BMW K1100 RS/LT topic

Ik heb sinds vorig jaar Mei ook een K1100LT een oude politie uitvoering. ik moet zeggen het is een hele fijne motor, start altijd en rijd ook heel goed. Nu is alleen mij opgevallen dat mijn controlelampjes onder de kilometerteller het niet doen (oa benzinelampje), weet iemand misschien hoe je deze makkelijk vervangend, ik heb namelijk al een keer bijna zonder benzene gestaan redde het net.
 
Maar als meerdere lampjes het niet doen is het misschien eerder een kwestie van stroomvoorziening. Als het ex-politie is weet je zeker dat er aan de bekabeling 'gerommeld' is.

Ja is zeker een Ex-politie zitten allemaal knoppen die er niet horen en gaten in de kuip waar lampen zaten. Bedrading voor al die knoppen enz zijn allemaal afgeknipt en weg gehaald, kan dus inderdaad zijn dat daar iets in zit. Alleen deed eerst wel het benzinelampje het en nu ineens niet meer, ach ik ga wel op onderzoek uit moet ook nog een voeding van een tomtom aansluiten.
 
Kijk je stekkers eens allemaal na.

Voor wat betreft de GPS:
Bovenin de kuip, vlak onder de ruit, zit een lampje. Dit lampje krijgt stroom op het moment dat je je contact aan zet. Daar heb ik de voeding van mijn GPS vanaf gehaald (een aantal kruiskopschroeven losdraaien, het binnenwerk iets openen, stroom pakken van het rode draadje, min aansluiten op het zwarte draadje, zaak weer dichtschroeven). Voordeel: je GPS trekt je accu niet leeg als de motor van contact af is.
 
Ik ga binnenkort eens kijken of ik wat kan vinden, anders moet ik toch proberen de tellerunit los te halen.

Handige tip ga die optie zeker meenemen bij het monteren, alleen is even zoeken waar die op de motor komt heb 2 opties in me hoofd.
 
Onder de ruit, op het binnenwerk van de kuip, zitten links en rechts (bij mij) 2 dummyschakelaars. Het kan zijn dat er bij een (oud)overheidsfiets echte schakelaars zitten. Aan één kant heb ik die schakelaars eruit gehaald, daar van binnenuit de beugel van een RAM-mount doorheen gehaald, waar vervolgens de RAM-mount weer op vastgebout is. Het voordeel hiervan (vind ik): je GPS zit verticaal tussen je zicht op de weg en je tellers en horizontaal tussen de spiegels. Je hoeft dus niet van je blikveld op de weg weg te draaien om je GPS te kunnen zien (zoals bijvoorbeeld bij een balhoofdmontage wel het geval is).
 
Laatst bewerkt:
Daar zitten inderdaad bij mij 4 schakelaars, heb je hier toevallig een foto van? had zelf een optie om hem over dat lampje heen te monteren of links/rechts ter hoogte van de luidspreker.
 
Daar zitten inderdaad bij mij 4 schakelaars, heb je hier toevallig een foto van? had zelf een optie om hem over dat lampje heen te monteren of links/rechts ter hoogte van de luidspreker.
Motor staat (momenteel) niet aan huis, maar zo gauw ik in de gelegenheid ben, maak ik een (paar) foto('s).
 
Even uit het vakantiearchief:

t5no06.jpg


2d46s6.jpg



RAM-mount:

o9iogl.jpg




Door de gaten van de dummyschakelaars zit de beugel die je standaard bij een RAM-mount krijgt. (het onderste gedeelte uit de laatste afbeelding)

Voordat ik de steun monteerde, heb ik in een aluminium plaatje 2 gaten geboord en dat op de beugel geschoven. Vervolgens heb ik de steun met de RAM-kogel erop geschroefd.

Om te voorkomen dat de schakelaars in de kuip aan de binnenkant uitscheuren, heb ik de vrije ruimte tussen de 2 schakelaars en de beugel opgevuld met een klein stukje XMVK-kabel.

De spiraalkabel die je naar de helm ziet lopen is de speakerkabel van de GPS. De kabel die verticaal naar beneden hangt is van de portofoon en heeft niks met de GPS te maken. Op het moment dat mijn vriendin de foto's maakte, had ik de porto niet in gebruik, maar moest ik de kabel alleen maar ergens kwijt. Vandaar dat die daar hangt.

Zal binnenkort wat duidelijkere foto's maken.
 
Iets duidelijkere foto's.

Vanaf de zitpositie:

2pqj95f.jpg


Van de zijkant:

2ntjpme.jpg


Van boven:

33o5jpg.jpg


Van boven, overzicht:

sgsufq.jpg


Van onder:

xm7g4n.jpg



De afwerking van onderen is niet echt netjes, maar het volstaat. De dikke kabel is de voeding naar de houder. De Jackplugingang is voor de speakers die ik in de helm heb ingebouwd (middels de eerder genoemde spiraalkabel).
 
Laatst bewerkt:
Bedankt, maakt het inderdaad wel duidelijk zo. Ik heb al een bluetooth headset dus heb alleen een voedingskabeltje wat langs de beugel moet. Ik heb ook nog een vierkant plaatje met een ramkogel die kan ik eventueel ook gebruik.
Had zelf ook ongeveer deze positie in gedachten.
 
Eerlijkheid gebiedt mij mede te delen dat dit mede mogelijk gemaakt is door mede-forummer Mayaha.

Een oplossing verzinnen werkt soms beter als je het inzicht van een tweede McGyver erbij haalt.
 
Nou ik ben bijna zover
Nu alleen nog een accu en dan kijken of de k1100 nog wil leven
Maar wat een keuze zeg
Misschien in de buurt van Arnhem ff kijken voor een 2de hands
 
ik heb er een Gel accu in zitten, staat momenteel nog onder de lader moet hem weer ingaan bouwen en dan wil ik gelijk me tomtom er op knallen en een test rondje doen als het mooi weer is.
 
Terug
Bovenaan Onderaan