repareren conische passing

Knutselsmurf2

MF veteraan
13 jun 2008
1.776
608
Midden van het Land
Zijn er op dit uitgebreide forum mensen die ervaring hebben met het herstellen van een conische passing, as en vliegwiel/generator. bevestigingsbout is losgelopen en beide onderdelen hebben de nodige handtekeningen uitgewisseld.
Dit om te voorkomen dat ik het blok moet uitbouwen, splitsen en een nieuwe as ga plaatsen.
Ik weet dat er diverse producten zijn, Loctite 3478A&B, Belzona 1111 en mogelijk ook Weico.
En ieder product claimt natuurlijk de beste te zijn, maar ik heb maar 1 goede nodig.
En ervaring weegt zeker mee bij de keuze.
 
Laatst bewerkt:
De kruk is inderdaad wat groter geworden. Kon ik merken bij het verwijderen van de grote starterkrans. Normaal kan je die voorzichtig van het rechte deel van de as schuiven, dat ging nu wat moeizamer.
Ik ga eens voorzichtig met de wetsteen aan de slag. Die heb ik diverse soorten en heb tijd zat.
 
Hallo.

Ik ga/(wil) me verder niet mengen met het al dan wel of niet vervangen of oplappen van de kruktap.
Maar mocht je beslissen de kruktap op te willen knappen kun je hem altijd nog laten "vlamspuiten" en naslijpen.

Groeten en succes ermee.
 
Dank je, Tom. Ik heb het vlamspuiten eens bekeken en dat is een mooie techniek. Maar ik ben bang dat de kosten de prijs van een nieuw onderdeel overstijgen. Het is een mooie oplossing voor onderdelen, die niet meer te koop zijn.
Ik heb inmiddels een goed as/kruktap liggen.
 
Laatst bewerkt:
Even een kleine update. Ben vanmiddag pas begonnen met mijn uitdaging. Eerst weer allerlei andere dingen, zoals mooie beugels voor het monteren van passing lights bij mijn buurman. Die rijdt een Suzuki 800 en kon daar geen bevredigende oplossing voor vinden. Dus dan maar zelf maken.
Maar even terug naar de Yamaha. Alles nog eens goed bekeken en helaas moeten constateren dat er bij de recal GEEN Loctite gebruikt is bij het monteren van de bout. Erg jammer, had een erg goed gevoel bij deze motorzaak en de monteur.
Maar dat is verleden tijd. Vanmiddag begonnen met het herstel en ik denk dat het wel gaat lukken. Eerst het kleine braampje net voorbij de generator weggehaald met een ceramische slijpstaaf. Deze braam verstoorde het soepel monteren van het grote starterstandwiel/vrijloop lager.
Daarna begonnen met het onder handen nemen van het as-eind. De meeste rommel op het as-eind komt toch uit generator, as blijkt inderdaad harder dan de generator.
Met de oude generator gaan slijpen met slijppasta en dat gaat aardig goed.
Als ik de goede generator er nu op druk, zit hij vast en kan ik de koppeling verdraaien, zonder de bout.
Dus daar ga ik nog even mee verder, hoe meer goed pasvlak, hoe beter.
 
Laatst bewerkt:
Helaas moeten constateren dat bij de recal de generatorbout niet ge-Loctited was.
IMG_4813.JPG


Jammer, had dat eigenlijk niet verwacht van deze motorzaak en monteur. Verleden tijd, zand er over.
Vandaag het geheel weer gemonteerd. As-eind toch nog aardig netjes gekregen met slijpen en even een stuk hulpgereedschap gemaakt. Normaal wordt er een klemband gebruikt.
2381_klemband_kopp_huis_vliegwiel_det1.jpg

Maar ik vroeg me af waarom er twee platte kanten aan zo,n vliegwiel zitten. Dus daar heb ik een oude steeksleutel voor passend gemaakt. Twee keer door geflexd en haaks weer aan elkaar gelast.
Steunde mooi op mijn voetsteun bracket en kon er toen ongehinderd 160 Nm op zetten.
IMG_4821.JPG


En geduld hebben en rustig laten uitharden.
Heb niet gekozen voor een krimppassing. Ik heb niet zo veel ruimte om door de uitzetting het geheel iets opgeschoven op de as te zetten. Was met het slijpen al iets aan materiaal kwijt geraakt en als ik nog veel verder zou gaan ging mogelijk de generator stuiten op het as-eind.
Na de eerste keer starten meld ik me wel weer met een positief of negatief bericht.
 
Laatst bewerkt:
Nee, ook op de conische passing. Dit is al bij meerdere Wildstars gebeurt. Bij de nieuwere type zit inmiddels een spiebaan.
Ik ga er van uit dat het blok niet meer uit elkaar hoeft.
Kreeg vandaag een bericht binnen uit Australië via het Roadstar Clinic Forum.
Been here many times over the last 3 years but just registered now, I got a 99 Roady which has been a project and a half to retore it the last 3 years, the ol girl has done 300,000 klms and only had new rings put it even though it wasnt needed, a pretty standard bike, about to head off on a 7000klm trip with my brother and a mate down and around Tasmania for 2 weeks so, thought I would say gday before I head off.

From Brisbane in QLD east coast of Oz...... lovely spot......
Stay upright!
Roscoe
3 ton met alleen preventief zuigerveren wisselen, daar zet ik een handtekening voor.
Voor dat ik die km er op heb zitten gaat er wel een tijd over heen.
En in het datasheet staat dat als je de 638 wilt lossen, opwarmen naar 250 graden en lossen als het warm is.
 
Laatst bewerkt:
Heeft wat langer geduurd als gepland, er waren andere prioriteiten.
Maar lang uitharden/drogen kan geen kwaad. Maar vandaag, mooi weer dus ook de mogelijkheid om een stukje te gaan rijden de zaak maar gestart. De solenoid/kleplifter deed zijn werk goed en het geheel ging makkelijk rond. Dit nog een aantal keren herhaald om de olie goed rond te pompen. Toen de olie op niveau gebracht en even laten draaien. Choke er af en het stationair toerental even goed afgesteld. Loopt weer als een naaimachientje, voor zover daar bij een Big V-twin sprake van kan zijn.
Verder een nieuwe knipperautomaat geplaatst, een 12volt--USB omvormer aangesloten en een keer 5 volt aansluiting gemaakt voor de navigatie. Gebruik op deze motor een kleine Handheld GPS waar ik kaarten in gezet heb. normale voeding twee penlites, maar wel met een USB aansluiting voor communicatie met de PC, maar dus ook met een optie voor voeding.

IMG_4658.JPG


Koppeling, behandeld in een ander topic functioneert ook goed, dus dat probleem is ook uit de wereld. Stuk gereden, schakelt naar tevredenheid. Nog een magneetvoetje gemaakt, zodat ik mijn Bluetooth bediening op de tank kan plakken.
Vervolgens lekker in het zonnetje het stof er af gepoetst en ik kon het niet laten om er toch weer een paar foto,s van te maken.

IMG_4844.JPG


Die kan weer op zijn eigen plek in de garage tot hij weer uitgelaten mag worden.
 
Alleen de allerhoogste puntjes weg vijlen met een klein vijltje van de as(vooral niet te veel om de vorm goed te houden ).
Als je het kan ook de naaf met een klein passent vijltje een weinig de hoogste puntjes wegvijlen( niet te veel om vormverandering tegen te gaan ).
Omdat het wiel er iets verder zal moeten kunnen op de asconis zal er misschien aan het einde van de conis iets weg moeten halen ( misschien ).
Nu de as en de naaf goed schoon en droog maken en insmeren met metaal lijm voor iets grotere speling om de ruwheden op te vangen en nu de bout goed aandraaien.
Als je het wiel wat kan opwarmen en snel kan vastdraaien dan zal de verbinding verder in elkaar gaan.
zorg dat er nog geen lijm aan de bout komt want die moet er nog uit.
Laat de lijm een tijdje vast worden zodat er niets kan gebeuren als de bout er uit gaat.
Boor nu tussen de as en de naaf een gat zo diep dat je er een harde pen kan in slaan (eventueel het gat op maat ruimen ).
Sla er nu een harde pen in en schroef de bout goed vast.
Let op dat het gat zo recht mogelijk zit om er later de verbinding weer los te krijgen is .
 
Dank je voor de uitgebreide omschrijving van jouw oplossing, maar dat gaat niet werken. Het is inmiddels opgelost, maar ik wil toch even reageren op je oplossing.
Met een klein vijltje kom je niet ver. Ten eerste zit de as een deel in je carter, dus je kunt er slecht bij.
Ten tweede heb je met een klein vijltje totaal geen referentie met je conische pasvlak.
En ten derde zijn er weinig vijlen die grip hebben op een geharde as.
Je moet ook in je vliegwielruimte de zaak aanpassen, kun je met een vijl niet bij.
Oplossing was en is het met het vliegwiel( beste referentie met je as)in combinatie met twee soorten slijppasta zo dicht mogelijk naar de ideale passing te komen. Dit controleren met inkt.
Dat slijpen kan handmatig, beetje snijolie er bij. Maar ik heb het vliegwiel gemonteerd op de trekker en dit geheel in een accuboormachine gezet. Dan kun je toerental en druk regelen en je werkt altijd in de juiste hoek.
Daarna het geheel in 1 keer vastgezet en vertrouwen hebben in de Loctite 638.
Verder wil ik jou een gat zien boren in generator en de as, met een handboormachine. Generator heeft een kraag aan het einde, je ziet de buitenkant van as niet eens te zitten. Gaat je niet lukken, en heeft ook geen meerwaarde. Heb je eindelijk een goede passing ga je er weer mechanisch op tekeer met een hamer. Niet doen!!
Als je er een spiebaan in wilt hebben is er maar 1 oplossing. Blok splitsen en spul van een 1700 er in, daar zit af fabriek een spiebaan in.
 
Laatst bewerkt:
Het conische as eind zit niet direct op de krukas, maar is een aparte as, met tandwiel gekoppeld aan de krukas. De 1600 heeft geen spiebaan, maar de 1700 wel. Daar heeft Yamaha een aanpassing op aangebracht, maar ze adviseren niet om bij reparatie er 1700 spullen in te zetten.
Het is binnen de club al wel gedaan en met succes.
Dus als dit niet naar tevredenheid functioneert zal dat er van gaan komen.
Maar volgens mij zei ik dat toch in het vorige bericht???
 
Terug
Bovenaan Onderaan