Mosfet spanningsregelaar

smurf2000

Die hard MF'er
5 jul 2011
393
55
Arnhem
Ik denk er over om de originele spanningsregelaar van m'n RSV mille te vervangen voor een mosfet spanningsregelaar. Omdat ik nergens op het web eentje vind die specifiek voor de RSV mille is gemaakt vroeg ik me af of ik een mosfet exemplaar van een willekeurig ander type motor kan pakken.
 
Bouwjaar is 2002. Van het weekend ga ik de bruine stekkers verwijderen en doorsolderen en draden direct naar accu plaatsen. Omdat ik toch bezig was wil ik het eigenlijk meteen maar goed doen en de regelaar ook vervangen door een beter type.
 
De standaard regelaar is al een goed type, maar vaak de bedrading het probleem.
Bij mijn Tuono was dit ook het geval, scheelde meer dan 0.5v aan laadspanning.

Je soldeert de bruine stekker door, dan neem je de rood/witte draden vanaf de spanningsregelaar.
Die "knoop" je bij elkaar, en daar "knoop" je weer een draad richting de accu met een zekering.
Zelfde doe je met de min draden, minus de zekering.

En dan van de oude kabelboom, verbind je de rood/blauw (dacht ik) met elkaar door.
Dan blijft het originele circuit namelijk gezekerd.

Controleer ook de ronde stekker van de dynamo, die wil ook nog wel eens slecht zijn.

En zo'n dikke v-twin vreet accu's, dus zorg voor een goede accu (liefst een ytx14 o.i.d).
Kijk ook naar de verbinding de kabels naar het startrelais, die willen wel eens los rammelen.

Hopelijk heb je er wat aan, en veel plezier met "knutselen"
 
Wijzig dan ook gelijk de bevestiging van je spanningsregelaar.
De spanningsregelaar is gemonteerd op felsmoeren, waardoor hij vrij van het frame zit.
Hierdoor is er slechte warmte overdracht naar het aluminium subframe.

Door hier een aluminiumplaatje tussen te leggen (eventueel met warmte geleidende pasta) krijg je een veel groter contactvlak, en kan de spanningsregelaar zijn warmte beter kwijt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan