Scheurtje in carterpan: lassen of vervangen?

Marlonvdw

Rookie
30 jan 2014
29
0
Heerlen
Hallo MF'ers,

Heb me net voorgesteld en plaats meteen mijn eerste vraag. Ik heb mijn aftapplug van mijn GSXR 600 uit 2007 te hard aangedraaid (moment sleutel is inmiddels aangeschaft) en nu zit er een klein scheurtje in de Pan (zie foto).

Mijn vraag is nu dus: vervangen of lassen? Ik ben namelijk 2,5 uur bezig geweest om die Pan er onderuit te krijgen (wat een constructie...) en ik wil het nu meteen goed doen.
full
 
eerst die dop er uit en kijken of de schroefdraad niet ook beschadigd is.
schroefdraad nog OK dan kan je hem wellicht (laten) lassen al wil dat soms wel lastig zijn met olie in een scheur.
schroefdraad ook kapot zou ik eerder vervangen maar ook dat zou je kunnen oplassen, al is dat lastig, en dan nieuw draad snijden.
 
och joh is dat alles, gewoon laten lassen,,,

Heb al eens een ketting door mijn carter gehad , heb ik gewoon dichtgelast ( zelfs over de naad van de carterhelften heen, en zit al jaren potdicht...( als het blok ooit gesplitst moet worden, zie ik wel weer verder)
 
inderdaad, gewoon laten lassen, wel zoals al aangegeven, heel goed ontvetten.

Ooit koppelingsdeksel laten lassen na een schuiver, goed gewassen in de biotex hahaha en
daarna mooi rupsje erop.
 
Je zou het waarschijnlijk wel kunnen lassen, al is dat ook wat afhankelijk van het materiaal (gietijzer is gaat niet altijd even lekker) en moet je het goed ontvetten en schoonmaken van te voren. Na het lassen moet je waarschijnlijk even een tap door je draad heen halen.

Je kunt ook even kijken wat een 2e hands bij de sloop kost ;)
 
Je zou het waarschijnlijk wel kunnen lassen, al is dat ook wat afhankelijk van het materiaal (gietijzer is gaat niet altijd even lekker) en moet je het goed ontvetten en schoonmaken van te voren. Na het lassen moet je waarschijnlijk even een tap door je draad heen halen.

Je kunt ook even kijken wat een 2e hands bij de sloop kost ;)

op een moto :? :')
 
Thnx voor alle tips en tricks mannen.

Ik heb in de tussentijd een vervanger gevonden dus die gaat ergens deze week erop. Ik hèb besloten de oude gewoon te laten voor wat het is, omdat dit onderdeel er voor gezorgd heeft dat ik voor het eerst in mijn leven mijn/een fiets helemaal uit elkaar heb moeten halen. Klinkt misschien echt super kinderachtig, maar ik ga hem gewoon ergens in de garage ophangen :P

Toch nog een vraagje. In de eerste reactie wordt epoxy genoemd: heeft iemand dit ooit gebruikt op zijn/haar fiets? Klinkt als een soort wondermiddel als je de reclameteksten moet geloven...
 
Thnx voor alle tips en tricks mannen.

Ik heb in de tussentijd een vervanger gevonden dus die gaat ergens deze week erop. Ik hèb besloten de oude gewoon te laten voor wat het is, omdat dit onderdeel er voor gezorgd heeft dat ik voor het eerst in mijn leven mijn/een fiets helemaal uit elkaar heb moeten halen. Klinkt misschien echt super kinderachtig, maar ik ga hem gewoon ergens in de garage ophangen :P

Toch nog een vraagje. In de eerste reactie wordt epoxy genoemd: heeft iemand dit ooit gebruikt op zijn/haar fiets? Klinkt als een soort wondermiddel als je de reclameteksten moet geloven...
Leuk toch?

Toch een soort aandenken of reminder :Y

Ja, epoxy heb ik wel eens gebruikt. Een wondermiddel zal ik het niet noemen, maar het kan erg nuttig zijn. Epoxy heeft de prettige eigenschap dat het goed tegen olie en benzine kan, daarom handig op een motor. Het werken met 2k epoxy is ook niet al te moeilijk. De vraag is wel hoe duurzaam een reparatie met epoxy is, soms wel, soms minder.
En: net als bij alles wat met plakken en lassen te maken heeft: goede voorbereiding is erg belangrijk. Schoon en vetvrij.
 
Terug
Bovenaan Onderaan