K100 en zijspan hersenspinsels

He erik,
Ik kom nog ff terug op de voorloop van de bak,in mijn handboek van "het derde wiel"staat dat je als lijdraad het gewicht van de trekkende motor als maat mag aanhouden.
Dus weegt jouw fiets 300Kg ,dan 300MM voorloop.
Dit heb ik aangehouden op mijn bakkies.

Als je jouw adres ff door mailt naar boorderij@zeelandnet.nl dan zorg ik dat er een kopietje van dat boek jouw kant op komt.


Waarom voorloop.
[afbeelding]
Die vuistregels zijn uit het jaar kruik. Dan zou alleen een Harlie of een Goldwing 40cm voorloop hebben. Als je nog verder terug gaat, voor de oorlog waren er zijspanbouwers die voorloop onzin vonden.
Tot ongeveer 1970 kwam je met die vuistregels een heel eind. Maar met de snelheden van tegenwoordig kan je niet meer met 20cm voorloop rijden, ook niet als je fiets onder de 200Kg ligt. Je kunt niet stapvoets een provinciale rotonde nemen. Met minder als 30cm zou ik niet willen rijden.
 
Die vuistregels zijn uit het jaar kruik. Dan zou alleen een Harlie of een Goldwing 40cm voorloop hebben. Als je nog verder terug gaat, voor de oorlog waren er zijspanbouwers die voorloop onzin vonden.
Tot ongeveer 1970 kwam je met die vuistregels een heel eind. Maar met de snelheden van tegenwoordig kan je niet meer met 20cm voorloop rijden, ook niet als je fiets onder de 200Kg ligt. Je kunt niet stapvoets een provinciale rotonde nemen. Met minder als 30cm zou ik niet willen rijden.

Prima om ruim voldoende voorloop te hebben maar maken we elkaar niet een beetje gek?
Tot dik in de jaren 80 werd de gewichtregel volop toegepast.
Alle Moturisten reden met 25 cm voorloop en ook die gingen best hard de berg af.
 
Ik heb begin jaren 80 bij Ed Pols gewerkt en Ed heeft me daar de Moturist volgens dezelfde regels aan laten bouwen. Tegelijk vertelde hij erbij dat hij de bak had ontworpen met een vlakke neus die laag bij de grond staat zodat deze niet gemakkelijk over de kop zou gaan als in een linkerbocht het achterwiel omhoog komt, maar de combinatie a.h.w. tegenhoud. Te hard genomen linkerbochten vond hij het grootste gevaar van zijspanrijden. Hij had dan ook geen goed woord over voor o.a. Ural spannen. Met hun ronde, tamelijk hoge neus rollen die prachtig door als het mis gaat, zei Ed.
Ook de tamelijk ingewikkelde wielophanging met torsievering had Ed bedacht om het span minder op zijn neus te laten staan in linkerbochten. Hij had daar een uitgebreide verklaring voor maar het gaat me een beetje te ver om dat hier ook neer te zetten. Inmiddels ben ik zo'n 35 jaar met zijspannen bezig en ik zou nooit meer een span met 25cm. voorloop aanbouwen. Mijn EML ex-politie combinatie van 1984 heeft een voorloop van 38 cm.
 
Laatst bewerkt:
Dank je voor deze uitgebreide toelichting, ik had voor de zekerheid mijn K75/Tripteq ook al op 32cm gezet.
 
Ik kan het maken zoals ik wil. De achterste klauw iets verder naar voren doet de stevigheid van het hulpframe ten goede en de voorloop ook. Ik ga proberen op zo'n 35 cm uit te komen.

Gewicht van een kale K is 239. Bij mij is er nog veel meer meuk af, uitlaat, luchtkast,kont, dashbord, het ding weegt niet heel veel meer..

Bedankt voor de tips so far, ik zal tzt fotootjes maken en me wel weer melden als dat nodig is :)
 
Laatst bewerkt:
Prima om ruim voldoende voorloop te hebben maar maken we elkaar niet een beetje gek?
Tot dik in de jaren 80 werd de gewichtregel volop toegepast.
Alle Moturisten reden met 25 cm voorloop en ook die gingen best hard de berg af.
Ik zou hem graag omdraaien. Waarom zou je terug willen naar een voorloop die dertig jaar geleden gebruikelijk was. Geen EML of EZS wordt met 25cm afgelevert. Ik constateer dat de norm verschoven is. Mijn ervaring leert mij ook dat minder als dertig niet prettig rijdt.
Tussen de 30 en 35cm is trouwens nog best conservatief. de extremen zitten op meer dan veertig centimeter.
 
Precies. Inzichten veranderen en worden bijgesteld. Daarom heb ik de voorloop van mijn EML er ook bijgezet, Winkelhuis was er toen al achter dat 25 cm. te weinig was voor de behoorlijk pittige rijstijl van de heren politiemannen.
 
Ik zal het eens na moeten gaan meten, maar ik weet vrij zeker dat ik ook maar 27 cm voorloop heb gekozen (adh van dat zelfde boekje...)
Sommigen weten inmiddels dat ik bepaald niet rustig zowel links als rechtsom de hoek om ga, maar ik heb nog nooit vernomen dat mijn achterwiel omhoog wilde komen.
Ook is de neus nog niet om die reden aan de grond gekomen. Terwjl die daar niet veel voor zou hoeven te duiken om daar te komen...

Ik zeg niet dat ik de wijsheid in pacht heb, deel alleen mijn ervaringen maar...
 
Ed had zo veel uitspraken "hoe meer voorloop hoe rottiger die stuurt"hoorde daar ook bij.
Ik ben toch wel benieuwd of en hoe vaak het mis gegaan is
Ik zou hem graag omdraaien. Waarom zou je terug willen naar een voorloop die dertig jaar geleden gebruikelijk was. Geen EML of EZS wordt met 25cm afgelevert. Ik constateer dat de norm verschoven is. Mijn ervaring leert mij ook dat minder als dertig niet prettig rijdt.
Tussen de 30 en 35cm is trouwens nog best conservatief. de extremen zitten op meer dan veertig centimeter.
 
Ik rijd met een voorloop van 24 cm (ook de oude vuistregels ter hand genomen destijds) met een Uralbak. Ik heb echt nog nooit het gevoel gehad dat het achterwiel omhoogkomt in de bocht.
Ik denk dat het er van af hangt hoe de motor verder uitgevoerd is. Ik heb mijn voorvork wel aangepast ivm naloop, maar wel met een origineel voorwiel + oud 19 inch bandje. Mijn eerste manco begint dan ook daar, Als ik iets te snel door een linker bocht wil , begint hij daar te schuiven.
misschien komt het ook omdat ik accu achter in de bak heb zitten dat ie niet op zijn neus gaat. Daarnaast heeft zo'n Uralbak behoorlijk wat gewicht, dan scheelt het ook weer hoe je de bak op het frame plaatst (ik heb hem niet op de originele rubbers)
Trail en/off error , met een zijspan ben je nooit klaar zeggen ze hier altijd op het forum
 
Ik heb de MZ bak wel met de neus op de grond gehad. Gelukkig met lage snelheden en gek doen. Een MZ is kennelijk tolerant, want die klapt weer terug.
De Guzzi heb ik regelmatig met zwevend achterwiel linksom gestuurd. Die had meer als 30cm voorloop. Maar de Guzzi heb ik nooit op zijn neus gezet.
Ik weet een zeer gewaardeerd forumlid dat zijn Dnepr combinatie geheel over de lengte met de wielen omhoog gelegd heeft. Deze radslag met drie wielen draagt sindsdien ook de naam van dit MF lid.
 
Ik heb de Enigma 2 ook niet op zo'n extreme voorloop gezet. Maar daar ligt wel een zware lpg tank achterin, dus die neus duikt nooit :+
 
Zo, even een oud topic wakker getrapt...
Ik had dus toen plannen om aan mijn K100 een dnepr bak te knopen. Beide zijn inmiddels verkocht, maar...

Laatst een alu zijspanbak aangeschaft en vandaag een k100 voor weinig. Afgelopen zondag nog een Ural zijspanframe hier een straat verderop gevonden en ik heb nog een half dnepr frame liggen met zijspanbevestigingen.

De K staat in mijn garage op de brug en ga ik morgen strippen. Van het dnepr frame wil ik een hulpframe maken en het Ural frame is op zich al geschikt voor de bak.
Ik zal dus binnenkort wel wat vragen hebben, zal foto's nemen en hoop op tips en/of kritiek.

Eindelijk weer wat te prutsen. De dnepr blijkt zo goed, het wordt gewoon saai. Ik heb hem vanmorgen maar gepakt (had geen zin om te krabben/autoruiten) en ik heb de eerste reparatie aan de dnepr moeten doen! Er was een kabelschoentje van het knipper-relais los...
 
Dit is hem
720.jpg

Hij zou géimporteerd zijn, ik denk belgische politie. Er zit op het dashbord een schakelaar voor een zwaailicht en sirene.
Zadel en zijkappen ken ik enkel van de naakte modellen? Kleur is overgeschilderd.

Qua km stand zou ie nog wel even moeten kunnen
720.jpg


Zo eerst maar eens beginnen met strippen.
 
Dat is een origineel BMW verlaagd zadel met bijbehorende zijflappen naar de tank toe.
Ik meende dat die er alleen voor de K75 waren. Hoe zit jouw inspuit computer vast op de accu?
Zit je niet vervelend met je knieën in een hoek nu? Of ben je onder de 1.65 lang?
 
Terug
Bovenaan Onderaan