Germaan Olympia aka Csepel 125 uit 1949

Vandaag een heel heel heeeeel stuk verder gekomen.
Na wat speuren de persoon ontdekt die ooit deze motor wilde restaureren.
Na wat gepraat kwam ik er achter waar het blok wat er indertijd in zat is gebleven.
Dat was zo'n 10 jaar geleden naar een bevriende garagist gebracht enn ooit opgehaald.

Ik ben naar die garage gereden en wat schertst mijn verbazing het blokje lag er nog. Geheel compleet in onderdelen.
En ik kreeg het meteen mee.

full
 
Laatst bewerkt:
Overigens ontdek ik zojuist dat het zelfs een origineel Csepel blokje is.
Het blok dus waar de Germaan Olympia in 1950 mee geïntroduceerd is in Nederland.
En niet een JLO blok wat me verteld is door de vorige eigenaar.
Ik zie nergens op internet namelijk een JLO 125 blok met aan de rechterkant op het deksel een grote dop in het midden i.p.v. de merknaam.

Het is natuurlijk wel zo dat een JLO blok iets betrouwbaarder is dan een origineel Csepel blok uit de eerste geïmporteerde lichting. Dus of ik er echt heel blij mee moet zijn is afwachten... :?
 
Laatst bewerkt:
De afgelopen dagen is opeens mijn interesse gewekt voor dit soort oude motoren van veelal onbekende merken (voor de meesten iig)..

Ik ben benieuwd wat het wordt!
 
In het tijdschrift "het motorrijwiel" staat bij de advertenties net zo'n motor aangeboden, nederlands kenteken, inclusief een reservemotorblok.


Weet ik....deze toch?
full


Ik heb al gemaild met de verkoper toen ik nog naar een blok zocht.
Hij verkoopt het extra blok niet los.


Ondertussen heb ik dus het originele blok weer.
Beter toch?
 
Laatst bewerkt:
Ondertussen mijn Hongaarse vrienden van het Veteranforum Hongarije geraadpleegd.
100% zeker dat het een Csepel 125/49 blok is.
Mooi toch.

Dit is dus één van de Germaan Olympia's de geïmporteerde Csepel 125/'49.

Verder heb ik een advertentie uit 1950 waarin de Germaan Olympia aangeboden wordt voor F 995,- door de firma N.V. Gremia. Overigens in de advertentie ernaast staat de Arley aangeboden door Henk Borkhuis uit Groningen voor F 795,-.

Het blijft een mooi verhaal dat gesjoemel met merken en import motoren.

Als ik nu eens foto's kon uploaden hier. Maar dat lukt helaas nog steeds niet.
 
Ik krijg alleen deze melding bij het aanklikken van deze link?

(interne identificatie: forum::get_forumdata::forum_not_allowed gegenereerd door de 'forum' klasse)
Je zal toch eerst nog 13 berichten moeten plaatsen })

Het staat in het off-topic gedeelte en daar krijg je pas na 30 berichten toegang toe :Y
 
Als ik nu eens foto's kon uploaden hier. Maar dat lukt helaas nog steeds niet.
Heel in het kort dan. Ik ga er van uit dat de foto's ergens op je computer staan.

Ga helemaal rechts bovenaan staan op <overige acties>
Er ontrolt zich een dropdown menu. Klik op <documentenlijst>

Er opent zich een nieuwe pagina. Midden bovenaan staat <document toevoegen>.
Daarop klikken. je krijgt dan weer een nieuw venster.
Tweede regel is: bestand: [bestand kiezen]
Je kan door de bestandsstructuur van je eigen computer bladeren.
Klik op de foto die je toe wil voegen en klik op <openen>
Je komt dan het eerdere menu terecht en daar kiezen voor <bestand toevoegen>

Dit kan je met alle foto's doen die je op MF wilt plaatsen.

Het plaatsen van een foto in je bericht gaat als volgt:
Boven het reactieveld staan een stel symbolen, het 4e van rechts zijn 3 vierkantjes over elkaar. Hierop klikken toont dan de foto's in je documentenlijst. Kies uit welke je plaatsen wil, deze wordt dan blauw omkaderd.

Als laatste op <toevoegen aan bericht> klikken en het staat in je bericht.

Succes *O*
 
Foto uploaden lukt nu inderdaad, meteen wat foto's toegevoegd aan vorige posts.

Hier een foto van het Germaan Olympia logo.
Dat ga ik een namaken in Illustrator en later op de tank.
De afmetingen weet ik exact omdat er bij de onderdelen ook een vel karton zat met de omtrek van het logo.
Overigens toch weer heel anders dan het logo op de tank van de Germaan die te koop staat. Ik ga er vanuit dat in de oude advertentie de juiste afbeelding voorkomt.
En ook op de foto van de Germaan in originele lak.

full

full

full
 
Laatst bewerkt:
Joh, maar het 'gestunt' met merken komt wel vaker voor..
zowel ural als dnepr werden in UK verkocht als 'Cossack'

Hier in NL maakte de importeur het bonter.. omdat de jaren '90 dneprs zo slecht gelast waren dat je die nooit normaal gekeurd kreeg, verzon hij het merk 'ural/dnepr' en kon zo beide merken verkopen.

De pannonia(helemaal geen slechte motor) werd in de 'states' als het merk 'white' verkocht.
Wellicht dat andere mensen hier nog meer voorbeelden hebben..?
 
Deze staat overigens in Nederland te koop als Germaan Olympia.
Keurig gerestaureerd en een reserve blok erbij, wat overigens niet los te koop is.

Alleen is dit niet het juiste logo van Germaan op de tank bij dit model, ben ik al achter. Ik vond een advertentie van destijds en dat logo ziet er dan toch anders uit.

[afbeelding]
Ik vind hem helemaal niet mooi. Dat metallic blauw detoneert. Het ding is over gerestaureerd. Het waren toen gewone werkpaardjes. Heel simpel en zo goedkoop mogelijk. Helemaal zwart met een enkel biesje is voldoende. Eventueel zilveren flanken of een geheel zilveren tank, maar meer poespas hoort er niet aan. Het is geen chopper.
 
Ik vind hem helemaal niet mooi. Dat metallic blauw detoneert. Het ding is over gerestaureerd. Het waren toen gewone werkpaardjes. Heel simpel en zo goedkoop mogelijk. Helemaal zwart met een enkel biesje is voldoende. Eventueel zilveren flanken of een geheel zilveren tank, maar meer poespas hoort er niet aan. Het is geen chopper.

Ik ben het volledig met je eens. Dat was ook de eerste gedachte die bij mij opkwam toen ik die foto zag.
 
Ik heb nog wat foto's van degene die jaren geleden al eens begon aan de restauratie van de motor.
Daarop is nog te zien dat de tank zilverkleurig was en ook de contouren van het logo staan er nog op.

full



Ik twijfel nog tussen helemaal zwart met zilvergrijze biezen of de tank zilverkleurig.
Op de enige foto die ik van een originele Germaan Olympia vond staat hij ook in zwart met een zilverkleurige tank en zilverkleurige biezen.

full



Op het Hongaarse Csepel forum kreeg in de informatie dat indertijd voor de export exemplaren andere kleuren en eisen werden gesteld dan aan de exemplaren voor de Hongaarse markt.
Daar waren de kleuren zwart, zwart-rood, zwart-groen en zwart-blauw.
full

full

full

full
 
Laatst bewerkt:
Vandaag "even" 3 keerringen halen, dat bleek nog niet zo eenvoudig te zijn. Maar goed ze zijn besteld nu. Verder nieuwe lagers voor de versnellingsbak en krukas gehaald.

Daarna de raket-uitlaat eens in elkaar gezet. Blijft een geweldig ontwerp qua vorm.

full
 
Jeumig wat een leuk brommergie..
Beetje hetzelfde gehalte als die kleine oude peugeot hier op't forum..
 
Lang geleden dat ik hier iets gepost heb.
Veel andere bezigheden gehad en gewacht op een pakketje met onderdelen uit Hongarije, deze keer meegenomen door een kennnis die daar zijn vakanties blijkt door te brengen.

Doosje met nieuwe koppelingsplaten met kurk, pakkingset, tankdop, tandwiel versnellingsbak(originele miste een tand), zuigerveren en een complete ontsteking.
Ook het ontbrekende deksel van het blok met Csepel logo heb ik nu in bezit.
Allemaal weer aangekocht door mijn vaste contactpersoon in Hongarije.

full

full

full

full
 
Laatst bewerkt:
Binnenkort maar weer eens verder met het project Csepel.
Na een verhuizing te druk met 10 andere dingen geweest.
 
Terug
Bovenaan Onderaan