Harley Davidson - Episode 15 - Still Going Strong

Status
Niet open voor verdere reacties.
Zowel bij een carburateur als injectie moet je weten waar je mee bezig bent. Ik heb een paar keer een carburatiefiets op de bank laten afstellen bij de lokale motorboer. Ik zie ze daar ook met een laptop de software aanpassen van bijvoorbeeld Triumphs en Italiaans spul. Bij die fietsen kunnen ze gewoon in de software komen.

Is het bij een Harley moeilijker om de software aan te passen?

Ik heb geen kennis of ambitie om zelf af te stellen, maar ik ben gewoon benieuwd.
 
Zowel bij een carburateur als injectie moet je weten waar je mee bezig bent. Ik heb een paar keer een carburatiefiets op de bank laten afstellen bij de lokale motorboer. Ik zie ze daar ook met een laptop de software aanpassen van bijvoorbeeld Triumphs en Italiaans spul. Bij die fietsen kunnen ze gewoon in de software komen.

Is het bij een Harley moeilijker om de software aan te passen?

Ik heb geen kennis of ambitie om zelf af te stellen, maar ik ben gewoon benieuwd.
Nee.

Je moet er sowieso vanuit gaan, dat voor Harley er 500 keer meer spullen en dingen te koop en te verkrijgen zijn, dan voor welke andere motorfiets dan ook.

In beginsel kun je bijvoorbeeld een 2003 Sportster vier keer bouwen, met telkens volledig ander merk onderdelen, tot aan het laatste ringetje aan toe.

Bij injectiesystemen kun je kiezen voor herprogrammeren van het originele systeem, of er een module bij zetten, die op zijn beurt het OEM systeem op een bepaalde manier beïnvloed. Die kastjes kun je van een fabrikant of 6 kopen, voor Harley's.

Overigens is 'gewoon in de software komen' wel heel simpel gezegd.
Hangt helemaal af van welke software de tuner heeft (soms gaat het enkel om resetten, foutcodes lezen en stationair toerental aanpassen), en de kennis en kunde van die tuner.

Een basissetje kost misschien 200 euro, een volledige tuningsset tot aan tienduizenden euro's. Afhankelijk van welke motoren je wilt kunnen tunen.

Er zijn een aantal fabrikanten van injectiespul, met dus een aantal soorten software en aansluitingen. Als je een tuningsset hebt voor merk X, kun je een bepaalde range motorfietsen (met dat injectiesysteem) benaderen. Er zijn tuningssets die bijna alle motoren kunnen benaderen (uitbereidingsmodules). Die zijn duur.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hoevaak en hoelang sluiten jullie de druppellader aan op de motor?

In de winter, zeg maar bij koude, als ie langer dan 1 a 2 weken stil staat.

Als het niet zo koud is en hij staat een paar weken stil hang ik hem ook wel aan de druppellader omdat hij dan gewoon makkelijker start.
 
Hoevaak en hoelang sluiten jullie de druppellader aan op de motor?
Ik heb geen alarm.
Dus ook geen lader nodig.
:)

Als ik wel een alarm zou hebben, zet ik de motor gewoon weg na rit, met druppelaar er aan.

Dus: altijd eigenlijk.
Daar zijn die druppelaars voor. Dat je ze er aan kunt hangen, en min of meer kunt vergeten.
 
Nooit ('heb er ook geen...). Volgens mij zit de originele accu er nog in (van '86). Na de winterstop wel ff spannend, maar toch krijgt'ie'm nog net genoeg rond om weer aan de praat te krijgen.
Oh; '86 = dus geen alarm (...op de motor, wel in de stalling natuurlijk ;-) )
 
Nooit ('heb er ook geen...). Volgens mij zit de originele accu er nog in (van '86). Na de winterstop wel ff spannend, maar toch krijgt'ie'm nog net genoeg rond om weer aan de praat te krijgen.
Oh; '86 = dus geen alarm (...op de motor, wel in de stalling natuurlijk ;-) )
Een accu van 30 jaar oud die nog werkt.

Dat heb ik nog nooit meegemaakt :)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan