Revisiebedrijf gezocht voor boren/honen van CBR600RR blok

ElSjiepo

Die hard MF'er
14 mrt 2011
578
53
Heiloo
Hoi!

Van mijn CBR600RR circuitfiets is het blok niet meer in zo'n beste staat. Na openhalen bleek er wat schade aan de cilinderwanden. Ik ben daarom op zoek naar een bedrijf dat dit blok kan boren/honen voor mij, zodat ik een overmaat zuiger kan installeren. Schijnbaar zijn de cilinders van een 600RR van een speciale alu legering (exacte details kan ik niet vinden, mocht iemand info hebben, hou ik me aanbevolen!) en daarvoor is een speciale hoon nodig. Nu is mijn vraag dus als volgt: weet iemand een bedrijf in de omgeving van Alkmaar waar ze zo'n blok kunnen behandelen (en bij voorkeur ook voor een enigszins schappelijke prijs - het leven is al duur genoeg ten slotte)? Ik hoor het graag! 8-)
 
ElSjiepo, neem eens contact op met Andre Sikkelerus in Akersloot. Zijn zoon rijdt op het circuit en hij onderhoudt zijn motoren, past ze aan en doet ook tuning voor klanten.
Misschien kan hij wat voor je betekenen of kent hij iemand.
 
als er nikasil in zit waar beschadigingen in zitten wordt het inderdaad niet goedkoop. nikasil is maar een hele dunne laag en als daar beschadigingen in zitten die het vermogen van de motor beïnvloeden dan ben je waarschijnlijk al door die laag heen. dan is het dus niet alleen een kwestie van uitboren (waarschijnlijk eerder kotteren) en honen want dan houd je blank alu over en dat gaat binnen de kortste keren kapot als je het weer op een circuit manier gaat belasten. je zal dus dan waarschijnlijk ook vast zitten aan op nieuw aanbrengen van een nikasil laag voor het honen. al met al ben je dan zomaar meer kwijt als een 2de hands blok van de sloop halen. er worden zat van dat soort fietsen totallos gereden en lang niet allemaal zullen ze de cilinderwanden beschadigd hebben.
 
Geen Nikasil, Honda heeft een heel slijtvaste aluminiumlegering weten te maken. Ik zou een ander blok zoeken. Niet omdat het materiaal te hard zou zijn, maar omdat het heel duur zal worden om passende zuigers en veren te vinden.
 
honda levert gewoon een 0.25 overmaat voor een pc37 , niet dat het vermeld staat in de Openingspost, maar goed.
Die zijn wel 170 euro het stuk en dan nog 60 voor de zuigerveren.
en misschien nog wat goedkoper/minder duur als je 4 van elk nodig hebt.

Als iemand zo wijs is je te vertellen dat het een aluminium legering is en een speciale hoon voor nodig is dan zou ik het bij die persoon laten doen, als die er zoveel verstand van heeft.

En anders gewoon naar een adres gaan die dit soort dingen al jaren doet.



jansmit-slider1_ORcOoWf.jpg
 
Voorzover ze me ooit wijsgemaakt hebben, heeft betreffende honda inderdaad geen nikasil of chroomlaag.., ze hebben een speciale techniek toegepast waarbij het aluminium in de cilinderwand meer metaaldeeltjes bevat en daardoor zijn slijtvaste laag heeft.
Als boren en hohnen zomaar kan? ik zou het in dit geval even niet weten...
 
Als iemand zo wijs is je te vertellen dat het een aluminium legering is en een speciale hoon voor nodig is dan zou ik het bij die persoon laten doen, als die er zoveel verstand van heeft.

Die iemand was van het bedrijf waar ik het blok zou laten fixen. Heeft er inderdaad 'zoveel' verstand van, daarom kon ie mij ook vertellen dat het een speciale alu legering is, waarvoor een speciale hoon nodig is en dat zij die niet hebben en hij liever niet de gok wilde nemen met een andere hoon mijn blok (nog verder) te slopen. Was ik dus alleen maar blij mee... ;)

En alle adviezen ten spijt: ik zoek niet per se de makkelijkste of goedkoopste oplossing, maar de beste oplossing. Ik heb ook al besloten om in principe dit blok te fixen, wetende dat het waarschijnlijk duurder is dan een compleet gebruikt blok kopen. Je weet dan ten slotte alsnog niet wat je koopt, tot je 'm thuis openmaakt, met het risico dat ook dat blok niet helemaal fris is... Gelukkig kan ik een hoop zelf of met vrienden en kan ik de onderdelen relatief voordelig krijgen. :X

Desalwelteplus bedankt voor de tips, ik ga eens even rondbellen/-mailen/-rijden morgen! :}
 
Terug
Bovenaan Onderaan