Shark Helm beschadigd

Yevon

MF veteraan
30 jan 2012
3.447
0
Overasselt
DSC_0762.jpg


Ik vroeg mij dus af of dit te behandelen is.
 
Het is wel te behandelen alleen de vraag is wat je wilt.

Zo te zien heeft de toplaag verf (blank of wit, kan ik niet zien) losgelaten. Dat kan door een beschadiging zijn maar als ik zie hoe hij is afgescheurt lijkt het me niet dat die verf sowieso erg vast heeft gezeten. En het lijkt alsof hij onder die plek ook al helemaal loszit.

Dus je kan het wel schuren, opvullen, uitspuiten en polijsten maar de vraag is of dat je helm (en je veiligheid!) waard is en als ik die laklaag zo 's bekijk zou het me niet verbazen als het er ergens anders alsnog afpleurt bij de eerste de beste kleine beschadiging.

Is het te repareren? Ja

Is het de moeite waard? Geen idee, voor mij niet maar het is mijn helm dan ook niet. ;)
 
Laatst bewerkt:
Nou geloof me, ik ben wel stommere vragen tegengekomen hier. :+

Dit vindt ik niet eens zo'n onrealistische vraag om heel eerlijk te zijn.
Dit is een harde buitenschaal waar de verf af gekomen is. Dat komt door vervorming van het materiaal eronder. Wat doen we met zo'n helm?

dit is een wd40 op remschijf vraag
 
Ik heb altijd geleerd dat ELKE HELM bij IEDERE VAL en ZICHTBARE of ONZICHTBARE BESCHADIGING ALTIJD VERVANGEN dient te worden.
Dat is niet moeilijk te begrijpen.Ernaar handelen is een tweede maar bovenstaande is de enige juiste uitleg bij mijn weten.

Groet,Auke.
 
dit is een wd40 op remschijf vraag


Eehh, wat doen we dan met wd40 op een remschijf....? :z



Effe serieus, die helm moet uiteraard gewoon de kliko in maar dat was de vraag van de TS niet, die vroeg of er nog wat aan te doen was.

Als de vraag is of hij visueel gerepareerd kan worden zeg ik ja, dat kan.
Als de vraag dan ook wordt of dat verantwoord is dan zeg ook ik nee niet aan beginnen. (ik stel niet voor niets de wedervraag of het de veiligheid van de TS waard is.

Als het mijn helm was maakte ik er een plantenbak van idd.
 
Laatst bewerkt:
Ik mis nog wat gegevens;

- is het doordat de helm gevallen is / of een valpartij meegemaakt heeft?
- of is de lak/vernislaag gewoon komen los te zitten?

Indien het eerste, helm vervangen.

Indien het tweede; hoe oud is de helm? Nog garantie?

Edit: indien de helm gevallen is, valt het nog te bezien hoe.
Ik heb vandaag mijn helm ook even op mijn rugzak gezet, nadat ik mijn rugzak op de grond gezet had. Niet zo slim, de helm rolde ervan af, en viel dus op de grond, van pakweg 30cm hoog laag. Daarvoor hoef je die echt niet te vervangen hoor, maar er zitten nu wel krassen op, zowel op de helm als op het vizier. Gelukkig buiten mijn gezichtsveld.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Oké, dus wijsheid Is om een nieuwe helm te kopen.

Niet om bovenstaande discussie nogmaals te starten maar dat hangt er vanaf wat er mee gebeurd is.

Als die beschadiging het gevolg is van een ongeval of harde val op de grond ofzo (wat overigens nergens staat...) dan zou ik het risico niet nemen en hem vervangen, maar ik kan niet beoordelen hoe hard dat is gegaan en wat het je waard is (laten we eerlijk zijn, iedereen heeft z'n helm ooit wel 's laten vallen of gestoten denk ik, ik neem aan dat ik niet de enige ben en ik heb ook niet meteen een nieuwe gekocht).

En als er nu een heel andere reden is waarom hij beschadigd is die niet gevaarlijk blijkt te zijn kan je hem overwegen te repareren maar dan nog moet je uitkijken want zowel lak/verf als stickerlijm kan een helm aantasten zo wordt overal geroepen.

Nou is dat laatste ook weer discutabel want ik moet de eerste helm van thermohardend materiaal (carbon bijv.) nog zien die oplost van een beetje verf maar daar is jouw helm zo te zien niet van gemaakt dus ook dan zou ik het risico niet nemen.

Je hebt maar één kop namelijk.
 
Laatst bewerkt:
Denk dat je je moet afvragen welk doel een helm heeft?

Ik denk dat dit zo'n beetje het belangrijkste is, alles kunnen ze tegenwoordig wel zo'n beetje aanhechten, prothese plaatsen, maar een nieuw bolletje op je lichaam... Nee, die tijd komst vast nog wel...
Maar waarom blijft men altijd over veiligheid steggelen.... Het is heel simpel, helm beschadigd (behalve oppervlakkige krassen) gewoon een nieuwe halen. Een tweede botsing zul je met een eerder beschadigde helm niet overleven. Een beetje merk biedt een crashreplacement aan, hangt van de voorwaarden af van het merk maar met zo'n defecte helm maken ze nieuwe helmen nog beter en veiliger. Dus investeer in een goede/lees duurdere maar (allerbelangrijkste) goed passende helm.
Als je dan eens valt, betaal je voor je 2e helm stukken minder als een minder duur merk..

Kijk maar eens naar Arai, Shoei en Schuberth.
 
...
Als die beschadiging het gevolg is van een ongeval of harde val op de grond ofzo (wat overigens nergens staat...) dan zou ik het risico niet nemen en hem vervangen, maar ik kan niet beoordelen hoe hard dat is gegaan en wat het je waard is (laten we eerlijk zijn, iedereen heeft z'n helm ooit wel 's laten vallen of gestoten denk ik, ik neem aan dat ik niet de enige ben en ik heb ook niet meteen een nieuwe gekocht).
...
Exact wat ik bedoelde met mijn edit :Y
 
Mij lijkt het wel interessant om eerst uit te zoeken om wat voor schade het hier gaat en hoe ze ontstaan is. Sommige mensen kunnen vanop afstand al zien wat er mee gebeurd is, dat vind ik knap.
Op het eerste zicht zou ik zeggen dat het een blanke laklaag is die loslaat. Als het een oude helm is zou ik er geen moeite in steken en hem vervangen, maar als het een recente helm is kan het misschien zomaar een productiefoutje zijn en zou ik er eens mee teruggaan naar de winkel.
Als de schade is ontstaan na een val of klap zou ik hem zeker vervangen.
 
Stikker op plaken dan is het weg, wat je doet met je eigen veiligheid moet je zelf weten.
Het is jouw hoofd , er zijn heel wat scenario's te bedeken wat er kan gebeuren ,
Van een beetje pijn tot dood geef de helm niet weg aan een ander , zonder er bij te zegen
Wat er aan mankeert
 
Een maat van mij heeft dat ook een keer met een Shark helm gehad, zijn nog redelijk jonge helm ging via dealer terug naar Shark-importeur en hij mocht na onderzoek aan de helm een nieuw exemplaar uitzoeken, duurde wel even maar werd netjes geregeld !
 
Was het niet zo dat elke helm die gespoten is dat deze van een thermohardende kunststof gemaakt is?
En aangezien van deze helm een lakscherf is af gesprongen.
De thermoplast helmen zijn volledig door en door gekleurd volgens mij.
 
Terug
Bovenaan Onderaan