Vietnam

Status
Niet open voor verdere reacties.
Computersysteem Noord-Korea bespioneert gebruikers

Computergebruikers in Noord-Korea worden nauwlettend in de gaten gehouden. Het besturingssysteem Red Star OS is gebaseerd op Linux en ziet eruit als Mac OS, maar is uitgerust met behoorlijk wat spionagefuncties. Dat meldt de site Recode op basis van een onderzoek dat zondag is gepresenteerd.

De onderzoekers Florian Grunow en Niklaus Schiess van het Duitse computerbeveiligingsbedrijf ERNW hebben Red Star OS 3 onder de loep gelegd. Het Noord-Koreaanse besturingssysteem wordt op veel toegankelijke computers in Noord-Korea gebruikt en lekte vorig jaar naar de buitenwereld. De onderzoekers noemen Red Star OS "de natte droom voor een dictator van een surveillancestaat".

Markering
Documenten en bestanden worden ongezien gemarkeerd, zodat de autoriteiten kunnen zien wie ze deelt en waar ze terechtkomen. Dat zou verspreiding van illegale informatie moeten voorkomen. Ook worden bestanden op het besturingssysteem op een unieke manier versleuteld.

De software is op zo’n manier gebouwd dat het zichzelf beschermt tegen aanpassingen door gebruikers. Als bijvoorbeeld het antivirus wordt uitgezet, krijgt de gebruiker een foutmelding te zien of start de computer vanzelf opnieuw op.

Computergebruik
Het is onduidelijk hoeveel mensen er in Noord-Korea toegang hebben tot computers. Het gebruik van pc's is volgens experts de afgelopen jaren wel toegenomen. Bezoekers van Noord-Korea zeggen dat er nog veel computers zijn die op Windows XP werken, het besturingssysteem van Microsoft dat 15 jaar oud is.


Bron: Computersysteem Noord-Korea bespioneert gebruikers | NU - Het laatste nieuws het eerst op NU.nl


Men is hier gelukkig veel minder paranoia en mag ik gewoon de westerse OS’s gebruiken.
 
Cocktails

Maar dan wel volgens het recept van meneer Vjatsjeslav Molotov (1890-1986).

Het was na de afgelopen Tet een paar dagen wat rustiger. Maar gisteren was het weer eens een p....herrie bij de buren wat verderop. Een bas, die luid door de dubbele beglazing van de slaapkamer heen kwam en zelfs het geluid van de fan overstemde. Daarbovenuit luid ge..... Men noemt zelf het ongetwijfeld gezang maar het gekrijs is erger dan varkens op hun laatste tocht in het slachthuis.

Kortom, ik kreeg voor de zoveelste keer zin om mijn in militaire dienst aangeleerde vaardigheden weer eens te praktiseren.

Voor wie met soortgelijke buren zit opgescheept het recept voor een uitstekende cocktail:

Recept
Op deze manier heb ik het lang geleden in militaire dienst geleerd.
• Men neme een glazen (=breekbare) fles.
• Vul deze met benzine en olie. De olie dient ervoor dat de benzine wat langer brandt en zich wat mooier verspreidt. Bij tanks, waar wij op oefenden, kon het dan mooi door de kieren naar binnen lopen zodat het gemakkelijker bij de motor en munitie kon geraken.
• Stop in de hals een rolletje wc-papier.
• Hou de fles even op z’n kop zodat het wc-papier goed doordrenkt is van de benzine.
• Steek het wc-papier aan.
• Even wachten tot het goed brandt.
• Gooi dan de fles en zorgt dat die breekt bij het neerkomen.

Er circuleren trouwens genoeg alternatieve recepten op het internet.


Ik weet dat ik mij met de volgende opmerking niet populair zal maken bij degenen, die het volkomen normaal vinden om een hoop lawaai te maken via de geluidsinstallatie of door met open uitlaten rond te scheuren en hevig verontwaardigd zijn als er mensen klagen. Maar geloof me: “ik begrijp de klagers volledig en goed dat er in Nederland politie is die daar wat aan doet.”

Hier kun je dat echt volledig vergeten; politie en dorpshoofd (de laatste is trouwens één van de grootste herrieschoppers hier) doen absoluut niets! :(

Minh heeft het wel eens nagevraagd bij ouders van studenten van haar, die bij de People Committee werken en het klopt. Alleen als er na pak weg 12 uur ’s nachts nog herrie wordt gemaakt zou het misschien kunnen dat de politie mogelijk wat zal gaan doen. Vaag genoeg?

Anarchie? Wat mij betreft komen veel situaties hier aardig in de buurt.
 
'Vissaus vervangt zout zonder smaak aan te tasten'

Maleisische onderzoekers wisten het zoutgehalte in eten terug te brengen zonder de smaak aan te tasten. Dat deden ze gebruik te maken van vissaus, een product van zeezout en ansjovis uit Zuidoost-Azië.
De saus fermenteert acht tot twaalf maanden in grote vaten, waardoor de eiwitten afbreken tot aminozuren. Dit levert een saus op die rijk is aan umami, de 'vijfde smaak'.

Consumenten vinden producten met minder zout vaak smaakloos en daarom zijn koks en voedselproducenten uit allerlei verschillende culturen op zoek naar smaakvolle alternatieven voor zout. In dit onderzoek legden de wetenschappers hun proefpersonen kippenbouillon, tomatensaus en kokosnootcurry voor waarin het zout deels vervangen was door de umamirijke vissaus.

De proefpersonen testten de producten op drie smaak-attributen: lekkere smaak, smaakintensiteit en zoutheid. In kippenbouillon kon 25 procent van het zout vervangen worden door vissaus. Bij tomatensaus en kokosnootcurry was dit respectievelijk 16 procent en 10 procent.

Bron: 'Vissaus vervangt zout zonder smaak aan te tasten' | NU - Het laatste nieuws het eerst op NU.nl


Vissaus (Nước mắm) is hier zo’n beetje het nationale gerecht. Rond Tet geeft Minh aan diverse buren een fles vissaus als presentje. Zo ook dit jaar. Ook wordt het door haar in de keuken gebruikt.

Als het in een gerecht zit valt het meestal wel mee. Maar owee, als je bij het bakken in de keuken zit. Wat mij betreft is het toppunt van smerigheid het bakken van een ei in vissaus: je gaat bijna over je nek. :r

In de tijd dat we over wonen in Vietnam aan het nadenken waren hebben we wel eens een stuk land bekeken dat naast een fabriekje van vissaus lag. De verkoper zei nog heel optimistisch dat ik als buitenlander het fabriekje wel weg zou krijgen. We hebben het risico maar niet genomen.
 
Vinasun taxies (2)

Vinasun heeft ook een eigen app in de Apple-store. Dus vóór de vakantie nog snel even downloaden.

full
 
Ik heb net weer een dag of 4 voedselvergiftiging achter de rug dus ik sla mijn beurt even over. Helaas is ook deze site hier niet leesbaar. Minh had een soort omleiding gevonden. Vandaag even informeren.
 
Als verwoed amateur-genealoog (stamboomonderzoeker) ben ik benieuwd hoever men in Vietnam terug kan gaan met het opzoeken van voorouders.

Ik weet dat in China het een hele cultuur is om familieverbanden vast te leggen en de orale historie (mondelinge overlevering) kan daarbij behoorlijk ver teruggaan. Is dat in Vietnam ook zo?
 
Schippers trekt 16 miljoen uit voor onderzoek antibioticaresistentie

Minister Edith Schippers van Volksgezondheid trekt de komende zes jaar 16 miljoen euro extra uit voor onderzoek naar antibioticaresistentie.

Steeds meer bacteriën worden ongevoelig voor antibiotica. Een van de oorzaken daarvan is overmatig en onzorgvuldig gebruik van antibiotica in de zorg en in de veehouderij. Eenvoudig te genezen ziektes als blaasontsteking kunnen daardoor weer levensbedreigend worden en het kan grote gevolgen hebben voor de gezondheidszorg.

Het bestrijden van antibioticaresistentie is een van de prioriteiten van Schippers tijdens het EU-voorzitterschap van Nederland. Volgende week organiseert de bewindsvrouw, met staatssecretaris Martijn van Dam (Economische Zaken), een conferentie over het onderwerp. Het is voor het eerst dat Europese bewindslieden van zorg en landbouw zich gezamenlijk over het probleem buigen.

Uitdaging
De 16 miljoen euro die de minister nu aankondigt, komt bij de 9 miljoen euro die ze eerder beschikbaar stelde. Schippers deed haar aankondiging bij de opening van het onderzoeksinstituut NCOH (Netherlands Centre for One Health), een samenwerkingsverband van vijf universitaire centra en het Rivm. Antibioticaresistentie is een van de uitdagingen waar het samenwerkingsverband een antwoord op moet proberen te vinden.


Bron: Schippers trekt 16 miljoen uit voor onderzoek antibioticaresistentie | NU - Het laatste nieuws het eerst op NU.nl

Dit is een onderwerp dat mijn aandacht blijft trekken. Maar ik blijf ook sterk de indruk houden dat het de mensen hier in Vietnam absoluut niets interesseert. Ik zal Minh nog eens in het Vietnamees laten googlen.
 
Als verwoed amateur-genealoog (stamboomonderzoeker) ben ik benieuwd hoever men in Vietnam terug kan gaan met het opzoeken van voorouders.

Ik weet dat in China het een hele cultuur is om familieverbanden vast te leggen en de orale historie (mondelinge overlevering) kan daarbij behoorlijk ver teruggaan. Is dat in Vietnam ook zo?
Minh:
Denk ik wel. Some families have the documented "family tree" but most of the people just heard from their parents or grandparents where their family comes from and who are relatives...

Vietnam has a tale that the voorouders of all Vietnameses are a couple who had 100 eggs and later these eggs became children. The children and theirs springs are Viet peoples nowadays. So in principle, the whole Vietnam is a big family, maybe therefore Vietnameses call each other like in a family, and not just "I, you" or "ngo, ni" of Chinese.
 
Engelse conversatie

In verkorte en gewijzigde vorm is onderstaand als antwoord gegeven op de aangegeven stelling. Omdat het een aardig inzicht geeft hoe e.e.a. hier werkt is de originele tekst uitgebreid en aangepast. De tekst is van mij, de informatie uiteraard van Minh.



Stelling
“Het geven van conversatielessen in het Engels is zinvol voor het eindexamen van een highschool in Vietnam”.


Ik ben bang dat dit iets genuanceerder ligt. O-)

Conversatie
Conversatie is absoluut belangrijk. De meeste mensen hier kunnen nauwelijks een gesprek in het Engels voeren. En het klopt ook dat veel Engelse leraren dat nauwelijks kunnen. Daar is ook wel een duidelijke reden voor. Het is nl. nog steeds geen eindexamenvak!

Kinderen die geen conversatieles krijgen of zelfs nauwelijk een zin in het Engels kunnen spreken (waarschijnlijk een grote meerderheid) kunnen evengoed hoge cijfers halen als ze maar weten hoe ze de schriftelijke toetsen moeten maken.


Eindexamen Engels
Het eindexamen Engels van de highschool bestaat uit 2 delen
- 64 multiple-choice vragen
- Schrijven: 5 zinnen herschrijven en een essay van ongeveer 140 woorden over een specifiek onderwerp schrijven.
Het examen concentreert zich dus op grammatica, woordenschat en de kunde van de student om te schrijven, niet op spreken en luisteren.

Dit soort examen is gelijk aan het “schrijven”-onderdeel van TOEFL (https://nl.wikipedia.org/wiki/TOEFL)
of IELTS
(https://en.wikipedia.org/wiki/International_English_Language_Testing_System).

Studenten moeten intensief getraind worden in dit soort examens om te kunnen slagen.


Aanpak Minh
En dat is dus precies wat Minh doet in haar lessen. En het “bewijs” dat dit de juiste aanpak wordt geleverd in de oudste groep die dit jaar examen moet doen. Twee van de vier zijn heel slim, intelligent en gemakkelijk pratend. Maar een gesprek in het Engels met ze voeren is nog steeds uiterst moeizaam. Minh is er niettemin van overtuigd, dat ze voor Engels hoge cijfers gaan halen. Omdat ze weten hoe ze het schriftelijk examen moeten afleggen. Omdat ze juist dat bij haar geleerd hebben. En dat het "trucje" werkt heeft de groep vorig jaar ook al bewezen.

Natuurlijk, Minh zou ook liever zien dat de kinderen beter Engels spreken. En zeker bij de jongste groepen probeert ze daar ook wat meer aandacht aan te besteden. En ze verwacht dat dit op termijn ook wel succes zal hebben. Maar voor de oudere groepen werkt het domweg niet hebben we gemerkt. Dus als er gekozen moet worden tussen slagen of beter praten dan is die keuze niet echt moeilijk.


Slagen
Er zijn voor wat betreft het slagen nog wel meer regels, die er voor zorgen dat je met een onvoldoende voor Engels toch kunt slagen. Dat is b.v. mogelijk zolang je een gemiddelde score van 5 hebt en geen 1 voor een vak. Voorbeeld: Als je een 2 voor Engels, maar een 8 voor wiskunde en jouw gemiddelde score van de vakken is 5, slaag je voor het examen. Maar een 1 voor Engels en een 10 voor wiskunde laat je echt zakken.


Universiteit
Wel is het zo dat sinds vorig jaar het totale cijfer voor drie vakken (zelfgekozen op basis van vaste keuzes) bepalend is naar welke universiteit je kunt gaan. Dat is geen apart toelatingsexamen meer. Deze regeling is eigenlijk te gecompliceerd om hier helemaal uit te schrijven.


Samengevat
Een conversatiecursus is absoluut ontzettend nuttig. Een heleboel kinderen kunnen daar later veel profijt van hebben. Maar helaas, puur voor het eindexamen van een highschool in Vietnam is het volslagen nutteloos omdat er niet in wordt geëxamineerd.

En zolang het curriculum niet wordt aangepast en meer tijd wordt vrijgemaakt voor luisteren en conversatie blijft het tobben. Daarom zal Vietnam naar mijn overtuiging ook nog heel lang (= denkelijk altijd) een ontwikkelingsland blijven.


Ik geef toe dat mijn vingers soms toch nog jeuken (al is dat sinds mijn aankomst hier bijna verdwenen)....
 
Laatst bewerkt:
HRPT (1)

De duimen zijn weer aardig leeg. Echt nieuwe Vietnam-specifieke zaken schieten me “even” niet te binnen. Dan maar even een zijpad de komende dagen.

Ik hou mij al heel lang bezig met de ontvangst van weersatellieten. Ik heb daar al een paar keer over geschreven. Zo ontvang ik al meer dan 10 jaar lang volautomatisch zgn. APT-beelden: beelden met een lage resolutie. 1 pixel = ca. 4 * 4 km. De foto is een opname die ik hier heb gemaakt.

full



Mijn grote wens was om hier ook HRPT te kunnen ontvangen. HRPT staat voor High Resolution Picture Transmission: beelden met een hoge resolutie, waarbij 1 pixel ca. 1*1 km is. De foto is van internet.

full



Dat betekent (groten)deels zelfbouw van een schotelantenne, rotoren, ontvanger, decoder en rotorsturing. Gelukkig ben ik lid van de Werkgroep Kunstmanen www.kunstmanen.net en binnen de werkgroep zijn diverse zaken ter beschikking gekomen, zoals een bouwpakket voor de schotelantenne en diverse printen. Ondanks dat geen klus die op een verloren maandagmiddag even uitvoert. Er is voor mij alles bij elkaar zo’n 2 jaar in gaan zetten.

In de komende dagen wat resultaten.
 
Populaire Ha Longbaai in Vietnam krijgt eigen luchthaven

Vietnam krijgt een nieuw internationaal vliegveld. De nieuwe luchthaven moet bij de start jaarlijks 2 miljoen reizigers gaan bedienen.

De lokale autoriteiten gaven deze week toestemming voor de komst van de luchthaven die moet worden gebouwd op de Van Don eilanden, schrijven diverse lokale media.

Het vliegveld komt op circa 50 kilometer afstand te liggen van Ha Longbaai, een populaire bestemming onder toeristen dat als beschermd gebied op de UNESCO-Werelderfgoedlijst staat. De luchthaven zal een gebied van 290 hectare innemen. De bouw zal naar verwachting 332 miljoen Amerikaanse dollars kosten (301 miljoen euro).

Toeristen die momenteel de Ha Longbaai willen bezoeken moeten daar vanaf de huidige dichtstbijzijnde luchthaven een reis van drie tot vier uur voor afleggen.

Het vliegveld gaat naar verwachting eind 2017 open. Na 2020 moet de capaciteit van de luchthaven worden uitgebreid van 2 naar 5 miljoen reizigers per jaar.


Bron: Populaire Ha Longbaai in Vietnam krijgt eigen luchthaven | NU - Het laatste nieuws het eerst op NU.nl


Breng dus snel een bezoek aan Halong Bay nu het nog “rustig” is. O-)
 
HRPT (2)

Schotelantenne
De 1.20 m. schotelantenne, waar ik in FredVN in "Vietnam" over schreef, is al weer enige tijd klaar. Dat duurde langer dan in eerste instantie gedacht: ik kan hier nergens aluminium vinden. Raar maar waar. Ik kon me dus geen fouten permiteren, alles moest dus in één keer goed gaan. Dat betekende dat ik af en toe de bouw een paar dagen liet rusten om na te denken hoe ik iets zou uitvoeren.

Datzelfde gold voor de belichter (mijn laatste plaatje aluminium uit de junkbox).

Ook de zgn. X/Y-rotor is zelf samengebouwd vanuit een tweetal zo in Nederland te koop zijnde losse rotoren.

De steun was het gemakkelijkst: routineklusje tussendoor voor Hai, mijn zeer gewaardeerde lasser.

full



Problemen
In de praktijk bleek dat de onderste rotor het niet altijd trekt, dit afhankelijk van de stand van de schotel. Eén van de collega’s van de Werkgroep Kunstmanen (www.kunstmanen.net) heeft dezelfde rotor gebouwd. Hij heeft daar een iets kleinere dichte schotel op gemaakt en bij hem werkt het wel. We hebben vervolgens beiden een momentmeting gedaan en de door mij gevonden waarde lag duidelijk hoger dan die van hem. Ik heb met een tweetal beugels er aan beide zijden 2 gewichten van een dumbbell aan gehangen en hij werkte daarna over het hele bereik
 
HRPT (3)

Nog meer problemen
In eerste instantie bleek er weinig ontvangen te worden. Nadat ik de ontvanger en decoder had meegenomen naar NL bleek dat er ergens in de ontvanger wat los was geraakt. Nadat één van de collega’s van de werkgroep dit had gerepareerd kwamen de beelden van de eerstvolgende satelliet via zijn antenne voortreffelijk binnen.

Ook was de (erg dure) voorversterker in de kop defect. Dus ook voor deze maar een nieuwe gekocht.

Na thuiskomst het geheel weer aan elkaar geknoopt. Als eerste heb ik een oude geostationaire satelliet (Meteosat 7) kunnen ontvangen. Deze hangt als een soort reserve boven de Indische oceaan en zendt af en toe een geluidssignaal uit. Dat betekent dat ik de schotel goed kan richten en dat het hele treintje van schotel tot ontvanger werkt. Toen was het wachten op een polaire satelliet. Die moest in het westen overkomen omdat mijn schotel nog steeds op een overdekt terras staat.



YES!!!
Deze luide kreet galmde op 2 februari 2016 door het huis. Een voor mij historische dag: ik ontving de eerste lijnen van mijn eerste HRPT-opname. Dat waren er nog maar een paar. Doordat wsat (het programma dat zorgt voor de foto op het scherm) problemen gaf met het volgen van de satelliet –ik woon nu eenmaal in een heel andere tijdzone- kon ik alleen met wat trucjes (volgen met xtrack en dan snel overschakelen naar wsat) net een heel klein stukje van een overkomst meepakken. Er waren zowaar al wat wolken te zien.

full



Een paar dagen later was er een nieuwe versie van wsat en kon ik mijn echte First Image ontvangen. En dit is hem dan!!

full



Nu de installatie verven en op het dak zetten, dan kunnen we beginnen met het fine-tunen en automatiseren. En niet te vergeten het ontvangen van een hoge-resolutiefoto van Vietnam.

Het geheel komt zachtjes aan tot leven....
 
Dat staat op ca. 1/3 van onderen en ca. 1 cm. rechts van de rechterkant van de opname. :+

Zodra de antenne niet meer onder het overdekte terras staat wordt het zichtbaar. Ik ben vanmorgen naar Nha Trang geweest (vandaar de late post) en heb kabels, coax en pluggen gehaald. Nog even geduld dus (al kan ik zelf ook nauwelijks wachten).
 
Antibiotica, jeuk en andere onzichtbare dingen

Kort geleden postte ik het volgende stukje: “Schippers trekt 16 miljoen uit voor onderzoek antibioticaresistentie” met als bijschrift dat ik niet de indruk heb dat men er hier veel aan doet. Maar Minh zou nog eens googlen. Dat heeft ze gedaan en zoals verwacht: tevergeefs. Niets te vinden. Voor de overheid heeft het dus blijkbaar geen enkele prioriteit.

Tja, je kunt hier bij elke pharmacy antibiotica kopen zonder doktersrecept. Lekker gemakkelijk. Dus het wordt geslikt als snoepjes. En in veel gevallen werkt het ook nog. En dat het over niet al te lange termijn niet meer werkt, ach, wie zegt dat. En dat zien we dan wel weer. Ook hier zie je het korte-termijn-denken, zelfs van de overheid: nu wel de lusten (gemakkelijk en snel resultaat, geen klagende burgers over medicijnen op doktersrecept) maar niet de lasten. Na ons de zondvloed of zoiets.


In het stukje over de Engelse conversatielessen meldde ik, dat soms mijn vingers nog wel eens een enkele keer jeuken om iets aan situaties te doen maar dat is nog maar zelden. Eén van de (vele) redenen hiervoor. Naast het korte-termijn-denken bestaat er hier op het platteland nog zoiets als “als je het niet kunt zien dan is het er niet”. Een voorbeeld.

Wij hebben geen waterleiding en ik verwacht eerlijk gezegd niet dat die er ooit nog zal komen. We hebben dus een waterput met pomp en filterinstallatie. Die initiële installatie hebben we met een extra filter uitgebreid omdat we nogal wat last hebben van ijzer in het water. In die tijd heb ik in het kader van ontwikkelingswerk contact gezocht met wat Nederlandse bedrijven. Er werden toen ideeën geopperd als een put met pomp + filterinstallatie voor het dorp hier. Minh heeft eens rondgehoord en we hebben het plan afgeblazen. Reden: men had geen zin om onderhoud aan een dergelijke installatie te moeten plegen want er zit niets in het water. Je ziet toch niets? Tja, zo kun je het ook bekijken.


Dus houden we de zaken zelf maar in de hand. We onderhouden ons eigen filter en controleren nauwkeurig de medicijnen die ze ons voorschrijven. Jawel, ook die van de dokter.

En die jeuk? Ach, als je maar niet krabbelt gaat die ook vanzelf over. O-)
 
Nog 2 dagen en ik ben weer van een kuurtje af. Een luchtweginfectie overgehouden aan een flinke griep.
Helaas te weinig kip kunnen eten en daarom maar een kuurtje via de dokter gehaald. :P
Soms heb ik het blijkbaar nodig...
 
Grappig dat de "Als ik het niet zie - Als er niet over gepraat wordt dan bestaat het niet" - visie zo leeft in azie. Ik zie het ook bij mijn schoonmoeder...(Indonesisch)die onze relatatie (>10 jaar)(m/m) nog steeds niet "wil" zien.

Leuk project met de satellieten! Wij kijken nou net de andere kant op (astrologie) ;-)
 
onder diezelfde visie van 'als je het niet ziet, bestaat het niet', is het ook zo moeilijk om muskietennetten te verspreiden.
Malaria en muggen? To-taal geen verband want dat is niet te zien toch?
 
HRPT (4)

Ik heb eergisteren in Nha Trang kabels gekocht die lang genoeg zijn om de schotelantenne op dak te zetten. Als eerste heb ik de antenne-installatie met de lange kabels in de tuin gezet. Toen kon ik testen of
- alles werkt met veel langere kabels (spannings- en signaalverliezen)
- ik satellieten kan ontvangen die recht overkomen en zo ook Vietnam op de foto krijgen.

Welnu, dat is gelukt. De signaalsterkte is wel een stuk lager. Ik moet nog controleren of dat aan de lengte van de coax-kabel ligt (20 m.) of ergens een slechte verbinding.

Hieronder de eerste opname waar Vietnam goed op staat. In het gele rondje woon ik.

full


En dit is een uitsnede van alleen Vietnam waar het gele rondje wat beter te zien is.

full
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan