Hoe flikken ze dat toch bij Ducati?

texoot

MF veteraan
23 mei 2007
4.035
852
Ik heb onlangs een Suzuki XF 650 gekocht voor de spielerei.Er zit standaard een uitlaat op van het formaat Scania en hij klinkt als m'n vaatwasser.Ik had een setje nieuwe originele uitlaten gekocht van een Ducati 848/1098 en één demper pasgemaakt op de XF.
In de veronderstelling dat een originele demper met E-keur niet te veel geluid zou produceren(heb vaker Ducati uitlaten gebruikt voor projecten)was ik onaangenaam verrast door het geluid wat eruit kwam.Te luid voor mij :N

De demper lijkt wel een combinatie van een reflectie en absorptiedemper,ik had eerst de pijp erafgezaagd die de demper ingaat omdat ik de katalysator eruit wilde halen.Ik keek gewoon door de demper heen,enkel op het eind zit een knikje met een paar buisjes.
Heb toen de kat maar laten zitten *D

Mijn vraag is feitelijk:hoe kan een fiets als de 848/1098 met zulke uitlaten in hemelsnaam gehomologeerd worden?

O,en de uitlaten zijn uiteraard te koop :+
full

full

full
 
Ik had nog een geperforeerde buis en demperwol liggen,dus demper opengemaakt.Gaat heel makkelijk,alles zit met popnagels vast.Er zat echt niet veel in de demper,een flinke katalysator en een enkel schotje met twee buisjes,waarvan één buis meteen naar buiten ging...
Katalysator eruit gezaagd en buis terug,demperwol erin en aansluiting gemaakt van de buis in het achterdeksel.
Morgen even nieuwe popnagels halen,dan kan ie in de verkoop.
Ik weet zeker dat ie beter gedempt is dan voorheen :+
full

full

full
 
Ik heb een originele uitlaat van een GSXR-1000 op m'n DR650SE. Mooi licht met titanium binnenwerk, lekkere vette donkere klappen, en er staat een E op waar geen enkele zichzelf respecterende wout in trapt. Duidelijk meer herrie. Zo'n eenpitter gooit er gewoon heel veel tegelijk uit in vergelijking met een viercilinder.
Het lijkt me dat je een groot volume nodig hebt om een compromis te krijgen tussen geluid en doorstroom.

Wat trouwens pas echt herrie maakt is een groot gat in je airbox :X
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan