ketting klappert tijdens het rijden

2 jun 2014
223
0
Amsterdam
Goedenavond,

Vraagje, mijn ketting klappert tegen het frame aan tijdens het terugschakelen en stevig optrekken, kan dit veel kwaad?
Ik wil dit wel laten verhelpen maar zit aan het einde van mijn geld dus wil ermee wachten tot er weer gestort is, maar zit er natuurlijk niet op te wachten dat me ketting eraf loopt.

Hij hangt wel wat slap en ik heb ook het idee dat het erger is geworden, ik hoorde weleens tikjes maar ik dacht altijd dat dat me standaard was en nu ben ik er achtergekomen dat dit me ketting is.

Dus dien ik dit z.s.m. te verhelpen of kan ik door rustig te rijden, het nog wel ff uitzingen tot eind vd maand?

Verneem graag reacties.
 
een ketting die rap langer wordt klinkt als een versleten ketting. doorrijden hangt een behoorlijk af van de staat van ketting en tandwielen. even spannen (nee niet helemaal stak anders kan je vering niet meer werken) is niet veel werk en zal dus ook niet de wereld kosten. nieuwe ketting set kost al een stuk meer maar als hij breekt tijdens het rijden kan het ook het einde van het motorblok betekenen (ik heb de gevolgen mogen aanschouwen bij de buurman) en dan ben je helemaal veel geld kwijt.
maar hij hoort normaal niet tegen frame of achterbrug aan te komen tijdens het rijden als daar ter plekke geen bescherming hoort te zitten. (bij sommige offroad gebaseerde motoren met lange veerwegen is het wel redelijk normaal maar dan zit er meestal een bescherming op de achterbrug).
 
Laatst bewerkt:
Is dit serieus :?
Als je banden versleten zijn tot het canvas, wacht je ook nog een paar weken omdat je geld op is :? :X Denk dat je stiekem het antwoord op je eigen vraag best weet.
 
Gewoon even naar een dealer gaan: Met een beetje mazzel is de ketting aanspannen voldoende. Indien je al maanden zo rijdt en de ketting en tandwielen echt op zijn, kunnen ze je dat melden. Maar dan heb je in ieder geval zekerheid!
 
Ik zou eerder zeggen dat hij de ketting op de juiste speling moet brengen IPV ketting spannen.
Kijk eens in het boekje van je motor of kijk op de achterbrug wat de speling moet zijn en stel hem zo dat het aan de specificaties voldoet.
 
Ik zou eerder zeggen dat hij de ketting op de juiste speling moet brengen IPV ketting spannen.
Kijk eens in het boekje van je motor of kijk op de achterbrug wat de speling moet zijn en stel hem zo dat het aan de specificaties voldoet.

Iemand die dergelijke vragen stelt, kun je beter niet adviseren om zelf te gaan controleren. No offense. Een bezoekje aan een dealer lijkt me hier beter op zijn plaats.
 
ja wat ik al dacht inderdaad ik maar denk ik kan t ook verkeerd hebben natuurlijk dus vraag het aan de wijzen der motorforum, ik zal maandag even naar de dealer gaan. Op hoeveel moet ik rekenen 100/ 200 euries?
spanning afstellen is een paar minuten werk voor een ervaren monteur. dus dat moet met een paar tientjes wel klaar zijn. vervangen kost waarschijnlijk ergens tussen de 150 en 300 afhankelijk model en kracht van de motor.
 
spanning afstellen is een paar minuten werk voor een ervaren monteur. dus dat moet met een paar tientjes wel klaar zijn. vervangen kost waarschijnlijk ergens tussen de 150 en 300 afhankelijk model en kracht van de motor.
Paar minuten, paar tientjes?
Ik veronderstel dat je daadwerkelijk 2 min bedoelt en maximum 20 euro en zelfs dat is al veel..
Voor 5-10 euro of zelfs gratis (of een koffiekoek) lukt het vaak ook wel.
De mijne doet het altijd gratis.
 
Paar minuten, paar tientjes?
Ik veronderstel dat je daadwerkelijk 2 min bedoelt en maximum 20 euro en zelfs dat is al veel..
Voor 5-10 euro of zelfs gratis (of een koffiekoek) lukt het vaak ook wel.
De mijne doet het altijd gratis.

:^ Bij Termaat doen ze daar ook niet zo moeilijk over. Top werkplaats! Maar geen garantie dat het overal zo gaat.
 
Paar minuten, paar tientjes?
Ik veronderstel dat je daadwerkelijk 2 min bedoelt en maximum 20 euro en zelfs dat is al veel..
Voor 5-10 euro of zelfs gratis (of een koffiekoek) lukt het vaak ook wel.
De mijne doet het altijd gratis.
sommige bedrijven rekenen per kwartier en die 2 minuten wil ook wel eens wat uitlopen als er een onkundig persoon aan gesleuteld heeft. je kunt het beter ruim noemen dat het meevalt als je bij de dealer staat dan dat ik het hier rooskleurig voordoe en dat hij zich bij de dealer plots bekocht voelt omdat het meer was.
gratis komt voor (zeker bij vaste klanten) maar een kwartier rekenen komt ook voor.
 
Terug
Bovenaan Onderaan