Soldeerverbinding in blok afkitten?

texoot

MF veteraan
23 mei 2007
4.036
852
Ik heb een Suzuki XF650 waarvan het neutraallampje niet werkte,en dat kwam omdat de sensor die tegen de schakelwals zit niet werkte.
De draad die het lampje naar massa legt als de motor in vrij staat,daarvan is de soldeerverbinding losgeraakt.De twee andere draden zijn voor herkenning van de 2e en 3e versnelling.Zoals op de foto te zien is,is er een kluit kit mee losgekomen.
Ik wil de draad weer vastsolderen en vraag me af of ik de zaak weer dicht zal kitten.In hoeverre is de motorolie geleidend en daardoor van invloed?
Als ik zie dat de fabrieksmatige aangebrachte kit ook loslaat,laat ik het liever zo.
En welke kit zou ik evt moeten gebruiken?
full

full
 
Doe 2de foto zit toch tegen de oliezijde aan (olie is een isolator > wordt in hoogspanning gebruikt om trafo's inwendig te isoleren en te koelen)
Volgens mij zit er toch aan die behuizing een O-ring
De bekabeling ligt aan luchtzijde (kettingkast) , die kan je gewoon vrij houden.
Je zou die kunnen vullen met siliconenkit om te voorkomen dat pekelwater je lampje laat branden.
 
De tweede foto is de kant die tegen de schakelwals aankomt.Er zit een pennetje in de wals die correspondeert met de contacten.
 
Ik gok dat het kuntstof huis verzadigd is van de olie. Ik denk dat niets er nog op hecht. Maar als je een kamertje kunt vullen om bijvoorbeeld de draden te borgen zou ik voor sicaflex gaan. Sterkers als siliconen, iets minder flexibel en olie en benzinebestendig.
 
Ik heb een Suzuki XF650 waarvan het neutraallampje niet werkte,en dat kwam omdat de sensor die tegen de schakelwals zit niet werkte.
De draad die het lampje naar massa legt als de motor in vrij staat,daarvan is de soldeerverbinding losgeraakt.De twee andere draden zijn voor herkenning van de 2e en 3e versnelling.Zoals op de foto te zien is,is er een kluit kit mee losgekomen.
Ik wil de draad weer vastsolderen en vraag me af of ik de zaak weer dicht zal kitten.In hoeverre is de motorolie geleidend en daardoor van invloed?
Als ik zie dat de fabrieksmatige aangebrachte kit ook loslaat,laat ik het liever zo.
En welke kit zou ik evt moeten gebruiken?
[afbeelding]
[afbeelding]
Resten verwijderen.
Goed solderen.
Schoonmaken en ontvetten.
Netje plukje siliconenpakkingen er op.
Uithrden, en weer monteren.

Wel netjes gevonden trouwens, ipv lukraak dingen kopen en vervangen.
 
Allemaal bedankt voor het meedenken.Ik heb de draden die loszaten gesoldeerd en heb de zaak afgekit met Loctite vlakkenafdichting.Is olie en benzinebestendig,zal wel even duren voor eea is gedroogd.
full
 
Deze kit zit er aan om het afbreken van de draden tegen te gaan bij de soldeer punten.
Stel u voor de meeste motoren hebben de rare eigenschap om allerlei gekke trillingen te maken en dan liever nog wat anders dan de draden en deze gaan daardoor een andere beweging maken dan de schakelaar.
Nu hebben koperdraden een slechte eigenschap dat ze deze beweging niet goed verdragen en dus niet willen meedoen.
En dus na een tijdje verzet zullen deze daarom gewoon afbreken.
Dat is dus eigenlijk een rotstreek.
Door nu de draden goed vast te solderen en met een vrij harde kit deze goed vast te maken zullen wij de draden dwingen om niet bij de las te buigen maar over een grotere lengte van de draden ,dus per lengte minder buiging van de draden .
Dus als je vlug een draad wil breken dan zo kort mogelijk bij elkaar buigen''''''''. denk ik '.
 
Terug
Bovenaan Onderaan