Lek Koelvloeistof bij waterpomp Suzuki GSXR K6

Aleksvdw

Rookie
20 mrt 2016
7
0
Bonjour,

Gisteren ontdekte ik dat bij mijn waterpomp (zie afbeelding aan de onderkant) zich enkele druppels Koelvloeistof hebben verzameld. Het is niet zo dat er een plas onder mijn motor ligt, het blijft echt bij die druppels die onder de waterpomp hangen. Waarschijnlijk is dit al geruime tijd zo, alleen viel het mij gisteren pas op dat het koelvloeistof was. Daarvoor dacht ik het vuil was.

Is dit gewoon een kapotte pakking in het waterpomp? En kan ik gewoon de koelvloeistof aftappen, deksel eraf draaien en pakking vervagen? Of komt daar meer bij kijken?

lcur891szft.jpg
 
Eerst kijken waar het exact vandaan komt. Er zit ook een afwatering gaatje waar hij koelvloeistof uit gooit zodra de keerring van de pomp lekt.

Precies. En als hij niet gevallen is of er aan gesleuteld is, is de kans groter dat het de keerring is dan dat de afdichting van het deksel spontaan gaat lekken. Als het asje ingesleten is kun je een nieuwe pomp bestellen want die is niet los leverbaar.
 
Ik zal donderdag even goed kijken. Ik heb even op google+ de service manual gekeken. Denk dat het wel zichtbaar moet zijn waar het vandaan komt. Als Ik het goed heb begrepen zit de weep whole helemaal aan de achterkant. Als hij via dat gaatje lekt zouden de druppels achter de waterpomp unit moeten zitten. Als het een lekke pakking is, zouden de druppels tussen de twee delen van het waterpomp vandaan moeten komen.

Is het mogelijk om alleen de deksel van de waterpomp er af te halen zonder heel de pomp te verwijderen? Dan hoef ik de olie er niet uit te laten lopen...
 
Als hij op de jiffy staat lopen de druppels vanuit het gaatje gewoon langs de pomp. Deksel kan er geloof ik wel af maar is zelden nodig. Als je hem op een achterwielbokje zet hoeft er nauwelijks olie af.
 
Ik had alvast mijn dealer gemaild voor het bestellen van de keerring. Deze geeft inderdaad aan dat de as van de impeller niet los besteld kan worden (zoals Rambabbel al zei) en zegt eigenlijk nooit waterpompen te reviseren. Hij bestelt gewoon een nieuwe a 323 euro... Kennelijk omdat de kans vrij groot is dat de as versleten is, zonder dat dit zichtbaar is.

Klopt het dat de kans groot is dat de as kapot is zonder dat dit zichtbaar is?
 
Dealer moet garantie geven, die wil het dus van de eerste keer direkt goed hebben.

Als je het zelf doet kan je gerust proberen om alleen de dichting te vervangen, een fortuin zal die niet kosten vergeleken met de hele pomp.
 
Dealer moet garantie geven, die wil het dus van de eerste keer direkt goed hebben.

Als je het zelf doet kan je gerust proberen om alleen de dichting te vervangen, een fortuin zal die niet kosten vergeleken met de hele pomp.
Ik ken hetzelfde van de BMW funduro. Het asje van de pomp krijgt een groefje en de kering slaat uit. Nu kan je bij BMW voor 35 euro het impellertje, asje en keerringen kopen.
Maar volgende keer haal ik twee goede industrie keerringen voor 5 euro en vervang alleen deze. De originele keerringen zijn van China kwaliteit.

Moraal van dit verhaal? Doe het lekker zelf en hou een hoop geld in je zak voor leuke dingen.
 
Ik had alvast mijn dealer gemaild voor het bestellen van de keerring. Deze geeft inderdaad aan dat de as van de impeller niet los besteld kan worden (zoals Rambabbel al zei) en zegt eigenlijk nooit waterpompen te reviseren. Hij bestelt gewoon een nieuwe a 323 euro... Kennelijk omdat de kans vrij groot is dat de as versleten is, zonder dat dit zichtbaar is.

Klopt het dat de kans groot is dat de as kapot is zonder dat dit zichtbaar is?

Als je eerst de keerring besteld en er vervolgens achterkomt dat het asje ingesleten is, is dat toch zonde van het geld :?
Wij (merkdealer) reviseren de pompen wel, maar uiteraard alleen als het asje nog goed is.
 
Terug
Bovenaan Onderaan