Kymco Downtown 300i

Ik ben ook niet echt een poetser hoor. Wel elke weeek even wassen, maar om te controleren of alles nog in orde is. Denk dan even aan speling, oliepeil spijker in de band?, zit alles vast? en dat soort zaken. Ik weet wel dat de remblokken heel lang zijn meegegaan, misschien komt dit ook de de koppeling die automatisch veel afremt.Maar misschien ook wel omdat er weinig vuil tussen de onderdelen blijft zitten? Ik weet het niet. Mish
 
@ Peter23

Gefeliciteerd met de aanschaf,en succes ermee.
De DownTown ligt nog steeds in de markt, ook dankzij de Kawa J300.
Nog 1000 berichtjes en we openen gewoon weer een vervolg topic.
Neem je tijd om eens het hele topic door te spitten alles wat je moet weten
staat er namelijk in beschreven.

@ Evil Knievel

Dat was/is een flinke revalidatie...
we hadden je eigenlijk dan wel wat vaker online verwacht ;)
Het beste ermee en dat plastic van die brommer is straks weer helemaal nieuw :)
Succes gewenst met je herstel.

Mvg. Jan
 
Laatst bewerkt:
De punten die ik benoem daar kom je niet met een poetsbeurt.
Of iemand anders moet daar andere ideeën over hebben die ik niet zie.

Klopt er zijn een aantal punten die je niet ziet maar wel wat extra aandacht nodig hebben,
maar dit geld voor elk merk scooter.

Een daarvan is b.v. de uitgaande as vanuit de transmissie... das de as waar je achterwiel op zit.

Vooral gasten die te actief zijn met hogedrukspuiten, spuiten water
tussen de naaf van het achterwiel door, er zit namelijk een klein kiertje tussen wielnaaf en aansluiting op wielas.... dat kan helaas niet anders, er is geen scootermerk die het anders heeft.
Bij demontage t.b.v. een nieuwe achterband kan de as volledig en zelfs wat overdreven in het keramisch-vet worden gezet.... een dealert doet dat niet!

De 3 bouten van de swingarm en de 3 bouten van de uitlaat kunnen dan ook direct in het keramisch-vet..... die zitten standaard met borgmiddel, maar dat moet je na demontage niet meer gebruiken op die 5 of 6 bouten.
Borgmiddel is alleen echt nodig op plekken die er toedoen.

Als je op je knieën voor het scootertje zit kijk je ook zo omhoog richting onderkant balhoofd, daar kan je ook waarnemen of er speling op de voorvork zit, bij speling zie je daar een kier, dan is het en principe al te laat en heb je een nieuw setje lagers nodig.

Probeer vanhuis uit met een vetspuit of met een koker met norzel waar lithium-vet of kogel lager vet in zit de rand van het lager overdreven goed in te spuiten, en het desnoods met je vingers er een beetje tussen te drukken.

Voor de rest gewoon af en toe een uurtje hier en daar bouten los halen en in pappen met keramisch-vet....dat hoef je maar 1 X t doen daarna blijft alles goed.

Heel simpel, denk hierbij b.v. ook aan de Philips schroefjes die in je rempot deksel zitten....uit eindelijke doel is om zoveel mogelijk bouten te pakken te nemen.

Middenbok, jiffy, kroonstuk allemaal in de blanke tectyl.
Wil je later de blanke tectyl weer eens verwijderen dan kun je de tectyl weer oplossen met een doekje met terpentine.

Kymco's roesten/oxideren zeker niet eerder als enig ander merk, op sommige punten blijven ze zelfs langer knap.
Het conserveren is gewoon een preventieve verduurzaam methode die je op alles toe kan passen, ook op een nieuwe auto of fiets.
 
Laatst bewerkt:
Ik ben een rijder en geen poetser en dan bedoel ik niet dat poetsen slecht is in tegendeel zelfs maar ik ben zeker tevreden met de DT hij blijft verbazingwekkend netjes eruit zien zelfs bij 3x per jaar een was beurt nog geen roest te vinden mogelijk omdat het vuil er te dik op zit😁
ik heb volgens mij nog geen probleem met het balhoofd lager hij draait nog soepel en er zit geen ruimte op, het is volgens mij wel een hele klus om dat te vervangen en zijn de nieuwe lagers van een betere kwaliteit? Is het wat om deze preventief te vervangen en de geld dat ook voor de waterpomp?
Je zou kunnen overwegen om je balhoofdlagers te smeren. Dan moet je ook de voorvork loshalen maar hoef je niet te lagers eruit te trekken/tikken en hetzelfde voor terug monteren. Bij mij zag het onderste lager (daar komt het meeste water bij) bruin van het roest. Mijn verklaring is dat er water en vuil bij komt, dat gaat roesten en dan gaat elk lager eraan ook de duurste lagers.

Gebruikt de fabrikant bij montage te weinig of het verkeerde vet of die mijn redenering tekort door de bocht?

Overigens hoor ik bij scooters (van alle merken) geregeld over balhoofdlagers die vervangen moeten worden. Bij motorfietsen hoor je het ook wel eens maar daar heb ik het zelf nog nooit gehad en daar stonden meer km's op.
 
Klopt er zijn een aantal punten die je niet ziet maar wel wat extra aandacht nodig hebben,
maar dit geld voor elk merk scooter.

Een daarvan is b.v. de uitgaande as vanuit de transmissie... das de as waar je achterwiel op zit.

Vooral gasten die te actief zijn met hogedrukspuiten, spuiten water
tussen de naaf van het achterwiel door, er zit namelijk een klein kiertje tussen wielnaaf en aansluiting op wielas.... dat kan helaas niet anders, er is geen scootermerk die het anders heeft.
Bij demontage t.b.v. een nieuwe achterband kan de as volledig en zelfs wat overdreven in het keramisch-vet worden gezet.... een dealert doet dat niet!

De 3 bouten van de swingarm en de 3 bouten van de uitlaat kunnen dan ook direct in het keramisch-vet..... die zitten standaard met borgmiddel, maar dat moet je na demontage niet meer gebruiken op die 5 of 6 bouten.
Borgmiddel is alleen echt nodig op plekken die er toedoen.

Als je op je knieën voor het scootertje zit kijk je ook zo omhoog richting onderkant balhoofd, daar kan je ook waarnemen of er speling op de voorvork zit, bij speling zie je daar een kier, dan is het en principe al te laat en heb je een nieuw setje lagers nodig.

Probeer vanhuis uit met een vetspuit of met een koker met norzel waar lithium-vet of kogel lager vet in zit de rand van het lager overdreven goed in te spuiten, en het desnoods met je vingers er een beetje tussen te drukken.

Voor de rest gewoon af en toe een uurtje hier en daar bouten los halen en in pappen met keramisch-vet....dat hoef je maar 1 X t doen daarna blijft alles goed.

Heel simpel, denk hierbij b.v. ook aan de Philips schroefjes die in je rempot deksel zitten....uit eindelijke doel is om zoveel mogelijk bouten te pakken te nemen.

Middenbok, jiffy, kroonstuk allemaal in de blanke tectyl.
Wil je later de blanke tectyl weer eens verwijderen dan kun je de tectyl weer oplossen met een doekje met terpentine.

Kymco's roesten/oxideren zeker niet eerder als enig ander merk, op sommige punten blijven ze zelfs langer knap.
Het conserveren is gewoon een preventieve applicatie methode die je op alles toe kan passen, ook op een nieuwe auto of fiets.
Kortom, alles waar vet of olie zit roest niet of in ieder geval minder snel.

Dan heb je ook nog de soorten olie en vet, dat is een wetenschapsgebied op zich. Hier op het forum zijn er hele topics over de praktische toepassingen vol geschreven. Ik ben zeker geen kenner, maar als jet het uit elkaar haalt aie je wel degelijk verschil. Als basis gebruik ik keramisch vet bij montage, wellicht net zoiets als wat jij noemt. Voor de remzuigertjes gebruik ik bremzenpasta en voor lagers lagervet. Dan heb ik nog een keer een pot gekocht van dezelfde leverancier als ACF-50 als roestwerend middel. De tijd zal het leren hoe deze middeltjes hun werk doen.
 
Tja dan kan ik het maar beter laten vervangen dan zelf doen😁 :]
Wat wil je precies laten vervangen? Preventief vervangen kan mooi zijn als je grote problemen/kosten kan voorkomen. Maar er zijn ook zat onderdelen die waarschuwen wel als het zover is en dan kun je het (laten) vervangen. Je had het bijvoorbeeld over balhoofdlagers. Om die preventief te vervangen lijkt mij echt zonde van je geld. Als je iets preventief wilt (laten) doen dan zou ik het smeren, dat is minder werk dan vervangen. Als je het laat doen zou ik een prijsopgave vragen voor smeren c.q. vervangen en dan kun je op basis daarvan een afweging maken. Ik had ook nog even gekeken om er een konisch lager in te zetten, maar het lager was vrij dun (14mm uit mijn hoofd). Misschien zijn die er wel konisch maar die kon ik toen zo snel niet vinden.
 
@ Fridel

kopervet kan wel 1300 graden hebben, het blijft gewoon op zijn plekkie zitten... ook erg handig om de schroefdraad van een bougie mee in te pappen.
Ik gebruik zoals ik al aangaf nagenoeg alleen nog maar keramisch-vet, ik heb een potje gekocht van 20 a 25 euro en die gaat de rest van mijn leven mee.... aan te bevelen voor elk boutje moertje wat je los haalt.
Er bestaan ook kinderverpakkingen van een paar knaken, dat gaat ook lang mee.

@ Tazz2
Is moeilijk te zeggen.
*Iemand die alleen snelweg rijd zal door de continue op de zelfde plek draaiende V-snaar eerder een rand/richel krijgen.
*Iemand die rollen er te lang in laat zitten en of glijnokken, krijgt aan de andere kant van de vario eerder problemen.
zoals aangevreten gradenplaat of uitgesleten glijbanen

Hou MF'r "Evil K" maar in de gaten die is goed op weg naar de 100.000 met zijn 60K+ kilometers...

Ik kom elk jaar weer terug in Duitsland, ik heb daar aan dat Kymco treffen een Duits vriendenclubje overgehouden.
Op het moment dat ik 2 jaar geleden net aankwam uit NL. werd er een DT met 100.000km op de heftafel gezet voor een oliewissel en algehele controle.
Ben toen wat mee gaan sleutelen aan dat ding, en alles was nog pico-bello in orde.

Dit jaar ga ik er ook weer naar toe, en zal eens zien hoe het nu is met de witte DT die toen op een ton stond.

Ik heb over dik 2 maanden ook weer een feestje bij onze NL Kymco importeur, we gaan een feestje bouwen omdat de importeur 10 jaar bestaat.
Dat hebben we ook gedaan met het 5 jarig bestaan.
Dan komen de mooie verhalen los, en hoor ik nog eens wat, ik zie ze
trouwens elk jaar tijdens een toertje met etentje, vorig jaar zat ik per toeval aan de juiste tafel om heel wat extra goeie info op te slaan.... best handig dus om af en toe even in de keuken te mogen kijken

Happy weekend all :)
Waar en wanneer is er eigenlijk iets te doen met Kymco (of scooters in het algemeen) zoals een treffen o.i.d.? Dat lijkt wel eens leuk. De Kymco importeur zit bij mij om de hoek. Verder zit ik niet zo in het wereldje hoor, maar met de motor vind ik het ook af en toe leuk om naar een meeting te gaan en met de scooter lijkt mij ook leuk.
 
Laatst bewerkt:
Klopt Creco zit in Purmerend, maar goed daar kom je normaal als buitenstaander niet binnen, ik ben er dus wel al een paar keer geweest o.a. met het 5 jarig jubileum, we hebben toen een toertje in de omgeving gemaakt met als aansluiting ruim 100 Kymco's op de koemarkt en wij met z'n alle wokke bij de chinees.

Ik ben sinds 2009 of 2010 lid van de Kymcotourclub.
Das voornamelijk een brommer club die ook op buitenland rijd.
Er zijn ook een paar leden met motor, van 700cc MyRoad tot 125cc People S etc.
In eerste instantie zijn de paar motorleden ook allemaal op de brommer begonnen,
vandaar dat we bijzonder handig zijn in het navigeren en verzorgen van toertjes.
Het is een merk gebonden club dus zonder Kymco niet welkom!
Daardoor is er in het verleden zeg 2 jaar terug een bijdehandje
geweest die zo nodig mee liftend op het succes van de kymcotoerclub zijn eigen club op moest richten die niet merk gebonden was, daardoor zijn toen veel leden weg gekaapt, sinds dien is het wat rustiger met de club.
Ik heb zelf nu 3 x een Kymco gehad, ik ben voor de rest niet merkgebonden, de kans is reëel dat mijn volgende scooter wel eens geen Kymco is.

Dit jaar dus het 10 jarig bestaan van zowel Kybe als van de Kymcotourclub.
We gaan dan vanuit Purmerend ook weer een mini toertje doen,
en voor de rest weet ik het niet wat er op het programma staat.
Vorig jaar tijdens de jaarmeeting van kymcotourclub stonden daar in eens de programma makers van MotoMe, dat was ook wel grappig ik heb toen voor het programma met een camera op m'n scooter gereden.

Soms is er ook een MotorScooterMeeting van ScooterExpress, daar ga ik dan ook buurten.... (vaak ook hier aangemeld)
Dit hieronder is een foto van mijn kind tijdens de ScooterExpress jaarmeeting 2014
image.php


Je kunt voor een toertje ook bij DBS terecht, zelf ondanks dat ik vaak toer en de meeste mensen bij DBS wel van gezicht of omgang ken rij ik eigenlijk nooit met ze mee, ja een dood enkele keer, maar dat mag geen naam hebben.

Deze toer hieronder heb ik eens op MF georganiseerd,
ik kan de url van de aanmelding uit 2014 even niet zo snel terug vinden
MF Tour: Frietkotten Abdij Postel (België)

Ik heb er nog een keer hier een georganiseerd
"2014 MF Ontmoet & Groet + Mini Tour"
Helaas toen weinig animo dus niet door gegaan.
Ik wil hem best nog eens aankondigen zodat we een gezicht bij de MF namen kunnen plaatsen.
En alles compleet met gps file voor de Garmin etc.

Het ging toen om een relaxed klein ritje in de omgeving Alphen a/d Rijn, met ook leuke bochtjes van o.a. de Meije, zie mijn Garmin screenshot.
Uiteraard na het toertje een beetje bij kletsen op het terras van Paviljoen Amigo te Alphen.

image.php


Mvg. Jan
 
Laatst bewerkt:
@ Evil Knievel

Dat was/is een flinke revalidatie...
we hadden je eigenlijk dan wel wat vaker online verwacht ;)
Het beste ermee en dat plastic van die brommer is straks weer helemaal nieuw :)
Succes gewenst met je herstel.

Mvg. Jan

Je zou het denken. Maar dat zal wel aan de revalidatie liggen. Iets met geen zin en een diepe put.
En tja... je moet vooruit kijken en niet achteruit.
En hier ben ik dan weer. Haha.

Maar het blijft mooi dat het topic blijft leven. Heb het niet met veel dingen maar ben nog steeds erg trots op de scooter als ik hem zie of er op rijd.

Ik denk dat hij nog mooier wordt as daarvoor. Komt goed.
Hoop dat er wat meer in de buurt van de 60k gaan komen.


Je reacties op de vragen blijven mooi.
Nooit te weinig gezegd en niks van gelogen.
Ook de andere DT'ers die bezig zijn met hun scoot is mooi te lezen. Ga zo door!
 
Volgens mij ben jij echt into scooters Jan. Mag ik vragen waarom specifiek de scooter en/of heb je ook iets met motorfietsen? Als ik mij niet vergis ben jij ook diegene die verre internationale tochten maakt. Ik ben ook op de scooter naar het buitenland geweest (niet zo ver hoor) terwijl ik ook de beschikking heb over een motorfiets, ik vind beiden leuk. Voorbeeldje: ik heb wel eens een dag op een t-max gereden en in Amerika reed ik op een Honda zescilinder. Velen zullen mij voor gek verklaren, maar ik zie niet dat ik dezelfde afstanden met een zware toermotor gemakkelijker zou afleggen dan met een grotere scooter.

Bij DBS zag ik data staan, bij de Kymco toerclub kon ik dat niet zo snel vinden. Nu moet ik wel zeggen dat ik niet zo van het rijden in (grote) groepen ben, zeker als het de hele dag duurt. Even een uurtje een blokje om met een groep vind ik net mooi.

Als je nu een andere scoot zou kiezen waar zou je dan op uitkomen denk je? Omdat je zegt dat je niet zo merkgebonden bent.
 
Scooter is beter voor m'n knieën, ik heb 10 knie operaties achter de rug, gewone motorfiets vindt ik ook wel leuk maar daar houd ik het niet lang op uit
Dit jaar voor het eerst niet gereden, dat is al begonnen in september 2015, er staat een heel zuinig autootje met automaat en start/stop systeem voor de deur en dat ding dat rijd lekker ha ha.
Ik rij niet echt ver meestal in de buurt of Duitsland, Luxemburg.
Ben wel in 2014 met de scooter naar Helsinki/Finland gereden maar
voor de rest niks ver weg.
Ik heb wel diverse keren in noord Thailand gereden, ik heb er een huis, die vlakbij de befaamde Thaise motor route "Mae Hong Son loop" ligt, das een mooi rondje van 4 a 500km., dat gebeurd ook op gewone allroad fietsen niks mis mee zelfs te gek, en supersport vindt ik het mooiste wat er is.

Ik rij nu 2jr, en 1 maand op de Xc400, die had ik eind zomer 2013 al besteld en aanbetaald voor afleveren in jan/feb 2014. Dat ging toen bijna niet door, en omdat ik niet budget gebonden was ben ik toen naar de bmw sport wezen kijken, ik hou van sportieve modellen, ik vindt heel veel scooters niet mooi, en gewoonweg dom
Een volgende scooter voor mij wordt een met weer meer cc's.

Mvg. Jan
 
Laatst bewerkt:
Help mijn km teller doet het niet meer de draad was al een keer uit de stekker afgebroken en na solderen heeft hij weer goed gedaan nu weer geen km teller bedrading geheel opnieuw gesoldeerd na demontage van de stekker en nee niet de kleur verwisseld van de bedrading mogelijk is de sensor defect er is niets aan te zien was niet vuil of zo ook de schijf niet vies heeft iemand nog toevallig een sensor liggen om het uit te proberen? Anders een nieuwe bestellen of is er nog ergens een verstopte zekering die ik na kan kijken? :]
 
Laatst bewerkt:
Loop alles anders nog eens goed na voordat je de sensor gaat bestellen.

* Begrijp ik dat de stekker aan sensor zijde is gerepareerd, of juist aan de andere kant... zeg maar cockpit kant?

* Kan het ook mee spelen dat ik toevallig heb onthouden dat je eerder eens hebt aangegeven dat je niet makkelijk bij de connectors kon komen?

* Kan je ook even met een voltmeter een test doen?

Er moet 5 Volt gelijkspanning aanwezig zijn tussen de rechter draad... dat is:
"Violet/Rode-arcering" & "Massa/Aarde voorvork"

Houd hiervoor de plus-pen van de voltmeter op 'Violet/Rood' en de min-pen van de voltmeter op 'Massa/Aarde' (gebruik schoon stukje massa/aarde van je voorvork)
Zie mijn screenshot hieronder voor de juiste 5 Volt plus draad.

Alleen dus tussen "massa/aarde voorvork" en de rechtse plus draad 5 volt meten.
Linkse draad niks mee doen!

image.php

Ik heb trouwens een "none abs" schema gepakt want volgens mij heb jij geen abs?
Doe de test met de plus meet-pen van de voltmeter aan beide zijde van de connectors terwijl deze zijn aangesloten op elkaar, zie 2X zwarte pijl.

Ik ben trouwens geen fan van een soldering op de plek waar die stekker zit.
lees onder screenshots verder

image.php


Eerste doorvoer en/of trek ontlasting... 2e zit beneden aan zijkant spatboard.
image.php


Er is te veel beweging op die plek waar die connectors zitten.
Solderen aan een brommer vindt ik soms oké maar dan wel op andere locaties waar draden gewoon lekker vast liggen, en uitgerekend die draad naar de sensor moet door het in en uit veren van de voorvork en ook nog eens door de max stuur uitslag soepel kunnen bewegen.
De draad loopt ook nog eens samen met de remleiding 2X door een soort van trek-ontlasting naar beneden.



Als je "5 Volt +" meet aan beide zijde van de connectors, heb je ongeveer vast gesteld dat het dus vanaf de connector t/m de sensor ergens fout gaat.
Je zou de connector-continuïteit test natuurlijk ook nog middels de continuïteit functie (is weerstand meten) van de multimeter kunnen doen , dan wel eerst "Contact UIT" en vervolgens beide draden aan beide 2 kanten van connectors door meten op continuïteit.

Vanaf hier is het lastig advies geven, als het een ABS versie had geweest had de Kymco even uitgelezen kunnen worden middels de ECU reader,
een kapotte sensor kom je namelijk tegen in het error rapport opgemaakt door de ECU uitlezer, daarnaast is er met abs nog een test mogelijk met voltmeter op de hydrolyse abs ecu unit, en ook nog via abs zekering... bla bla bla
Ik heb geen flauw idee of een none-abs versie sensor defect ook wordt aangegeven via ecu uitlees apparaat, de sensor gaat namelijk direct naar de cockpit en loopt niet via abs-ecu.
Je hebt om op een van jou vragen antwoord te geven met een none-abs versie ook geen zekering die er iets mee te maken heeft!


Hier toch ook nog eventjes de wiel-rotor controle.
Klik op de afbeelding voor het originele formaat.

image.php



Sensor afstand tot wiel-rotor:
Afstand tussen sensor en wiel-rotor mag maximaal 0,8mm. bedragen!
(draai wiel en check op meerder locaties met de voelermaat)
Bedraagt de afstand meer als 0,8mm.? Inspecteer dan of het voorwiel en de afstandsbussen en as van het voorwiel wel goed op hun plek zitten, de sensor zelf kun je immers niets aan verstellen!

* Vervang de sensor als hij verbogen, gebarsten of op een andere manier beschadigd is.

Kymco (SENSOR FR WHEEL SPEED) OEM Nr. 31340-LFH1-E00
Art-Nr: MA3875, hij is niet goedkoop want hij kost in Duitsland 71,92 EUR ex. 9 euro verzendkosten.
Zelf dus even na vragen met het Kymco oem en/of artikel nr. van hierboven of je hem bij je garagist goedkoper kunt krijgen, (ik vrees van niet?)
Of idd. kijken of je voor dat je tot aankoop over gaat van iemand anders kan/mag testen.

Aanhaal koppel sensor boutje (1X) is 12N-m.

Succes gewenst. Cheers Jan



image.php
 
Laatst bewerkt:
Hoi Jan bedankt voor je uitgebreide uitleg ik ga de boel zoals jij hebt beschreven nog een keer geheel na lopen, het klopt de vorige keer had ik dit ook het is de stekker aan de cockpit zijde (een) heb hem geheel gedemonteerd incl de afsluit rubbertjes alles weer geheel netjes op de stekker pennentjes gesoldeerd en rubbers terug geplaatst maar geen km teller dus je gaat het horen probeer het vandaag na te lopen. :} :]
 
Cockpit zijde (de witte) lijkt op foto wat gunstiger om te repareren dan de zwarte?

Ik haal ze meestal helemaal uit de connector en zet ze samen in de trek-ontlasting,
daarna solderen en dan voor de demping krimpkous er omheen.


Foto's terug gevonden van hoe ik het dan doe
image.php


image.php


image.php


image.php


image.php

Set-um-op :)




image.php
 
Laatst bewerkt:
Hoi Jan probleem gevonden dankzij jouw aanwijzingen met meten probleem gevonden in de stekker ik had het metalen pinnetje niet ver genoeg in de stekker geduwd ik was bang om het afsluit rubbertje te beschadigen maar een klein beetje verder duwen en alles werkt super bedankt :]
 
Ik rij nu 2jr, en 1 maand op de Xc400, die had ik eind zomer 2013 al besteld en aanbetaald voor afleveren in jan/feb 2014. Dat ging toen bijna niet door, en omdat ik niet budget gebonden was ben ik toen naar de bmw sport wezen kijken, ik hou van sportieve modellen, ik vindt heel veel scooters niet mooi, en gewoonweg dom
Een volgende scooter voor mij wordt een met weer meer cc's.

Mvg. Jan
Mijn huidige DT300 voldoet prima waarvoor ik hem gebruik. Ik rij niet zoveel snelweg. Als ik nu een andere scoot zou zoeken zou ik nog eerder letten op weggedrag dan op vermogen. Ik heb ooit een dag oo een t-max gereden het 500 model. Natuurlijk loopt het blokje rustiger op de snelweg, maar het grootste voordeel was voor mij toch wel de stabiliteit en koersvastheid (deltabox frame, inboard CVT velgmaten etc...).

Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe de xciting 400 zich bijvoorbeeld verhoudt tot de DT300 en tot de t-max of de BMW c600. Er zit nogal een prijsverschil tussen de xciting 400 enerzijds en de Yamaha 530 en BMW anderzijds. Met andere woorden wat krijg je meer voor dat extra geld ten opzichte van de Xciting 400? Een eencylinder blok is voor mij geen minpunt, ik ben juist erg gecharmeerd van eencylinders al is een mooie twin ook niet verkeerd hoor.

Zoals gezegd voldoet de DT nu prima. Ik heb ook motorfietsen staan maar daar rij ik niet zoveel op, ik rij verreweg de meeste kilometers met de DT. In ieder geval woon-werkverkeer maar voor plezierritjes pak ik toch ook vaak nog de scooter.
 
Laatst bewerkt:
Ha mannen!

Helaas vandaag bijna 57.000 en op de snelweg voelde ik de DT trillen en het werd steeds erger.

Gelukkig vlak bij mijn ouders die daar de scooter gestald nadat ik 5km via het fietspad ben gereden.

Ik vermoedde al iets en ja....

De snaar heeft het na 9.000km(!!!) begeven. De koppeling heeft een randje dus ga die misschien ook vervangen. Het is niet noodzakelijk.

Even mijn brutale vraag.
Heeft iemand nog een oude maar goede snaar te leen of voor weinig te koop?

Ga natuurlijk via eBay of degelijk een snaar bestellen maar moet daar dus op wachten.
Maar aangezien het woon werk verkeer vervoer is is het fijn om door te kunnen rijden terwijl de andere binnenkomt.

Laat het maar weten.

Ciao Evil Knievel
 
Net de Malossi XK kevlar special riem gekocht.

Volgens mij had niemand daar nog ervaring mee en voor 82 incl. verzenden gaan we het meemaken.

Nu nog de koppeling. 😆
 
De snaar heeft het na 9.000km(!!!) begeven. De koppeling heeft een randje dus ga die misschien ook vervangen. Het is niet noodzakelijk.

Het kan haast niet anders als dat je een schrijffout maakt :?

Waarom ik dat denk?

Omdat ik denk dat jij een probleem of slijtage aan je koppeling of aan koppelingshuis anders zou omschrijven, dus houd ik het vooralsnog op een vergissing

Jij bedoelt natuurlijk de vario en of de voorste poelie ;)

Jij met jou kilometerstand mag niet de vario gaan vervangen zonder de glijbus, en beter ook niet zonder graden-plaat en voorste aandrijf poulie.
Al deze artikelen kennen een service limit en zijn daarnaast op elkaar ingelopen, dus s.v.p. als je gaat vervangen alle 4 de onderdelen vervangen om weer zorgeloos en optimaal te kunnen rijden.

Of je ook glijnokken nodig hebt kan ik niet zeggen omdat jij dacht ik in een eerder stadium Dr. Pulley SR en SP hebt geplaatst, zo ja dan hoef je dat nu niet te kopen.

Bestellen:

artikel 22102-LEA7-E00 > FACE DRIVE (voorste aandrijf poulie)
artikel 22110-LGE5-E00 > FACE COMP MOVABLE DRIVE (variateur)
artikel 22131-LGE5-E00 > PLATE RAMP (graden-plaat)
artikel 22105-LGF9-E00 > BOSS DRIVE FACE (glij-bus)

image.php


De kosten via Duitsland bedragen incl verzenden net geen 110 euro.

Je kunt natuurlijk ook voor een sportvario gaan.
Zowel de Polini als de Mallosi kosten rond de 150 euro.
Polini is de meest duurzame van de 2, en Malossi de meest agressieve.

Succes gewenst
 
Laatst bewerkt:
Ai jai jai.....

Het schaamrood staat op mijn wangen.
Ik bedoel natuurlijk de achterste vario wat een randje in is gesleten. Mijn scooter inzicht liet mij in de steek.

Alhoewel ik in het begin stadium de voorste poelie heb vervangen ivm een randje.
Nee toen heb ik niet ook de glijbus en graden plaat vervangen.
Daar ga ik dan ook eens naar kijken.
De poelie zit er nu 9000 op. Dan alsnog de bus en graden plaat vervangen?
Waarom heb ik daar niet bij stilgestaan?!?

Dan ben ik dus aan de beurt met vervangen.
Ach, wat nieuw spul is nooit verkeerd.

Ben ook benieuwd naar de Malossi snaar.

Bedankt voor de info weer Jan
 
Oh jee dan kan het gaan oplopen richting de 240 euro :o

artikel 23220-LGE5-E00 > FACE COMP MOVABLE DRIVEN (Torque driver)

artikel 23200-LGE5-E00 > FACE ASSY DRIVEN (Aandrijf poelie)

Over dat vervangen wat je eerder hebt gedaan, het mooiste is in ieder geval dat op het moment dat je een oude vario vervangt je minimaal de glij-bus ook gelijk vervangt.
Die 2 luisteren heel nauwkeurig naar elkaar, daar op aansluitend geld bijna het zelfde voor de gradenplaat.
En dan die poulies doe je gewoon op het oog, zit er een rand in dan vervangen,
overigens kun je zonder rand ook aan de service limit zitten, je kunt eventueel met een gradenboog de service limit controleren. Gegevens daarvoor staan denk ik wel in het wphb?

Xciting 400
image.php
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan