Vraagje betreft accu spanning fazer fz6s bj2004

Sergej

Rookie
26 jul 2015
20
0
Zoetermeer (Oosterheem)
Beste leden,

Onlangs was mijn spanningsregelaar defect geraakt. Waarna ik een imitatie regelaar voor mijn fazer fz6s had gekocht bij Carmo type202. Deze lijkt prima te werken. Motor start direct bij indruk van de startknop.

Echter kwam ik er onlangs achter dat mijn accuspanning rond de 12.5volt zit als mijn fiets stationair draait als beide koplampen aanstaan (doormiddel van een draadje van de ene naar de ander koplamp). Als ik het draadje er tussen uit haal dan stijgt de accuspanning naar 13.8 tot 14 volt.

Maar zodra ik het grootlicht aanzet zakt weer de spanning naar 12.5volt. Dit lijkt alleen te gebeuren als beide lampen aanstaan. Als de koelvin aanslaat dan blijft de accuspanning alsnog rond de 13.3volt op stationair toerental. Ik dacht dat dit kwam doordat de koplampen aan elkaar had doorverbonden, maar dit blijkt dus niet het geval, aangezien dit fenomeen ook voorkomt als ik het grootlicht aanzet, zodra ik een zo'n 2000rpm draai dan is de spanning netjes rond de 14.4 volt. Verder geen draadbreuken of iets dergelijks gezien ook wordt het licht van zowel één als beide koplampen niet feller als ik het gas erop zet. Hieronder een paar feiten:

Voor de helderheid de fazer heeft geen alarm, handvatverwarming of iets dergelijks.
Ik heb met deze opstelling zonder dat ik van de voltages afwist met de orginele spanningsregelaar zo 1 jaar rond gereden. Vermoed dat dit de spanningsregelaar van streek heeft gemaakt.

Accu : 2jaar oud (onderhoudsvrij)
Accu spanning (motor NIET gestart) : 12.9volt
Accu spanning (motor WEL gestart met beide koplampen) : 12.5 volt
Accu spanning (motor WEL gestart met één koplamp) : 13.8 tot 14.4 volt

Wie weet of dit zo hoort? of dat er iets aan de hand is? Is dit iemand ooit opgevallen die beide koplampen heeft aangesloten? Of is het simpelweg als beide lampen aanstaan dat de accu op stationaire toerental helemaal niet bijlaad maar enkel de electronica van stroom voorziet?

Met vriendelijke groet,

Serge
 
Als ik het goed begrijp rij je altijd met een dimlicht en een hoog licht aan.
Heb je je nooit afgevraagd waarom al die mensen die je tegemoet komen met hun licht seinen?
 
Terug
Bovenaan Onderaan