Geolocation tracking i.c.m. Raspberry Pi

Badgast

MF Feteraan
23 feb 2013
1.013
359
Leiden
Natuurlijk kan het met je mobiel.
Maar ik begrijp TS.
Hij ziet dit als een hobby die te combineren valt met motor rijden.

TS gewoon doen.
Zo duur is de hardware niet.
Veel staat te vinden op internet, met codes en al.
Later kan je de hard ware uitbreiden.

Met de mobiel kan je nl niet het toerental, versnelling, G krachten, hellingshoek ed er bij krijgen.
Dan ben je wel een tijd verder, maar het zijn wel de mogelijkheden met een Raspberry PY of Arduino.
Ik heb er helaas geen tijd voor, maar vind de uitdaging wel interresant.

Maak er een topic van .
Ik weet zeker dat er velen zijn die je vorderingen gaan volgen.

Succes
 
Weet even niet meer hoe het heet en kan het ook niet terug vinden,
maar wilde dit ook doen voor in de auto ergens op internet staat een tutorial hoe je
raspberry pi tot een media speler kan verbouwen samen met navigatie, toerental etc
het draaide op raspbian en gebruikte dan media player van OSMC.
Ik stopte er mee omdat ik nergens een goede scherm kan bevestigen 7" is te groot 3,5" te klein,
en wist niks af van Linux en heb geen tijd om het te leren.

maar een 3,5" touchscherm is groot genoeg voor op de motor, ik ga nog even door zoeken mischien dat ik het nog vind en misschien dat ik er weer aan ga beginnen voor op de motor :).

(En kosten van Raspberry zijn ook laag laat alles gewoon van uit china komen!)

-
Gevonden:
Engineering(DIY): Raspberry PI 2 CarPC
misschien dat je er wat mee kan samen met wat jij al gevonden hebt zo heb je een ingeboude navigatie (En veel meer) op de motor :D
 
Laatst bewerkt:
misschien ook een idee om even in simpel nederlands te vertellen wat je wil gaan doen, wat je einddoel is.

ik vermoed dat je iets van een tracker wil inbouwen in je motorfiets, maar misschien is het voor mensen (waarvoor de inhoud in die links geen gesnede koek is) leuk dat ze kunnen meelezen en kijken wat er zoal mogelijk is.
 
Natuurlijk kan het met je mobiel.
Maar ik begrijp TS.
Hij ziet dit als een hobby die te combineren valt met motor rijden.

TS gewoon doen.
Zo duur is de hardware niet.
Veel staat te vinden op internet, met codes en al.
Later kan je de hard ware uitbreiden.

Met de mobiel kan je nl niet het toerental, versnelling, G krachten, hellingshoek ed er bij krijgen.
Dan ben je wel een tijd verder, maar het zijn wel de mogelijkheden met een Raspberry PY of Arduino.
Ik heb er helaas geen tijd voor, maar vind de uitdaging wel interresant.

Maak er een topic van .
Ik weet zeker dat er velen zijn die je vorderingen gaan volgen.

Succes

En hoe leest een Rasberry PI dat uit?

Die moet de data van jouw motor krijgen en dus verbonden zijn met jouw motor.

Heb je een link naar iets?
 
Laatst bewerkt:
Het idee was om dat ding gewoon onzichtbaar weg te werken in de motor, leest GPS status uit, en zend dat op bepaalde tijden naar een webserver, zodat ik online kan zien waar ie staat... of gewoon kan volgen. Zie het als tijdelijke anti-diefstal.

En als ik dan toch bezig ben... een camera erbij inbouwen die mn ritten opneemt, en als ik thuis kom automagisch op mn NAS zet.... via de wifi.

Idee staat nog helemaal in de foetusschoenen... dus het kan nog alle kanten op.
Mijn mobiel gebruik ik al reeds als GPS navigatie.
Vrees is dat ik te weinig, lees geen, programmeerkennis heb en dan vast ga lopen.
En onder Linux heb al al vaak genoeg meegemaakt dat als ik een voorbeeld volg, dat ie dan roept dat ie het commando niet snapt of zo iets.... en dan houdt het wel op.... bij mij dan... en dan ga ik weer met dingen gooien enzo...
Ik ga voorlopig het internet doorspitten naar ideeen.
 
Ik heb zelf een Qstarz bluetooth GPS adapter welke ik wil koppelen aan een Android telefoon en zo met een app hetzelfde doe (snelheid en route bijhouden).

Deze app upload vermoedelijk niet zelf de data naar een webserver.

Ik haal morgen een oude telefoon bij iemand op en dan kan ik pas de app testen (heb zelf geen Android toestel).

Zo iets wat jij wilt kan toch ook via Google maps? Of Find my iPhone?

Of werkt dat niet zo lekker?


Uiteindelijk ga ik er een camera bijplaatsen zodat ik de snelheid en de route \ ronde op circuit in een filmpje kan verwerken.

Voor een auto kan je dus ook een OBD2 bluetooth adapter kopen waarmee je alle data van de auto (tpm, rpm etc etc.) kan uitlezen via de app en dus mooi kan verwerken in een filmpje net zoals de data van de GPS bluetooth ontvanger.

Bij motoren kan dit niet voor zover ik weet dus als dat met een Rasberry Pi wel kan ben ik zeer geïnteresseerd.

Ik heb het wel eens eerder vluchtig onderzocht maar zo gauw niets kunnen vinden (enkel de GPS maar niet de rest).
 
Laatst bewerkt:
Je kan er allerlei i/o modules op aansluiten.
Een voorbeeld kan zijn het pickup signaal van je toerenteller.
Het signaal naar de versnelling indicator.

Hoe dat moet ? , Dat is nou juist de uitdaging.
Het begin zal best lastig zijn.
De voldoening is groot als je dat voor elkaar krijgt.
Er staat heel veel op internet.
Je moet wel wat gevoel hebben voor elektronica voor de aansluitingen.
En dat programmeren staan genoeg voorbeelden die je kan gebruiken en aanpassen.
Maar voor de eerste keren is het niet iets wat je ff op een zondag middagje in elkaar flanst.



Ik doe zelf niets met Rasberry Pi.
Ik volg het e.a wel op internet
Maar beroepsmatig programmeer ik PLC besturingen van complete processen en machines.
Dus ik begrijp zeker de uitdagingen van TS
 
je begrijpt dat je met een kabel van motor naar pc een aantal functies kan verrichten?
nou met die obd2 bluetooth adapter heb je het al draadloos gemaakt dus kan het ook naar je telefoon (aangezien die geen normale usb poort heeft).

nu heb je nog een verloop nodig van obd2 naar het soort obd wat op jouw merk motorfiets zit.
OBD-K01%20p02.jpg


of je download diablo superbiker, die kan ook al aardig wat.
 
En hoe leest een Rasberry PI dat uit?

Die moet de data van jouw motor krijgen en dus verbonden zijn met jouw motor.

Heb je een link naar iets?

In de auto zal dat wel via OBD zijn, laat moderne motoren nu ook gewoon een OBD protocol gebruiken om uitlezen en bijvoorbeeld het aansluiten van een Gear Indicator mogelij kte maken.
Honda gebruikt de K-line en ik kan me niet voorstellen dat dit protocol veel afwijkt van auto's.
OBD op een BMW: DIY - OBD2 on S100RR with Extended Display Gauges and OBD2 Code Reader - BMW S1000RR Forums: BMW Sportbike Forum
 
Persoonlijk zou ik iets simpeler beginnen dan een Rpi, bijvoorbeeld met Arduino. Het kan iets minder, maar is wel een stuk robuster door het ontbreken van een OS. Bij een Pi zit je altijd met een opstart-cycles, en erger nog, je moet hem fatsoenlijk afsluiten om corruptie te voorkomen.
Er zijn hele leuke dingen te maken voor motoren met een arduino, wat voorbeelden:
http://makezine.com/2009/06/10/motorcycle-control-panel-with-ardui/
http://www.electronics-lab.com/arduino-motorcycle-motoduino/
GPS HUD for Snowmobile/Motorcycle Helmet
Motorcycle Telemetry | Tech, Photography, and Electronics
 
je begrijpt dat je met een kabel van motor naar pc een aantal functies kan verrichten?
nou met die obd2 bluetooth adapter heb je het al draadloos gemaakt dus kan het ook naar je telefoon (aangezien die geen normale usb poort heeft).

nu heb je nog een verloop nodig van obd2 naar het soort obd wat op jouw merk motorfiets zit.
[afbeelding]

of je download diablo superbiker, die kan ook al aardig wat.

Goed bezig Paduwan :Y
 
Terug
Bovenaan Onderaan