Het BMW F650 Funduro/Strada Topic

Wow, die is cool!
Hmmm, die van mij is nog steeds niet klaar, ik heb genoeg andere motoren om op te rijden dus zit er weinig haast achter maar dit is wel een heel gaaf ding zeg.
 
Ik meld me hier ook maar dan. Vandaag mijn Yamaha Diversion 600 uit 1994 ingeruild op een even oude BMW F650 Funduro. Ik heb een jaar af wat geleden ook een dikke eenciljnder gehad Suzuki DR650, en was vergeten hoe leuk zo' n dikke eencilinder rijdt.

Motor heeft 68000 km gelopen en is optisch niet de mooiste. Eerste klus wordt de spiegels vastzetten, want dat zijn nu windmOlentjes. Achterrem heeft ook niet veel byte, moet dus ook even naar worden gekeken.

Vanmiddag in de stromende regen gereden en ondanks enkel het stuurkuipje toch niet echt doorweekt. Ik was een halve kuip gewend op de div, maar het valt me erg mee. Rijwind is minder dan op de div, daar had ik altijd veel turbulentie rond de helm.

Ben er nog niet uit hoe ik hem het beste kan starten, was met de dr650 ook altijd een gevecht.

Motor gaat gebruikt worden voor woon/werk 70 km per dag.
 
Uitgekeken op je ouwe F650? Dan maak je er toch wat anders van:

[afbeelding]

Erg mooi gedaan! (klik voor fotoserie)

Erg fraaie fiets!
Ben zelf ook eens bezig geweest met een F650.
full

Reed best lekker *D
 
Leuk filmpje!

@Texoot Naked ziet hij er best mooi uit :Y

Durfde het topic al niet omhoog te schoppen, maar ik rijd dus ook een F650 Funduro uit 1995 (sinds januari). Een origineel rode die zwart gespoten is door een vorige eigenaar.

Super fijn als eerste motor :]
 
Nou, voor mij is het m'n vijfentwintigste motor of zo en hij is nog steeds big fun. :)

Maarrrrr misschien toch binnenkort in de verkoop want ik heb een K75 gekocht.
En om nou twee BMW's in het fietsenhok te parkeren... dat wordt krapjes.
 
Dan is de F650 toch meer rijplezier denk ik ;)

Vandaag een kleine 200 km gedaan door Zuid-Limburg en België, ook nog redelijk wat off road :]
Wordt binnenkort tijd voor nieuwe rubbers en dat worden of K60's of TKC 80's... Nog aan het twijfelen :]
 
Laatst bewerkt:
Ik ben eindelijk ook weer eens bezig geweest met de F650.
Het motortje draait als een zonnetje dus het is tijd om de optische kant van het ding eens aan te pakken.
Kuipwerk hangt in de grondverf te drogen:


Ik hoop er over 3 weken mee naar Luxemburg te gaan.
 
Spuitwerk klaar.
Best leuk gelukt vind ik zelf!








Die koffer had ik nog liggen en aangezien ik er over 2 weken mee naar Luxemburg wil heb ik die er maar even opgeschroefd. Hij is wat aan de grote kant maar het stoere uiterlijk past er wel bij vind ik.

Het motortje rijdt erg lekker, ik had voor vandaag eigenlijk nog nooit echt gereden op de F650. Ik word een beetje baldadig van het gemakkelijke sturen en het roffeltje uit de dikke pot achter me. Ik merk dat ik veel te hard overal maar doorheen knal. Ook op de snelweg valt het me 100% mee, hij loopt met gemak 150 en bij 120 is hij heerlijk rustig terwijl de windbescherming helemaal niet slecht is.
Vanmiddag rij ik lekker over kleine dijkjes naar huis en wellicht dat ik nog een stukje onverhard meepik ook. De naam Funduro klinkt erg suf maar toch dekt het de lading best aardig. Fun is het zeker!
 
Thanks.
Het rijdt inderdaad haast vanzelf.
De Anakee banden die er op liggen geven waanzinnig veel zelfvertrouwen, ik heb de stepjes al aan de grond gehad.
Ik ben binnen een paar dagen helemaal fan geworden van dit kleine alleskunnertje. M'n oudste dochtertje (10jr) ook, die zit hier veel lekkerder achterop dan bij de K100 zegt ze.
 
Vlotter is vannacht blijven hangen, gevolg plas benzine op de grond en benzine in het carter. Wel bijzonder dat het oliepeil was gestegen, normaal zakt het alleen maar en is er na het bijvullen met olie pas weer een stijging. Toch maar niet meer mee rijden.

Dus nu flushen en nieuwe olie erop. En natuurlijk de carbs even nakijken/schoonmaken/revisie. Beurtje zat er al aan te komen, maar nu dus wat eerder.

Komt altijd ongelegen. Verder een prima machientje.
.
 
Laatst bewerkt:
Vlotter is vannacht blijven hangen, gevolg plas benzine op de grond en benzine in het carter. Wel bijzonder dat het oliepeil was gestegen, normaal zakt het alleen maar en is er na het bijvullen met olie pas weer een stijging. Toch maar niet meer mee rijden.

Dus nu flushen en nieuwe olie erop. En natuurlijk de carbs even nakijken/schoonmaken/revisie. Beurtje zat er al aan te komen, maar nu dus wat eerder.

Komt altijd ongelegen. Verder een prima machientje.
.

Probleem inmiddels verholpen?

Heb zelf de motor deze week weggebracht, in verband met een lekke voorvorkkeerring. Ook maar meteen olie + filter laten verwisselen. Ik vroeg nog even na of er iets bijzonders aan de olie te zien was (eerste keer oliewissel sinds ik hem heb, 94k op de teller).

Zag er allemaal goed uit :} . Zegt toch wel iets over de kwaliteit van het blok, zeker omdat het een ééncilinder is.

Ik vermoed dat de werkelijke kilometers zelfs nog wat hoger liggen aangezien de dagteller niet meer gereset kan worden (alleen elke 1000km :P ) en het lichtje van de snelheidsmeter het niet meer doet.
 
Ik ben gisteren eens lekker een stukje wezen spelen met de F650. De Anakees zijn bepaald geen moddervreters maar toch was er heel aardig mee te rijden. Ik heb in ieder geval lekker veel lol gehad!





 
Je kenteken is nog wel erg schoon, iets meer gas geven :P. Bij mijne komen deze maand ergens K60's erop. Dan kan ik ook weer eens proberen. Laatst nog een stukje offroad geweest maar op sommige plekken was de modder dieper dan gedacht :/ Leuk is dat met wegbanden :P

Wel stoere foto's overigens
 
Laatst bewerkt:
Sinds ik met m'n echte endurofietsje eens helemaal verdwenen ben onder water/blubber ben ik iets voorzichtiger geworden met gas geven..
 
Ik heb vanmiddag in België het bos onveilig gemaakt. De zandpaden gaan echt heel erg makkelijk, de wat diepere moddergeulen zijn op deze bandjes geen feest maar eigenlijk gaat het toch best makkelijk. Zelfs het bochtenwerk op de glibberbende gaat helemaal niet slecht.
Wat is het toch een fijn fietsje. Ik zit de hele tijd met een dikke grijns op m'n kop.
Na het spelen in het bos heb ik het gas eens wat langer open gehouden op een recht stuk weg, hij loopt toch echt met gemak 150.
Ik zal binnenkort eens een wat langer stuk op de snelweg rijden om te zien of dat ook bevalt.
Ik denk er steeds vaker over om de saaie K100 weg te doen en deze maar gewoon te houden.



 
Zoonlief heeft ook zo'n Funduro. Hij heeft een A2 rijbewijs en kan dus met de 35KW van de funduro precies uit de voeten.
Hij kocht het ding met een lekke koppakking. Dat was dus prima te overzien. Koppakking vervangen, waterpomp gereviseerd, alle olie en water weer uit het luchtfilterhuis, kleppen gesteld en carburateurs gereviseerd. Het ding was veel slechter als we dachten.
Ook de twee water sensors waren defect.
Prima rijden, leuke fiets, pret tot en met.
Tot vorige week, POEF! grote witte wolken, toch niet weer de koppakking? Wij kunnen geen andere oorzaak bedenken waardoor er waterdamp uit de uitlaat kan komen. Dus van de week de koppakking maar weer vervangen. Deze keer een pakking van de dealer. De kop op een vlakke plaat zeker vlak geschuurd met een keurige kruisstreek. Extra nauwkeurig gewerkt en de kop in drie stappen met een nieuwe momentsleutel naar de 50NM gebracht.
Gisteren alles in elkaar gezet. Hij rookt wel wat, maar de uitlaat zat nog vol water. Vandaag 2x 35km gereden en hij blijft roken. Vrij ernstige witte rook. En het peil in het expansievaatje lijkt te dalen.
Het lijkt er dus op dat de koppakking weer/nog steeds lekt. Of weet iemand hoe je witte rook kunt krijgen zonder lekke koppakking?
Wij zijn nu bang dat de eerdere mishandeling bij de vorige eigenaar er een scheur in de kop, of de cilinderwand gekomen is. De kop hebben we geïnspecteerd en niets van scheuren of zo gezien. Aan de bovenrand van de cilinderbus valt ook niets te zien.
Wij worden er heel verdrietig van en willen hem met deze kop en cilinder eigenlijk niet meer open maken. Weet iemand een gebruikt blok? Of een top end met zuiger?
 
We hebben het vanmiddag opgelost. Bij Superblackbird in de winkel op de brug, dat sleuteld al veel beter. En een cilinderkop die we van Hellracer overgenomen hebben. Helaas zijn we er heel handig in geworden. In een uur lag de oude kop er af en drie uur later was de motor weer rijklaar.
Hij rookt nu niet meer, het probleem is dus opgelost.
Maar we weten nog niet waar het aan gelegen heeft. De oude koppakking en de pasvlakken zagen er heel netjes uit. We gaan de oude kop maar leegtrekken en schoonmaken. Vermoedelijk zit er ergens een scheur
 
Mooi dat ie weer in orde is.Ik heb er ook één gehad een paar jaar geleden,sleutelt wel makkelijk,de kop kan eraf met het blok in het frame *D
 
Hij liep zaterdag en zondag als een nieuwe. Aan de oude kop is niet veel te zien, maar starten en stationair zijn enorm verbeterd. Hij trekt ook feller door. Hij gebruikt geen water meer. Het lijkt er dus op dat een cilinder vervanging niet nodig is.
Helaas zeek vanmorgen de benzine uit het luchtfilter. Er blijft waarschijnlijk een vlotternaald hangen, het zit allemaal niet mee.
 
Hij liep zaterdag en zondag als een nieuwe. Aan de oude kop is niet veel te zien, maar starten en stationair zijn enorm verbeterd. Hij trekt ook feller door. Hij gebruikt geen water meer. Het lijkt er dus op dat een cilinder vervanging niet nodig is.
Helaas zeek vanmorgen de benzine uit het luchtfilter. Er blijft waarschijnlijk een vlotternaald hangen, het zit allemaal niet mee.

Heb ik ook gehad,is een o-ringetje om de vlotternaaldbehuizing.Bekend probleem bij deze carbs :)
 
Een tankje met van die veel te dure benzine tanken of forte erdoor ofzo. Heeft bij mij de lekkage ook verholpen.

Ik heb vandaag bijna 300 km op de F afgelegd, het gekke ding loopt echt 160 op de GPS! En de stepjes raken op een rap genomen rotonde regelmatig de grond...
Ik ben alleen te groot om er lang mee op de snelweg te rijden. Ik moet achterop de buddy gaan zitten om m'n armen te kunnen strekken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan