Startproblemen ZX9r

Jeanzx9

Rookie
21 mrt 2015
13
3
's-Gravendeel
Beste allen,
Mijn ZX9r uit 2001 stopt soms met starten. Dit gaat soms gepaard met een vreemd geluid uit het blok maar soms is er ook niets te horen maar stopt hij wel met starten. Vaak start hij ook gewoon zoals het hoort. Ik heb de startmotor laten testen en die is oké.
Ook de accu is oké.
Als hij stopt met starten en ik houd de startknop ingedrukt, dan zie ik ineens de wijzers van de tellers bewegen net zoals ze doen als je het contact aanzet.
Even laten start hij dan weer.
De motor rijd overigens prima als hij eenmaal loopt.
Nogmaals het probleem doet zich niet altijd voor tijdens het starten, maar wel in ongeveer 25 procent.
Heeft iemand een idee wat dit kan zijn?

Alvast bedankt. :)
 
Beste allen
Ik heb wat langer gewacht met reageren omdat ik zeker wilde zijn dat ik ook het echte probleem had gevonden.
Blade4fun, jij had gelijk in de eerste reactie. Het was het startrelais.
Wat was er nu aan de hand?
De vorige eigenaar heeft een led achterlicht gemonteerd en het achterspatbord veranderd. Echt mooi gedaan, maar hij heeft daarvoor wel moeten zagen onder de buddy (kunststof weggezaagd)
Hierdoor kwam het startrelais op een andere plek te liggen. Wat er mis is gegaan, is dat de plus van het startrelais heel dicht (te dicht, soms er tegenaan namelijk) tegen het frame aanlag. Ik kon krassporen zien in de grijze lak van het frame. Toen ik het startrelais verplaatst had was het probleem eigenlijk meteen opgelost.
De plus van het startrelais kwam dus soms tegen de massa van het frame aan en dat gaf de kortsluiting tijdens het starten. Hierdoor gingen de meters ook bewegen alsof het contact opnieuw werd aangezet.
Bedankt allen voor de goede tips. Weer een probleem opgelost!!!
groet
Jean
 
Terug
Bovenaan Onderaan