Zijn er al ethanol slachtoffers

Status
Niet open voor verdere reacties.

QWERTY3

Die hard MF'er
26 feb 2010
404
7
Hengelo
Er is de laatste tijd veel te doen geweest over de problemen die kunnen ontstaan door de ethanol die de afgelopen jaren wordt bijgemengd bij benzine.
Dat is al opgelopen tot 5,75% , en in 2020 moet dat 10% worden.
In mijn familie, collega's, vrienden en kennissenkring heb ik nog van niemand gehoord dat er problemen door ethanol waren met hun auto en/of motorfiets.
Ikzelf heb de laatste jaren altijd V-Power of Ultimate getankt omdat daar geen ethanol in zit. Gewoon omdat ik het risico niet wil nemen.
Nu wilde ik vragen of er inderdaad bij jullie weten al problemen of motorschades zijn ontstaan door de ethanol. Met name bij oudere (carburateur) motoren.
Of is het overtrokken en valt het heel erg mee.
Ik heb het dus niet over E15 of E85, maar de normale benzine of E10.
 
E10 is wat anders dan gewone benzine gezien het percentage ethanol in nederlandse benzine geen 10% is.

De meeste motorfabrikanten melden dat huidige motoren niet meer dan 10% ethanol mogen hebben.

Motorschade hoef je je ook geen zorgen om te maken, benzine met veel ethanol vreet wel rubbers aan die niet met het bijmengen van ethanol in het achterhoofd zijn geselecteerd. Nieuwere motoren mogen rustig op E10 draaien, maar een hoger aandeel ethanol dan dat wordt vooralsnog niet aanbevolen.
 
Er is de laatste tijd veel te doen geweest over de problemen die kunnen ontstaan door de ethanol die de afgelopen jaren wordt bijgemengd bij benzine.
Dat is al opgelopen tot 5,75% , en in 2020 moet dat 10% worden.
In mijn familie, collega's, vrienden en kennissenkring heb ik nog van niemand gehoord dat er problemen door ethanol waren met hun auto en/of motorfiets.
Ikzelf heb de laatste jaren altijd V-Power of Ultimate getankt omdat daar geen ethanol in zit. Gewoon omdat ik het risico niet wil nemen.
Nu wilde ik vragen of er inderdaad bij jullie weten al problemen of motorschades zijn ontstaan door de ethanol. Met name bij oudere (carburateur) motoren.
Of is het overtrokken en valt het heel erg mee.
Ik heb het dus niet over E15 of E85, maar de normale benzine of E10.


Dan heb ik dus wat gemist?
 
Hallo.

Schade aan mijn motor niet ( ben ik ook niet bang voor ) maar mijn rubbers zijn wel het slachtoffer geweest.
De O-ringen in mijn brandstofverbinding pijpjes in mijn carburateurs ( waren 1,5 jaar oud ) waren laatst gaan lekken.
Nu heb ik er Viton O ringen in zitten, die zouden schijnbaar beter tegen ethanol kunnen, dus het is nog een beetje een experiment.

Ik tank gewoon euro 95 en in duitsland ga ik altijd voor het laagste ethanol percentage ( staat vaak op de pomp )

PS motor is wel 35 jaar oud, weet niet of dat nog verschil maakt?

Groeten.
 
Hallo.

@ Boevie
Waarom maakt de leeftijd van de motor dan uit?
Een o ring is een o ring en een vlotterbak pakking is een vlotterbak pakking, of de motor nu 5 of 35 jaar oud is toch? ( als de o ringen in beide motors even oud zijn )

Ik heb ze toen vervangen toen ik mijn carburateurs gereviseerd heb met Keystar revisie setjes, dat zijn voor zover ik weet toch behoorlijk goede kwaliteit.

*edit*
Moet er trouwens wel bij vertellen dat de carburateurs lange tijd ( minstens half jaar ) zonder brandstof hebben gestaan toen ik het motorblok aan het reviseren was.

Groeten.
 
Laatst bewerkt:
Ehhh, ik heb totaal geen wetenschappelijke onderbouwing ofzo, alleen maar ervaring met mijn toenmalige barrel uit 1988 en huidige motor uit 2008.
De Honda uit 1988 gekocht in 1997. In de jaren daarna al eens de benzineleidingen en o-ringen van de tussenpijpjes van de carbs vervangen omdat het toch allemaal uit elkaar lag tijdens onderhoud.
Het enigste rubber wat echt kapoeto was, was dat in de benzinekraan. De benzine zeikte eruit, maar het was ook slijtage.
Altijd gewoon euro 95 getankt. Als ik in Duitsland was tankte ik wel altijd Superbenzin, dus geen E10.
Motor in 2012 verkocht.

Van de 2008 Kawa heeft nog nooit een rubber gelekt. Gaat ook gewoon altijd euro95 in en in duitsland weer superbenzin.
In mijn volkswagen golf uit 2003 gooi ik trouwens wel eens E10, dat verschilt nogal hoe ik de kop heb staan.

Wat ik er van gehoord heb is dat rubber van vroeguh niet zo goed tegen ethanol kan, vanaf +-2000 moet het eigenlijk zo goed als ethanolbestendig zijn.
En kunststof tanks lossen schijnbaar op in de ethanol.

Ik denk zelf dat het een hoop wilde verhalen zijn over ethanol en rubber. Met een motor van 25 of 35 jaar kan ik het mij voorstellen dat het rubber niet tegen ethanol kan, maar als het gewoon oud en vergaan is dan krijgt de ethanol waarschijnlijk ook de schuld :W
 
Laatst bewerkt:
Hallo.

@ Boevie
Waarom maakt de leeftijd van de motor dan uit?
Een o ring is een o ring en een vlotterbak pakking is een vlotterbak pakking, of de motor nu 5 of 35 jaar oud is toch? ( als de o ringen in beide motors even oud zijn )

Ik heb ze toen vervangen toen ik mijn carburateurs gereviseerd heb met Keystar revisie setjes, dat zijn voor zover ik weet toch behoorlijk goede kwaliteit.

*edit*
Moet er trouwens wel bij vertellen dat de carburateurs lange tijd ( minstens half jaar ) zonder brandstof hebben gestaan toen ik het motorblok aan het reviseren was.


Groeten.

Wat mij dus wel opvalt aan jouw verhaal, nu ik het weer lees, dat het niet helemaal waterdicht is.
De motor is 35 jaar oud, benzine is toch best wel agressief en vreet echt wel de aluminium behuizing van je carbs aan. Dus daar waar jouw o-ringetjes af moeten sluiten.
En een groot percentage van die revisiesetjes is "bagger"kwaliteit. Het lijkt eigenlijk wel te passen op het eerste oog maar tegelijkertijd eigenlijk ook weer net niet.
Het zal bij mij niet de eerste o-ring zijn waarvan ik dacht, deze gaat het wel doen en achteraf was het toch niet goed.
En dan blijkt de nieuwe gewoon een 1/2 mm in maatvoering af te wijken qua diameters.
 
Hallo.

@ Boevie
Waarom maakt de leeftijd van de motor dan uit?
Een o ring is een o ring en een vlotterbak pakking is een vlotterbak pakking, of de motor nu 5 of 35 jaar oud is toch? ( als de o ringen in beide motors even oud zijn )

Nou niet dus.

En we zijn ook ergens tussen toen en nu overgegaan op injectie (muv de hele lichte, goedkope fietsen). Dat scheelt nogal aangezien een injectiesysteem vwb het vervoeren van brandstof alleen bestaat uit een pomp, een drukleiding en een klep (injector).
 
De O-ringen in mijn brandstofverbinding pijpjes in mijn carburateurs ( waren 1,5 jaar oud ) waren laatst gaan lekken.
Nu heb ik er Viton O ringen in zitten, die zouden schijnbaar beter tegen ethanol kunnen, dus het is nog een beetje een experiment.
Een o ring is een o ring en een vlotterbak pakking is een vlotterbak pakking, of de motor nu 5 of 35 jaar oud is toch? ( als de o ringen in beide motors even oud zijn )
Nee, dus een O-ring is geen O-ring.
Je zegt in een eerdere post dat je nu Viton O-ringen hebt, dat is een heel andere rubbersoort dan het "huis tuin en keuken rubber"
Viton is een merknaam van DuPont, een betere soort naam is FKM, maar ook van FKM/Viton zijn weer meerdere type`s leverbaar.
Ik werk zelf in de petrochemie en daar wordt ook veel Viton gebruikt, andere rubbersoorten als EPDM en NBR zijn niet bestand tegen de stoffen daar.
 
Nog maar eens naar linken - e95 test:
We gaan allemaal de winterstalling weer in... tijd om na te denken waar je hem mee aftankt crazy.gif
de flessen staan 2 jaar... 6 maanden na de laatste update

dsc_4311.jpg

BP Ultimate 98: -18 g (-80 g)
Tango Euro 95: -26 g (-119 g)
Aral 95E10: -28 g (-159 g)
Haan BlueOne 95 : -23 g (-125 g)

In Aral E10 is de laag water niet meer te zien, of in de oplossing gesuspendeerd (moet haast wel) of verdwenen (onwaarschijnlijk). De algen in de BlueOne zitten er nog steeds.

dsc_4310.jpg

Het verhaal dat je o-ringen oplossen begint wat twijfelachtig te worden... zie er nog niets aan. Als de flessenleeg gaan kan ik pas voelen of ze week zijn en dus onder druk bezwijken. Daar moeten we dus nog op wachten. Zie verder ook niets aan de alu of staal...

Begin mei de volgende update... als ik verhuisd ben. Dit wordt dan denk ik gelijk de laatste... mag ook wel na 2 1/2 jaar (er zijn niet veel motoren die zo lang hun benzine erin laten)

Mocht er iemand nog de faciliteiten hebben om de inhoud te testen (op samenstelling, calorische waarden etc.) laat het me dan weten dan stuur ik je begin volgend jaar een sample voordat ik de inhoud naar de chemocar breng (behalve de BP Ultimate en de Tango 95 ... die mik ik wel in een minder kritisch koekblik grin.gif )
hier de link naar de volledige thread op het guzzi forum: http://www.mgcn.nl/forum/index.php?showtopic=17097&page=1

ps:tank zelf wat er is onderweg - heb gezien de kleine reserve tank/verbruik (corsaro 1200) niet echt de mogelijkheid om kritisch te zijn. Dus ook E10, geen problemen. Ook niet met m'n kunststof tank
 
Laatst bewerkt:
Nog maar eens naar linken - e95 test:hier de link naar de volledige thread op het guzzi forum: http://www.mgcn.nl/forum/index.php?showtopic=17097&page=1

ps:tank zelf wat er is onderweg - heb gezien de kleine reserve tank/verbruik (corsaro 1200) niet echt de mogelijkheid om kritisch te zijn. Dus ook E10, geen problemen. Ook niet met m'n kunststof tank

Ik heb hier wel eens gelezen dat een ander Italiamerk hier wel last van had. De kunststoftank vervormde en/of de verf liet los doordat het kunsstof de benzine/ethanol absorbeerde, totdat het helemaal door de kunststof wand was en de verf losliet.

Van welk bouwjaar is jouw motor dan en hoe lang heb je de Morini in bezit?
 
Laatst bewerkt:
Ik zie weinig over dat heel veel misschien ook wel tussen de oren kan zitten.

Over de tijd zijn er een X hoeveelheid problemen met O-ringen en pakkingen, voeg ethanol toe aan de benzine en ineens zijn diezelfde X hoeveelheid problemen de schuld van ethanol, ik zie dat als een zeer reële mogelijkheid.
Rubber is nu eenmaal een slijtageproduct, in de luchtvaart vervangen we alle rubber slangen om de X jaar, omdat ze uitdrogen en chemisch slijten.

Heel veel van de problemen die je leest op het internet zouden net zo goed de schuld kunnen zijn van niet-ethanol gerelateerde problemen.
 
Waar is TS trouwens?

Lekker een vaag topic beginnen zonder onderbouwing, en dan zie je hem niet meer.

Hier is TS weer.
De onderbouwing staat toch in de openingspost.
Waarom zou dit een vaag topic zijn?
Er staan zoveel horrerverhalen over ethanol op internet dat je er bang van wordt.
Aan de andere kant hoor ik van mensen uit eigen kring geen enkel probleem met ethanol benzine tanken.
Dus wilde ik graag weten of al die verhalen op internet nou "broodje aap" verhalen zijn of niet.
Mij lijkt dat het voor alle MF-ers hier interessant kan zijn om dit te weten.
Voor alle zekerheid tank ik zelf (voorlopig) ethanol-vrije benzine om dat ik zelf niet wil experimenteren met eigen motor en auto.
Ervaringen van mensen die heel lang en veel kilometers maken met ethanolhoudende benzine is toch waardevol voor iedereen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan