Lekke band onderweg

Ik heb inderdaad binnenbanden en spaken. Een prop schieten is dus geen optie.
Voor langere reizen is die liftstick denk ik wel handig. Weegt maar een kilo en is ook ideaal voor het smeren van de ketting. De middenbok vind ik echt erg duur (€180,-) voor die ene keer dat de voorband misschien is een keer lek raakt. Dus dan inderdaad maar neerleggen/steen/improviseren.

Zou het niet mogelijk zijn die liftstick voor het voorwiel (ipv achter) te gebruiken door hem onder een van de vorkpoten te zetten?
Dat zou wellicht kunnen werken, maar persoonlijk lijkt het me niet stabiel genoeg.
Zolang het geen scheur is in je binnenband werkt onderweg voor een noodreparatie een busje lekstop/schuim ook prima bij een binnenband. Zo ben ik ook al meer dan ens thuis gekomen. het vervangen van de binnenband daarna is echter geen pretje/flinke kliederboel.
 
Voorbanden raken vrijwel nooit lek. Daar zou ik al geen rekening mee houden. Op vakantie nam ik vroeger wel een spuitbus met meuk mee. Dan tjetter je door het ventiel de band vol met slijm en stikstof. Dan kan je doorrijden tot de volgende vervanginsmogelijkheid.
Die spuibus plak je met tie raps of tape tegen je frame of baggagerek. Zolang je hem bij je hebt zal je niet lek rijden.
 
Ik gebruik deze meuk: SlimeRepair.com | Slime Repair de beste oplossing voor een snelle spoedreparatie van uw band

Deze is geschikt voor binnenbanden. Halve bus per band voor fietsen en dergelijke, hele bus voor motorbanden. Je kunt het preventief aanbrengen, maar ik heb het op vakantie bij me en gebruik het pas bij een lek. Paar losse CO2 patronen mee om de band op de pompen. Het heeft me al een keer terug op weg geholpen, dus het werkt, mits het gat niet te groot is. Reserve biba's heb ik overigens ook bij me.
 
Laatst bewerkt:
Spanbandje vanaf je stuur richting een boom, lantarenpaal.

p1040193-e1315221807630.jpg
 
er zijn toch wel andere momenten dat een middenbok handig is?:
bij het tanken kan de motor mooi rechtop staan, bij het beladen is het handig, bij het olie peilen moet de motor meestal ook rechtop staan, tijdens het doen van onderhoud en smeren van de ketting is een middenbok handig,

reizen = middenbok idd

ook best wel gebruikt te vinden
 
er zijn toch wel andere momenten dat een middenbok handig is?:
bij het tanken kan de motor mooi rechtop staan, bij het beladen is het handig, bij het olie peilen moet de motor meestal ook rechtop staan, tijdens het doen van onderhoud en smeren van de ketting is een middenbok handig,

Tijdens het motorrijden is een middenbok uiterst onhandig en hoort dan niet op een motor.
 
Tijdens het motorrijden is een middenbok uiterst onhandig en hoort dan niet op een motor.

tijdens motorreizen meer last van bagage etc. dan van een bok. Op reis is geen wedstrijd, maar als je die leipe local dan toch eens de les wilt leren in de bergen, moet je er gewoon meer naast gaan hangen. Been there done that :]
 
Terug
Bovenaan Onderaan