Klapperend geluid lage toeren honda cbf1000 2006

22 feb 2016
3
0
Lommel
Mijn Honda CBF1000 maakt bij het accelleren vanuit lage toeren, specifieker rond de 2000 toeren een ratelend of klapperend geluid.. Als hij in hogere toeren komt is het weg..
Ook voel ik dan trilling tot in de voetsteuntjes..
Volgens de dealer, die er garantie op geeft, hoeft dit niet hersteld te worden en kan het geen kwaad, ze hebben het volgens hem allemaal.
Een vriend van mij, heeft dezelfde motor, ook 35000 km zoals die van mij, en die heeft pas een nieuwe hydraulische kettingspanner laten vervangen, en deze maakt dat geluid niet.
Kan dat de oorzaak ook zijn? Of heeft het niets met elkaar te maken?
Ik vind het raar als ik op andere cbf s reed dat die het niet hebben, en de dealer zegt dat het normaal is....

Ook bij het rijden door een oneffenheid of bijvoorbeeld over een teer lijn kwars over de weg, hoot je iets slaan en dat voel je onder het zadel. Dealer zegt dat het van de ketting afkomt en ook dat het normaal is..

Wat is jullie mening?

Groetjes, wesley :}
 
welkom op motor-forum :]

Er staat niet vermeld of die vriend ook dat geluid had voordat de NAKS 'NokkenAsKettingSpanner ;) ) vervangen is.
Als de dealer, of 1 van zijn/haar monteurs er niet op gereden heeft is het toch merkwaardig dat men gelijk weet dat het niet een technisch euvel is ..

Een trilling in de voetsteunen is vaak de ketting.

Als je niet weet hoe je de kettingspanning moet controleren dan kan je dat even aangeven of hier zoeken op mf hoe je dat moet doen, staat overigens ook in het boekje.
Als je bovenstaande verhaal van jou, ook verteld tegen een dealer kan ik me niet voorstellen dat ze er niet even op proefrijden.

succes !
 
Dank je 😃

Er is op gereden, en tig keer zelfs... Ze vertelden eerst dat ze niets merkten, dat hij reed als een nieuwe. Ik heb via mijn rechtsbijstand een expertise gevraagd en is gedaan. Proef gereden door een andere dealer, en zij zeiden dat de motor reed als nieuw, en het klapperend geluid normaal was bij de cbf. En het slaand gevoel was door hun niet vast te stellen, beweerde ze. Mijn vriend had dit ook maar erger en toen is de kettingspanner tandwilen en aandrijfketting vervangen. Nu heeft hij dat niet meer.
Maar mijn geluid is niet exact hetzelfde, maar waarschijnlijk omdat het niet zo erg is als die andere.
Ik vind het gewoon raar dat ze beweren dat het normaal is.
Ik weet niet hoe ik die spanner moet controleren, maar ik ga ervan uit dat hun dat wel weten..
Maar wat is waarheid, het is al veel gebleken dat je hier betere antwoorden krijgt als dat dealers geven.. Zij moeten er ook geld in pompen als het niet goed is..
Daarom de vraag.. Wat zou het kunne zijn?
Trilling in de voetsteunen is enkel bij het slaand geluid/gevoel en tijdens die accelleratie.
 
Je verbaasd je er nog over wat normaal gevonden wordt en wat een dealer niet merkt.
Je kan echt met een hopeloos rijdende motor/auto komen en dan is het nee hoor, wij hebben niks gemerkt. Rijdt als een zonnetje....
 
Maar wat is waarheid, het is al veel gebleken dat je hier betere antwoorden krijgt als dat dealers geven..

_O-

Ik kan het niet beoordelen vanaf hier, maar als meerdere motorzaken hetzelfde zeggen zit er misschien wel een kern van waarheid in. Ik vind 2000 toeren overigens erg laag om vol vanaf te accelereren, waarschijnlijk vind je blok dat helemaal niet fijn.
 
Heeft die makker van je toevallig een origineel voortandwiel, met dempingsrubber, en jij een niet origineel voortandwiel zonder dempings rubber?


ja, het is kettingwiel, maar ik wil TS niet in de war maken :+
 
Ik weet niet hoe jullie rijden, maar ik heb het niet over vol accelleren gehad, das één, en twee... Het verkeer de dag van vandaag laat niet toe om hoge toeren te rijden, en comfortabel rijdt dat helemaal niet.. Als je vanuit stilstand vertrekt, en rustig met verkeer mee rijd is het bij mijn weten normaal dat je regelmatig die 2000 toeren passeeert...

Maar ik ga ervan uit dat het niet normaal is..
Als jullie het niet weten dan zal het voort allemaal wel.. Dan zal er een kern van waarheid in zitten zeker. Lekker verkopen en een andere zoeken 😢
 
Ik weet niet hoe jullie rijden, maar ik heb het niet over vol accelleren gehad, das één, en twee... Het verkeer de dag van vandaag laat niet toe om hoge toeren te rijden, en comfortabel rijdt dat helemaal niet.. Als je vanuit stilstand vertrekt, en rustig met verkeer mee rijd is het bij mijn weten normaal dat je regelmatig die 2000 toeren passeeert...

Maar ik ga ervan uit dat het niet normaal is..
Als jullie het niet weten dan zal het voort allemaal wel.. Dan zal er een kern van waarheid in zitten zeker. Lekker verkopen en een andere zoeken 😢

Ik denk dat je het inde aandrijving moet zoeken, tandwielen, ketting, rubbers in het achterwiel.
 
Ik ga toch volgende keer eens kijken wanneer ik rij. Ik probeer zoveel mogelijk tussen de 3000 en 4500 toeren te rijden in stadsverkeer,met constante snelheid. Wanneer ik optrek is dat uiteraard met koppeling, maar ben door jou best benieuwd met hoeveel toeren ik mijn koppeling volledig aangegrepen is...
 
Ik heb vandaag proef gereden op een honda cbf 1000 model 2009.
Ook hier hoorden ik een klapperend geluid bij ongeveer 2000 toeren in de 3e versnelling.
Volgens de verkopende motorzaak hoor je de ditribitie ketting omdat je het blok te laag in toeren draaid.
Het geluid treed niet constand op.

Groet,

Chris
 
Ik had dit ook met mij Z1000 (2012) een ratelend klappend geluid vooral bij het weg rijden op het moment dat ik de koppeling net volledig los liet. Natuurlijk ook naar de winkel terug omdat er nog garantie op zit ik werd net geholpen door een monteur die gelijk zij ik zal eerst je ketting eens smeren. en probeer het dan nog eens.

daarna was het opgelost.
 
Ik had dit ook met mij Z1000 (2012) een ratelend klappend geluid vooral bij het weg rijden op het moment dat ik de koppeling net volledig los liet. Natuurlijk ook naar de winkel terug omdat er nog garantie op zit ik werd net geholpen door een monteur die gelijk zij ik zal eerst je ketting eens smeren. en probeer het dan nog eens.

daarna was het opgelost.

Toch wel flink betaald voor een afleveringsbeurt hoop ik?
 
Terug
Bovenaan Onderaan