Vacuum Synchroniseren

victorh

Rookie
23 jun 2014
10
0
Delft
Voor het synchroniseren van het vacuum, had de garage een hele mooie digitale tool: namelijk de vacuummate (heb even een plaatje bijgevoegd). Dat gepruts met olie in slangetjes leek me niets dus toen ik had bedacht deze zelf ook maar eens te kopen, bleek het ding toch al snel 550 euro te kosten. Net iets teveel voor 't leuke.

Met een affiniteit in elektronica en meten bedacht ik: waarom draai ik er zelf niet eentje in elkaar. Maar hier is natuurlijk wel wat info voor nodig: zoals welke druk zou ik kunnen verwachten als ik 't aansluit op de motor?
Verder leek het me nog wel aardig om een verschilmeting te kunnen doen tussen de twee drukken die ik meet, wat naar mijn idee ook ontbreekt op de vacuummate.
Hebben jullie nog wat insights op dit gebied? Overigens leek dit me wel een aardige sensor om mee te gaan meten: MPXV6115V Klikken voor de specs

Ik zie de reacties graag tegemoet! :Y
full
 
Gepruts met olie in slangetjes vindt je niks maar een heus elektronisch apparaat ontwerpen vindt je wel de moeite waard? _O- leuke denkwijze :)

Je kan ook zo een setje met analoge meters kopen, ben je stuk goedkoper uit.
Maar gepruts met olie in slangetjes is de meest nauwkeurige manier.
 
Laatst bewerkt:
Die sensor gaat dus tot -115 kPa. Dat is dus -1,15 mbarbar.

Ik vermoed, gezien de hoogtes waarin meestal wordt gewerkt met de oliekolommen dat je met een sensor die tot -0,1 bar beter uitkomt met de sensor voor wat betreft meetnauwkeurigheid.

Tevens, kudos voor het idee om zelf te gaan maken, vooral een digitale. Voor de thuishobby heb ik zelf gekozen voor een carbtune.

Morgan Carbtune - carburetor synchronizer for balancing motorcycle carbs

db
 
Laatst bewerkt:
Ja ik haal ook altijd getallen door elkaar, maar voor de zekerheid maar even google gebruikt op "115 kPa to bar" en dan kom je uit op 1.15 bar, dus ik denk dat het bereik op zich wel snor zit.
Daarnaast is dit soort dingetjes maken en ontwerpen ook wel een hobby van me, dus tsja. Val ik weer met mn neus in de boter :)
 
Ja, ik had ook dezelfde google gedaan, vandaar de correctie.

De sensor heeft een meetfout van 1,5% op 1,15 bar Dat is dus een fout van 0,0173 bar.

In een afgesloten systeem geeft 1 bar verhoging van de druk een verhoging van ongeveer 10 meter waterniveau.

Alleen de fout op de sensor geeft dus een hoogte verschil van 170 mm in het water. Olie is lichter dan water dus zal de fout nog groter zijn.

Iemand anders mag de berekening nog eens over doen want het bier is lekker op het moment ;)

Maar volgens mij is de nauwkeurigheid van de sensor onvoldoende.

db
 
De sensor heeft een meetfout van 1,5% op 1,15 bar Dat is dus een fout van 0,0173 bar.

In een afgesloten systeem geeft 1 bar verhoging van de druk een verhoging van ongeveer 10 meter waterniveau.

Alleen de fout op de sensor geeft dus een hoogte verschil van 170 mm in het water. Olie is lichter dan water dus zal de fout nog groter zijn.

Iemand anders mag de berekening nog eens over doen want het bier is lekker op het moment ;)

Maar volgens mij is de nauwkeurigheid van de sensor onvoldoende.

db
Alleen werkt de methode met een water/olie of kwikkolom op de verschildruk tussen de verschillende cilinders, dus die fout zal dan geen invloed op de meting hebben.
 
Ja daarom, die fout introduceer je dus op het moment dat je gaat werken met digitale sensoren. Komt dus bij dat je 4 sensoren gaat vergelijken.

Humm, automatische calibratie. Startprocedure voor de meter waarbij alle 4 de sensoren worden genuld bij omgevingsdruk. Dan ben je van het grootste deel van het ge eikel af :)

db
 
Die Carbtune had ik nog niet gezien. Het lijkt wel alsof er stalen buisjes in de kolommen zitten. Ook interessant. Daar kun je ook beetje de range vandaan halen. 10 cmHg tot 40 cmHg zo te zien. Volgens mijn illustere rekentool is dit 13.3 kPa tot 53.3 kPa. Dat zit wel in de range van die MPX sensor.

Ben meteen nog even gedoken op die fout in de meting, maar 1.5 procent is wel een heftige afwijking inderdaad. Had ik nog niet zo heel specifiek naar gekeken omdat ik niet wist welke drukken ik kon verwachten. Volgens de rekentool is de afwijking dan 1.1 cmHg. Dus zeker nog interessant om even te kijken of dit een 'static' of 'dynamic' afwijking is.
Sowieso verwacht ik dat mn apparaat gekalibreerd moet worden, zodat ik zeker weet dat alle meters hetzelfde aangeven bij dezelfde druk.

[aanvulling]: inmiddels gereageerd op mijn post en inderdaad kalibratie toevoegen en hopelijk ben je er dan van af! Wat mij vooral beviel aan het digitale meten, is de mogelijkheid om twee metingen te vergelijken met elkaar :)
 
Laatst bewerkt:
Als je ze nult ben je van de grootste fout af. Namelijk de statische afwijking. Eventuele dynamische afwijking zou je kunnen verkleinen door op meerdere punten te kalibreren.

db
 
Dat is dus -1,15 mbarbar.

Ik vermoed, gezien de hoogtes waarin meestal wordt gewerkt met de oliekolommen dat je met een sensor die tot -0,1 bar beter uitkomt met de sensor voor wat betreft meetnauwkeurigheid.

Tevens, kudos voor het idee om zelf te gaan maken, vooral een digitale. Voor de thuishobby heb ik zelf gekozen voor een carbtune.

Morgan Carbtune - carburetor synchronizer for balancing motorcycle carbs

db

OH jij kunt dus ONDER 1 bar onderdruk komen....KNAP
 
Ik werk professioneel met een digitale meter, en dat bevalt me zeer goed. Als je zelf zo'n meter (betrouwbaar) kan maken zou ik dat zeker doen. Een verschilmeting kan ook erg handig zijn ipv absolute waarde, je stelt hem namelijk ook alleen op verschil af. Op onze meter kan dat ook en die gebruik ik eigenlijk het meeste.

Een carbtune (de moderne versie) heb ik helemaal niet zo'n hoge pet van op, veel te onbetrouwbare meting. Maar half zelf sleutelend MF loopt ermee weg, omdat ze goedkoop zijn. En dat blijft bij de gemiddelde thuissleutelaar toch vaak het eerste criterium...
 
Ik werk professioneel met een digitale meter, en dat bevalt me zeer goed. Als je zelf zo'n meter (betrouwbaar) kan maken zou ik dat zeker doen. Een verschilmeting kan ook erg handig zijn ipv absolute waarde, je stelt hem namelijk ook alleen op verschil af. Op onze meter kan dat ook en die gebruik ik eigenlijk het meeste.

Een carbtune (de moderne versie) heb ik helemaal niet zo'n hoge pet van op, veel te onbetrouwbare meting. Maar half zelf sleutelend MF loopt ermee weg, omdat ze goedkoop zijn. En dat blijft bij de gemiddelde thuissleutelaar toch vaak het eerste criterium...

De meeste thuissleutelaars vinden het instellen van de demping op de vacuum meters lastig en hebben moeite met het aflezen van de meters, Voor hun reden, om naast de prijs voor de carbtune te kiezen. Ik heb carbtune's echter compleet zien falen, bleven de staafjes gewoon hangen.
 
Heb toch besloten onder t mom van 'leuk projectje' om het zelf te maken. Heb twee eerdergenoemde sensors besteld om eens te kijken wat ze nu precies doen en of de resolutie goed genoeg is.

Wordt vervolgd :)

Nog even een aanvulling: ik ben niet zo van dit soort informatie op een lcd weergeven. Dat heeft de neiging wat langzaam te worden. (plus dan heb ik geen winterprojectje meer)
 
Laatst bewerkt:
Bij deze nog even een update over de meting. Heb de sensor binnen en succesvol aan een slang gelijmd. (eerst met secondelijm, wat niet wilde drogen en resulteerde in de sensor perfect bevestigd te zijn aan mijn vinger en de slang aan een andere vinger _O- ).

Het volgende plaatje is lekker in elkaar gepaint. Sowieso erg interessant om te zien, maar denk dat de resolutie wel goed is. Goed ook om te zien wat voor waarden er in voorkomen.
Wat is goed om te vergelijken, het maximum of de rms waarde van het vacuum over een cycle?

Volgende is de tweede sensor lijmen en dan weer de resultaten posten!!!
full
 
Terug
Bovenaan Onderaan