Zware koppeling Honda cbr 600rr

Eendenreetx

MF'er
31 aug 2012
203
5
Mijn cbr heeft nu 55.000km gelopen. Bij lange ritten krijg ik erg last van mijn linker pols. De laatste tijd merk ik dat ik daar sneller last van krijg en de koppelingshendel steeds zwaarder gaat. Zijn mijn koppelingsplaten op aan het raken ivm hoog oplopende km stand? Of helpt het om de kabel eens goed te smeren?
 
Kabeltje smeren kan nooit geen kwaad. Ik haal hem er altijd af en dan hang ik hem recht in de lucht en tape ik er boven aan een trechtertje aan. Beetje olie er in en dan de binnen kabel heen en weer trekken tot er onderaan olie uitkomt.

Je kan het ook eerst even doen met remmenreinger om eventuele harde olie er uit te halen en vervolgens schone olie.

Monteer je kabel vervolgens met zo min mogelijk kinkjes.
 
Overigens had ik dit ook met mijn eerste motor, een oude fzr 600. Dacht dat het normaal was tot ik de kabel gereinigd en geolied had. Nog nooit zo'n soepele koppeling gehad.
 
Laatst bewerkt:
Kabeltje smeren kan nooit geen kwaad. Ik haal hem er altijd af en dan hang ik hem recht in de lucht en tape ik er boven aan een trechtertje aan. Beetje olie er in en dan de binnen kabel heen en weer trekken tot er onderaan olie uitkomt.

Je kan het ook eerst even doen met remmenreinger om eventuele harde olie er uit te halen en vervolgens schone olie.

Monteer je kabel vervolgens met zo min mogelijk kinkjes.

dat is de manier :Y :Y
 
Kabeltje smeren, kun je hem weggooien.

Een kabel is van binnen fabrieks-af gesmeerd.
Ga je daarin lopen smeren, met kruipolie, 10W40 of wat dan ook, dan tast je de binnencoating van de buitenkabel aan, en zal het spul alleen maar harder slijten.

Beste wat je kan gebruiken is teflon spray, maar in princinpe is een kabel dus levenslang gesmeerd. Als hij stroever gaat lopen, is hij aan het eind van zijn leven..
 
Officieel hoort het inderdaad niet (Honda kabels hebben een teflon coating). Je hebt kans dat deze los laat en de boel juist gaat verstoppen.

Onofficieel kun je het altijd proberen. Nu een scheutje olie in de kabel, en eventueel bij het volgend onderhoud laten vervangen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan