Betrouwbaarheid C650GT?

Domi63

MF'er
24 jun 2012
100
7
België
Enkele weken geleden is mijn zijstand afgebroken. Zomaar.

Krak! Ik kwam thuis s'avond van kantoor en wilde de motor binnen zetten. Mijn C650GT is twee en een half jaar oud en is steeds bij BMW Brussels op onderhoud geweest waar ik hem nieuw heb gekocht.

Er staat en goeie 20.000km op de teller.
Een bout van de zijsteun was er gewoon uit en de tweede was afgebroken in de carter.

Kostprijs van de herstelling: 830€! Eerst hadden ze me na nazicht van het probleem in de garage gezegd dat het twee bouten en een uurtje werk zou zijn... Ik heb zeer zwaar geprotesteerd en uiteindelijk heeft BMW Belgium een tegemoetkoming van iets meer dan 360€ voorgesteld. Fijn maar voor mij onvoldoende.

Rijden met deze scooter is zalig maar ik heb toch zeer ernstige vragen omtrent de kwaliteit van BMW en hun onderhoudspolitiek.

Mijn laatste onderhoudsbeurt van 20.000km heeft me nagenoeg 1100€ gekost.

De knoppen aan het stuur zijn vervangen want die bleven soms steken, richtingaanwijzers, claxon ook.
Het zadel is vervangen omdat de verwarming het niet meer deed.
De distributiekettingspanner is vervangen na iets meer dan een jaar.
NA het onderhoud op 1000km kreeg ik steeds temperatuur alarm. De motor heeft WEKEN bij BMW Brussels gestaan. Het heeft maanden geduurd vooraleer ze het probleem hebben gevonden en opgelost. Er is van alles aan vervangen en afgesteld, oliepomp, de rem op de zijstand zou op een gegeven ogenblik ook ingeklapt het achterwiel afremmen.
Het geschreeuw van de koppeling bij hervertrekken uit stilstand komt ook nog vaak terug.
Het slot van mijn BMW topcase (waar ik twee manden heb moeten op wachten) werkt tegenwoordig ook niet meer feilloos. Ik kan soms vijf minuten staan prullen om mijn topcase open te krijgen.

BMW Belgium heeft me geschreven dat ze mijn "geval" gaan onderzoeken...

Zoals ik al zei, rijden met deze scooter is gewoon heel aangenaam. Ik rij dagelijks door druk verkeer in de stad, op de snelweg en hoofdwegen. Het comfort, de bergruimte, het vermogen is perfect voor mij, enkel de betrouwbaarheid en de onderhoudskosten vallen me erg tegen.

Enfin, ik vraag me af of jullie ook zo'n ervaringen hebben met deze premium scooter?
Voor 12500€ het ik toch wel wat anders verwacht...
 
Ik zit nog in de garantie, 2x terug geweest, met warmte overkook van de koelvloeistof, 2x wat vervangen, buiten temperatuurmeter wilde niet onder de 10graden meten, alles in de eerste 1000 gemaakt, heb nu net een brief met een terugroep actie binnen, geen idee wat, mijn Frans is nog steeds kut. ben uitermate tevreden
 
@ WebEngine : De banden had ik op 13.000 km laten vervangen bij BMW Brussels door dezelfde Metzeler banden want die bevallen me prima, maar dat was dan nog eens meer dan 400€. Bedankt voor de link. Ik kan maar beter naar een andere garage gaan denk ik.
 
Mijn klok loop ook steeds achter, zijn er nog mensen met dat probleem?

Na het instellen van de klok op zomertijd bleef die steeds op dezelfde tijd staan.
Na een daaropvolgende tankbeurt hoorde ik een "beep" in de console en werd het display gereset en toen kon ik de klok terug instellen.
 
mijn 20000 beurt was ook 1100 plus nog nieuwe banden,en dat knoppen probleem heb ik ook gehad.
ik spuit nu als ik dat heb wd 40 ertussen dan doet hij het weer.
buiten het kosten plaatje ben ik wel tevreden.
en ik moet nog naar de terugroep actie voor remleiding.
 
...Ik kan maar beter naar een andere garage gaan denk ik.

Maakt niet zoveel uit per garagist.
Ik zat ook al te wachten totdat "MTeun" een berichtje zou plaatsen, en zie hij heeft gereageerd.
Ik wist namelijk dat hij ook zo'n 1100 euro had betaald voor de beurt in kwestie en dat er dan nog banden bij opgeteld moesten worden, dus vandaar mijn banden vraag ;)

Diverse van je klachten zijn behoorlijk herkenbaar, en voor wat zo´n BMW kost is het eigenlijk een beetje één over het paard getild kind.
Het nieuwe model is dacht ik ook weer duurder geworden, waarbij je je kunt afvragen of het het wel waard is?
De dingen die b.v. motorisch zijn verbeterd op model 2016 hadden ook gewoon al zo moeten zijn bij het vorige model, nu mag onder het mom van o.a. een nieuwe stilering de klant opdraaien voor de ongein van BMW.

Eigenlijk zou je betreffende die afgebroken standaard onder coulance al je centen moeten terug krijgen, hier laten ze zich echt kennen hopelijk gaat BMW België dit nog inzien.
Ik hoop met je mee.

Voor de rest wel eens met hoe je het model beschrijft, an sich kan je er lekker mee door rijden en power genoeg, maar ja straks bij 100.000km heb je aan onderhoud zowat een extra bmw scooter betaald.

Mvg. Jan
 
Laatst bewerkt:
rij je in de pekel? dat van die standaard mag niet gebeuren in zo'n korte tijd maar het kan wel is gebeuren maar dan mag het nooit zoveel kosten eigenlijk niks.
maar voor de rest op het windscherm en de knoppen op het stuur na ben ik tevreden over de kwalitieit van bmw en ook de service.
wat wel shit is dat is het benzine klepje voor de 3de keer er afgetrapt
 
Laatst bewerkt:
Ik ben een mooi weer rijder, dus zal daarom ook minder snel vocht gerelateerde problemen krijgen.

zijn er meer die afgelopen week een terugroep hebben gehad?
 
rij je in de pekel? dat van die standaard mag niet gebeuren in zo'n korte tijd maar het kan wel is gebeuren maar dan mag het nooit zoveel kosten eigenlijk niks.
maar voor de rest op het windscherm en de knoppen op het stuur na ben ik tevreden over de kwalitieit van bmw en ook de service.
wat wel shit is dat is het benzine klepje voor de 3de keer er afgetrapt

Mijn PCXje, die weliswaar zo'n €10000,- goedkoper is, heeft hetzelfde probleem met de middenbok. Deze scharniert in het motorblok en bij te enthousiast opbokken, kunnen deze ophangpunten scheuren. Bij latere versies van de PCX heeft Honda deze steunen voorzien van een extra schoortje.
Ik kan me zo voorstellen dat meer scooters (en motoren) last hebben van soortgelijke problemen. Het motorblok heeft vaker een aanbouwfunctie.
 
Laatst bewerkt:
Het eerste jaar heb ik zeer veel problemen gehad met deze motor.

Het is begonnen na het nazicht van 1000km.

Bij mij hebben ze bij BMW Brussels zelf eens het tankklepje afgebroken.
Ik kreeg de motor zonder tankklep terug "sorry we hebben een nieuwe besteld, kom maar terug als het binnen is volgende week of zo". Ik kon dat niet accepteren want ik rij elke dag en parkeer de motor aan het station, op de zaak of op de luchthaven. Na aandringen hebben ze er een uit de showroom gedemonteerd.
Ik kan zo nog een aantal anekdotes vertellen, je wordt er niet vrolijk van.

Eerst probeerde de dealer de schuld van de afgebroken stand in mijn schoenen te schuiven.
Ik heb hen erop gewezen dat de motor steeds bij hun op onderhoud is geweest, en er een van de bouten gewoon was verdwenen, de tweede afgebroken.

BMW zou dit inderdaad volledig moeten terugbetalen ilv 360€.
Ik heb wel begrip voor de dealer, alle herstellingen onder garantie kosten hun ook geld.

Maar gezien je een premium prijs betaalt (er zijn al heel wat nieuwe auto's te koop voor dat geld!), verwacht ik ook premium kwaliteit.

Het werd me na het geval met de zijstand echt wel te veel en heb een boze brief naar BMW Belgium gestuurd.

BMW Belgium heeft vorige week een email gestuurd dat ze mijn dossier gaan bekijken.

De knoppen aan het stuur beginnen nu ook weer te haperen. :(
De klok loop nog steeds achter...
De koppeling begint al af en toe eens terug te "schreeuwen" bij het optrekken uit stilstand...

Mijn Piaggio BV350 kostte minder dan de helft en is veel betrouwbaarder en goedkoper in onderhoud gebleken.
Na het onderhoud van 20k en 1100€ lichter vertelde de dealer mij droogjes dat een gewone motor veel goedkoper is in onderhoud. "Scooters zijn veel complexer in onderhoud" was hun conclusie.

Voor mij is BMW Motorrad helaas niet synoniem voor kwaliteit, maar gewoon "Bust My Wallet".

'(
 
domi63..."I feel your pain"

Ik zal ook even mijn ervaringen delen met C650GT en BMW.

Maar eerst wil ik zeggen dat ik ongelofelijk veel plezier beleef aan deze scooter. Tot er een waardig alternatief is hou ik hem. Met waardig alternatief bedoel ik evenveel luxe, opbergruimte en sportiviteit.
Wat ik wel raar vindt is dat jullie steeds over de hoge prijs van de BMW praten maar toen ik de mijne kocht was een Burgman een paar 100 euro goedkoper en een TMax was duurder met veel minder opties. En ik heb dan nog eens een flinke korting gekregen.

Goed dan maar de andere kant van het verhaal.

- Het gekende koppelingsprobleem -> Na 1000km was het slippen van de koppeling in traag (stapvoets) verkeer zo hard dat mensen omkeken vanwege de slipgeluiden van de koppeling. Na veel gezeur heeft mijn dealer hem nagekeken en volgens hem niets aan de hand, koppeling OK. Dan maar zelf de Dr. Pulley oplossing geïnstalleerd. Probleem opgelost en scooter is nu nog sportiever.

- Banden versleten op ongeveer 8000 km, dat ligt aan mijn rijstijl, ben er mee naar de Eifel en het ruwe asfalt in de Vogezen geweest, en met de Dr. Pulley kan je niet traag optrekken :+ . Mijn BMW dealer wou het setje banden met de glimlach vervangen voor 490 euro. Daar heb ik vriendelijk voor bedankt.

- In terugroepactie's (meestal stiekem tijdens een onderhoud) hebben ze de startknop vervangen en de kettingspanner vervangen

- een paar maanden terug vergat mijn computer steeds mijn instellingen en mijn elektrisch scherm werkte niet meer -> toen hebben ze het dashboard vervangen in garantie want daar zit blijkbaar ook de computer in. Mijn slecht werkend alarm zou daarmee ook opgelost geweest zijn. Niet dus. Het scherm is ook niet perfect hesteld. De 2 armen gaan niet syncroon op en neer waardoor het wiebelt bij het neerlaten.

- Tankklepje ging niet vanzelf meer open -> hebben ze maar half gemaakt. Het komt een klein beetje los maar springt niet volledig open.

- Onlangs heb ik een slip-on sportdemper gekocht en toen ik het geluid even wou horen door gas te geven met de motor op de middenbok kon ik het wiel niet laten draaien, de motor valt zelfs stil als je het gas volledig opendraait. Vermoedelijk de traction controle die ingrijpt??? Waarschijnlijk is dit ontstaan sinds de nieuwe computer, dit moet ik nog laten nakijken. Dashboard geeft nu ook steeds de melding DWA!, dit blijkt over het alarm te gaan. Moet ik ook nog laten nakijken.

- Die laatste problemen ga ik laten nakijken bij de terugroepactie voor de remleiding die nu actief is.

In april vervalt mijn garantie dus ik ben al aan het sparen voor de kosten die mij nog te wachten staan ... ;(

Maar het is zo'n leuke machine om mee te rijden. Nu zeker met de Dr. Pulley koppeling en rollen. En met de sportuitlaat is die onderin ook wat krachtiger en een veel mooiere sound want wat men ook beweert, het 2014 model maakt ook nog steeds veel lawaai.

Deze zomer staat er een reis op de planning samen met een motor. We gaan met de bikes op de trailer naar de Vercor, dan naar Corsica en daarna naar Toscane en misschien nog een weekje Italiaanse meren. Hopelijk blijven de kosten beperkt tot een setje banden.

Momenteel staan er net geen 10000km op de scooter. Al meer dan 6000km met de Dr. Pulley... so far so good 8-)
 
@Wekke C650GT

Jouw opmerking over de prijs is helemaal terecht - Burgman 650 en Tmax zitten dicht in de buurt maar hebben al veel meer ervaring in dit segment.

Ik heb niet echt een noemenswaardige korting gekregen... De topcase heb ik meteen bijbesteld, maar pas twee maand later gekregen omwille van het slot dat met de sleutel van de motor moest passen. Nu krijg ik die topkoffer nog nauwelijks open of gesloten :(

Een andere anekdote - na een meerdaagse servicebeurt in verband met het motor oververhitting probleem haalde ik de scooter terug op. Nog drie streepjes op de benzinetank - op weg naar huis viel de motor uit op het linker rijvak van de snelweg in druk verkeer. BMW service gebeld, motor getakeld naar een benzinepomp, daar ging vlot 14L in!

Maar zoals je zegt, het is zalig om mee te rijden! Helaas voor mij niet meer onbezorgd. Trouwens, ik vrees dat ik er ook zal verder mee moeten want tweedehands is die haast niets meer waard. De markt bepaalt dus wel wat de kwaliteit van een product is.

Jammer genoeg doet deze BMW in mijn ogen afbreuk aan het imago van het merk. Ik ben benieuwd of het 2016 model hierin verbetering brengt...
 
Wat een ellende zeg, en dat voor een Kymco, pardon BMW. Die zijn normaal redelijk betrouwbaar. :X

Volgens mij zijn de T-max en Silverwing de enige in het maxisegment zonder veel voorkomende problemen. Ik wil hiermee absoluut niemand kwetsen, want ben ook gevoelig voor zo'n prachtige BMW, maar er zijn grenzen.

Mijn Silverwing (2008) mag dan niet de stoerste zijn of het fijnst rijden. Maar het is wel een betrouwbaar, comfortabel vrachtschip met lage kosten. Hij heeft gedurende 38.000 km alleen een versleten naaldlager (€ 150) van de overbrenging gehad. Dat is niets waardoor je meteen stilvalt, maar wat je met wat basiskennis ruim op tijd opmerkt. Verder vraagt hij alleen jaarlijks onderhoud. Dat kost tussen € 150 en 250, incl. banden. Eens in de 24.000 km ben je aan de beurt met een riem- en rollenwissel voor zo'n € 400 bij de officiële Honda dealer. :}

Ook heb ik geen € 12.500 betaald, maar € 4900 voor een zo goed als nieuwe scooter met in het frame gebouwde tweecilinder.

En afschrijven doet hij ook al nauwelijks, want bij inruil op een jong gebruikte T-max stond de 7 jaar c.q. 32.000 km oude SW voor € 3000 op de rekening! Ik ben daar niet op ingegaan, want moest € 4500 bijbetalen. :N

Ik maak de 10 jaar zeker vol, in de hoop dat er dan een betrouwbare BMW leverbaar is.
 
Laatst bewerkt:
als ik deze verhalen lees ben ik toch ook wel blij met de maxsym 600i die maar ocharmkes 6699€ koste voor mij. zonder overname van mijn sym joymax dan nog. heeft mss niet zoveel luxe als de bmw maar is wel heel betrouwbaar en heeft toch ook sportieve prestaties voor een mono cilinder. en je krijgt dan nog 5 jaar garantie +assitance wel enkel in de Benelux. nee ik vind de maxsym op en top. mss wel een min puntje dat de onderhoudsintervallen wel kort zijn elke 6000km volgens sym. en dat vind ik nogal kort want ik rijd elke week 360 km naar het werk en soms in het weekend ook nog is 200a 400km (toertochten)
 
Laatst bewerkt:
Ja die 5 jaar garantie voor de MaxSym600i is wel de nagel op de kop!
Geen enkele andere bied zoveel garantie op zijn motoren.

De mijne is alvast besteld!

Mijn nonkel heeft ook zo een BMW scooter in de garage staan, hij is ook een echte BMW-fan.
Maar helaas sedert aankoop niks dan problemen en kosten, rijd wel lekker ondanks de problemen.

Heeft nu nieuwe problemen met boordcomputer die alles schijnt te vergeten en soms compleet uitvalt.
Hij wil hem eigenlijk niet meer laten herstellen, maar ja wat moet je? Herstellen en verkopen is de enige optie.
 
Goh beste mensen, ik kus mijn twee handjes dat ik de goede raad van mijn (onafhankelijke) garagist heb opgevolgd en mij niet heb laten verleiden om zo'n prachtige BMW scooter te kopen. Hij had me namelijk gewaarschuwd voor de vele technische problemen en astronomische onderhoudskosten waar ik mee te maken zou krijgen. Daar ik vanwege de files rond Antwerpen alle dagen woon/werkverkeer doe met mijn scoot is elke dag dat ik hem niet ter beschikking heb een 'klein drama'. Helaas komen er nu een paar vriesnachten aan en is het te gevaarlijk vanwege de ijzel. Dus zit er niks anders op dan om 0600 uur in de auto te stappen en te vertrekken om de drukte voor te zijn.
 
Wat mij op valt is dat de meeste Belgische scooters zijn die problemen hebben

ik ken wat NL rijders en die hebben nog geen problemen iets niet goed met het belgische dealernetwerk of minder interesse in de scooters daar door de Dealers?

ik zie dit namelijk ook bij de Piaggio's in Belgie waar bij de Belgiesch dealers moeite hebben met bijvoorbeeld onderhoud of Reparaties waarbij de verkeerde onderdelen eerst worden vervangen
met dan de bij komende astronomische bedragen
 
De langeduurtest van 50000km bij het Duitse motorblad "Motorrad" was ook niet geheel probleemloos, waarbij zelfs de test niet afgemaakt kon worden omdat de scooter door BMW werd teruggevorderd.
 
Wat mij op valt is dat de meeste Belgische scooters zijn die problemen hebben

Mee eens,
wilde er nooit over beginnen, maar is me in de loop der jaren ook al vaker op gevallen.
Types als Mordan hebben hun Vlaamse perikelen in het verleden ook helemaal uit de doeken
gedaan, daarnaast ken ik nog wel een paar andere gevalletjes waarbij je de broek van de kont zakt....ik kan je aardig goed volgen "NiceAndSlow" ;)
Frappante is dat de MaxSym rijders waarvan er merkwaardig genoeg ten opzichte van NL. heel wat rond rijden in het Vlaamse land de dans lijken te ontspringen....of zijn die zelf allemaal zo handig :?

BMW blijft voor de rest een apart verhaal, ik heb er veel over geschreven en is allemaal terug te lezen in het BMW topic.
Ik vindt het een prima scooter maar de prijs is te hoog voor wat je krijgt.
Topic starter wordt vindt ik ook zwaar op de proef gesteld en nogmaals hopelijk zal
BMW België inzien dat dit gewoon niet zo kan.

Mvg. Jan
 
Laatst bewerkt:
Ik denk dat het probleem is dat BMW zich op de Maxi-scootermarkt begeven heeft zonder veel ervaring in dit segment, dit betreft niet alleen de invoerder maar ook de dealers en dus degenen die eraan moeten werken. Het vraagt een tijd om al de kinderziektes en onvolkomenheden er uit te halen.
Trouwens in België zie ik er niet zo heel veel rondrijden. BMW heeft in België meer een tourmotor-reputatie met ervaring. Maar ook in dat segment loopt alles niet altijd op wieletjes, en moeten er altijd updates gedaan worden.
Wat betreft de MaxSYM, vind ik de kwaliteit zeer goed, alsook de prijs. Een voordeel dat de MaxSYM's hebben is dat ze technisch zeer basic zijn, en daardoor minder problemen geven, het is nog pure CVT-technologie in al zijn eenvoud. Nu SYM heeft ook al een heel lange ervaring op het vlak van (maxi-)scooters en niet alleen in België.
Nu, Mordan heeft ooit de pech gehad dat hij een slechte tankbevestiging had, dit is zeer correct opgelost geweest door de invoerder van SYM, en hij heeft een hele upgrade gehad van zijn MaxSYM.
Je moet natuurlijk altijd wat geluk hebben met een aankoop, maar wanneer er meerdere mensen voor eenzelfde merk en type problemen hebben, dan moet je je echt vragen gaan stellen.
Piaggio, inzake maxiscooter, is ook zo een merk dat je in België bijna niet tegenkomt. Brommers en 50cc scooters genoeg. Piaggio is dan meer een merk dat je tegenkomt oa. in Frankrijk.
 
Laatst bewerkt:
Wat betreft de MaxSYM, vind ik de kwaliteit zeer goed, alsook de prijs. Een voordeel dat de MaxSYM's hebben is dat ze technisch zeer basic zijn, en daardoor minder problemen geven, het is nog pure CVT-technologie in al zijn eenvoud.

Ik ben nieuwsgierig naar wat die nieuwe Sym MaxSym 500 gaat doen. Hij ziet er in elke geval cool uit op deze video https://www.youtube.com/watch?v=LswMiXRREOk
 
Laatst bewerkt:
Wel raar kymco levert meestal in mij ogen vaak goede machines voor hele scherpe prijzen,
ben bang dat je gewoon te veel moet betalen voor dat BMW logo, wat ik ook jammer vind is dat die aan de stoplicht ook niet zo lekker vooruit wil met een jcosta gaat het wel wat beter. Maarjah gooi een jcosta onder een tmax en dan voelt die bmw weer traag.
Nee dat ding klopt gewoon uit de fabriek al gewoon niet.
 
@ Theodor

Kymco deed de assemblage , BMW was de opdrachtgever en ik denk dat die uiteindelijk bepaald.

Kijk maar wat zich nu afspeelt bij de realisering van de nieuwe BMW 350
die later dit jaar of begin volgens jaar op de markt komt.
Het Chinese Loncin gaat hem bouwen, en heeft om aan die voorwaarden te voldoen de complete assemblage lijn ter waarde van 14 miljoen euro omgebouwd, anders hadden ze
de opdracht niet van BMW gekregen.
De fabrikant die het moet assembleren zegt denk ik gewoon ja en amen?

E.a. neemt niet weg dat BMW wel degelijk bewust bij Kymco aanklopte voor de assemblage van de 650 serie
Zij hadden volgens BMW de know-how, dit ging zelfs zover dat er diverse onderdelen van de Kymco MyRoad zijn gebruikt in de BMW.
Zelf ben ik er achter gekomen dat het gasklephuis met Kymco stempel in de BMW zit, de cilinders van de BMW die weliswaar een aantal cc's minder zijn als die van de MyRoad vindt ik ook verdacht veel lijken op die van de MyRoad lijken.
En zo zal er vast nog wel wat zijn geleend, maar zover hoeven ze zich daar voor denk ik niet te schamen?

Maar nu komt het, Kymco had zelf in 2011 nog helemaal geen ervaring met scooters met ingebouwd motorblok+CVT.
Kymco maakt tot op de dag van vandaag alleen maar buitenboord CVT's met swingarm aan de andere kant.
Dus reken maar dat die hele achter trein van de BMW gewoon BMW's plan was en niet van Kymco.
Kymco is meer van de "hou het simpel" strategie, en dat komt de prijs van de onderhoudsbeurt ten goede.

Het gaat trouwens wel gebeuren hoor, Kymco is net als de 500cc Sym die gaat komen ook bezig een 500cc te bouwen met monoshock en ingebouwd motorblok... maar dat is dus pas jaren later na BMW

Mvg. Jan

Probeer nu ook nu de nieuwe forum layout, en lees er alles over op:
Beta-test nu het nieuwe uiterlijk van MF!
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan