Vietnam

Status
Niet open voor verdere reacties.
Heel herkenbaar, mijn vriend heeft dat ook, al zit ie al heel lang niet meer op school... maar ik ziet het in alles terug.
Daar komt nog bij dat hij opgevoed is door schoonmoeder met de instelling "ga van het slechtste uit, dan kan het misschien nog meevallen" ....
Nu denk ik juist het tegenovergestelde, dus dat compenseert wel weer... ;-)

Voor de familie geldt ook dat als je niet minimaal HBO en dokter of tandarts bent, dan ben je "mislukt"....

Best leuk, die mentaliteits- / karaktereigenschappen....;-(
 
Weet je zeker dat het onzekerheid is?
Bescheidenheid en confrontatie-ontwijkend gedrag zijn grote deugden in Azie, dit om de harmonie niet te verstoren
Met een pleasing personality kun je iets bereiken, anders volgt uitsluiting.
Kinderen hebben sowieso niet veel te eisen daar, vooral als ze niet zoveel geld hebben.
 
Laatst bewerkt:
Boom

Een paar dagen geleden werd rond een uur of 8 ’s morgens plotseling de elektriciteit afgesloten. Op zich niets bijzonders, dat zijn we wel gewend. Maar ditmaal bleek het anders te zitten. De naaste buren hebben een boom in hun tuin verkocht aan een bedrijfje, die hem dan ook zelf kappen. De overbuurvrouw schatte dat ze daar een bedrag van rond de VND 700.000 voor krijgen.

full



Omdat die boom vlak naast de paal staat waar onze elektriciteitsmeters aan zitten en de takken boven de leidingen hingen vonden de bomenslopers het een veilig idee om de elektriciteit maar uit te schakelen. Uiteraard zonder ons te waarschuwen. Maar ik moet toegeven dat onderstaande foto laat zien dat het uitschakelen misschien toch niet zo’n slecht idee was.

full



Maar als ze daarna gewoon zonder enige zekering, op blote voeten met een petje op als veiligheidshelm met een eveneens losse motorzaag de boom inklimmen om de takken af te zagen, dan kan er over die veiligheid nog wel iets meer opgemerkt worden. O-)

full

full



Nadat de man de top had afgezaagd werd hij bijna gelanceerd omdat het deel, waar hij op zit, terugveerde. :+

Als het hout goed is, worden er meubels etc. van gemaakt. Slecht hout gaat naar fabrieken als brandhout.
 
Mentaliteit (2)

@Badgast
De instelling "ga van het slechtste uit, dan kan het misschien nog meevallen" werkt wel in slecht situaties maar niet in dit geval denk ik. Denken positief zoals je zegt is goed, hoewel ik wil mijn leerlingen alleen precis weten wat ze kunnen en wat niet. "Alles niet kunnen" is toch geen mogelijkheid?? :(

@Deanevo
Bescheidenheid van Aziatische mensen, in mijn opinie, is de zegging "Oh, dat is niet waar" wanneer een andere hen complimenteerd en niet de zegging "Ik ga verloren" voordat ze de strijd beginnen.

Confrontatie-ontwijkend gedrag is nog steeds een probleem hier maar dat heeft niets te maken met die specific situatie denk ik.

De laast tijd hervorm ik de vraag naar "zijn er moeilijk vragen in jouw exam?" en dan krijg ik meer nauwkeurig antwoord, daar ben ik blij mee.

Bedankt voor jullie bijgedragen ideeën, het maakt dat ik er dieper over na ga denken.


Minh
 
Wat voor achtergrond hebben die kinderen?
Zijn ze van arme families, of de nieuwere middenklasse?
Dat is wel een belangrijke factor hier om te weten.
 
Dat is in de filipijnen niet anders eigenlijk.
De sociaal-economische problemen van de kleinere armere boeren en nog armere loonarbeiders.
Ik spiegel dit even aan de filipijnen, maar ik denk dat de problemen en oplossingen grotendeels hetzelfde zijn (ik vertel je wellicht weinig nieuws).
Weinig ontwikkelingen en inspiratie, zuipcultuur, beetje rondhangen in het dorp, ruzie, jaloezie enz.
Als boertje of loonwerker zijn er lokaal
Weinig mogelijkheden of veel bewustzijn.
Ik denk persoonlijk dat vaardigheden en kennis e.d van jullie moeten komen, maar het meeste van inspiratie en bezieling van de lokalen zelf, daar kunnen ze zich beter mee identificeren en is effectief.
Jij bent een blanke, dus een soort superman, en je vrouw wellicht (neem ik aan) ook niet van die klasse.
Bijvoorbeeld mensen uit die klasse die naar plekken zijn gegaan waar er iets gebeurd, hebben geobserveerd, en op 1 of andere manier hebben geprofiteerd van de economische groei, en succesvol zijn geworden, zoals een leuke business hebben kunnen opstarten, of iets anders statusverhogends.
Kortom mensen die voor zichzelf een escape plan hadden, mogelijkheden zagen en dit ook zagen materialiseren.
Day soort mensen zou je af en toe in de klas kunnen uitnodigen.
Die hebben een verhaal, en die zullen niet snel worden vergeten.



@ Deanevo

Ze zijn van arme families (zijn ouders zijn met name boeren).
 
Laatst bewerkt:
Verkeer op de A1 (2)

De eerste post was op 4 september 2014. FredVN in "Vietnam" Waar ik de foto’s had gemaakt was de weg nog wel redelijk. Verderop werd een viaduct over het spoor gebouwd en was het een levensgevaarlijke puinhoop met spoorvorming van 10-20 cm. diepte.

Sinds enige tijd is het het stuk weg tot aan de afslag naar het vliegveld een mooie vierbaans weg geworden met betonblokken in het midden. Volgens Erich loopt dit nog een heel stuk verder door.

De eerste foto is in dezelfde richting genomen als foto 1 en 2 van bovengenoemde link. Foto 2 als de oude foto’s 3 en 4. Een wereld van verschil.

full

full
 
Prijs

Al meerdere keren heb ik aangegeven dat prijzen niet altijd zijn wat ze lijken en dat stad/dorp/platteland en/of afdingen ook niet altijd veel zegt.

De volgende gebeurtenis schoot weer in mijn gedachten. We hadden, al weer jaren geleden, een nieuw draadloos modem nodig. En de moeder van de beste vriend van Erich’s zoon heeft een computershop. We hadden al een keer kennis gemaakt. Dus in het kader van de bekende vriendjespolitiek naar de winkel. Ik had –stom, stom, stom- niet verder rondgekeken. Maar ze kwam met een bekend merk modem aanzetten, dus vooruit dan maar. Als ik mij goed herinner kostte het iets van VND 800.000. Het heeft een poosje dienst gedaan.

Toen we weer eens internetproblemen hadden kwam de monteur van het postkantoor, zette tijdelijk een eigen modem neer en ging testen. Toen de verbinding weer werkte bleek dat zijn modem een stuk sneller was. Ik protesteerde onmiddellijk toen hij het weer in zijn tas wilde stoppen.
“Kost dat?”
“VND 500.000”.
“Staan laten”.
Wat hij uiteraard met een brede grijns deed (we kennen elkaar inmiddels vrij goed).

Sindsdien kopen we onze modems etc. bij de monteur van het postkantoor. Het zou best kunnen dat ik in de grootste computershop van Nha Trang wat minder betaal. Maar een monteur, die de apparatuur door en door kent is me toch iets meer waard.
 
@ Deanevo
Jouw idee is briljant. Ik zal rondkijken in deze omgeving als ik iemand kan vinden. Een voorbeeld in het algemeen is meer eenvoudig maar inderdaad veel minder effectief dan iemand in hun omgeving. Bedankt!

Minh
 
Vrij...
Lang geleden meldde ik al de ervaringen van Ms. Nga, de receptioniste in Hanoi, die alleen misschien promotie kon maken als ze met de manager naar bed ging. En in één van mijn reguliere tirades over kwaliteit schreef ik in FredVN in "Vietnam" o.a.

“Kennelijk dacht de baas daar anders over.....
• Misschien waren er wel klachten van andere, meer conventionele klanten.
• Of viel ze niet in de smaak bij haar collega’s.
• Wie weet was ze toch niet “vrij genoeg” voor de baas. O-)

Ik moest aan die laatste zin denken toen één van Minh’s oud-studenten haar vaste bezoek met Tet kwam brengen. Een paar jaar geleden wilde haar moeder dat ze in de garnalenpelfabriek hier in de buurt ging werken. Minh heeft het toen voor elkaar gekregen dat ze naar de koksschool in Nha Trang kon. Daar heeft ze het nog steeds erg naar haar zin.

Ze werkt nu parttime bij een restaurant. Tijdens het bezoek vertelde ze Minh dat de baas continue probeert om haar in bed te krijgen. Volgens haar zegt ze nog steeds “nee”. Of ze dat volhoudt als de baas haar baan daarvan af laat hangen is zeer de vraag.

Je hoort hier eigenlijk niet zoveel over. Maar op de één of andere manier blijf ik het gevoel houden dat deze praktijken hier veel vaker voorkomen dan in Nederland. Een deel van dat gevoel komt vanuit de grote populariteit van karaoke-bars, waar men ook meer schijnt te kunnen doen dan alleen zingen. Inderdaad, samen zingen.

Maar ik geef toe, hard maken kan ik dit absoluut niet.
 
Loftrompet

Al eerder heb ik lovende woorden gesproken over een heel klein motoronderdelenzaakje (FredVN in "Vietnam") in Nha Trang. Alleen had ik nu toch wel wat twijfels.

Een van de poten van mijn voorvork lekte olie. Er zijn al een aantal behoorlijke olievlekken in de garage te zien. Alleen schoof ik reparatie telkens voor mij uit. Niet alleen omdat het een vervelende klus is, maar ik had grote twijfels of ik wel onderdelen zou kunnen vinden in Nha Trang. En bestellen bij Motorrock in HCM geeft maar heel weinig zekerheid, zoals de ervaringen uit het verleden hebben geleerd.

Maar toen ook de omgeving van de remblokjes behoorlijk vettig begon te worden kon ik er eigenlijk niet meer onderuit. Al had ik gelukkig nooit iets gemerkt tijdens het remmen. Dus begin deze week, een dag voordat Minh naar Nha Trang moest, heb ik het hele zaakje uit elkaar gehaald en de oude oliekeerring en stofkap meegegeven. Met in het achterhoofd dat ik ze de volgende dag weer zou kunnen monteren om in ieder geval te kunnen rijden.

Ik had beter moeten weten.

De eigenaresse, die meestal de klanten helpt (haar man zit achter de toonbank en rekent af) haalde moeiteloos nieuwe oliekeerringen en stofkappen, vet voor de keerringen en een flesje voorvorkolie te voorschijn.

Er kunnen absoluut weer een paar veren bij. (nee, nee, geen voorvorkveren! :+ )

Ik zal binnenkort eens een paar foto’s van het winkeltje maken om de couleur locale te laten zien. Bukken om binnen te komen.

O ja, na een kort proefritje was de voorvorkpoot nog steeds droog. Binnenkort testen op een wat langere rit. Erich heeft 2 dingen in gedachten.
- Een rit van 200-250 km. over de A1 en vervolgens over een bergweg langs zee.
- Een trip van een dag of 4. Ik heb nog niet gehoord waar hij heen wil.
Kom ik zeker op terug.
 
Soms zijn die keerringen bij kleinere lekkages nog gewoon ok, en is er iets onder gekomen.
Je zou dan eerst even met iets flinterduns onder de keerring even heen en weer kunnen schuiven om het te reinigen.
Ik heb daar wel 's een plastic A4 mapje voor gebruikt, even een stukje van afgeknipt.
Af en toe even WD40 spuiten op de vorkpoot en ff wat inveren en doekje er over, scheelt ook met uitdrogen met al dat stof daar.
 
Laatst bewerkt:
Wat me altijd verwonderd, is hoe sterk, moedig en veerkrachtig die mensen zijn.
Rampspoed, tragedieen, de ergste dingen, ze slaan zich er vaak beter doorheen dan de gemiddelde westerling.
Soms zijn ze keihard.
 
Laatst bewerkt:
Soms zijn die keerringen bij kleinere lekkages nog gewoon ok, en is er iets onder gekomen.
Je zou dan eerst even met iets flinterduns onder de keerring even heen en weer kunnen schuiven om het te reinigen.
Ik heb daar wel 's een plastic A4 mapje voor gebruikt, even een stukje van afgeknipt.
Af en toe even WD40 spuiten op de vorkpoot en ff wat inveren en doekje er over, scheelt ook met uitdrogen met al dat stof daar.
Klikkerdeklik, laat de werking wel een beetje zien. Maar een eigen tool is goedkoper. :Y
WD40 vermengen met je motorolie/keering? Ik doe altijd siliconenspray aan de buitenkant, dat kruipt minder.
En vooral vaak de vorkpoten glimmend houden, en zeker nooit nat laten staan. :)
 
Laatst bewerkt:
Ik hou alle tips van hierboven in gedachten. Een reden om te vervangen was dat ik wat beschadigingen dacht te zien. En mede gezien hoe ze de rest van de fiets in elkaar hebben geflanst leek vervangen mij verstandiger...
 
Nha Trang to blacklist overcharging hotels, restaurants

Tourism authorities in Nha Trang have been ordered to publish names of overcharging businesses online after local media reported several cases including one when the complaining diners had food thrown at them.

Le Duc Vinh, chairman of the central province of Khanh Hoa that oversees the resort town, said at a recent meeting the authorities have to protect Nha Trang’s tourism fame by helping tourists avoid “rude and overcharging” businesses.

Vinh said the website of the province’s tourism department needs to name such businesses and update the list every day.

He expressed frustration as Khanh Hoa’s finance department conducted 32 inspections and ended up reporting no pricing violations in Nha Trang during the recent Lunar New Year Festival.

But the local media then reported “with firm evidence” at least two hotels which charged many times beyond their listed prices, he said.

In another case, a waitress at a restaurant threw food at two local tourists when they asked to see the manager over a dish of “expensive, cold fried rice” on February 15. The dish was priced VND150,000, around US$7.


Bron: Nha Trang to blacklist overcharging hotels, restaurants


Dus eerst even rondkijken voor prijzen. Hoewel ik het buiten de boulevard eigenlijk nooit zo erg heb meegemaakt als hierboven beschreven.
 
Siliconenspray is natuurlijk ook prima en zelfs teflon, maar of dat daar goed verkrijgbaar is?
Ik vroeg vorig jaar in Palawan om teflonspray in een aantal hoogstaande zaken zeg maar, ze hadden geen idee wat het is..vietnam is wel wat ontwikkelder denk ik.
WD40 bevat zelf ook olie, en het heeft een reinigend effect, vooral ook op roestdeeljes.
En die seal tool, ja dat is nog beter.

Klikkerdeklik, laat de werking wel een beetje zien. Maar een eigen tool is goedkoper. :Y
WD40 vermengen met je motorolie/keering? Ik doe altijd siliconenspray aan de buitenkant, dat kruipt minder.
En vooral vaak de vorkpoten glimmend houden, en zeker nooit nat laten staan. :)
 
Laatst bewerkt:
School

Eén van Minh’s studenten wil stoppen met school. Ze wil thuis blijven, een beetje werken en vooral zich met haar vriendje amuseren. Ze is nog steeds 15 jaar trouwens.

Omdat ze hier vlak achter woont heeft Minh al een paar keer met haar moeder gepraat. Die gaat op zich heel goed met de situatie om en heeft zo ongeveer alles geprobeerd om haar weer aan het studeren te krijgen. Ze heeft haar zelfs een keer meegenomen naar de garnalenpelfabriek hier in de buurt en laten werken. “Kijk, dit kun je dan hele dagen gaan doen, geestdodend werk tegen een laag salaris”. Helaas, ze is niet bang voor hard werken en kan dat zonodig ook.

Het probleem is dat ze zich aan de ene kant afzet tegen haar ouders: “jullie zijn arm en moeten de hele dag van vroeg tot laat hard werken en ik heb daarom ook niets” en zich aan de andere kant niet wil realiseren dat ze door te stoppen met school een soortgelijke toekomst tegemoet gaat.

Daarnaast is de kennis over voorbehoedsmiddelen ook niet bepaald groot hier in Vietnam dus als het even tegen zit kan ze die toekomst ook nog getweeën beleven. Ik vrees namelijk dat het vriendje dan met de noorderzon vertrokken is.

Misschien gaat Minh nog één keer proberen met haar te praten. Omdat de moeder al zo ongeveer alles heeft geprobeerd heb ik Minh gesuggereerd om onder het motto “zachte heelmeesters maken stinkende wonden” het maar op de harde manier te doen. Dus een (hopelijk afschrikwekkend) toekomstbeeld schetsen met:
- alleen met kind in huis
- geen vriendje/man
- hard werken van vroeg tot laat tegen een miniem salaris (en waar laat je dan het kind)
- nauwelijks geld hebben en al helemaal niet voor een scooter en smartphone (ze heeft nu een smartphone dus ze weet wat ze dan mist)
- SOA’s met alle ziekteverschijnselen
- AIDS (dood!).

Ik heb niettemin mijn twijfels of deze aanpak bij haar wel zal aanslaan. Ik ben eigenlijk bang dat, mede gezien alle inspanningen van de moeder, dit een hopeloos geval is. Terwijl ze eigenlijk best intelligent is en met een goede schoolopleiding behoorlijk wat kan bereiken.

Jammer.
 
Smartphone

Mogelijk hebben lezers zich gisteren afgevraagd hoe een en ander te rijmen valt, arme ouders, geen geld en toch een smartphone? Ik in ieder geval wel.

Minh en haar leerlingen van de oudste groep gaven gisteren het “verlossende?” antwoord. Je kunt hier al voor pakweg VND 1.500.000 een smartphone van Chinees merk (en ongetwijfeld dito kwaliteit) kopen. De meesten hebben echter een soort iPhone-clone: de Oppo. Zie de foto’s. In Vietnam geassembleerd en kost VND 4.000.000. Voor VND 70.000/per maand heb je dan een abonnement. Eigenlijk unlimited, maar de snelheid gaat hard achteruit als de een bepaalde limiet overschrijdt.

full

full



De meeste kinderen krijgen hem van hun ouders met als reden dat ze dan bv. ook allerlei Engelse woordenboeken kunnen raadplegen. Die worden gratis van internet gedownload. De dochter van de overburen heeft hem bv. cadeau gekregen van haar vader. Andere kinderen proberen door het doen van klusjes geld bijeen te krijgen.

Volgens Minh’s leerlingen heeft eigenlijk iedereen uit hun klassen een smartphone. Een enkele uitzondering daargelaten. Die behalen volgens hun ook slechtere cijfers want die kunnen niet even snel een Engels woord opzoeken. Ja, ja, ze blijven een consistent verhaal ophangen. :+

Officieel mogen ze niet tijdens lessen in de klas worden gebruikt, maar het gebeurt toch vrij vaak, stiekem onder de tafel. Tijdens extra lessen mag het vaak wel.

De meesten bellen niet maar zitten de hele dag op Facebook e.d. te “leuteren”. Ook gamen behoort tot de favoriete bezigheden.

Tja....

Ik blijf na al die jaren nog steeds veel moeite houden met de tegenstelling tussen begrippen als armoede en wat ik overal om mij heen zie en hoor als motorfietsen, scooters, geluids- en karaoke-installaties, grote TV’s, smartphones etc.

En dat onbegrip wordt eigenlijk alleen maar groter als je hoort dat elk kind een smartphone heeft.

Tja.................................. :? :X
 
Laatst bewerkt:
Hmmm, de goedkoopste Oppo kost hier €349,- Dat is waarschijnlijk iets meer VND.
Misschien moeten we eens een importlijntje opzetten uit Vietnam. :P
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan