Andere veer voor Kawasaki ZX9R veer/demper (laten maken)?

HugoW

Die hard MF'er
12 okt 2015
252
1
Wijk bij Duurstede
Hoi,

Ik heb een Kawasaki ZX9R veer/demper combi in mijn projectfiets, maar de veer is veel te stijf. Hoe komt een mens aan een slappere veer voor zoiets?

Dank voor advies,

Hugo
 
Ahh die jongen is toch lekker aan het keutelen denk nirt dat die de intentie heeft dat het perfekt werkt
Kan ook niet want als je ziet wat er ook bij echte raceteams gesleuteld word en daar is het ook nooit perfekt
 
Veer en demper zijn op mekaar afgestemd. Als je de unit dus zo plaatst dat de veer ongeveer van de juistme sterkte is, zal de demping ook automatisch van ongeveer de juiste grootorde zijn. Je zal nooit een heel straffe veer rond een demper met nauwelijks demping vinden en omgekeerd.

Zelf een link systeem bedenken/aanpassen is moeilijker dan het op het eerste zicht lijkt. Heb dat moeten doen toen ik een SV650 blok in een KR1 heb gestoken. Het is me bijna gelukt van een perfect systeem te maken, waar ik echter geen rekening mee gehouden had was de mate van progressiviteit : tegen dat alles +/- 3/4 is ingeveerd neemt de progressiviteit te fel toe wat maakt dat die laatste 1/4de nauwelijks gebruikt wordt. Valt ook totaal niet aan te passen met de demper zelf of een andere veer (dan wordt ze in het begin te slap), enkel andere link verhoudingen kan dit oplossen.
 
Hoi Hugo,

Zit ook met een Kawasaki maar mijne is te zacht en op zoek naar een hardere spiraal... zin om te ruilen?

Topic bevindt zich ook in de techniek map, daar zie je de veer, mag gerust via PB

Groeten?
Wannes

Je mag de mijne voor een zachte prijs overnemen, PM maar bij interesse. Ik ben net wonderwel geslaagd via marktplaats:

WP_20160325_17_03_10_Pro_zpsqfm6ip9g.jpg


WP_20160325_17_03_20_Pro_zpsdrwfon2e.jpg


Kennelijk ook een Kawa onderdeel, wat voor een weet ik niet. Hij paste in een keer feilloos op de steunen die ik voor de andere gemaakt had, er zit niet zo'n raar uitstulpsel meer aan, de veer heeft meer en dunnere windingen. En inderdaad, een testje wijst uit dat hij goed is voor deze toepassing! Ik ben een blij mens.

Hugo
 
Veer en demper zijn op mekaar afgestemd. Als je de unit dus zo plaatst dat de veer ongeveer van de juistme sterkte is, zal de demping ook automatisch van ongeveer de juiste grootorde zijn. Je zal nooit een heel straffe veer rond een demper met nauwelijks demping vinden en omgekeerd.

Droom gerust verder zou ik zeggen. Misschien moet je je toch eens wat beter verdiepen in die materie
 
Ahh die jongen is toch lekker aan het keutelen denk nirt dat die de intentie heeft dat het perfekt werkt
Kan ook niet want als je ziet wat er ook bij echte raceteams gesleuteld word en daar is het ook nooit perfekt

Inderdaad, al noem ik het meer knutselen dan keutelen. Als het resultaat veilig op straat te rijden is ben ik dik te vreden.

Hugo
 
Ben ook wel benieuwd waarom die theorie niet iets van waarheid zou bevatten.
Het lijkt mij niet logisch om een hele stugge veer in een slappe demper te zetten maar wees vrij om me uit te leggen waarom dat juist wel slim zou zijn.
Bovendien zegt stellinggever ook duidelijk twee keer "ongeveer",waarmee hij al aangeeft dat het geen absolute perfecte match hoeft te zijn maar meer dat het aannemelijk is dat veer & demper toch een zekere mate van overeenstemming hebben.
Lijkt mij niet onlogisch op zich.

Groet,Auke.
 
Terug
Bovenaan Onderaan