rechter zit en 120 sproeier en in de linker 125. Als ik de linker op een of andere manier afsluit betekend dat ik de 120 sproeier moet vergroten om het ding rijdend te houden. .. je snapt het...

In harmonie laten samenwerken en afstellen dus
 
Volgens mij moet je eerst 1 carburateur afstellen, en dan de 2de, 2 carburateurs tegelijk gaat waarschijnlijk erg lastig worden.

Volgens mij niet, ze werken namelijk samen.

Afstellen is niet heel erg moeilijk, voornamelijk van belang zijn vlotterhoogte van de linker carb teneinde de rechter (welke het zonder vlotterbak moet stellen) van genoeg brandstof te voorzien en onderlinge verhouding van de gaskleppen.

Dit uiteraard als alles verder in orde is (membraam, naald, gasbuis, sproeierbezetting e.e.d)
 
Laatst bewerkt:
Yamaha heeft bijna 30 jaar lang dubbele carbs gebruikt. De theorie hier achter is dat 2 kleinere carbs door 2 inlaat poorten efficiënter het mengsel in de cilinder kop krijgen dan wanneer er e 1 grote inlaat poort aanwezig is.

Tijdens het rijden merk je duidelijk wanneer de 2e carb mee werkt. In mijn geval zorgt hij voor een te rijk mengsel, maar als de carb eenmaal goed staat afgesteld. ... heb je en soort turbo charger er bij!

Ik heb de timing van de vlinder klep op 5mm gezet. 7 mm lukt alleen als ik wat metaal weg slijp bij de leveler. Ben zeer benieuwd hoeveel effect het heeft!
7 mm moet je meten onder de gasschuif van de 1e carb, dus niet op de leveler.
Op de leveler is dat ongeveer 2mm speling.
 
Heb ik gedaan. Eerst en boor van 7mm onder de gas schuif gedaan, maar dan staat de vlinder klep en klein beetje open. Het maximale wat haalbaar is is 5mm met de vlinder klep gesloten. .
 
7 mm moet je meten onder de gasschuif van de 1e carb, dus niet op de leveler.
Op de leveler is dat ongeveer 2mm speling.



Hoe kom jij aan het getal 5 tot 7mm. In de xt350 manual staat 2,5mm. Ik kan nergens vinden of dit achterhaald is.

Geldt 5 tot 7mm voor de grotere versies? XT550 - XT660?

full
 
Heb even gezocht over sync van de 2e carb. Nu klopt het dat ik een tijd geleden deze heb afgesteld alleen niet op de juiste manier.... Denk dat ik dus even met de butterfly valve moet kloten =] Nu nog even de juiste afstand vinden.. de een zegt 2mm tot 5mm en de ander weer 7mm.

Carb synching - adjusted per manual. Open throttle exactly 2mm (measured from idle adjust screw tip) and the lever that opens the second carb should be touching just barely.

2. 'Synchronisation' of the second (RH) carb. As far as I know there has been an official modification from Yamaha. The valve in the mixture channel to cil head should not start opening at 5 mm lift of the primary slide, but @ 7 mm. Adjust by putting 7 mm drill under slide LH carb, and adjust screw till butterfly valve just opens.

Had jezelf toch gevonden?
 
In dat stuk over de synchronisatie van de 2e carb stond niet of het om een xt600 ging of een ander model.

Ik heb nergens gelezen dat 5-7mm ook voor de 350 versie is. Dat is dus mijn vraag.

Naja ik zet hem op 5 en merk het wel.
 
Terug
Bovenaan Onderaan