Lassen TIG / MIG / Boog / Autogeen (Tips & Truuks) DEEL 2

Joep

Uilskuiken !
22 jun 2008
13.117
7.843
Druten
Aangezien het vorige topic al even over de houdbaarheidsdatum is ben ik maar even zo vrij geweest om deeltje 2 aan te maken *D

Ik ben op het moment druk aan het kijken om een leuk tig lasapparaatje aan te schaffen, ik kan inmiddels goed lassen met een eenvoudig (elektrode) lasapparaat maar vindt het jammer dat ik daar geen dun materiaal kan lassen omdat je er anders meteen doorheen gaat.

Ook ben ik even aan het uitzoeken hoe het nu zit met de gasfles, ik zie dat er diverse bedrijven/webshops zijn die een ruilsysteem hebben en dan kan je je lege fles opsturen.
Daar heb ik echter geen zin in, het liefste heb ik gewoon een fles welke ik hier in de buurt gewoon om kan ruilen zodra deze leeg is.

Het is me alleen een beetje onduidelijk hoe het zit met de eigendomsflessen zit, kan je deze nou bij elke willekeurige "gasboer" omruilen of zitten daar weer allerlei verschillen eisen en regeltjes aan?

Iemand hier die hier wat meer van weet?

EDIT 24-07-2021: Het gebeurt nogal eens dat mensen op dit bericht reageren omdat deze steeds bovenaan de pagina blijft staan, maar inmiddels ben ik al geruime tijd voorzien van cilinder van supergas :t
 
Laatst bewerkt:
[~[url="http://i1104.photobucket.com/albums/h333/blaauw23/Klussen%20en%20laswerk/DSC_0665_zpshrxc4nch.jpg"]afbeelding~][/URL]
Kerel vlabij mij in de buurt had lasdraad te koop op Marktplaats.
In de advertentie stond "autogeen lasdraad", maar het was Tig draad natuurlijk.... ;) , en van BÖHLER dat is geen rotzooi.....
Ik heb de hele lading maar meegenomen.... _O-
In die achterste rechthoekige doos zit normaal 25kg, hij was nog redelijk vol, ik schat dat er nog 20kg inzit (ik heb geen weegschaal thuis)

Die andere kokers zijn 5kg, en zaten ook bijna allemaal nog vol.

Zit zelfs nog wat Incoloy draad (ER NiCr3) bij, dat spul is duur :X

mazzelpik B|
 
ik heb een gekochte fles, (Praxair)
maar sinds ik van werk veranderd ben moet ik daar speciaal tijd voor uittrekken om een vulling te gaan halen,
ik wil van de Praxair fles af en een andere (beter in de buurt) fles kopen,
iemand interesse?
 
ik heb een gekochte fles, (Praxair)
maar sinds ik van werk veranderd ben moet ik daar speciaal tijd voor uittrekken om een vulling te gaan halen,
ik wil van de Praxair fles af en een andere (beter in de buurt) fles kopen,
iemand interesse?

Misschien ik, maar dan zou ik eerst even moeten kijken of ik deze bij mij in de buurt een beetje makkelijk kan laten hervullen.
 
ik heb een gekochte fles, (Praxair)
maar sinds ik van werk veranderd ben moet ik daar speciaal tijd voor uittrekken om een vulling te gaan halen,
ik wil van de Praxair fles af en een andere (beter in de buurt) fles kopen,
iemand interesse?


die heb ik ook,

ik moet naar Loosdrecht om een nieuwe fles te halen, gelukkig woont mijn vader daar, dus dat schelt weer..
 
Ik heb na een eigen fles gehad te hebben, maar door gezeur met hervullen en levertijd overgestapt naar een huurfles 30 liter 200 bar, per jaar huur betaalde ik 89 euro, heb nu dus een vijf jaar contract afgesloten en dat was 295 euro! scheelt nogal dus. Een vulling argon betaal ik ook iets van 89 euro voor dacht ik, bij de opvolger van lindegas, naam schiet me zo niet te binnen, vestiging voor mij is Genemuiden, Winters, een goede gast en een goed adres.
 
Laatst bewerkt:
ik heb een gekochte fles, (Praxair)
maar sinds ik van werk veranderd ben moet ik daar speciaal tijd voor uittrekken om een vulling te gaan halen,
ik wil van de Praxair fles af en een andere (beter in de buurt) fles kopen,
iemand interesse?

Dit is voor mij niet handig, ik moet veel te ver rijden om de fles te laten hervullen -O-
 
Misschien ik, maar dan zou ik eerst even moeten kijken of ik deze bij mij in de buurt een beetje makkelijk kan laten hervullen.
Is Veghel te doen voor je? Ik laat al mijn mijn eigendomsflessen keuren en vullen bij Verhaaf, en mijn flessen hebben allemaal een verschillende herkomst. Vullingen zijn niet te duur ook.
 
Laatst bewerkt:
Is Veghel te doen voor je? Ik laat al mijn mijn eigendomsflessen keuren en vullen bij Verhaaf, en mijn flessen hebben allemaal een verschillende herkomst. Vullingen zijn niet te duur ook.

Op zich wel, maar ik heb gisteren ook even en mailtje gedaan maar HWTS supergas en deze hebben ook een ruilpunt hier in het dorp *D

Als ik vanmiddag tijd heb wil ik daar even langsgaan voor meer info.

Morgen ga ik in ieder geval kijken bij een tig lasapparaat dus ik ben benieuwd!
 
Laatst bewerkt:
Is Veghel te doen voor je? Ik laat al mijn mijn eigendomsflessen keuren en vullen bij Verhaaf, en mijn flessen hebben allemaal een verschillende herkomst. Vullingen zijn niet te duur ook.

Doet dit bedrijf alle gassen en cilinders?
Ik heb nog een 10 liter mixed gas van 2001 en een acetyleen en zuurstof die nog ouder zijn.
Voor die paar keer dat ik het gebruik heb ik liever deze flessen gevuld.
 
Ik heb na een eigen fles gehad te hebben, maar door gezeur met hervullen en levertijd overgestapt naar een huurfles 30 liter 200 bar, per jaar huur betaalde ik 89 euro, heb nu dus een vijf jaar contract afgesloten en dat was 295 euro! scheelt nogal dus. Een vulling argon betaal ik ook iets van 89 euro voor dacht ik, bij de opvolger van lindegas, naam schiet me zo niet te binnen, vestiging voor mij is Genemuiden, Winters, een goede gast en een goed adres.

Ik heb mijn fles van airproducts en dat kost ongeveer net zoveel. Die hebben wel verdeelstations over het hele land. En das dan weer een voordeel. :Z
 
Even een update:

Op marktplaats stond een mooie en vooral complete kemppi mastertig 1500s te koop en vandaag ben ik daar wezen kijken.

Het lasapparaat was compleet met:

-2x slangenpakket 7mtr
-massa klem
-Elektrodehouder tbv MMA lassen
-een dubbele flowmeter
-nog wat klein spul zoals wat wolfraam stiften, cupjes en spantangen
-laskap

kortom een mooie complete set waar ik in principe alleen nog een fles argon aan hoef toe te voegen.

Ik kwam daar en het lasapparaat stond al netjes klaar, na wat gepraat te hebben en nadat ik vertelde dat ik nieuw was met het TIG lassen en het dus nog moest leren kreeg ik van hem ook nog een zo goed als volle fles argon (10 liter) welke ik gratis mee mocht nemen!!! Ook had hij in zijn garage nog 2 kokers met toevoegmateriaal staan (voor staal en rvs) welke ik ook mee mocht nemen *D *D

Hieronder nog wat plaatjes van mijn nieuwe speelgoed

IMG_3367_zpsywfoqr3s.jpg


IMG_3368_zpstkkjh6rr.jpg


Ik denk dat ik de rest van het weekend dus in de garage ben te vinden :+
 
Terug
Bovenaan Onderaan