Vietnam

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik neem aan dat het over de post van 5 maart gaat? Dit is een zgn. False color opname. Dat betekent dat het programma zelf een zo goed mogelijke kleur maakt op basis van verschillende opnames: Visible, Infrarood, Watervapour etc..

Waarschijnlijk wijkt één van de kananlen op de zwarte stukken af. Mogelijk heeft de zee door diepteverschillen ook een verschillende kleur.

Ik kan wel het blauw van de zee anders instellen maar de scheiding tussen zwart en blauw blijft.

Gegevens over het gebruikte programma voor de opname van 3 maart (wsat) zijn te vinden op Weathersatellites

En voor de opname van 5 maart is HRPT-Reader van David Taylor gebruikt. Zie HRPT programs - from David Taylor, Edinburgh
 
HELIOS

Ofwel Herrie En Lawaai Is Ons Streven: de lijfspreuk van een hele serie Vietnamezen hier in de wijde omgeving.

De post van FredVN in "Vietnam" lijkt de voorbode van nog veel meer ellende. Ik heb ook sterk de indruk dat er met Tet weer een paar nieuwe installaties zijn bijgekomen.

Oplossingen 1
Ik heb al eens over oplossingen lopen nadenken.

Molotov cocktail
Al eerder uitgebreid ter sprake gekomen.
Geeft alleen zo’n gedoe.

Dezelfde herrie gaan maken.
Je zou bv. aan het volgende kunnen denken:
- Vaste opening met “Goodmorning Vietnam”.
- Vervolgen met Eric Clapton’s “Blues before sunrise”. Die blues krijg je met die herrie hier trouwens ook after sunrise en arter sunset.
- Dan nog wat uit de categorie Clapton (Cream), Hendrix, Stones, Howlin’ Wolf, Pink Floyd/David Gilmore etc. Of het integraal doorsluizen van “Muziek voor volwassenen” met Johan Derksen op Radio Rijnmond. Geweldige muziek voor oudere jongeren als ik. Ik moet het natuurlijk zelf ook kunnen waarderen en het moet daarnaast enige “opvoedkundige waarde” hebben. O-).
Maar in feite ben ik dan net zo’n aso als dat ik de anderen betitel. Dus maar niet.

Wandelingetje
Ik zou een wandelingetje met de twee honden kunnen aan maken. “Jongens, willen jullie even spelen? Leef je uit”.
Hmm, ook dit geeft zo’n rommel (en mogelijk twee honden die vaker op het oorlogspad willen... ehhh willen spelen O-) ).

Stickers
Op Burenoverlast - Wat je tegen burenoverlast kunt doen | burenoverlast.jouwweb.nl hebben ze wel toepasselijke stickers. In het Vietnamees laten vertalen en plakken maar. Ik geloof nooit dat het ook maar een millimeter helpt, nog afgezien van de vraag of

full


wel in het Vietnamees vertaald kan worden. O-)


En bij

full


zal wel iets worden gezegd over “wie het langst hier woont”.


Hells Angels
De plaatselijke afdeling van de Hells Angels om hulp vragen is ook nog een mogelijkheid. Ik ben alleen bang dat ze als goede Vietnamezen gewoon mee gaan doen. En dan ben ik pas echt ver van huis....


Oplossingen 2
OK, tot zover het sarcasme. O-) Eigenlijk is dit een onoplosbaar probleem. Want zoals al eerder gezegd, de politie doet hier niets aan. Ik heb zelf wel iets gevonden in de categorie symptoombestrijding. Want ja, je moet wat zo af en toe...

MP3-speler
Met een mp3-speler in en rond het huis rond gaan lopen als het weer eens de spuigaten uitloopt. Zoals ik al zei: pure symptoombestrijding. Niettemin heb ik kort geleden toch maar hier een kleine goedkope 4 Gb mp3-speler gekocht en deze aan een goed afsluitende hoofdtelefoon bevestigd, die toch maar lag te niksen (mijn ipod is te groot en te zwaar). Kabeltje ingekort, een nieuwe plug eraan gesoldeerd en voila, een poor-mans-walkman. Werkt perfect, zelfs in de tuin. Al blijft het van de zotte dat ik in mijn eigen huis zoiets moet doen.

Wat meer?
Laat ik het eens omdraaien. Wat zien jullie voor mogelijkheden?

Ik ben benieuwd.
 
Gezien jouw eerdere successen na het vermelden van bepaalde zaken zou dit genoeg moeten zijn. Qua oplossingen zit ik in dezelfde richting te denken als jijzelf. Misschien kan je wat snelgroeiende bomen planten onder de elektriciteitskabels welke richting de betreffende huizen gaan. Dat is het enige wat ik nu kan bedenken waarbij je niet bang hoeft te zijn dat je achter de tralies beland.
 
De rijstwijn stroomt in een plastic jerrycan. Het kost ongeveer 3 uur voordat alle wijn (ca. 9 ltr) in de jerrycan zit.

Ehh, ontstaat bij het gisten van rijst geen methanol? normaal heb je toch een "voorloop" en een "naloop" om de foezelolien af te schijden.?

Ik neem aan dat het over de post van 5 maart gaat?

Pardon, ik had onderaan de pagina geantwoord en niet gezien dat er nog een paar paginas volgden ;) , ja het gaat om de hier geposte „eerste Opname Weersattelliet Vietnam.

Krijg je trouwen geen vreemde vragen van eh... de instanties zeg maar, als buitenlander op het platteland met heftig meedraaiende satellietschotels op het dak?


… seal tool.

Stukje negatief (Fotofilmnegatief) is hiervoor goed te gebruiken, stijf genoeg om in de dichting te gaan, te zacht om iets te beschadigen, en in de transportgaatjes gaat de troep zitten
 
Ehh, ontstaat bij het gisten van rijst geen methanol? normaal heb je toch een "voorloop" en een "naloop" om de foezelolien af te schijden.?

Ik heb werkelijk geen flauw idee. Ik forward de vraag naar MInh.Pardon, ik had onderaan de pagina geantwoord en niet gezien dat er nog een paar pagina's volgden ;) , ja het gaat om de hier geposte „eerste Opname Weersatelliet Vietnam.

Krijg je trouwen geen vreemde vragen van eh... de instanties zeg maar, als buitenlander op het platteland met heftig meedraaiende satellietschotels op het dak?

Vroeger waren zelfs schotelantennes voor TV verboden. Dat mag inmiddels wel. Hoe het met dit zal gaan weet ik niet. De antenne staat nu nog op het terras. Op dak is hij denkelijk wel enigszins zichtbaar vanaf het pad. Misschien vóór we de schotel op dak zetten nog een keer een babbeltje maken met het nieuwe dorpshoofd of beter met de politie.Stukje negatief (Fotofilmnegatief) is hiervoor goed te gebruiken, stijf genoeg om in de dichting te gaan, te zacht om iets te beschadigen, en in de transportgaatjes gaat de troep zitten

Hou ik in gedachten.
 
Laatst bewerkt:
Hoge cijfers

Nog een aardige, die Minh het afgelopen weekend van haar leerlingen hoorde. Eén van hen had een 8½ voor een toets in Engels.
“Uitstekend” zei Minh, “je maakt goede vorderingen”.
“Huh”, schamperde één van de anderen, “ze kende het examen”.
“Is dat zo?“
“Uhhhh......... ja”.

Bij verder doorvragen bleek het volgende.

In klas 9, de laatste van de middelbare school, moeten alle studenten extra lessen volgen. Dit volgens de school om studenten te helpen met het eindexamen van deze klas. Dit examen wordt afgenomen door de Province Education Board en is dus moeiljker dan dat van de school??!!! De extra lessen worden in de klas gegeven en daar moet uiteraard voor worden betaald.

Daarnaast geeft de lerares voor een klein groepje extra-extra lessen bij haar thuis. Natuurlijk ook tegen extra betaling.

Tijdens die lessen thuis is de volledige toets besproken. Iedereen die dus die “lessen” ook volgde kon een hoog cijfer halen. Minh’s leerling zat daar niet bij maar wel haar vriendin. En als goede vriendinnen....

Verder geen commentaar. O-)
 
Kwaliteit

Met enige regelmaat plaats ik op het forum tirades over de kwaliteit van artikelen hier. Maar het kan altijd erger. Eén van de collega’s van de werkgroep Kunstmanen had zijn dochter uit Sjanghai een 2TB harddisk mee laten nemen. Al vrij snel viel de volledige afwezigheid van vibraties op en niet veel later werd de hele schijf niet meer herkend door zijn systeem.

Toen hij hem openschroefde zag hij tot zijn verrassing ongeveer hetzelfde als de man in dit filmpje.

Ik moet bekennen, deze truc is nieuw voor mij. Ik hou deze praktijken zeker in het achterhoofd.
 
Zo ben ik in 2006 in Beijing opgelicht. In een fantastische mall. Soort hele grote Bijenkorf. Zeer luxe uitstraling, meisjes achter de balie in moooie pakjes etc. Toendertijd wilde ik een SD kaartje voor mijn camera. Geloof 2GB. Was toendertijd iets van 80 euro in NL en kon 'm daar kopen voor denk iets van 50. Nou ben ik al niet erg goed van vertrouwen maar de hele omgeving was perfect. Wel even kaartje in mijn camera gedaan als check, en die gaf aan, 2GB. Dus aangeschaft. Viel me wel op dat ze opeens probeerde me meer camera spullen te verkopen maar heb dat niet gedaan. Er is toch een stemmetje in je achterhoofd dat zegt, maybe not. ;)

Gelijk die avond gebruikt op een of ander event. Was die na geloof ik 24 fotos al vol.

Omdat we die ochtend al weer vertrokken niet de mogelijkheid gehad terug te gaan. Weer wat geleerd.
 
Laatst bewerkt:
Overheid moet in gezonde lunches voorzien op basisscholen

Steeds minder kinderen eten voldoende groente en fruit. De overheid kan echter een belangrijke rol spelen bij het aanpassen van de voedingsgewoonten van kinderen. Daarvoor pleiten D66-senator en oud-SER-voorzitter Alexander Rinnooy Kan en voedingsonderzoeker Jaap C. Seidell dinsdag in Nrc.next.

Eén op de zeven kinderen is te zwaar. In 1980 was dat nog één op zestien. Van de kinderen tussen 7 en 18 jaar zou slechts 1 procent de aanbevolen hoeveelheid groente eten en 5 procent de aanbevolen hoeveelheid fruit.

Kinderen die ongezond eten, vertonen slechtere schoolprestaties en een hoger verzuim. Voedseleducatie op scholen kan hier iets aan veranderen, zo menen Kan en Seidell.

Europa
In tegenstelling tot de meeste Europese landen worden in Nederland geen lunches verzorgd op de basisschool.

In het Verenigd Koninkrijk bestaan sinds 1944 schoollunches. In de VS bestaat sinds 1946 een gesubsidieerd lunchprogramma. Ook in Frankrijk en in Scandinavische landen neemt de overheid het initiatief om lunch tussen de middag te serveren.


Bron: 'Overheid moet in gezonde lunches voorzien op basisscholen' | NU - Het laatste nieuws het eerst op NU.nl


Vietnam
Vietnam geeft subsidies voor de lunch voor die kinderen die tot minderheden behoren en wonen in “economisch-moeilijke" gebieden, plus aan wezen en gehandicapte kinderen. Net genoeg om een eenvoudige lunch te hebben in plaats van niets te eten...

Een ontwikkelingsland als Vietnam kan het zich niet veroorloven om door een hoge subsidie kinderen "gezond te laten eten". Het doel is nog steeds dat kinderen “iets te eten hebben".
 
wij zijn, met het oog op een verhuis naar de States, wat op zoek gegaan naar wat een maaltijd op school nu precies inhoudt.

Het resultaat was op zijn minst ontluisterend te noemen.

Er wordt duidelijk gezorgd dat iedere maaltijd de nodige componenten bevat: groenten, cereals, etc.
Alleen wordt daar nogal creatief mee omgesprongen:

als cereals werden op een bepaald moment 'golfish' genoemd en dit zit daar dan in:
• Unbleached Enriched Wheat Flour [Flour, Niacin, Reduced Iron, Thiamin Mononitrate (Vitamin B1), Riboflavin (Vitamin B2), Folic Acid],
• Vegetable Oils (Canola, Sunflower and/or Soybean),
• Non-fat Milk
• Salt
• Yeast,
• Leavening (Ammonium Bicarbonate, Baking Soda, Monocalcium Phosphate),
• Sugar,
• Spices and
• Onion Powder

Als groenten op de dag dat er pizza geserveerd werd, werden de tomaten op de Margharita gewoon vermeld.

We zijn ondertussen niet verhuisd en gelukkig maar...
 
Vast niet. Ik weet ook niet of hij daarnaar heeft gekeken bij het aansluiten. Ik zal hem eens mailen, ben ook wel nieuwsgierig.
Een computer is vrij gemakkelijk voor de gek te houden om te laten denken dat een schijf/stickje/e.d. een bepaalde hoeveelheid geheugen bevat. Pas als je 'm werkelijk gaat gebruiken komt dit aan het licht.
 
Kwaliteit (2)

Naar aanleiding van de vraag van Xir en mijn eigen nieuwsgierigheid heb ik de vraag even doorgespeeld. In onderstaand antwoord stond oorspronkelijk ook nog hetzelfde over shopping malls als Marcedwin schreef.

De HD.
Vooraf heb ik inderdaad in Explorer gekeken en dat gaf inderdaad 2 TB en correct disktype aan.

Die stick had een aangepaste bootsector en zal fysiek gewoon een 2 of 4 GB geweest zijn. Bij vollopen zegt hij niet: disk vol, maar wordt de bootsector vernield. Mogelijk memory wrap-around. Windows hangt en denk je dat het aan de eigen pc ligt, ipv meteen de nepdisk te gaan verdenken. Je gaat rebooten, de status van de usb devices nalopen etc. Het is allemaal bedoeld om je in verwarring te brengen en te voorkomen dat je op hoge poten met een concreet verloop van gebeurtenissen naar de winkel teruggaat. Er zit best psychologie achter.

Voor onze club(leden) is het verhaal op zich ter zake, vond ik; we halen nog wel eens wat uit China. Het zou naar zijn als iemand denkt een voordelige Rigol te kopen en dan een luxe baksteen in mooie doos bezorgd krijgt. Met garantiebewijs uiteraard.
 
Noordereiland

Even een klein uitstapje: mijn geboortegrond in Rotterdam.

Een mooi filmpje vanuit een drone is te zien op

Voor de niet-Rotterdammers: de beelden vanaf het begin tot ca. 00:28 zijn van het Noordereiland.
 
Armoede

Naar aanleiding van het verhaal van maandag 21/3 hadden Minh en ik nog een discussie. Nee, eigenlijk geen discussie, we zijn het in essentie gewoon eens.

Het verhaal is al eens eerder verteld in FredVN in "Vietnam"
“Het gaat mij verder absoluut niet aan waar mensen hun geld aan uitgeven: dat zijn mijn zaken niet en het interesseert me nog veel minder. Maar hier in deze omgeving zie ik zo ongeveer iedereen op een motor rijden, staat in ieder huis een tv en loopt iedereen met een mobieltje rond, ook de iets oudere kinderen. Over de karaoke-installaties zwijgen we dan maar.”

Ik schreef hier: “ook de iets oudere kinderen”. Ik begin steeds meer de indruk te krijgen dat ik moet schijven: “loopt iedereen met een mobieltje rond, ook de kinderen”. Het verhaal van Minh’s leerlingen bevestigt mijn ideeën (vooroordelen?).

Korte-termijn-denken
Uiteraard viert ook hier het korte-termijn-denken hoogtij. Als er wat geld is, wordt dat uitgegeven aan “belangrijke zaken” als motor, smartphone en herrie. Niet aan lange-termijn-zaken of aan zaken, die belangrijk zouden moeten zijn. Of misschien beter gezegd, die we in het algemeen als westerling belangrijk vinden.

School? Volstrekt onbelangrijk.

Vlees? We draaien volgende week wel een kip de nek om.

Etc.

OK, ok, niet iedereen is zo. De buren naast ons, de overburen en de buren schuin achter zijn serieuze mensen, die heel goed weten wat belangrijk is. Minh denkt, dat de verhouding serieus/niet-serieus 60/40 is. Zelf denk ik dat die verhouding eerder andersom is, maar zelfs als dit niet zo is, is 40 toch al erg hoog in een omgeving, waar mensen eigenlijk maar net genoeg hebben om te leven.

In de stad zie je dit duidelijker, maar daar hebben de mensen mogelijk ook meer geld.

Wat is armoede?
"The World Bank defines poverty in absolute terms. The bank defines extreme poverty as living on less than US$1.25 per day> (PPP), and moderate poverty as less than $2 a day. " Minh vindt dit te theoretisch, volgens deze definitie is bijna niemand in Vietnam arm.


Deze definitie van de The World Bank Organisation klinkt beter:
"The most commonly used way to measure poverty is based on incomes. A person is considered poor if his or her income level falls below some minimum level necessary to meet basic needs. This minimum level is usually called the "poverty line". What is necessary to satisfy basic needs varies across time and societies. Therefore, poverty lines vary in time and place, and each country uses lines which are appropriate to its level of development, societal norms and values."

In Vietnam wordt enige ondersteuning gegeven als er in een gezin meerdere personen onder de 18 of boven de 60 zijn en er niet minstens één persoon tussen 18 en 60 is, die normaal kan werken.

Mijn denken
Dit alles heeft mijn denken over armoede, ontwikkelingshulp etc. behoorlijk beïnvloed. Ik ben ook steeds kritischer gaan kijken naar projecten op dit gebied. Met nadruk, uitsluitend die in Vietnam want over die situatie kan ik enigszins oordelen. Maar mijn vraagtekens blijven:

Is hier armoede? Geen idee.

Armoedebestrijding? Ehh, waarom?

Of misschien moet de vraag luiden: hoe?

Zelf zou ik het niet weten.
Hoewel -gezien het aantal personen en met name kinderen met een smartphone- “niet” zo zachtjes aan toch aardig in de buurt begint te komen.
 
Laatst bewerkt:
Wading across the sea in Diep Son Island

Wie op zoek is naar een originele trip vanuit Nha Trang moet zeker eens op Wading across the sea in Diep Son Island
kijken.

Ik citieer:
“What is special about Diep Son is an 800-meter winding path that is half submerged in the crystal clear jade water, connecting two islets. The footpath is around 1.2 meters wide and nearly half a meter below the water surface.”

Deze trip staat inmiddels bij ons op de ToDo-lijst.

full


full
 
Is dat extra aangelegt? Als ik me goed herinnen wouden vooral de binnenlandse touristen niet zwemmen, voor hun wel een belevenis dus.
(zou het kunnen dat het eiland op google maps "Hòn Bip" heet?)
 
Yamaha

Zoals in FredVN in "Vietnam" al aangekondigd, heb ik een brief naar Yamaha Vietnam gestuurd met argumenten voor het open van een Sport Service Center in Nha Trang.

Helaas heeft Yamaha daar niet op gereageerd. Wel gaf de dame van het Yamaha callcenter aan dat de mail was ontvangen en bij het MT lag. En daar ligt hij denkelijk nog, met als meest waarschijnlijke plaats het ronde archief of zijn digitale equivalent.

Inmiddels is de MT-03, die ik wil kopen, al weer een tijdje in NL te koop. Hier is er nog geen enkel zicht op of hij zelfs wel geleverd zal gaan worden. De dame van het callcenter komt niet verder dan “als het op de website staat dan is hij leverbaar”. Maar wanneer die melding daar gaat verschijnen....

Mijn aanvankelijke optimisme, mede gevoed door de goede reacties die Minh kreeg van de callcenterlady, is toch wel een eind weggezakt. Niet in het minst door het “Tôi không biết” ofwel “ikke niet weten” van deze ehhh... organisatie.

Wat nu?

Volgens Murphy heb ik 2 opties:
- Toch maar de R3 kopen. Dat betekent dat de MT-03 een week na de koop in het Vietnamese assortiment zit.
- Wachten op de MT-03. Die is dan ongetwijfeld op z’n vroegst pas ergens volgend jaar leverbaar.

Wie het weet mag het zeggen. :?
 
Laatst bewerkt:
Marketing

Minh las de bijdrage van gisteren en reageerde onmiddellijk:
“Think that you are not fair to the lady. She doesn't know and even if she knows, she is not allowed to say anything until the official announcement. I think Yamaha is still testing the market, they now allows Sport centers to sell directly the R3. If R3 sales is not high as they expect, they will not import MT-03, or do it later when the market already developes beter.

No marketing study??? ;)



NO!

Ik heb geen marketing-studie nodig om de kortste weg naar een ontevreden klant te herkennen. :(

Grrrrr.....
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan