WK Endurance

Als je van tevoren zegt dat je de teams gaat financieren, zijn er toch financiële problemen bij de teams?! Die hadden anders niet mee kunnen doen. Als de 'winsten' van de tv dan tegenvallen trekken ze er zo de stekker uit en weg kampioenschap.
Ik hoop dat het gaat lukken maar eerst zien dan geloven.
Ik zie liever een klein maar stabiel kampioenschap met diehard fans en teams dan zo een pilot
Maarja dat zijn mijn 2cents
 
Ik vind het EWC echt niet te vergelijken met de A1GP. Het EWC zie ik niet als tegenhanger van de MotoGP en Superbikes. Races in de winter zijn denk ik wel goed voor de populariteit, aangezien er in de winter voor motorsportliefhebbers niet echt veel te beleven valt. Nadeel vind ik wel dat er dan wellicht weinig races in Europa zullen plaatsvinden vanwege de temperaturen. Ook hoop ik dat men kortere races zal gaan houden dan 8 uur (zie in de autosport het United Sportscar Championship: races van 24 uur, 12 uur, 8 uur, 6 uur, 100 minuten, etc.)
De seizoensfinale in Suzuka zal niet minder aanzien krijgen, omdat die race volgens mij vrijwel nooit samenvalt met een MotoGP of World Superbike weekend. Daarvoor heeft de wedstrijd een te grote status denk ik. Of men moet het net zo gaan doen als in de autosport: een formule 1 weekend houden tijdens de 24h van Le Mans 2016.
 
Laatst bewerkt:
Als je van tevoren zegt dat je de teams gaat financieren, zijn er toch financiële problemen bij de teams?! Die hadden anders niet mee kunnen doen. Als de 'winsten' van de tv dan tegenvallen trekken ze er zo de stekker uit en weg kampioenschap.
Ik hoop dat het gaat lukken maar eerst zien dan geloven.
Ik zie liever een klein maar stabiel kampioenschap met diehard fans en teams dan zo een pilot
Maarja dat zijn mijn 2cents
Er wordt gesproken over het ondersteunen van privé teams. Dat zullen met name de reiskosten zijn. Anders zou je moeten werken met inschrijvingen van privé teams uit het betreffende land. Maar goed, er moet wel geld zijn inderdaad..grote sponsor?
Ik vind het EWC echt niet te vergelijken met de A1GP. Het EWC zie ik niet als tegenhanger van de MotoGP en Superbikes.
Dat ja..
Races in de winter zijn denk ik wel goed voor de populariteit, aangezien er in de winter voor motorsportliefhebbers niet echt veel te beleven valt. Nadeel vind ik wel dat er dan wellicht weinig races in Europa zullen plaatsvinden vanwege de temperaturen.
Je zult ze inderdaad niet allemaal kunnen bezoeken, maar dat kan met de MotoGP en SBK ook niet.
Ook hoop ik dat men kortere races zal gaan houden dan 8 uur (zie in de autosport het United Sportscar Championship: races van 24 uur, 12 uur, 8 uur, 6 uur, 100 minuten, etc.)
De seizoensfinale in Suzuka zal niet minder aanzien krijgen, omdat die race volgens mij vrijwel nooit samenvalt met een MotoGP of World Superbike weekend. Daarvoor heeft de wedstrijd een te grote status denk ik. Of men moet het net zo gaan doen als in de autosport: een formule 1 weekend houden tijdens de 24h van Le Mans 2016.
Klopt, even gecheckt, eind juli staan er geen MotoGP en/of SBK raceweekenden op het programma.
Maar hoeveel exposure krijgt zo'n Suzuka nou helemaal? In de nieuwe opzet hopelijk meer.
Wij hebben btw onze eigen endurance tankdoppen aangeschaft voor op de nieuwe tank! Staat toch altijd zo gaaf die dubbele doppen

[~[url="http://i68.servimg.com/u/f68/18/39/80/98/image16.jpg"]afbeelding~][/url]
Handig voor de 3 uur van Oss ;)
 
Laatst bewerkt:
Nee er is een rijders en team kampioenschap, vroeger was het idd alleen team.
We gaan het zien wat het word

Ik weet niet wat vroeger is, maar vroeger vroeger werden ook individuele rijders kampioen

Vind het wel een goed plan om het te verplaatsen naar het winterseizoen en zodoende alle races te kunnen zien op Eurosport vraag me alleen af hoe lang het duurt of hoe lang Eurosport geduld heeft om het een succes te maken
 
Ik weet niet wat vroeger is, maar vroeger vroeger werden ook individuele rijders kampioen

Vind het wel een goed plan om het te verplaatsen naar het winterseizoen en zodoende alle races te kunnen zien op Eurosport vraag me alleen af hoe lang het duurt of hoe lang Eurosport geduld heeft om het een succes te maken

Ik zei het verkeerd ;) tot 2000 werden rijders kampioen, van 2001 tot nu is het gehele team kampioen ;) in het kader van endurance is een teamsport
 
Ik zei het verkeerd ;) tot 2000 werden rijders kampioen, van 2001 tot nu is het gehele team kampioen ;) in het kader van endurance is een teamsport
Er is nu toch ook een rijderskampioenschap? >> klik.
De rijders hebben individueel dan wel hetzelfde aantal punten als het team (omdat ze alle drie alle races hebben gereden), maar als één v/d rijders meer races zou rijden dan de anderen zou hij alleen kampioen kunnen worden, toch?
 
Je zult ze inderdaad niet allemaal kunnen bezoeken, maar dat kan met de MotoGP en SBK ook niet.


Daarmee doelde ik niet op het bezoeken van de races, maar ik hoop gewoon niet dat er in de winter louter op circuits wordt gereden waar motorsport totaal niet leeft. Neem een Qatar, Bahrein, etc. Net zoals bij de WEC: Shanghai, Bahrein. Vreselijk.
 
Daarmee doelde ik niet op het bezoeken van de races, maar ik hoop gewoon niet dat er in de winter louter op circuits wordt gereden waar motorsport totaal niet leeft. Neem een Qatar, Bahrein, etc. Net zoals bij de WEC: Shanghai, Bahrein. Vreselijk.
Begreep ik wel ;)
Voor de coureurs lijkt me dat nog het meest gelden, voor de TV-kijker valt dat niet eens zo veel op..als je je focust op de race, maar leuk is anders.
 
Oké dat wist ik niet, schijnbaar is die bocht echt wel angstaanjagend!
Dan moesten ze het maar weer in Zolder doen, of Assen?? :P :P
bwa nee, radilon is erger :] blind overgooien.
De bocht waar ik een probleem heb is Rivage, berg af en ik vind er geen goede lijn
 
Het is al weer even geleden maar ik wil toch een poging doen dit topic levend te houden. Nino had al eens gepost dat er veranderingen op komst waren waardoor het wereldkampioenschap uit meer wedstrijden zou gaan bestaan.

Belangrijkste wijziging was dat het seizoen gaat lopen van september tot en met juli in het daaropvolgende jaar waardoor er in 2016 slechts 4 races worden verreden.

•8-10 april: 24 Heures Motos, op Le Mans (Frankrijk)
•10-11 juni: 12 uur van Portimao (Portugal, race op zaterdag)
•29-31 juli: Suzuka 8 uur van Japan (Japan)
•26-27 augustus: 8 uur van Oschersleben (Duitsland, race op zaterdag)

In september (2016) volgt dan traditioneel de Bol d’Or, die dan als eerste race voor het nieuwe seizoen wordt aangemerkt.
De nieuwe seizoenskalender wordt opgebouwd tussen de Bol d’or en 8 uren van Suzuka. Om privé teams de kans te geven aan alle evenementen deel te nemen komt er meer ondersteuning voor hen. Met deze nieuwe opzet in gedachten hebben de FIM, Eurosport Events en de grotere teams in het EWC ingestemd met een verkorte kalender voor het seizoen 2016.

Omdat er tussen de laatste race van het 2016 seizoen (Oschersleben - augustus) en de eerste race van het 2016/2017 seizoen (Bol d'Or - september) weinig tijd zit zal het technisch reglement voor de twee komende seizoenen niet wijzigen. Daarnaast zullen de teams volledige logistieke ondersteuning krijgen voor in de winterperiode te organiseren evenementen. Daarnaast gaat Eurosport Events samen met de wedstrijdorganisatoren werken aan het opzetten van een aparte trofee voor niet door fabrikanten ondersteunde teams. Die trofee moet samengaan met een goed gevulde prijzenpot en promotiecampagnes voor de beste privéteams.

Uiteraard zijn races in het 'gesloten' MotoGP en WSBK seizoen bijzonder welkom. In de nieuwe opzet betekent het in elk geval dat de 8 uren van Oschersleben in 2017 naar voren zal moeten worden gehaald omdat het seizoen in Suzuka wordt afgesloten.


2016:
Inmiddels zijn er van het korte 2016 seizoen al 2 races verreden, de 24 Heures Motos (Le Mans, Frankrijk) en de 12 uur van Portimao (Portugal, op zaterdag). De eerste werd gewonnen door het SRC Kawasaki team #11 met op de 2de plaat het Team April Moto Motors Events #50 en op de derde plaats het F.C.C. TSR Honda team #5.

full

Een mooie start van het SRC Kawasaki Team.

Het Suzuki Endurance Racing Team #1 en het YART Yamaha Official EWC Team # kwamen niet verder dan een 4de en 7de plaats terwijl Team Bolliger Switzerland #8 en het GMT94 YAMAHA team #94 tot de uitvallers behoorden.

Afgelopen weekend werd de 2de race verreden op het schitterende circuit van Portimão (Portugal) die nipt werd gewonnen door het GMT94 YAMAHA team #94 door met een verschil van 0,081 sec. het Suzuki Endurance Racing Team #1 te verslaan! Zo'n klein verschil is nog nooit vertoond in het Endurance racen en dit geeft eens te meer aan hoe close het racen in deze klasse is geworden.

full

Op de streep was het verschil nóg kleiner!

Het Honda Endurance Racing team #111 en YART Yamaha Official EWC Team #7 legden beslag op de plaatsen 3 en 4 terwijl dit keer het SRC Kawasaki team #11 de klos was (uitgevallen). Het F.C.C. TSR Honda team #5 en het Team Bolliger Switzerland #8 legden beslag op de plaatsen 12 en 14.

De volgende race is de prestigieuze 8 uur van Suzuka (Japan) van 29 t/m 31 juli! 8-)

De tussenstand na 2 races:

1 Team April Moto Motors Events - Suzuki - FRA - 66
2 SRC Kawasaki - Kawasaki - FRA - 60
3 Suzuki Endurance Racing Team - Suzuki - FRA - 59
4 F.C.C. TSR Honda - Honda - JPN - 53
5 GMT94 YAMAHA - Yamaha - FRA - 45
6 Honda Endurance Racing - Honda - GBR - 43
7 YART Yamaha Official EWC Team - Yamaha - AUT - 39
8 Team R2CL - Suzuki - FRA - 36
9 Voelpker NRT48 by Schubert-Motors - BMW - GER - 35
10 TEAM 3ART YAM'AVENUE - Yamaha - FRA - 34
 
Laatst bewerkt:
Was een erg mooie wedstrijd in Portugal. :} Zeker de laatste 2 uur waren boeiend. :Y
Als Eurosport Suzuka uitzend ga ik zeker kijken.
 
Vorig jaar werd Suzuka live en in zijn geheel uitgezonden. Goed dat Eurosport behoorlijk wat aandacht besteedt aan het Endurance racen.

Over de nieuwe kalender gesproken. Ik hoop dat er (nog) meer variatie in afstanden komt, bijvoorbeeld een races van 3 uur bijvoorbeeld.
 
Vorig jaar werd Suzuka live en in zijn geheel uitgezonden. Goed dat Eurosport behoorlijk wat aandacht besteedt aan het Endurance racen.

Over de nieuwe kalender gesproken. Ik hoop dat er (nog) meer variatie in afstanden komt, bijvoorbeeld een races van 3 uur bijvoorbeeld.
Nee joh, dan worden het helemaal van die uitgerekte Superbike races, in Portugal was het al zo close na 12 uur. Endurance heet het toch? ;)
 
Blijft voor mij de ultieme droom om eens mee te maken: 24 uur achter elkaar racen.
Mooi kampioenschap! En 3 uur doen we bij de ZAC en MSL ook, dat is niet lang genoeg, al doen we het daar niet met 1 motor.
 
Terug
Bovenaan Onderaan