Gereedschap Deel 12 omdat ik het anders mis

Status
Niet open voor verdere reacties.

Brammo

Elektronen verslinder
12 feb 2007
2.598
329
Een topic aangemaakt, omdat de vorige al op slot zit, het beter knip en plakwerk :+

Show hier dus al je nieuwe/oude/verse/vage/gejatte/gevonden/antieke/zelf-bedachte gereedschap dat je met de sleutelaars wilt delen!​


Gereedschap gerelateerde Links:


Handige topics wat betreft het gebruik van gereedschap:



images
 
Laatst bewerkt:
Dan overlappen ze in elkaar met de NM wel zo prettig
Kleine =4-20nm
Midden =10-60nm.
Grote =40-200

Ik had het idd even opgezocht maar a merk sleutels hebben ander bereik, ik kan hetzelfde maar dan met 2 gedore moment sleutels. Uitaard waren die 2 sleutels iets prijziger dan deze 3 maar dit vind ik makkelijker ( gedore heb ik persoonlijk meer vertrouwen in dan B merk)
 
Laatst bewerkt:
Voor motorbanden heb je een demonsteerstaaf nodig met kunststof koppen en kunststof haakjes voor op de wisselaar.

Ik gebruik een nagemaakte demonsteerstaaf van Nomar. Mount / Demount Bar | No Mar Tire Changer | Cycle Hill Tire Changer | CH200 Tire Changer

Als wisselaar gebruik ik een omgebouwde Duquesne handmatige bandenwisselaar, die is voorzien van kunstof haken om de velg in te spannen, dunnere centrale pen en een aangepaste pneumatische hiel afdrukker Je kan met heel weinig moeite motorbandjes verwisselen. Een 14 inch bestelwagen band op stalen velg lukte me ook nog, maar dat wil je niet dagelijks handmatig doen.

mooie ASSesoires ook
full
 
Jaaaa, daar is hij weer... er moet weer gereedschap gekocht worden!

Deze keer een slagmoer sleutel...
Nu ga ik hier geen complete auto mee loshalen, maar net die enkele keren een weerbarstige moer. (Koppeling, voor tandwiel, je kent ze wel)

Ik zou liever een accu slagmoer sleutel willen omdat deze dan ook makkelijk op het paddock bij circuitdagen te gebruiken is.
Ik heb al een Hitachi boormachine op accu (14.4V 1.5Ah) maar die accu's zullen wel te klein/zwak zijn voor deze apparaten?

Wat zijn dingen waar ik verder op moet letten? Of toch echt beter gewoon een sleutel op lucht kopen? Want gezien de beperkte levensduur van accu's en het gebruik wat ik er van zal maken zal ik per klus zo'n beetje nieuwe accu's moeten kopen?

Wat is de minimale luchtopbrengst die je compressor moet hebben om tenminste 1 moer fatsoenlijk los/vast te kunnen rammen?

Welk koppel moet je opletten/is dit instelbaar?

Waarschijnlijk is 1/2 aansluiting het beste gezien het formaat moeren waar je deze meestal voor nodig hebt?
 
Laatst bewerkt:
De een is er wild van, de ander vind het niks.

Persoonlijk vind ik dat accu slagmoer sleutels (nog) niet op een punt zijn dat je voor een leuk hobby prijsje een goed ding kan kopen. De echt goede, met minstens 2 accu's, een serieuze levensduur en een hoge slagkracht (niet op de verpakking, maar in het echt) kosten bijna net zo veel als een mooie Italiaanse compressor + een betaalbaar 660NM slagmoer sleuteltje. Verschil is dat je dan wel een dikke compressor hebt staat waar je 100 andere soorten (goedkoop) lucht gereedschap op aan kunt sluiten. En een goede slagmoer sleutel is onverslijtbaar, in tegenstelling tot een LI-Ion accu.

Bedrade (230V) slagmoersleutels zijn wel vaak handig en ook redelijk betaalbaar, maar als je op locatie iets moet, zit je toch weer met haspeltjes te klooien (net als bij een compressor).
 
De een is er wild van, de ander vind het niks.

Persoonlijk vind ik dat accu slagmoer sleutels (nog) niet op een punt zijn dat je voor een leuk hobby prijsje een goed ding kan kopen. De echt goede, met minstens 2 accu's, een serieuze levensduur en een hoge slagkracht (niet op de verpakking, maar in het echt) kosten bijna net zo veel als een mooie Italiaanse compressor + een betaalbaar 660NM slagmoer sleuteltje. Verschil is dat je dan wel een dikke compressor hebt staat waar je 100 andere soorten (goedkoop) lucht gereedschap op aan kunt sluiten. En een goede slagmoer sleutel is onverslijtbaar, in tegenstelling tot een LI-Ion accu.

Bedrade (230V) slagmoersleutels zijn wel vaak handig en ook redelijk betaalbaar, maar als je op locatie iets moet, zit je toch weer met haspeltjes te klooien (net als bij een compressor).

Ja de 230V kwam ik ook net tegen. Dat werkt ook wel want als ik hem nodig heb zal het 99 keer in de schuur aan de motor of op het paddock zijn en bij beide heb ik stroom genoeg.

En wat voor kracht moet je dan aan denken? Om los te halen is zo hoog mogelijk natuurlijk mooi maar waar moet je toch wel aan denken?
 
Laatst bewerkt:
Even wat info inwinnen, heeft 1 of meer van jullie wel eens met zo'n ding gewerkt ? =>

http://www.barntools.nl/index.php?i...on=article&group_id=10000023&aid=4228&lang=nl


[afbeelding]

( ouderwets balanceren autoband )

Ja, dat wil zeggen, ruim 30 jaar geleden op de LTS ooit mee moeten werken. Toen was dat al ouderwets. Ik kan me er niet veel meer van herinneren, maar het zal net zo zijn als met een balanceer bokje voor motorfiets wielen. Dat wil zeggen dat je met het nodige geduld wel een goed redelijk resultaat kan krijgen.

Google eens op bubble balancer.

Ik vraag me wel af hoe goed dit gaat werken met moderne brede velgen want dit is alleen statisch balanceren, en soms zit er ook een dynamische onbalans in velgen. Dat haal je er met dit apparaat niet uit.
 
Laatst bewerkt:
Ja, dat wil zeggen, ruim 30 jaar geleden op de LTS ooit mee moeten werken. Toen was dat al ouderwets. Ik kan me er niet veel meer van herinneren, maar het zal net zo zijn als met een balanceer bokje voor motorfiets wielen. Dat wil zeggen dat je met het nodige geduld wel een goed redelijk resultaat kan krijgen.

Google eens op bubble balancer.

Ik vraag me wel af hoe goed dit gaat werken met moderne brede velgen want dit is alleen statisch balanceren, en soms zit er ook een dynamische onbalans in velgen. Dat haal je er met dit apparaat niet uit.


Goed punt,
Meestal zit ik nog met de kleinere maten ( aka, doe geen suv's ;p )
Zeg maar de oudere personenauto's en bestelbusjes.

Gein is, ben gek op oude meuk / de ouderwetsche manier ( fetish.. ) en had er
gewoonweg nog nooit van gehoord.
( op deze manier balanceren )

Overweeg toch serieus de set, alleen al voor mezelf heb ik het er uit met een jaartje
( motor + autobanden )
Tja, 20,- euro per wieltje om te laten doen, telt lekker door.

En daarnaast, het zelf kunnen tegenover moeten uitbesteden ( en.. omdat het kán ) scoort bij mij ook best punten. :)
 
De een is er wild van, de ander vind het niks.

Persoonlijk vind ik dat accu slagmoer sleutels (nog) niet op een punt zijn dat je voor een leuk hobby prijsje een goed ding kan kopen. De echt goede, met minstens 2 accu's, een serieuze levensduur en een hoge slagkracht (niet op de verpakking, maar in het echt) kosten bijna net zo veel als een mooie Italiaanse compressor + een betaalbaar 660NM slagmoer sleuteltje. Verschil is dat je dan wel een dikke compressor hebt staat waar je 100 andere soorten (goedkoop) lucht gereedschap op aan kunt sluiten. En een goede slagmoer sleutel is onverslijtbaar, in tegenstelling tot een LI-Ion accu.

Bedrade (230V) slagmoersleutels zijn wel vaak handig en ook redelijk betaalbaar, maar als je op locatie iets moet, zit je toch weer met haspeltjes te klooien (net als bij een compressor).

Ik heb jaren geleden een Hitachi slagmoersleutel op accu gekocht via marktplaats.

De kracht van dat ding viel me eerlijk gezegd wel wat tegen, echter heeft deze mij toch al verschillende keren geholpen met de klusjes waar Roy het over had (koppeling, voor tandwiel enz.)

Ondanks dat hij wat tegenvalt en ik al diverse keren er aan gedacht heb om m weer op marktplaats te gooien is het er toch nog steeds niet van gekomen, dat komt voornamelijk doordat ik eens een keer een slagmoersleutel op lucht aan moet schaffen.

Op zich zou een slagmoersleutel op 230v in het geval van Roy vast wel werken, Een haspel heeft ie toch al nodig voor de bandenwarmers ;)
 
Ik heb jaren geleden een Hitachi slagmoersleutel op accu gekocht via marktplaats.

De kracht van dat ding viel me eerlijk gezegd wel wat tegen, echter heeft deze mij toch al verschillende keren geholpen met de klusjes waar Roy het over had (koppeling, voor tandwiel enz.)

Ondanks dat hij wat tegenvalt en ik al diverse keren er aan gedacht heb om m weer op marktplaats te gooien is het er toch nog steeds niet van gekomen, dat komt voornamelijk doordat ik eens een keer een slagmoersleutel op lucht aan moet schaffen.

Op zich zou een slagmoersleutel op 230v in het geval van Roy vast wel werken, Een haspel heeft ie toch al nodig voor de bandenwarmers ;)

Ja dat dacht ik idd ook al.



Blijf ik nog met een paar vragen zitten:
Welk koppel moet je toch wel minimaal voor gaan?

Waarschijnlijk is 1/2 aansluiting het beste gezien het formaat moeren waar je deze meestal voor nodig hebt?

Wat zijn goede doppensets?
 
Ik heb ook hitachi met een lion accu..
En die slaat de moer van van me achteras zo los.. En die staat op 150 nm..
Is ook met een 1/2 aansluiting
Ook 1 op lucht liggen maar met de accu is makelijker..
Handig die vriendjes op de bouw😇
 
Ik heb ook hitachi met een lion accu..
En die slaat de moer van van me achteras zo los.. En die staat op 150 nm..
Is ook met een 1/2 aansluiting
Ook 1 op lucht liggen maar met de accu is makelijker..
Handig die vriendjes op de bouw😇

Die draai ik met een gewone sleutel ook wel los.
Ik heb laatst tot en met zitten kutten om het voortandwiel (kettingwiel what ever) los te krijgen terwijl het met een slagmoer sleutel zo gedaan was. En moet binnenkort koppeling van de KTM eruit trekken en daar ga ik hem ook wel nodig hebben.

Maar als je vriendjes nog eens wat "over" hebben... ;)
 
Laatst bewerkt:
Voor een voortandwiel , ga dan zeker voor wat zwaardere als byv een "Lidl luchtsleutel" in combinatie met een budget-bak bouwmarkt compressor met asma.

Ga je niet halen

( dezelfde combo krijgt ook m'n wielmoeren van het koekblik niet los op 110nm )

Het rare is, hij krijgt ze wel vast ( maar een klein tikje met de momentsleutel nodig om op het goede moment te komen )

Tja.. laten we eerlijk zijn, de meest cheapo luchtsleutel, met een meest cheapo compressor.. :)



Toegegeven, de Hitachi accu-slagmoer-sleutel van de buurman geleast voor dat voortandwiel
Die kreeg hem ook niet los.
 
Over het luchtsleutel gebeuren.
Ik heb totaal geen ervaring ( eigen ervaring ) met luchtsleutels op accu maar ze zullen vast wel goed werken.
Ik zelf heb een oude Black en Decker luchtsleutel ooit gekocht op een rommelmarkt ofzo en die werkt fantastisch.

Koppelingsmoeren, aandrijfasmoeren van alles rammel ik er mee los.
Heeeeel zelden kom ik wel eens iets tegen wat zo vast gerot zit dat ik het met die luchtsleutel niet los krijg, maar dan pak ik een "breaker bar" van een halve meter met 1/2 aansluiting en dan krijg ik het toch wel klaar.
De luchtsleutel die ik heb is overigens ook 1/2
Heb zelf alleen maar 1/4 en 1/2 doppen dus over 3/8 kan ik niks zeggen.

Ik ben zelf groot voorstander van gebruikt gereedschap kopen.
Luchtsleutel moet je wel regelmatig smeren ( als je er zuinig op bent ) en dat zal met een op accu wel niet hoeven ;)
 
Laatst bewerkt:
Info over luchtverbruik, bruto, netto, ketel inhoud.

Rendement van de sleutel is minstens net zo belangrijk als dat van de compressor. Ik had toevallig vandaag een klant die de dikste Rodac slagmoersleutel (op de laagste stand) op een 25 liter silent compressortje heeft zitten. Ging als een speer! (officieel moet je echt minimaal 50 liter vat/buffer hebben, maar liever 100 liter).

Een leverancier van mij heeft nu een aanbieding. Ik heb nog steeds een 30 jaar oude slagmoersleutel die toen gratis bij de hobbycompressor zat. Mijn leverancier biedt er nu zo eentje aan:
JMP 1/2” Druckluft-Schlagschrauber

Hochleistungs Doppelhammer-Schlagwerk
Abluftführung durch den Handgriff nach unten
Einhandbedienung durch optimal platzierten Umsteuerschieber für Rechts- und Linkslauf
3 Stufen im Rechtslauf, Linkslauf volle Leistung
Composit-Motorgehäuse
360° drehbarer Luftanschluss

Technische Daten:
Drehzahl: 7.000 min-1
Antriebsvierkant: 1/2 Zoll
Losbrechdrehmoment max.: 1375 Nm
Arbeitsdrehmoment: 68 - 882 Nm
Luftverbrauch: 113 l/min
Luftanschluss :1/4 Zoll
Benötigter Luftdruck: 6,2 bar / 90 PSI
Baulänge: 183 mm
Gewicht: 1,9 kg

s-l500.jpg


Kost 124 ex.
Ik zoek iets om bv de moer van voortandwielen los te maken.
 
Eeen accu slagmoersleutel is meer voor het gemak dan om echt vaste dingen lost te krijgen. Alles wat je los krijgt met een accu slagmoersleutel lukt je ook met de hand.
Ze zijn geweldig om mee te werken maar gewoon niet voor het zware werk
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan