Tank ontroesten via elektrolyse

Robberobbe

MF veteraan
29 apr 2004
2.579
32
Den Haag
In ben een tank aan het ontroesten met elektrolyse en het staat lekker te borrelen :9 , maar kan ik het vannacht gewoon laten doorsudderen of is dat link?
 
Als het buiten staat kan het eventueel wel. Denk eraan dat hier waterstofgas by vrijkomt, binnen wil je dat absoluut niet...

De Boem zal veel heftiger zijn dan bij benzinedampen ofzo...

Owja, als finishing touch kun je er na de elektrolyse een licht zuur in gooien en even uitspoelen dan is ie echt helemaal blank vanbinnen erna (zelf doe ik altijd met citroenzuur met water spoelen en daarna beetje olie erin zodat de wanden niet helemaal blank zijn (dan heb je daarna weer meteen roest).

Gr!
 
3958-thickbox.jpg


Volgens de gebruiksaanwijzing moet je dit aanlengen met water maar ik mik het gewoon puur in de tank. Even schudden zodat het overal aan de tankwand zit en dan 24 uur laten staan.
 
Laatst bewerkt:
In ben een tank aan het ontroesten met elektrolyse en het staat lekker te borrelen :9 , maar kan ik het vannacht gewoon laten doorsudderen of is dat link?

Er ontstaat waterstofgas en dat is explosief. Ik heb geen idee hoeveel, maar ventileren is dus aan te bevelen. Plaats eens wat foto's van het resultaat. Het is namelijk een uitstekende manier van ontroesten.
 
Laatst bewerkt:
Er ontstaat waterstofgas en dat is explosief. Ik heb geen idee hoeveel, maar ventileren is dus aan te bevelen. Plaats eens wat foto's van het resultaat. Het is namelijk een uitstekende manier van ontroesten.


niet helemaal correct...
als je keukenzout gebruikt als katalisator dan is het idd gevaarlijk..

maar met soda.. (wat je zou moeten gebruiken) niet..
daarmee wil ik niet zeggen dat het okselfris is wat er aan dampen uit je tank komt,

maar ventilatie kan zo-wie-zo geen kwaad...
 
t hele zwikkie staat in de badkuip met de balkondeur open. Daar zal t niet aan liggen.
Ik heb zo'n verlengsnoer voor hoge pieken blikseminslagbeveiliging. Werkt dat ook?
Ik heb trouwens reinigingszout gebruikt... is als het goed is hetzelfde als baking soda
 
Laatst bewerkt:
Na het ontroesten nagespoeld met water, wat een troep kwam daar uit :9~
Weer afgevuld met water en 800gr citroenzuur er in gegooid. 24uu laten staan, nagespoeld, drooggeföhnd en een liter tweetaktolie er in.
Tank is weer helemaal schoon.

full

full

full
 
Laatst bewerkt:
Je bent er handig in,je kunt leuk bijverdienen als je ermee adverteerd ,een motorzaak zoals Startwin vraagt 150 euro voor ontroesten en coaten met een kleine kans dat de lak beschadigd door fosforzuur.
 
Ik heb roest in de tank van mijn 66 jaar oude pas aangeschafte NSU Max en die ga ik elektrolytisch ontroesten, geen probleem.

Maar momenteel ben ik aan het onderzoeken of ik de tank van binnen kan voorzien van een laagje zink en dus heb ik in een plastic emmertje een oplossing van zout in water met daarin een plaatje staal en een plaatje zink.

De pluspool aan het ijzer en de minpool aan het zink en dat aangesloten op een auto accu en dat staat momenteel flink te borrelen, buiten uiteraard. Ik zal eens kijken vannacht of er een laagje zink op het staal zit en als dat zo is doe ik het morgen met koper.

Je kunt natuurlijk de binnenkant van de tank gaan coaten met dure twee componentenmeuk, maar een stukkie zink kost me niks en een stukkie koper ook niet en volgens mij is een galvanisch aangebrachte laag beter dan iets wat er op zit gesmeerd.

I'll keep you guys posted.
 
Nou, dat werkt dus prima, er zit een mooi laagje zink op het stalen plaatje en ik hoor graag jullie mening over mijn plan om de tank van binnen van een laagje zink te voorzien. Of denk je dat koper beter zal zijn? Of zijn er andere mogelijkheden of bezwaren?
 
Heb ik gezien. was niet direct een succes maar het filmpje bij de zinkerij laat wel zien wat voor voorbehandelingen het allemaal krijgt. Als het lukt, @Han S krijg je van mij op zeker navolging. 1 tip: maak de zink electrode zo groot als het maar kan.
 
Het werkt eigenlijk heel simpel met zink en koper, bak met water dat je geleidend maakt met soda of zout, een stroom loopt van negatief naar positief, dus min aan zink of koper en plus aan staal en er komt een laagje zink of koper op het staal.

Edit: ik heb met experimenteren gemerkt dat het met de plus op het koper en zink ook prima werkt. Maar eerder heb ik een plaatje staal verzinkt met de min op het zink en ik vraag me af of het op beiede manieren werkt.
 
Laatst bewerkt:
ja ik ken de volledige procedure, ook de zuurbaden. Als je gaat verkoperen kan je kopersulfaat gebruiken voor electrolyse.
Kan je er filmpjes van maken?
 
Heb ik gezien. was niet direct een succes maar het filmpje bij de zinkerij laat wel zien wat voor voorbehandelingen het allemaal krijgt. Als het lukt, @Han S krijg je van mij op zeker navolging. 1 tip: maak de zink electrode zo groot als het maar kan.
Rob, de tank moet eerst van binnen helemaal roestvrij en schoon zijn en zoals je weet hebben die oude tanks in het midden van de bodem een brug waar het frame doorheen zit, dus ik rol een paar plaatjes zink op, stop die in een pvc buisje en laat die met het draadje er aan in de tank zakken aan beide kanten van die brug.

En met een volle auto accu gaat het flink tekeer en wordt het ook warm, waardoor het proces wordt versneld.

Het is gewoon scheikunde, maar waar het mij om gaat is dat die tank niet opnieuw kan gaan roesten. En een laagje epoxy voor een hoop geld, minstens 2.5 krat heerlijk geel schuimend bier, dat gaat mij te ver en ik heb een hekel aan laagjes kunststof op staal.
 
Ik zal binnenkort een paar foto's posten van een tank waar een berg bruine meuk uit komt borrelen. Hij wordt wel helemaal schoon, maar een etmaal met 1 Ampere is echt te kort. Hij staat nu een week te pruttelen en vanmorgen was hij zo goed als helemaal schoon, maar ik laat hem nog lekker een tijdje aanrotzooien.
 
Ik heb het ook geprobeerd met koper op een plaatje staal middels electrolyse, maar dat lukt niet echt en vernikkelen en verchromen gaat ook via elektrolyse, maar dat is best een ingewikkeld proces met heel gemene chemicaliën.

Maar ik heb wel eens iets gelezen van iemand die zelf spulletjes vernikkelde in een emmer, moet op youtube ook wel wat over te vinden zijn.
 
Terug
Bovenaan Onderaan