Yamaha BT 1100 Project

Ook al vast een paar schoorstangen voor de wielophanging van het span gemaakt
full
 
En 1 van deze frames word dan het frame voor de zijspan, zoals we hier zeggen. MOI houtje touwtje Wa
full
 
Ook al een beetje aan het stoeien met de fuseebesturing, maar dit is lastig dus dit komt later
full
 
Hekje???!!!! :+ Maar dan anders gewoon een 1.5 duims pijp en het was inderdaad een een hekje. We zullen zien
 
Ik zie dat het frame ook tussen de achterbrug in zit. Net zoals bij de XV750 die Frau Enigma had. Hou die even in de gaten met een zijspan ernaast. Omdat het scharnierpunt nogal smal is komt er erg veel kracht op. Wij hadden destijds speling op de lagers en later een gescheurde achterbrug. Dat was echter wel een stalen achterbrug.
 
Daar heb je een punt, ik denk dat ik maar een soort brace onderlangs maak dan, dus beide zijden nogeens met elkaar verbinden
 
Kan iemand mij vertellen of ik enige elektrische schade oploop aan motor als ik het subframe aan de motor bevestig en dan op zijnplek hecht. Ik haal wel de accu er uit maar is het ook nodig om bv de CDI kast te ontkopelen of de pickup spoelen van de ontsteking los te maken.
 
Accu los en massa klem zo dicht mogelijk bij het te lassen stuk zetten. Zo doe ik het altijd en nooit problemen mee gehad.
 
Schijnt bij jonge motoren niet uit te maken. Mile Pajic lastte gewoon aan mijn strom zonder accu Polen los te nemen.
 
De accu schijnt als een buffer te werken om spanningspieken op te vangen. Tegenwoordig met die micro elektronica last men juist met de accu vast.
Ik heb hem de laatste keren ook niet meer losgegooid, geen enkel negatief effect.
Ik zorg wel dat de massaklem zo dicht mogelijk bij zit. Stroom wil natuurlijk de kortste weg.
 
Op het werk gebruiken wij een kastje wat je over de accupolen plaatst als er lasklussen zijn,
dit beschermt in principe voldoende voor de electronica
 
En wat doet dat kastje precies?

Als ik aan eigen motoren of auto's las dan maak ik nooit de accu los. Dat heeft nog nooit schade opgeleverd.
Maar dat is geen garantie natuurlijk
 
afgelopen zondag weer even wat kunnen doen aan het span.
Ik heb een achterwiel van een BT kunnen bemachtigen, heb gelijk de lagers er uit gehaald en vervangen voor lagers die een dikkere as kunnen hebben. de standaard as is maar 17mm.

Vandaag een beetje geluk gehad met de oudijzer bak op het werk, hier lag een mooi stukje assenstaal in, hier heb ik meteen de as van het nieuwe zijspanwiel van gemaakt. nu loopt de as op de achterste lagers van 25mm tot de voorste lagers naar rond 17mm. dit ziet er beter uit.

nu nog een leuke constructie bedenken voor de wielas te bevestigen aan de schoor stangen en de schokbreker.
 
Laatste paar weken nogal druk geweest maar heb iets kunnen doen wat uiteindelijk gewoon weer in de afval bak is gekomen. Ik heb twee subframes gemaakt,1 van 11/4 buis en 1 van duimse buis,beide zijn niet door de commissie gekomen. van de week eerst maar eens duimse pijp score.
 
Het is al weer even terug maar hier zijn weer een paar aanpassingen

Het subframe van de motor is bijna klaar en eigenlijk vrij simpel geworden.
Uiteindelijk is het gewoon duimse pijp geworden.
full
 
Ook ben ik met het zijspan frame verder gekomen.
Dit is wat ik nu heb, als er mensen zijn die constructie fouten zien hoor ik het graag. De wiel ophanging blijf vreemd, tijdens het inveren kantelt het wiel nu.
Zie ik iets over het hoofd?
full
 
Mooi zoals het hulpframe van mijn maat weer heel anders is. Ziet er goed uit. Die wielophanging zie je wel meer. Wel mooi steun naar opzij.
 
Je kan hem er ook iets doorheen zetten, zodat het wiel in de negatieve veerweg bijna recht staat, en er bij inveren doorheen draait. Soort compromis zegmaar.
 
bij het zien van je hulpframe vind ik het er een beetje ver onder bungelen.
Het zit dan wel op 4 punten naar boven vast, maar eigenlijk is het een beetje een parallellogram geworden die zijdelings niet retestijf is.
Ik zou daar iig een paar schoortjes/driehoekjes in maken.

en ik kan niet zien hoe het bij het achterste punt van het subframe zit, maar al je dwarskrachten komen nu met een extra lange hefboom omdat het subframe zo laag hangt op de onderkant van je blok.
Daar moeten de alu bevestigingsogen van je blok wel tegen kunnen.
Ik zou dus nog wel ergens een verbindingstuk naar boven willen maken die aan het echte frame vastgrijpt.
Dan kan je daar ook gelijk je schoorstangen aan monteren.
 
Je hebt een punt EHE maar ik zal vanavond proberen om een foto van de andere kant te plaatsen. Ik vindt het subframe ook ver onder de motor hangen maar ik zie geen andere uitweg. De uitlaten hangen zo "laag" onder het blok dat ik anders geen ophang punt voor het zijspan kan maken
 
Terug
Bovenaan Onderaan