Ducati Monster, Carbs blijven lekken

frans78

Rookie
19 mrt 2016
4
0
Hallo allemaal,
Op het moment ben ik ten einde raad. Vorige winter de Ducati Monster 600 uit 1996 niet met een volle tank weggezet met als gevolg roest in de tank. Bij de eerste de beste rit veel benzine lekkage bij de carbs. Carbs laten reinigen (dachten alleen aan vervuiling in de carbs ipv roestprobleem) en nieuwe naalden laten plaatsen. Membramen ook later vervangen (kleine scheurtjes). Alles in elkaar geschroefd. Weer lekkage uit de carbs, en wel dusdanig dat het met kracht uit het luchtfilter kwam. Wederom alles gereinigd en kwamen erachter dat er roest in de tank zat. Deze is afgelopen winter gecoat. Alle slangen zijn vervangen en wederom de carbs gereinigd. Helaas weer lekkage. Vlotterbakjes herhaaldelijk leeg laten lopen om de laatste deeltjes roest eruit te spoelen en nogmaals de boel gereinigd en alles doorgeblazen. Niks meer te vinden, maar nog steeds lekkage. Deze lekkage komt overigens niet uit de overloop van de carbs maar aan de bovenzijde van de carbs (bovenzijde vlotterkamer) aan de kant van de inlaatspruitstuk. Ik kan alleen nog bedenken dat de vlotterkamerpakkingen lek zijn en in een uiterste geval de zitting waar de vlotternaald in valt. Wanneer ik in de brandstofslang blaas. Krijg ik geen lucht naar binnen geblazen. Zodra ik de carbs ondersteboven hou wel. Vandaar dat ik wel verwacht dat de vlotternaalden goed afsluiten. Ontluchting en overloop zijn open..
Wie weet nog wat??
 
Een Monster heeft toch Mikuni's? Dan zou ik de O-ringen rond de vlotternaald zittingen vervangen. Eigenlijk de hele rubberset van de carburateurs vervangen. Dat spul droogt uit met de huidige benzine.
 
Dank voor jullie reactie. De brandstof die er nu nog uitkomt is schoon. Ik zal een pakkingset bestellen en alles vervangen in de cabs. Dat is mijn laatste hoop. Als er nog andere gedachten zijn, dan verneem ik die graag.
 
Dank voor jullie reactie. De brandstof die er nu nog uitkomt is schoon. Ik zal een pakkingset bestellen en alles vervangen in de cabs. Dat is mijn laatste hoop. Als er nog andere gedachten zijn, dan verneem ik die graag.
Het fijnste is natuurlijk dat je even controleert waar het lekt.
Geeft op z'n minst een fijn gevoel als je ringen en pakkingen gaat vervangen.
 
Carbs laten reinigen (dachten alleen aan vervuiling in de carbs ipv roestprobleem) en nieuwe naalden laten plaatsen. Membramen ook later vervangen (kleine scheurtjes). Alles in elkaar geschroefd. Weer lekkage uit de carbs, en wel dusdanig dat het met kracht uit het luchtfilter kwam.
Alle slangen zijn vervangen en wederom de carbs gereinigd.

Soms blijft mij de volgorde van bepaalde werkzaamheden verbazen. Nu pas een setje nieuwe pakkingen en 0-ringen overwegen...? En welke (ik neem aan professional) vervangt nou de naalden, membranen, en niet de pakkingen en O-ringen?

Als de tank nu echt schoon is, denk ik dat met 1 goede carburateur revisie alle problemen opgelost zijn :]
 
Dat is moeilijk te zien. In ieder geval niet uit de overloop. Het lijkt erop dat het aan de bovenkant van de vlotterkamer lekt, tussen de deksel en de rest van de carburateur. Doordat het luchtfilterhuis over een gedeelte van de carburateurs hangt kan ik dit niet goed zien. Alle elektronica hangt weer vast aan het luchtfilterhuis, dus even zonder filter proberen zit er niet bij.
 
Dat is moeilijk te zien. In ieder geval niet uit de overloop. Het lijkt erop dat het aan de bovenkant van de vlotterkamer lekt, tussen de deksel en de rest van de carburateur. Doordat het luchtfilterhuis over een gedeelte van de carburateurs hangt kan ik dit niet goed zien. Alle elektronica hangt weer vast aan het luchtfilterhuis, dus even zonder filter proberen zit er niet bij.
Carbs er af halen, en dan controleren.
Niet alles is even makkelijk :)

Er af moeten ze toch.
 
Ik denk samenloop van omstandigheden Mechanism. Overal wordt gesproken over naalden die vervuild of versleten zijn. Ik heb zelf de carbs gedemonteerd. Uit nieuwsgierigheid opengeschroefd en zag dat de membranen gescheurd waren. De betreffende motorzaak heeft nooit gezien waaruit ze lekte. Wellicht hadden ze wel kunnen adviseren om alle pakkingen te vervangen want het kost me een goed uur om alles los te halen. Het houdt me in ieder geval letterlijk van de straat
 
Terug
Bovenaan Onderaan