Olielekkage motorblok gsx-r 1000 k8

Clixx

Die hard MF'er
23 apr 2008
428
2
Tijdens de voorjaarscontrole een olielekkage geconstateerd. Ik had het idee dat het vanaf de moer/ring komt met de imbus rechts naast het oliefilter (foto 1 en 2).

Nadat ik alles heb schoongemaakt, de motor heb laten draaien en een nacht heb gewacht zie ik wederom olie (foto3). Naar mijn idee lijkt het alsof het tussen het blok vandaan komt. Dit zou mogelijk beteken dat de pakking lekt?
Als het komt door die moer lijkt het me niet dat de olie zover omhoog kruipt? Wat denken jullie?

Bij afbeelding vier heb ik aangegeven op de tekening waar het lekt. Is het mogelijk om dit vanaf onderaf te herstellen? Of moet het blok helemaal vanaf boven open gehad worden? Link naar originele tekening in groot formaat: 2008 Suzuki GSX-R1000 CRANKCASE | Babbitts Suzuki Partshouse

1

2

3

4
 
Bovenste staande heb ik gedaan. Gisteren alles schoongemaakt en de motor laten draaien. Toen zag ik geen olie. Vanmiddag toen ik thuis kwam heb ik het gecontroleerd en foto 3 gemaakt. Maar ik weet dus niet of het de plug/moer is of dat het tussen het blok vandaan komt.

Edit:
Daar komt is het nu 'nat'
rSuh3Lq.png
 
Laatst bewerkt:
Op het circuit zou je geen risico willen lopen met olie lekkage.
Maar prive zou je met loctide vloeibare silecone pakking aan de buiten kant smeren.
Dit gaat zeer goed als op die plek geen olie druk komt interne olie leiding.
Het is dan gegarandeerd dicht
 
Ik zou om te beginnen iig die pakkingring van de imbusmoer vervangen. Weinig kosten en moeite en wellicht is het daarmee al opgelost,zoniet weet je dat ook en moet je ergens anders gaan zoeken.

Groet,Auke.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor jullie reacties.

Heb de oorzaak van het lek inmiddels gevonden. Er zit namelijk een 'scheurtje' in B| Zie onderstaande foto's.

Wat zijn mijn opties? Lassen? Loctite vloeibaar aluminium/metaal? Nieuw blok? Of alleen dit motorblok deel vervangen?

6ah1YOf.jpg

image.jpg
 
Hallo.

Lassen is zeker een optie, misschien proberen dicht te maken met wat loctite kan ook.
Lassen is natuurlijk het lastigst ( op het carter vervangen na dan ) dus met het makkelijkste beginnen en mocht dat niet helpen even verder kijken.

Ik heb in mijn jongere jaren een scheur in een carter gelast van een oude crosmotor met het motorblok nog in het frame.
Bij mijn werkgever met een tig las apparaat waarmee ik aluminium kon lassen.
( wel even de accu los koppelen maar dat was bij mijn crossmotor niet van toepassing )

De olie helemaal afgelaten, motor op zijn kant gelegd, met een staalborstel op een boormachine de scheur goed schoon gemaakt, de scheur heeeeel voorzichtig een beetje ingeslepen met een dremel.
Daarna nog een keer schoon gemaakt en gelast.

Nooit geen problemen meer gehad.

Jouw scheurtje zit echter precies op het pasvlak en dat maakt lassen zonder het motorblok uit elkaar te halen bijna onmogelijk.

Groeten en succes ermee.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor jullie reacties.

Heb de oorzaak van het lek inmiddels gevonden. Er zit namelijk een 'scheurtje' in B| Zie onderstaande foto's.

Wat zijn mijn opties? Lassen? Loctite vloeibaar aluminium/metaal? Nieuw blok? Of alleen dit motorblok deel vervangen?

[afbeelding]
[afbeelding]

Als je wil vervangen zou je een set carterhelften moeten vervangen (nee, die kan je niet los wisselen).
 
Terug
Bovenaan Onderaan