Spanningsregelaar modificatie GXS 1100 F

Blackcrusher

Rookie
28 mrt 2016
5
0
Haarlem
Dag 1100 F kenners,

Heb een lithium accu geplaatst in mijn gsx 1100 uit 94. Laadspanning op de klemmen met licht aan is ruim boven de 15 volt! Nu heb ik gehoord dat hier een modificatie voor te maken is. Kan iemand mij aan dit schema helpen?
Of kan je gewoon kant en klaar een overspanningsbeveiliging plaatsen? En.. hoe schadelijk is dit nou werkelijk bij relatief korte ritjes?

Hoor graag, alvast dank voor de reactie!

Gr. Wolter Lemstra
full
 
Lampje 45 watt/ 12V en dus betekent 3.7 Amp
P=I2*R Weerstand is dus 3.3 Ohm

Bij 15V hebben we bij 3.3 Ohm dus 4.6 Amp
Maw door de overspanning krijgen we nu 70 Watt.

Je kan je voorstellen dat als door een lampje van 45w een vermogen van 70w wordt gejaagd dat de levensduur zeker niet verlengd zal gaan worden.
Alg regel in techniek dat bij zwaardere belasting de levensduur kwadratisch minder wordt.
Vermogen gaat van 45 naar 70w. Factor is 1.55. Levensduur wordt 1/(1.55*1.55)= ca 42%

Conclusie: Spanning van 12->15V dan levensduur maar 40% van oorspronkelijk.
 
Lampje 45 watt/ 12V en dus betekent 3.7 Amp
P=I2*R Weerstand is dus 3.3 Ohm

Bij 15V hebben we bij 3.3 Ohm dus 4.6 Amp
Maw door de overspanning krijgen we nu 70 Watt.

Je kan je voorstellen dat als door een lampje van 45w een vermogen van 70w wordt gejaagd dat de levensduur zeker niet verlengd zal gaan worden.
Alg regel in techniek dat bij zwaardere belasting de levensduur kwadratisch minder wordt.
Vermogen gaat van 45 naar 70w. Factor is 1.55. Levensduur wordt 1/(1.55*1.55)= ca 42%

Conclusie: Spanning van 12->15V dan levensduur maar 40% van oorspronkelijk.

mooie theorie, maar geen enkele auto/moto werkt met een spanning van 12V. eens de motor een beetje toeren draait, werken ze allemaal op +/-14.5V want dat is e spanning die de alternator/dynamo doorheen heel het systeem stuurt.
 
Hartelijk dank voor jullie reactie. Gek genoeg meet ik nu bij 3000 toeren 14,4 v met licht uit en 14,8 v. met licht aan. Dat lijkt al een stuk gezonder. De gsx 1100 is berucht om z'n vreemde spanningsregeling want met lichten aan zit die er niet meer tussen. Meer lichtopbrengst dacht men toen. Er is ene Cees op dit forum die er veel van weet. Had gehoopt zijn schema te mogen ontvangen met de modificatie. Wie weet lukt dat nog..

Bedankt voor het meedenken, enne.. als het allemaal niet klopt wat is zeg hoor ik het ook graag!

Gr. Wolter

PS Lithium is niet meer zo duur hoor en er zijn alleen maar voordelen
 
Terug
Bovenaan Onderaan