inline brandstofdrukregelaar plaatsen

tribute

MF veteraan
Donateur
7 sep 2008
1.225
622
enschede
Heren techneuten,

Ik ben met een project bezig en daarvoor gebruik ik het motorblok met alle toebehoren van een ZX10R uit 2004.
Standaard heeft dit model de brandstofpomp en drukregelaar in de tank zitten. Ik heb echter gekozen voor een inline pomp (Walbro) en een instelbare (Malpassi) drukegelaar. Ik kan/wil die grote pomp van de 10 niet in de tank kwijt. Met deze setup heb ik dus een brandstof retourleiding naar de tank lopen. Tot zover geen probleem.
Als ik het internet afstruin zie ik bijna overal dat de externe drukregelaar ná de injectierail is geplaatst.
Ik heb hem echter vóór de injectierail geplaatst, om de simpele reden dat er aan het einde van de injectierail van de ZX10R geen mogelijkheid is om de bdr te plaatsen.
In principe mag het toch niets uitmaken wáár je hem plaatst want het hele leidingsysteem staat dan toch onder dezelfde ingestelde (3 bar) druk. Zo hebben de heren in Japan het toch eigenlijk ook bedacht, want bij de originele setup van de ZX10R wordt de druk ook geregeld vóór de injectierail.
Zijn er nadelen aan de setup die ik nu gebruik, of maakt het niets uit?

Gr. Bjorn
 
Er zijn 2 verschillende brandstofdruk regelsystemen, de ene zorgt dat de druk voor de regelaar niet hoger wordt dan 3 bar. De benzine die teveel is voert hij af via het retour kanaal.
Dit gebruik je dus als je hem na de injectierail plaatst.

De ander is een "reducer" en zorgt dat de druk na de regelaar de 3 bar niet overschrijdt. Wanneer de leiding na de regelaar de 3 bar bereikt stopt hij gewoon met toevoegen van nieuwe benzine maar voert hij alles af.
Dit systeem gebruik je dus als je hem voor je injectierail plaatst.

Welke jij hebt weet ik niet ;)
 
Ik heb dus die met retourleiding. Mijn pomp geeft 5 bar aan de drukregelaar. Deze is ingesteld op 3 bar, dus wordt meteen de overtollige benzine retour gepompt naar de tank. Zo staat er op de injectierail toch gewoon de benodigde 3 bar? En als ik het gas in 1 x open draai blijft het systeem toch gewoon 3 bar? Of zie ik het verkeerd?
 
ja er zijn voor en nadelen aan het plaatsen voor en na de brandstof rail. in statische toestand (dus zonder gebruik zal bij plaatsing voor de rail de hele rail op 3 bar worden gehouden. echter als je gaat benzine gaat gebruiken krijg je te maken met dynamische druk en die is lager. en hoe meer je gebruikt hoe lager de druk aan het einde van de rail wordt. maar daarentegen zijn de verschillen waarschijnlijk zo klein dat je het nooit gaat merken. op maximaal 1 liter per minuut door de rail gaat dat drukverschil nauwelijks meetbaar zijn.
 
Laatst bewerkt:
Er zijn 2 verschillende brandstofdruk regelsystemen, de ene zorgt dat de druk voor de regelaar niet hoger wordt dan 3 bar. De benzine die teveel is voert hij af via het retour kanaal.
Dit gebruik je dus als je hem na de injectierail plaatst.

De ander is een "reducer" en zorgt dat de druk na de regelaar de 3 bar niet overschrijdt. Wanneer de leiding na de regelaar de 3 bar bereikt stopt hij gewoon met toevoegen van nieuwe benzine maar voert hij alles af.
Dit systeem gebruik je dus als je hem voor je injectierail plaatst.

Welke jij hebt weet ik niet ;)

en wat is nu het verschil ?
volgens mij geen enkel, buiten dat als je de regelaar pas op het einde zet je effektief constant 3 bar hebt, tewijl als je hem ervoor zet de druk heel kort (miliseconden of nog minder) miniem minder zou kunnen zijn, zonder echter dat dit ook maar iets zou uitmaken.

kortom, in de praktijk maakt het niets uit.
 
Als de retour aangesloten zit op je bdr dan is er niets aan de hand. Zit je retour echter aan het eind van je fuel rail en je bdr aan het begin dan hou je effectief geen druk over op je injectoren.
 
Terug
Bovenaan Onderaan