Kawasaki zephyr 550, 750, 1100

Hebben jullie tips/ervaring/raad voor iemand die een Zephyr (750 waarschijnlijk) overweegt aan te kopen voor een caferacer/brat stijl project?
Na jaren passief uitkijken naar een leuk caferacer project denk ik dat de Zephyr een ideale basis is om iets leuk te maken.

Maar ik weet niet goed wat ik van deze motor moet verwachten, wat er allemaal mee gedaan kan worden en wat er allemaal kan gekocht worden aan onderdelen of aanpassingen.
Welke gespaakte wielen passen er op de Zephyr?


De zephyr 750 classic is waarschijnlijk niet uitgebracht in de Benelux?
Alhoewel ik niet weet of ik dan in de classic versie mijn slijpschijf wil zetten...

[afbeelding]

Momenteel rij ik frequent met mijn Ducati S4R Testastretta en Honda Pan European ST1100.

de gespaakte wielen kun je beter zelf laten maken als je ergens velgen op de kop kunt tikken. Die van de Zephyr zijn niet te krijgen, en als ze al te krijgen zijn schreeuwend duur.

Ik ben trouwens van plan om mijn Zephyr 750 te verkopen. Wilde er een caferacer van maken maar heb er geen tijd voor. Als je in de buurt van Eindhoven woont zou je eens langs kunnen komen om te komen kijken mocht je interesse hebben.
 
Hebben mensen ervaring met koffers of iets dergelijks op hun zephyr?
Ik merk op mijn zephyr 550 dat ik toch net wat ruimte te kort kom en ik wou dit aanvullen door twee munitie dozen op de zijkant te monteren. Nu zijn er helaas geen duidelijke bevestigingspunten, dus vroeg ik me af of iemand hier ervaring mee heeft?

Dit zijn de munitie dozen
full
 
Laatst bewerkt:
Geen ervaring met koffers.
Ik heb wel een bagagerekje, en zijtassen voor vakanties.

Dat rek schrief je op het frame; aan de onderkant van de buizen die richting achterlicht lopen zitten er twee beugeltjes op met M8 schroefdraadgaten. Daar kan je misschien iets aanklussen.?
 
De munitiekistjes zijn besteld, ik heb al een schets gemaakt van hoe ik het ga bevestigen. Hopelijk kan ik zo de stevigheid garanderen. Tips zijn welkom :)
full
 
In welk pakket is dat getekend?
Ik werk in SW ;)

Tip: zo gaan je koffertjes al snel 'bungelen', de beugeltjes zijn niet stijf (blijven niet haaks).
Ik zou proberen een dwarsverbinding toe te voegen/of een extra zetting.
Wat ook kan is de 90 graden hoeken niet direct tegen elkaar zetten, maar met een vulblokje ertussen van bijvoorbeeld 30 mm, dan wordt het krachtenspel ook veel gunstiger.
Dan heeft die bovenste wel een extra gat nodig, vlak boven de buiglijn, anders trek je hem zo los van je koffer.

of zo:
0d20417a508700bab5a8fdf179bd74df
 
Laatst bewerkt:
Ik gebruik sketchup, dat vind ik zelf een heel fijn programma.

De steunen die daar staan zouden ideaal zijn, maar helaas lastig te vinden. Ik zal nog wel even zoeken naar een stevige t-steun.
Aluminium strips kan ik overal halen en zelf ook buigen. (wordt dan niet altijd even strak)

Ik dacht dan meer aan een van deze opties. (optie 2 heeft mijn voorkeur)


full


En nog bedankt voor de tip. Ik denk dat ik het zeker nog wel zal moeten ondersteunen in de hoeken :}

Edit:
Ah ik realiseer me nu wat je bedoelt met een blokje ertussen. Dat is zeker geen slecht idee! scheelt ook heel wat werk. Ik denk dat ik dat ga doen.
 
Laatst bewerkt:
Leuk om te zien hoe jullie samen een bevestiging bedenken.. hoe wil je deze vierkante buizen bevestigen dan?
 
Hier nog het resultaat van de klus van vorig jaar.

Mijn zephyr 1100 helemaal in oorspronkelijke staat.
full
 
  • Leuk
Waarderingen: PasW
Mooie motor! Ik begin wel een beetje te merken dat mijn motor wat power te kort komt. Misschien ga ik ook is kijken naar een zephyr 1100

Onder de motor zit aan beide kanten 2 m8 schroeven, hier wou ik ze aan bevestigen. Ik zal hier nog wel een verbindingsplaatje tussen doen.
full
 
Mooie motor! Ik begin wel een beetje te merken dat mijn motor wat power te kort komt. Misschien ga ik ook is kijken naar een zephyr 1100
De 1100 is amper sneller, hij compenseert weinig extra pk's met flink wat extra kg's namelijk.
Ok, dat was wat weinig genuanceerd; de 1100 heeft wel veel meer koppel, maar niet veel meer pk's.

Ik heb een (slapend) project staan dat meer verschil maakt, 1127cc blok van een GSX1100 erin.
Dat is nog steeds een oliekoeler (wil geen lelijk rad), is lichter dan het 750 blok (!) en power zat. Moet er eens mee verder :z

Leuk dat je mijn tip begreep! Inderdaad vierkant buisje ertussen biedt veel extra stijfheid zo.
Ik zou geen alu stripje pakken trouwens, maar staal!
 
Laatst bewerkt:
Hey Arend, ben ik het niet eens met je uitleg. Niet omdat ik er eentje heb, maar omdat ik voor de aankoop veel vergeleken heb toen de 1100 uitkwam. Zowel op de testbank als op de weg heb ik beide gereden. Ik adviseer dan ook als iemand de aankoop overweegt feitelijk beide echt even te rijden. Het is echt een verschil! Vooral als de afstelling bij de 1100 optimaal is. Ik laat vee achter mij zowel bij het wegtrekken als bij de duurzamere ritten. Goedkoop rijden is er dan echter niet bij........ 8-)
 
De 1100 is amper sneller, hij compenseert weinig extra pk's met flink wat extra kg's namelijk.

Ik heb een (slapend) project staan dat meer verschil maakt, 1127cc blok van een GSX1100 erin.
Dat is nog steeds een oliekoeler (wil geen lelijk rad), is lichter dan het 750 blok (!) en power zat. Moet er eens mee verder :z

Leuk dat je mijn tip begreep! Inderdaad vierkant buisje ertussen biedt veel extra stijfheid zo.
Ik zou geen alu stripje pakken trouwens, maar staal!

Een 1100 nauwelijks sneller dan een 550? :X
 
Excuus, ik vergeleek de 1100 met de 750, niet met de 550!


De 1100 Zephyr is bij een sportieve rijstijl weinig sneller dan een 750 zephyr.
Bij cruisen, en door de stad tokkelen enzo voelt hij wel veel sterker door het extra koppel :Y
Het is een op koppel getuned blok. En sorry maar het blok is veel te zwaar gebouwd.
Zephyr 1100: 93Pk 89Nm 243Kg (droog) 0,38 pk/kg 0,37 Nm/kg
Zephyr 750: 71pk 57Nm 201Kg (droog) 0,35 pk/kg 0,28 Nm/kg
- slechts 9% verschil in specifiek vermogen.. -
Zephyr 550: 49pk 40Nm bij 179kg (droog) 0,27 pk/kg 0,22 Nm/kg
Dit zijn de fabrieksopgaves he, uiteraard zijn blokken altijd wel beter te krijgen dan dat!


Ik heb dankzij het Suzuki-blok 'straks'
136pk en 112Nm bij ~190Kg (droog): 0,72pk/kg 0,59Nm/kg
(fabriekswaardes.. hetzelfde blok zit ook in de GSX-R en goed-tunebare bandits dus er is veel meer uit te halen nog)
Die 11kg geschat verschil komt alleen al uit het blok, het Suzuki-blok is echt een stuk lichter.
Zephyr 750-blok tilde ik een stuk moeilijker het frame uit, dan dat het 1100 blok erin ging (solo goed te tillen).

Ik wilde niemand tegen het zere been schoppen, ik ben echt een kawa-fan, maar die generatie kawa-blokken zijn gewoon loeizwaar en niet al te potent.
Ik heb 4 kawa's in de garage staan he, dus het is niet zo dat ik loop te rellen hier uit nijd ofzo :P
 
Laatst bewerkt:
Leuk project Arend!

:? grappie of een vraag

Moto Aron vindt zijn 550 te langzaam en volgens Arend is een 1100 niet veel vlotter. Maar aan bovenstaande te zien miste Arend wat info ;)

Ik heb trouwens nog steeds goede herinneringen aan een 750. Ze zijn wel een stuk zuiniger dan 1100. Dus die zou Aron ook kunnen overwegen. (Hoewel, waar zijn ze gebleven?)
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan