Waarom hebben minder zuigers meer koppel onderin?

adrinalino

MF'er
16 jun 2015
157
6
Eernewoude
Ik lees steeds vaker dat motoren met 1 of 2 zuigers meer koppel onderin hebben dan motoren met 4 zuigers.
Waarom is dat en hoeveel scheelt het?
Bedankt voor het meedenken,
Adriaan.
 
Ik geloof niet dat het enkel met cilinderinhoud te maken heeft. Je hebt namelijk ook nog zoiets als hefboomwerking. Dus de afstand tussen het hart van de krukas en het hart van de kruk lijkt me mede bepalend. Theoretisch gezien zou je met drukvulling bijna oneindig veel kracht op je zuiger kunnen uitoefenen en zo dus een ontzettend hoog koppel kunnen bereiken.
Verder dient er nog een onderscheid gemaakt te worden tussen koppel (kracht) en vermogen (arbeid). De eerste is niets anders als de kracht die uitgeoefend word, de tweede is tijdsgerelateerd.
 
Ik geloof niet dat het enkel met cilinderinhoud te maken heeft. Je hebt namelijk ook nog zoiets als hefboomwerking. Dus de afstand tussen het hart van de krukas en het hart van de kruk lijkt me mede bepalend. Theoretisch gezien zou je met drukvulling bijna oneindig veel kracht op je zuiger kunnen uitoefenen en zo dus een ontzettend hoog koppel kunnen bereiken.
Verder dient er nog een onderscheid gemaakt te worden tussen koppel (kracht) en vermogen (arbeid). De eerste is niets anders als de kracht die uitgeoefend word, de tweede is tijdsgerelateerd.
De afstand tussen het hart van de krukas en de kruk == ½ slag, met andere woorden 1 van de 2 parameters die je cilinderinhoud bepalen. Verder maakt dat niet zoveel uit aan de hoeveelheid koppel. Ja, een langere arm geeft meer koppel, maar aan de andere kant blijft (bij gelijke cilinderinhoud) de hoeveelheid energie die je in het systeem stop gelijk. En de wet van behoud van energie leert ons dat je er meer uit kunt halen als dat je er in stopt. De verschillen zijn er wel, maar ze zijn redelijk beperkt. Zoals ik zei, je gaat zonder drukvulling nooit geen 75Nm uit een 500cc motor halen. En het voordeel van een langere slag geeft weer nadelen op andere gebieden, zoals vermogen.

Het verschil tussen koppel en vermogen had ik in mijn reactie ook al uitgelegd. Samen met de relatie tussen die twee, je gemiddelde zuigersnelheid en toerental.
 
Laatst bewerkt:
De afstand tussen het hart van de krukas en de kruk == ½ slag, met andere woorden 1 van de 2 parameters die je cilinderinhoud bepalen. Verder maakt dat niet zoveel uit aan de hoeveelheid koppel. Ja, een langere arm geeft meer koppel, maar aan de andere kant blijft (bij gelijke cilinderinhoud) de hoeveelheid energie die je in het systeem stop gelijk. En de wet van behoud van energie leert ons dat je er meer uit kunt halen als dat je er in stopt. De verschillen zijn er wel, maar ze zijn redelijk beperkt. Zoals ik zei, je gaat zonder drukvulling nooit geen 75Nm uit een 500cc motor halen. En het voordeel van een langere slag geeft weer nadelen op andere gebieden, zoals vermogen.

Het verschil tussen koppel en vermogen had ik in mijn reactie ook al uitgelegd. Samen met de relatie tussen die twee, je gemiddelde zuigersnelheid en toerental.

Ja hoor, een 2 takt.
 
Dit is bij lijn motoren niet nodig omdat de zuigers elkaar in balans maken.
Maar bij V motoren dus wel omdat daar geen 2 zuigers zijn die elkaars beweging kunnen opheffen. ]


Helaas, Dat gaat alleen op als de kruktapen op 180 graden staan EN er een even aantal cylinders zijn.

Jij en anderen in deze thread zijn op zoek naar algemeenheden die simpelweg niet bestaan.
 
Om op de originele vraag terug te komen: Nee, het aantal cylinders zegt niets over de hoeveelheid koppel. Koppel is niets anders dan de hoeveelheid kracht die de motor ontwikkeld. Die hoeveelheid wordt bepaald door de grootte van de explosie in je cylinder.

MEP noem je dat. Zie mijn eerdere post


]Met andere woorden, hoeveel benzine je er in krijgt en in de brand kunt steken. Bij een normale motor (dus zonder turbo of compressor) wordt die hoeveelheid bepaald door de cylinderinhoud. Een 500cc motor zal altijd maximaal ongeveer 50Nm koppel leveren, ongeacht het toerental.

Alles wat je hier schrijft is onjuist. Koppel is kracht maal afstand. Bij gelijke MEP en grotere afstand ook wel slag genaamd stijgt het koppel. Er bestaan geen 500cc motoren die bij 1 tpm 50 nm koppel maken.
Je haalt veel dingen door elkaar.

Daarnaast is inhoud slechts 1 vd vele factoren die het koppel en daarmee het vermogen van een motor bepalen.
In pricipe wordt de MEP begrensd door de energieinhoud van de brandstof die er in gaat. Als je niet genoeg aan benzine hebt, dan ga je op iets anders stoken, bijvoorbeeld ethanol.
 
Alles wat je hier schrijft is onjuist. Koppel is kracht maal afstand. Bij gelijke MEP en grotere afstand ook wel slag genaamd stijgt het koppel. Er bestaan geen 500cc motoren die bij 1 tpm 50 nm koppel maken.
Je haalt veel dingen door elkaar.
Je leest niet wat ik bedoel. En dus was ik misschien niet duidelijk. Ik bedoelde te zeggen dat ongeacht bij welk toerental het max koppel geleverd wordt, dit nooit niet veel meer als 50Nm gaat zijn bij een 500cc motor. De hoeveelheid brandstof die je in een motor kunt stoppen heeft verreweg de meeste invloed op het koppel dat geleverd wordt.

En ja, je zou theoretisch een motor kunnen ontwerpen van 500cc en een max koppel van 50Nm bij 1rpm. Zou waarschijnlijk een erg grote slag hebben en totaal geen enkele praktische toepassing, maar in principe kan het.

Ik haal verder niks door elkaar, maar probeer het wel een beetje simpel te houden. Misschien te simpel, maar het is ook redelijk ingewikkelde materie aangezien elke design keuze voordelen (verbeteringen) aan een kant heeft, en nadelen (verliezen) op een ander gebied.

We kunnen natuurlijk er allerlei dingen bij gaan halen zoals turbos, compressors, ethanol, NOS en weet ik veel om een punt te maken, maar de vraag ging over normale configuraties.
 
Nee, ik probeer het te begrijpen, maar zodra je echt gericht gaat vragen krijg je geen antwoord..
Je moet het ook niet onderschatten: wat jij wilt weten is lesstof van de bovenbouw van de HTS.
Als je echt wilt weten hoe het werkt, moet je een HTS lesboek over deze materie lezen. Dat lukt echter alleen als je thuis bent in mechanica en wiskunde.
 
Is er iemand die antwoord kan geven op de volgende vraag?
Wordt bij het balanceren van een krukas rekening gehouden met het gewicht van de zuigers en drijfstangen?
Wat er gedacht word boeit me niet, ik wil gewoon een antwoord dat klopt.
Als je het goed doet wel.

krukas.jpg
 
De afstand tussen het hart van de krukas en de kruk == ½ slag, met andere woorden 1 van de 2 parameters die je cilinderinhoud bepalen. Verder maakt dat niet zoveel uit aan de hoeveelheid koppel. Ja, een langere arm geeft meer koppel, maar aan de andere kant blijft (bij gelijke cilinderinhoud) de hoeveelheid energie die je in het systeem stop gelijk. En de wet van behoud van energie leert ons dat je er meer uit kunt halen als dat je er in stopt. De verschillen zijn er wel, maar ze zijn redelijk beperkt. Zoals ik zei, je gaat zonder drukvulling nooit geen 75Nm uit een 500cc motor halen. En het voordeel van een langere slag geeft weer nadelen op andere gebieden, zoals vermogen.

Het verschil tussen koppel en vermogen had ik in mijn reactie ook al uitgelegd. Samen met de relatie tussen die twee, je gemiddelde zuigersnelheid en toerental.

Je vergeet een ding, bij verbrandingsmotoren heb je klepoverlap, en als je de slag langer maakt , heb je in verhouding meer tijd om je kamer te vullen en heb je per slag qua tijd procentueel minder klepoverlap...

Maar weer komt eerst de vraag, wat moet het doel zijn van je ontwerp, en daar ga je de constructie voor optimaliseren
 
Je moet het ook niet onderschatten: wat jij wilt weten is lesstof van de bovenbouw van de HTS.
Als je echt wilt weten hoe het werkt, moet je een HTS lesboek over deze materie lezen. Dat lukt echter alleen als je thuis bent in mechanica en wiskunde.

Ik bedoel dat ik nog steeds wil weten hoe dat zit met die bobweights wanneer een krukas van een V motor gebalanceerd wordt, ik zie er geen logica in, of ik mis iets door een gebrek aan informatie.
Wat mij trouwens op valt, als je hier over informatie op zoekt op het www zie je eigenlijk alleen maar teksten die van elkaar overgenomen zijn.

De eigenlijke vraag van dit topic begrijp ik wel.
 
Terug
Bovenaan Onderaan