eindaandrijving thundercat komt hard in op lage toeren

basman180

= in de penopauze fase aanbeland
Donateur
11 jul 2003
6.816
3.908
Beste ls,

Thundercatje vd vrouw komt nogal hard in na het afremmen op de motor als je weer gas gaat geven.
Op de lagere snelheden bijv op rotonden of bochtje rechtsaf is dit uitermate ruk.
Het voelt alsof de eindaandrijving niet gedempt word, en er vanuit het niets ineens gas open word gegooid. Terwijl dit op een normale manier gedaan word.
De cath is van 98 en heeft zon 60k gereden.

Carburatie [stationair en hoofdsproeiers/gasbuizen/vacuumrubbers geen scheuren/naalden losgehad en alles is schoon .
Gasreactie bij onbelaste & belaste motor is picobello[houd niet in of heeft geen merkbare dip].
Speling op gaskabel heb ik uitgesloten. [stuur links of rechts maakt niet uit]
Ketting en kettingwielen[nieuw] is nog geen 400km mee gereden, en staat goed op spanning.
Geen verrotte lagers merkbaar in het achterwiel.
Het achterwiel tov kettingwiel zit geen voelbare speling[transmissiedemper]
Inlaatrubbers vertonen geen scheuren[deze zijn vervangen]
Carbs zijn gesynced.
Brandstoffilter is schoon, alsmede het kleine vuilfilter[luchtfilter] nabij het balhoofd.
Motor start perfect, loopt stabiel stationair en ijlt niet na.
Op snelheid is het leuk sturen, rustig op het gas manoeuvreren is dus ruk.
Het fietsje heeft volgens vorige eigenaar het circuit gezien, en loopt stationair lawaaierig rauw.
De fiets hebben we nu 1 jaar, waarvan bovenstaand probleem sinds afgelopen 4 maanden de kop opsteekt.
Weet eigenlijk niet goed waar ik het nu moet gaan zoeken.
Voordat ik weer de carbs ga inspecteren of doelloos de boel open ga gooien... vraag ik het eerst maar eens aan onze deskundigen alhier.
Wie helpt me verder?

groeten basman180 :]
 
Laatst bewerkt:
is de kettingspeling gemeten met iemand er op?

' net nieuwe kettingset' en 'sinds 4 maanden' viel mij op in bovenstaande verhaal.
word het meer of minder als je de ketting wat losser of juist vaster zet ?
 
Sinds het vervangen vd ketting + wielen controleer ik de kettingspeling zeker vaker.
Ik check de speling ook met iemand erop. Ik kijk eerst waar het strakste punt vd ketting zit, dan stel ik deze. En controleer nogmaals het strakke punt met iemand[mijzelf erop]
Kettingset is vervangen omdat het oude vaste schakels had en onregelmatig was opgerekt.
Het probleem doet zich nu zo n 4 maanden voor, kettingset is 1 maand geleden vervangen omdat het moest.
We gingen er vanuit dat het bokken nu weg zou zijn, maar helaas.
Vorige week nogmaals de carburatie nagelopen... en de trucendoos is nu leeg.



is de kettingspeling gemeten met iemand er op?

' net nieuwe kettingset' en 'sinds 4 maanden' viel mij op in bovenstaande verhaal.
word het meer of minder als je de ketting wat losser of juist vaster zet ?
 
Laatst bewerkt:
heb wat gegoogled en gelezen mbt dynokits en problemen.
Altijd word er gesproken over verandert stationair lopen, na-ijlen of inhouden op het gas.

De cath blijft gewoon netjes lopen, maar bij gas geven bokt de eindaandrijving wat goed merkbaar is op lagere snelheden/gas open en gas dicht moment.
Wellicht begrijp ik niet waar je op doelt als je plempt "dynokit gone wrong"


dynokit gone wrong?
 
heb wat gegoogled en gelezen mbt dynokits en problemen.
Altijd word er gesproken over verandert stationair lopen, na-ijlen of inhouden op het gas.

De cath blijft gewoon netjes lopen, maar bij gas geven bokt de eindaandrijving wat goed merkbaar is op lagere snelheden/gas open en gas dicht moment.
Wellicht begrijp ik niet waar je op doelt als je plempt "dynokit gone wrong"
wellicht niet idd
 
Van een noobie; Er zitten toch ook van die rubberen "dempingsblokken" (weet de juiste term even niet meer) in je achterwiel ? zijn die niet kaassie?


Het achterwiel tov kettingwiel zit geen voelbare speling[transmissiedemper]
 
Laatst bewerkt:
misschien zijn er wat gasnaalden versleten/ingesleten op de sproeierbuizen en reageert de motor daar abrupt op.
ik weet niet of dynojet harder slijt dan origineel, maar daar heb ik het wel eens bij gezien en meegemaakt.

als je al aangeeft dat de eindaandrijving bokt , dan ligt het daaraan lijkt me ;)
 
Zet je motor op de middenbok of een paddockstandaard. dan een versnelling inschakelen. Verdraai je achterwiel. Hoeveel cm heb je nu aan vrije draai, dus zeg maar loze slag. Dat mag hooguit een paar cm op de bandomtrek zijn. Klopt dat dan kan je hele kettingtrein uitschakelen als oorzaak en ligt het probleem binnen het motorblok.
 
Goed idee jaap,wellicht is dit wat duidelijker.
Heb de carburatie nogeens gecontroleerd en niets kunnen vinden.
Volgens mij zijn het orginele naalden.
Althans. .. zag geen sleuven om deze in hoogte te verstellen. Zullen wel ringen onder worden gelegd denk.
Tps sensor ook gemeten volgens wphb en waarden zijn goed.
Tandwielhouder achter losgehad en past strak in de velg/transmissiedempers.
Dus ja.. zeg het maar?
 
Goed idee jaap,wellicht is dit wat duidelijker.
Heb de carburatie nogeens gecontroleerd en niets kunnen vinden.
Volgens mij zijn het orginele naalden.
Althans. .. zag geen sleuven om deze in hoogte te verstellen. Zullen wel ringen onder worden gelegd denk.
Tps sensor ook gemeten volgens wphb en waarden zijn goed.
Tandwielhouder achter losgehad en past strak in de velg/transmissiedempers.
Dus ja.. zeg het maar?

Hoorde iemand die veel Km's maakt met een cat dat zijn blok/bak maar 50.000 Km ongeveer mee gaat. Hij was al aan zijn 3de blok en bak bezig! Hij maakte veel Km's en was nog steeds blij met de cat, hij heeft mijn R6 toen niet gekocht.
 
Hoorde iemand die veel Km's maakt met een cat dat zijn blok/bak maar 50.000 Km ongeveer mee gaat. Hij was al aan zijn 3de blok en bak bezig! Hij maakte veel Km's en was nog steeds blij met de cat, hij heeft mijn R6 toen niet gekocht.
Die dude reed zeker 50.000 met dezelfde olie? En constant aan het gas janken zodra ie startte.
Beetje zus-zo verhaal aangezien de motorblokken van de cat's op de 2de versnelling na, zo goed als bulletproof zijn. ;)
 
Wellicht dat ik een pakking bestel en binnenkort eens ga kijken achter het deksel bij de koppeling. Gelijk maar olie vv.
 
olie vv , is dat VerVangen , Verversen of Vroegtijdig Vervangen of Vroegtijdig Verversen ?

het is toch geen dialect voor Vurt Vlikkeren he ? :/


kan je niet even de tank er af halen en 1 carb/ top er af halen zodat een naald meekomt en dan kijken of die mooi glad is aan de onderkant...

image
 
Laatst bewerkt:
Allen waren glad aan de onderkant,
1 vertoonde halverwege een zeer klein miniem donker plekje.
Betreft soortgelijke naalden als op je foto. (Zonder hoogte verstelling)
 
Ben benieuwd wat het is heb precies het zelfde met mijn cbx 750 gehad. Van nul gas en dan weer op het gas bij lage snelheden was er niet fatsoenlijk mee te rijden. Hogere snelheden was het geen probleem of veel minder in ieder geval.

Vergeleken is mijn firestorm zelfs super smooth. En bokt eigenlijk nooit of je moet echt lomp doen. Bij die cbx was dat eigenlijk altijd.
 
Zal eens gaan informeren of het spul ergens in bad mag hier in de buurt.
Kleine moeite en wellicht groot voordeel als het de oplossing is.
 
fzr1000Naakt,
Goede tip, had het al uitgevoerd en het is nu een stuk minder dat bokken.
Ik denk dat ik het voorlopig hierbij laat, mocht ik een ultrasoonbadje kunnen doen vd carbs post ik mijn bevindingen natuurlijk weer hier.
 
Terug
Bovenaan Onderaan